Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Wspinając się na Olimp Uwarunkowania animacji partnerstw lokalnych dr Wojciech Goszczyński Instytut Socjologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Historia podejścia partnerskiego w politykach rozwoju Kryzys tradycyjnych mechanizmów Poszukiwanie rozwiązań W 1980 roku po 30 latach prosperity narasta poważnych kryzys obszarów wiejskich na terenie Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej
Powstanie idei partnerstwa Państwo Partnerstwo Sektor prywatny Państwo Społeczność NGOs biznes
Definicje partnerstwa Partnerstwo to włączenie w proces podejmowania decyzji różnych środowisk (EFS) Różni ludzie i instytucje, Które angażują się żeby zrealizować wspólny cel (CPD) Wyjątkowy układ związków, który jeżeli dobrze funkcjonuje to powoduje stały napływ korzyści (Business Partners in Development)
Wybrane typy partnerstw Partnerstwo publiczno prywatne Partnerstwo projektowe Partnerstwo branżowe Partnerstwo trójsektorowe
Mocne i słabe strony podejścia partnerskiego Mocne strony Słabe strony Innowacyjność Czasochłonność Rewaloryzacja zasobów Doraźność Efektowność działań Problemy z finansowaniem Uwzględnienie różnych perspektyw Problemy z zarządzaniem Szeroki zakres kompetencji
Co jest ważne w działaniu partnerstwa ZARZĄDZANIE DZIAŁANIE WARTOŚCI Animacja
Sztywne ramy finansowania Niski poziom zaangażowania Podstawowe bariery BARIERY Sztywne ramy finansowania Krótka historia Rola partnerów Odmienne motywacje Biurokratyzacja Niski poziom zaangażowania
Przykłady nietrwałości działań partnerskich opartych tylko na ramach finansowych W 2004 roku powstało 180 partnerstw lokalnych W 2007 roku partnerstw zostało 60 W 2008 pojawiły się nowy program finansowania, powstało 300 partnerstw Przeciętnie około 2-3% mieszkańców wie o istnieniu partnerstw lokalnych
Proces budowania partnerstwa (Ros Tennyson) Wybór partnerów Ocena zasobów Ocena potrzeb negocjacje Plan działań działania funkcjonowanie Wizja Parametry Inicjacja Tworzenie Zarządzanie
Etapy budowania partnerstwa Inicjowanie partnerstwa Etap 2 Organizowanie partnerstwa Etap 3 Zarządzanie partnerstwem
Etap 1: inicjowanie partnerstwa Odnalezienie partnerów Określenie szans i zagrożeń Określenie wizji działania
Etap 2: organizowanie partnerstwa Ustalenie zasad działania Określenie ról i harmonogramów Planowanie wspólnych działań
Etap 3: organizowanie partnerstwa Zarządzanie partnerstwem Animacja funkcjonowania Przygotowanie programów działania Zapewnienie finansowania działania Realizacja programów Monitoring i ewaluacja Działań Partnerstwa
Czy istnieje jeden model struktury partnerstwa? Typowe dla państw z rozwiniętą tradycją działań partnerskich Duża liczba różnorodnych partnerów Połączone wspólnym celem Szeroki zakres wykorzystywanych zasobów Partnerstwo wtórne w stosunku do partnerów Partnerstwo trudne w animacji
Partnerstwa charakterystyczne dla państw w okresie transformacji Kluczowa rola lidera i animatora, którego energia spaja partnerstwo Partnerstwa w pierwszej fazie rozwoju Wysoka efektywność działań Problem z komunikacją i demokratyzacją działań
Pseudopartnestwo Wyraźna dominacja instytucji, która posiada większość zasobów Brak kontaktu pomiędzy oddzielnymi gałęziami Brak komunikacji i zasad sprawiedliwej współpracy Partnerstwo o odgórnym charakterze Niska trwałość działań
Cechy dobrego partnerstwa Posiada jawny i jasny model komunikowania się i przywództwa Posiada rozpoznawane instytucje i osoby Oparte jest na wspólnie uzgodnionych celach Partnerzy dzielą ryzyko i korzyści Jest dobrowolne i sprawiedliwe
Co warto przygotować Strategię działania (min 5 letnią) Zasady komunikowania się i podział obowiązków Plan operacyjny Harmonogram i program wspólnych spotkań
Lider Animacja działań Długofalowa strategia działania Praca nad partnerstwem (komunikacja metodologia porozumienie)
Przykłady
Partnerstwo Konradsburg 1982 pierwsze nieformalne spotkanie 1992 Formalne partnerstwo 1997 LEADER
Projekty Renowacja kompleksu zamkowego Gospodarstwo agroturystyczne Rewitalizacja lokalnej architektury Ekonomia społeczna
Grupa Partnerska Zielone Bieszczady 1995 Powstaje nieformalna grupa 1997 Zielony Rower 2002 Grupa partnerska
Działania Zielony rower Ekomuzea Produkt lokalny Szkoły dla ekorozwoju Lokalna Organizacja Grantowa