Prezentacja maturalna z języka polskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
MATURA.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
- czyli co każdy uczeń wiedzieć powinien o zewnętrznym egzaminie maturalnym.
FORMA EGZAMINU MATURALNEGO
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
MATURA 2006 Opracowała mgr Ewa Nowak – Kübler.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2008
1. Egzamin maturalny przeprowadza się jeden raz w roku w sesji: 2 Egzamin maturalny od 2005 roku. wiosennej Harmonogram przeprowadzania egzaminu ustala.
Bibliografia załącznikowa
EGZAMIN MATURALNY w 2014 roku
OPISY BIBLIOGRAFICZNE I ZESTAWIENIA TEMATYCZNE DLA KLAS III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO.
PRZYGOTOWANIE DO USTNEGO EGZAMINU Z JĘZYKA POLSKIEGO
Opracowały: J. Jąkalska, B. Rokicińska, M. Tomaszewska
EGZAMIN MATURALNY OD 2012 ROKU OPRACOWANIE NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 30 KWIETNIA 2007R.(z późn. zm.) I KOMUNIKATÓW.
Literacki i pozaliteracki Tekst kultury na lekcjach języka polskiego
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
LITERATURA PODMIOTU to materiał lekturowy wykorzystywany przy tworzeniu wypowiedzi na dany temat (bezpośrednie źródła na których bazujemy w czasie.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
PREZENTACJA - krok po kroku
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
Egzaminy pisemne Niemiecki (180 Min) Matematyka (135 Min) Pierwszy język obcy ( angielski) (45 Min)
Matura 2015.
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
Bibliografia do matury ustnej. I. Literatura podmiotu.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Sprawdzian szóstoklasisty. Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej obejmuje wiadomości i umiejętności ‎ określone w wymaganiach ogólnych i szczegółowych.
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Matura z polskiego w pigułce
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
EGZAMIN MATURALNY w 2018 roku
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
MATURA 2018.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
EGZAMIN I REKRUTACJA 2019/2020.
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Prezentacja maturalna z języka polskiego

Informacje ogólne Część ustna egzaminu z języka polskiego ma formę prezentacji Egzamin jest obowiązkowy i wszyscy zdają go na tym samym poziomie Całość trwa 25 minut i składa się z dwóch etapów

Informacje ogólne Etap 1. Prezentacja wybranego tematu Wypowiedź trwa 15 minut. Nie jest przerywana przez egzaminatorów Komisja ocenia sposób ujęcia tematu przez ucznia, merytoryczną wartość jego wypowiedzi. Etap 2. Rozmowa z zespołem egzaminacyjnym Trwa 10 minut. Komisja stawia pytania dotyczące prezentowanego przez ucznia tematu i ocenia jego wypowiedź

Wybór tematu Nauczyciel tworzy listę tematów proponowanych na część ustną egzaminu z języka polskiego. Tematy zostają umieszczone na wspólnej liście podzielonej na kategorie Z przygotowanych zagadnień uczeń wybiera jedno, a następnie określa sposób jego realizacji. Jeden temat może zostać wybrany przez kilku uczniów. Pisemną deklarację wyboru tematu prezentacji maturalnej składa się w szkole do 30.09. Najpóźniej na miesiąc przed egzaminem należy dostarczyć nauczycielowi bibliografię, z której maturzysta zamierza korzystać. Najpóźniej tydzień przed egzaminem należy przedstawić nauczycielowi ramowy plan prezentacji.

Nie należy sugerować się wyborem kolegów Wybór tematu Przy podejmowaniu decyzji należy wziąć pod uwagę: Własne zainteresowania Znajomość proponowanych zagadnień Dostępność materiałów pomocniczych oraz literatury podmiotu i przedmiotu Nie należy sugerować się wyborem kolegów

Kategorie tematów Literatura Korespondencja sztuk (związki literatury z innymi dziedzinami sztuki) Język

Sposób rozumienia tematu Właściwe zrozumienie tematu ma wpływ na budowę tezy i dobór literatury podmiotu i przedmiotu Należy zwrócić uwagę na zakres i zasięg tematu: Granice czasowe określone w temacie (np. Obraz kobiety Młodej Polski) Odniesienia do innych tekstów kultury (np. Portret kobiet w literaturze i malarstwie Młodej Polski)

Właściwe zrozumienie tematu ma wpływ na budowę tezy i dobór literatury podmiotu i literatury przedmiotu.

Budowa konspektu prezentacji maturalnej Imię i nazwisko Temat Literatura podmiotu Literatura przedmiotu Ramowy plan wypowiedzi Materiały pomocnicze (np. kartka z cytatami, prezentacja w programie PowerPoint ) Podpis (!) – prawy dolny róg kartki Konspekt powinien zmieścić się na jednej stronie formatu A4. Może mieć formę wydruku lub być napisany ręcznie. Należy go przedstawić nauczycielowi najpóźniej na tydzień przed egzaminem.

Dobór literatury Bibliografia załącznikowa - spis wszystkich tekstów kultury wykorzystanych do przygotowania prezentacji. Składa się ona z dwóch części: Literatury podmiotu Literatury przedmiotu

Literatura podmiotu Literatura podmiotu - bezpośrednie źródła, na których opiera się prezentacja. Teksty poddawane analizie i interpretacji: proza, poezja, dramat, publicystyka, eseje i inne gatunki prasowe Nie należy przesadzać z ilością tekstów - maksymalnie 4 pozycje Prezentacja trwa tylko 15 minut Należy wykazać się znajomością prezentowanych lektur Złota zasada: 1 duża pozycja (np. powieść) reszta utwory mniejsze (liryki, nowele) Dobrze jest sięgać do różnych gatunków Należy rozważyć różne ujęcia zagadnienia, np. bohaterowie pozytywni i negatywni.

Literatura przedmiotu • Literatura przedmiotu – Literaturę przedmiotu stanowią publikacje, które mają pomóc w analizie i interpretacji tekstów kultury, wskazanych w literaturze podmiotu. Są to: opracowania ogólne (encyklopedie, słowniki, leksykony) opracowania szczegółowe (książki, artykuły z czasopism) • Powinno się wybierać w miarę możliwości publikacje najnowsze

Ramowy plan wypowiedzi Określenie problemu (teza) Kolejność prezentowanych treści (argumenty) Wnioski (podsumowanie

Teza • Teza określa to, co należy w prezentacji udowodnić • Teza jest zdaniem oznajmującym • Teza nawiązuje do tematu, ale go nie powtarza; stanowi konkretyzację tematu

Teza - przykłady Temat: Motyw ogrodu w literaturze. Omów na wybranych przykładach Teza: Ogród jest symbolem miejsca szczęśliwego

Teza - przykłady Temat: Portret kobiet w literaturze i malarstwie Młodej Polski. Omów temat w oparciu o wybrane przykłady Teza: W literaturze i malarstwie Młodej Polski kobieta ukazywana jest jako postać ambiwalentna

Kolejność prezentowanych argumentów • Ważne jest dokładne przemyślenie formy swojego wystąpienia • Kolejność argumentów pomaga w wypowiedzi • Argumenty można podać w punktach, ale można też rozwinąć, uszczegóławiając w podpunktach.

Stanowią zwięzłe podsumowanie przytoczonych argumentów Wnioski Stanowią zwięzłe podsumowanie przytoczonych argumentów

Materiały pomocnicze • Użycie materiałów pomocniczych to sposób na uatrakcyjnienie prezentacji (cytaty, reprodukcje dzieł sztuki, nagrania muzyczne itd.) • Trzeba pamiętać, że nie każda prezentacja potrzebuje materiałów dodatkowych, które uatrakcyjnią wypowiedź.

Przykładowy konspekt Imię i nazwisko: Filip Kowalski Klasa: III a Temat: Adaptacja filmowa utworu literackiego. Omów na wybranym przykładzie I. Literatura podmiotu 1. Iwaszkiewicz, Jarosław. Panny z Wilka : opowiadania. Wyd. 8. Warszawa 1979. 2. Wajda, Andrzej (reż.). Panny z Wilka. [film fabularny na płycie CD]. 1979. II. Literatura przedmiotu 1. Bąk, Zbigniew. Czas - śmierć - miłość : (czyli o ,,Pannach z Wilka” i ,,Brzezinie” Iwaszkiewicza). „Polonistyka” 1988, nr 8, s. 589-598. 2. Brzozowski, Tadeusz. ,,Panny” okiem kamery rozebrane (o filmowym czytaniu literatury na przykładzie ,,Panien z Wilka’’ Andrzeja Wajdy). „Polonistyka” 1996, nr 5, s. 283-288. 3. Citko, Katarzyna. Tradycja, kultura, egzystencja w „Brzezinie” i „Pannach z Wilka” Andrzeja Wajdy. Kraków 1998. Czas i przemijanie jako istota istnienia człowieka w „Pannach z Wilka” A. Wajdy, s.113-120. 4. Drabarek, Barbara, Rowińska, Izabella. Dzieło filmowe jako tekst kultury : gimnazjum, liceum. Kielce 2004. Panny z Wilka, s. 131-138. 5. Gryszkiewicz, Bogusław. ,,Panny z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza jako opowieść o postrzeganiu świata. „Ruch Literacki” 1997, z. 3, s. 373-385. 6. Kuśmierczyk, Seweryn. ,,A śmierć odmiga się w stawie...” : ,,Panny z Wilka” Andrzeja Wajdy. „Twórczość” 1998, nr 7, s. 53-75. 7. Literatura, wiedza o kulturze : encyklopedia szkolna WSiP. Red. Andrzej Makowiecki. Warszawa 2006. Adaptacjafilmowa, s. 8. 8. Literatura, wiedza o kulturze : encyklopedia szkolna WSiP. Red. Andrzej Makowiecki. Warszawa 2006. Utwór literacki, s. 858. 9. Rutkowska, Teresa. Pięć nieszczęśliwych kobiet z Wenus i zmęczony mężczyzna z Marsa. "Kwartalnik Filmowy" 1997, nr 18, s. 142-152. 10. Wajda, Andrzej (reż.). Panny z Wilka. Rec. Barbara Mruklik. „Kino” 1979, nr 6, s. 16-20. III. Ramowy plan wypowiedzi Teza Charakterystyczną cechą filmu Wajdy jest przetworzenie wszystkich retorycznych planów opowiadania Iwaszkiewicza Kolejność prezentowanych argumentów 1. Retoryczne plany tekstu kultury (inventio, dispositio, elocutio). 2. Adaptacja filmowa utworu literackiego. 3. Przetworzenie retorycznych planów opowiadania Iwaszkiewicza na język filmu Wajdy. Wnioski Porównując film Wajdy z opowiadaniem Iwaszkiewicza zauważyć można, że reżyser przetworzył wszystkie trzy retoryczne plany tekstu. Z tego powodu filmową przeróbkę Iwaszkiewiczowskich Panien z Wilka nazwać by można przeróbką-hybrydą, łączącą cechy adaptacji i parafrazy. IV. Materiały pomocnicze - cytaty - komputer z programem do odtwarzania pokazu multimedialnego i filmów na dvd