System kontroli i audytu funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Opis Systemu Zarządzania i Kontroli
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
System ewaluacji NPR i NSRO
Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rozwiązania w zakresie systemu monitoringu i sprawozdawczości, oraz systemu IT w okresie programowania Ząbki, czerwiec 2007r.
Ministry of Regional Development Certifying Authority Department Arrangements for the certification process programming period February.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Rola Instytucji Audytowej
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Audyty systemów zarządzania i kontroli oraz audyty operacji
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Fundusze Europejskie w Polsce
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
KONTROLA I AUDYT W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
(Narodowej Strategii Spójności)
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 89/91, Olsztyn Tel. (89) , Fax (89) Urząd Marszałkowski.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Krajowa Rezerwa Wykonania Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn, tel. (0-89) , Fax. (0-89)
Prezentacja wyników audytu rocznego IA Paweł Krawański Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Certyfikacja wydatków:
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

System kontroli i audytu funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Katowice, 1 czerwca 2010r.

Wykaz użytych skrótów COCOF – Komitet Koordynujący Fundusze UE przy Komisji Europejskiej ETO - Europejski Trybunał Obrachunkowy IA – Instytucja Audytowa IC - Instytucja Certyfikująca IK NSRO - Instytucja Koordynująca Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia IK RPO - Instytucja Koordynująca Regionalne Programy Operacyjne IP - Instytucja Pośrednicząca IP II - Instytucja Pośrednicząca II stopnia IPOC - Instytucja Pośrednicząca w Certyfikacji IZ PO/RPO- Instytucja Zarządzająca Programem Operacyjnym/Regionalnym Programem Operacyjnym KE - Komisja Europejska NIK - Najwyższa Izba Kontroli OLAF - Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych SZiK – System Zarządzania i Kontroli UZP - Urząd Zamówień Publicznych

Plan prezentacji Alokacja środków na realizację polityki spójności w latach 2007-2013 Instytucje uczestniczące w systemie kontroli NSRO Podstawy prawne kontroli w ramach NSRO Ustanowienie systemów zarządzania i kontroli Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Zadania Instytucji Certyfikującej Instytucja Audytowa Rola Komitetu ds. Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności Audyty KE w ramach NSRO Ocena systemu zarządzania i kontroli Instytucje (podmioty) zewnętrzne przeprowadzające kontrole/audyty w ramach NSRO Podsumowanie

Alokacja środków wspólnotowych na realizację polityki spójności pomiędzy państwa członkowskie UE w latach 2007 – 2013 (w mln euro) Belgia 2.258 Malta 855 Czechy 26.692 Holandia 1.907 Dania 613 Austria 1.461 Niemcy 26.340 Polska 67.284 Estonia 3.456 Portugalia 21.511 Grecja 20.420 Słowenia 4.205 Hiszpania 35.217 Słowacja 11.588 Francja 14.319 Finlandia 1.716 Irlandia 901 Szwecja 1.891 Włochy 28.812 Wielka Brytania 10.613 Cypr 640 Bułgaria 6.853 Łotwa 4.620 Rumunia 19.668 Litwa 6.885 środki niealokowane 445 Luksemburg 65 pomoc techniczna 868 Węgry 25.307 Razem 347.410

85,6 mld euro - łączna suma środków, z czego: Środki finansowe przeznaczone na realizację polityki spójności w Polsce w latach 2007 - 2013 85,6 mld euro - łączna suma środków, z czego: 67,3 mld euro - środki z budżetu UE 11,9 mld euro - krajowe środki publiczne (w tym ok. 5,9 mld euro - środki z budżetu państwa), ok. 6,4 mld euro - środki podmiotów prywatnych

Alokacja środków wspólnotowych w ramach NSRO w podziale na Programy Operacyjne na lata 2007 – 2013 Program Operacyjny Wkład wspólnotowy (w euro) 16 Regionalnych Programów Operacyjnych 16 555 614 188 Rozwój Polski Wschodniej 2 273 793 750 Infrastruktura i Środowiska 27 913 683 774 Innowacyjna Gospodarka 8 254 885 280 Kapitał Ludzki 9 707 176 000 Pomoc Techniczna 516 700 000 Rezerwa wykonania 1 331 304 099 Europejska Współpraca Terytorialna 731 092 675 RAZEM 67 284 249 766

Wkład wspólnotowy (w euro) Alokacja środków wspólnotowych w podziale na Regionalne Programy Operacyjne na lata 2007 – 2013 RPO Województwa: Wkład wspólnotowy (w euro) Dolnośląskiego 1 213 144 879 Kujawsko-Pomorskiego 951 003 820 Lubelskiego 1 155 854 549 Lubuskiego 439 173 096 Łódzkiego 1 006 380 910 Małopolskiego 1 290 274 402 Mazowieckiego 1 831 496 698 Opolskiego 427 144 813 Podkarpackiego 1 136 307 823 Podlaskiego 636 207 883 Pomorskiego 885 065 762 Śląskiego 1 712 980 303 Świętokrzyskiego 725 807 266 Warmińsko-Mazurskiego 1 036 542 041 Wielkopolskiego 1 272 792 644 Zachodniopomorskiego 835 437 299 Ogółem 16 RPO 16 555 614 188

Instytucje uczestniczące w systemie kontroli NSRO Instytucje krajowe IZ/IP/IP II IA IC/IPOC Komitet ds. Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności IK NSRO IK RPO inne np. NIK, UZP Instytucje wspólnotowe KE OLAF ETO

Podstawy prawne kontroli w ramach NSRO Prawo UE Rozporządzenie Rady nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999. Rozporządzenie Komisji nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 oraz Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006

Podstawy prawne kontroli w ramach NSRO Prawo krajowe Ustawa z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Ustawa z dnia 28 września 1991r. o kontroli skarbowej Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej PO Wytyczne w zakresie kontroli w ramach danego PO/RPO Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie warunków certyfikacji oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do Komisji Europejskiej w Programach Operacyjnych w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia na lata 2007-2013

Zasada podziału zarządzania (shared management) Zasady zarządzania środkami funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Zasada podziału zarządzania (shared management) KE powierza państwu członkowskiemu zadania wynikające, w tym m. in.: weryfikację, iż działania finansowane z budżetu Wspólnoty są rzeczywiście przeprowadzane i prawidłowo wdrażane zapobieganie nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym odzyskiwanie środków finansowych, które zostały nienależnie wypłacone, nieodpowiednio wykorzystane lub utracone w wyniku nieprawidłowości lub błędów 2. KE sprawdza prawidłowość wykonywania zadań powierzonych państwom członkowskim.

Ustanowienie systemów zarządzania i kontroli Zgodnie z art. 59 rozporządzenia 1083/2006 w ramach SZiK danego PO/RPO funkcjonuje: Instytucja Zarządzająca PO/RPO Instytucja Certyfikująca, która dokonuje poświadczenia deklaracji wydatków i wniosków o płatność przed ich przesłaniem do KE Instytucja Audytowa, która w sposób funkcjonalnie niezależny od IZ i IC dokonuje weryfikacji skutecznego działania SZiK

Kaskadowo – horyzontalna struktura systemu Ustanowienie systemów zarządzania i kontroli Kaskadowo – horyzontalna struktura systemu IA KE IC IZ IP IP II

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Rodzaje Kontrole systemowe, których celem jest sprawdzenie prawidłowości funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli PO/RPO Weryfikacja wydatków, której celem jest sprawdzenie, czy: współfinansowane towary i usługi zostały dostarczone zadeklarowane wydatki zostały faktycznie poniesione projekty i wydatki są zgodne z zasadami krajowymi i wspólnotowymi 3. Kontrole na zakończenie realizacji projektu Ww. kontrole są uregulowane w wydanych przez MRR Wytycznych w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym.

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Kontrole systemowe wynikają z delegowania niektórych funkcji IZ do IP/IP II, określonych w art. 60 i art. 70 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 forma: kontrola dokumentacji, kontrole na miejscu cel: uzyskanie pewności, że delegowane funkcje są realizowane w odpowiedni sposób, a system zarządzania i kontroli PO/RPO funkcjonuje prawidłowo, efektywnie i zgodnie z prawem częstotliwość: IZ oraz IP są zobowiązane do przeprowadzenia w każdym roku, w latach 2007-2015, przynajmniej jednej kontroli systemowej (na miejscu) w każdej instytucji, do której delegowały część zadań

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Zakres kontroli systemowych zgodność wybieranych projektów z kryteriami mającymi zastosowanie do danego programu operacyjnego zgodność realizowanych projektów z odpowiednimi zasadami prawa wspólnotowego oraz prawa krajowego przez cały okres ich realizacji istnienie informatycznego systemu rejestracji i przechowywania zapisów księgowych dla każdego projektu oraz gromadzenie danych na temat wdrażania, niezbędnych do celów zarządzania finansowego, monitorowania, weryfikacji, audytu i oceny istnienie odpowiedniej ścieżki audytu tj. zgodnej z art. 15 rozporządzenia 1828/2006 istnienie procedur zapewniających, że wszystkie dokumenty dotyczące wydatków i audytów, wymagane do zapewnienia właściwej ścieżki audytu są przechowywane zgodnie z art. 90 Rozporządzenia Rady nr 1083/2006, a proces weryfikacji wydatków przebiega poprawnie

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Zakres kontroli systemowych – CD prawidłowe funkcjonowanie Komitetu Monitorującego PO/RPO przestrzeganie wymogów w zakresie informacji i promocji ustanowionych w art. 69 Rozporządzenia Rady nr 1083/2006 przestrzeganie wymogów w zakresie stosowania metody doboru próby, określonej przez IZ zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Komisji nr 1828/2006 informowanie o nieprawidłowościach windykacja należności, w tym ewidencjonowanie kwot podlegających procedurze odzyskania i kwot wycofanych po anulowaniu całości lub części wkładu po operacji

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Weryfikacje wydatków Przeprowadzane na podstawie art. 60 lit. b Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 i art. 13 ust. 2 Rozporządzenia Komisji (KE) nr 1828/2006 Formy: weryfikacja dokumentów kontrola projektów na miejscu (100 % projektów albo ich próba) kontrole krzyżowe

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca weryfikacja 100 % wniosków o płatność weryfikacja 100% dokumentów poświadczających wydatki lub weryfikacja dokumentów poświadczających wydatki na próbie Weryfikacje dokumentów

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Kontrole projektów na miejscu W przypadku kontroli na miejscu próby projektów: dobrana próba musi uwzględniać różny poziom ryzyka dla poszczególnych rodzajów beneficjentów i rodzajów projektów wielkość próby powinna być wystarczająca, by uzyskać pewność, że transakcje będące podstawą wydatków są zgodne z prawem i prawidłowe w całym PO metoda doboru próby jest poddawana co roku przeglądowi IZ jest zobowiązana przechowywać dokumentację opisującą i uzasadniającą stosowaną metodę doboru próby oraz dokumentację identyfikującą projekty i transakcje poddane weryfikacji

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Kontrole krzyżowe Cel - zgodny z art.13 ust. 2 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 tj. wykrywanie i eliminowanie podwójnego finansowania wydatków w ramach: jednego PO/RPO różnych PO/RPO perspektywy finansowej 2007-2013 różnych PO dwóch perspektyw finansowych

Kontrole, za które odpowiedzialność ponosi Instytucja Zarządzająca Kontrola na zakończenie realizacji projektu dotyczy każdego projektu przeprowadzana jest po złożeniu przez beneficjenta wniosku o płatność końcową obejmuje sprawdzenie kompletności i zgodności z prawem całej dokumentacji projektu niezbędnej do zachowania ścieżki audytu, wskazanej w art. 15 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 może obejmować działania kontrolne na miejscu realizacji projektu

Roczne Plany Kontroli Instytucji Zarządzającej Plany kontroli Instytucji Zarządzających Roczne Plany Kontroli Instytucji Zarządzającej przygotowywane do 15 listopada roku poprzedzającego rok, którego Plan dotyczy zawierają m. in. podstawowe założenia dotyczące metodologii doboru próby projektów do kontroli w miejscu ich realizacji opiniowane przez Komitet ds. Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności zatwierdzane przez IK NSRO w przypadku krajowych Programów Operacyjnych, lub IK RPO w przypadku Regionalnych PO Plany przekazywane są do wiadomości IC postępy w realizacji Planów są monitorowane

Zadania Instytucji Certyfikującej W celu wykonania zadań określonych w art. 61 lit a i lit. b Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 tj.: opracowywania i przedkładania KE poświadczonych deklaracji wydatków i wniosków o płatność poświadczania, że: deklaracja wydatków jest dokładna, wynika wiarygodnych systemów księgowych i jest oparta na weryfikowalnej dokumentacji uzupełniającej zadeklarowane wydatki są zgodne z mającymi zastosowanie zasadami wspólnotowymi i krajowymi oraz zostały poniesione w związku z operacjami wybranymi do finansowania zgodnie z kryteriami mającymi zastosowania do programu i spełniają zasady wspólnotowe i krajowe

Zadania Instytucji Certyfikującej IC w zakresie kontroli NSRO m. in.: pozyskuje, analizuje oraz uwzględnia wyniki audytów/kontroli przeprowadzonych przez IA, IZ/IP/IP II, NIK, KE, ETO przeprowadza własne kontrole uczestniczy w posiedzeniach Komitetu ds. Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności

Zadania Instytucji Certyfikującej Kryteria analizy otrzymywanych przez IC/IPOC wyników kontroli/audytów podejrzenie lub stwierdzenie nieprawidłowości systemowych w realizacji programu operacyjnego podejrzenie lub stwierdzenie nieprawidłowości ze skutkiem finansowym (w tym podwójnego finansowania) negatywna lub z zastrzeżeniami opinia IA wydana na podstawie rocznego sprawozdania audytowego

Zadania Instytucji Certyfikującej Kryteria analizy otrzymywanych przez IC/IPOC wyników kontroli/audytów W przypadku gdy analizowane wyniki kontroli/audytów wskazują na występowanie poważnych nieprawidłowości w realizacji programu operacyjnego lub na rażące niewypełnianie przez instytucje zaangażowane we wdrażanie PO nałożonych na nie obowiązków, Instytucja Certyfikująca ma prawo wstrzymania procesu certyfikacji wydatków do KE.

Zadania Instytucji Certyfikującej Kontrole IC Przeprowadzane na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 7 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz Wytycznych IC - w IZ/IP/IPII - cel: uzyskanie uzasadnionej pewności, że są spełnione warunki zawarte w art. 61 lit. b rozporządzenia 1083/2006 tj.: - deklaracja wydatków jest dokładna, wynika z wiarygodnych systemów księgowych i jest oparta na weryfikowalnej dokumentacji uzupełniającej - zadeklarowane wydatki są zgodne z mającymi zastosowanie zasadami wspólnotowymi i krajowymi oraz zostały poniesione w związku z operacjami wybranymi do finansowania zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie do programu i spełniają zasady wspólnotowe i krajowe - w IPOC - cel: sprawdzenie poprawności wypełniania przez IPOC delegowanych zadań z zakresu certyfikacji

Instytucja Audytowa Zadania wydawanie – na podstawie przeprowadzonych audytów – opinii, w kwestii tego czy ustanowiony system zarządzania i kontroli PO/RPO daje uzasadnioną pewność, iż deklaracje wydatków przedkładane KE są poprawne i czy transakcje, których one dotyczą, są poprawne i zgodne z prawem przeprowadzenie audytów systemowych - w celu weryfikacji skutecznego funkcjonowania systemu zarządzania i kontroli programu operacyjnego przeprowadzenie audytów projektów na podstawie stosownej próby w celu weryfikacji zadeklarowanych wydatków do KE przedstawienie KE strategii audytu obejmującej m.in. metodologię audytu, metody doboru próby przygotowywanie dla KE corocznych raportów zawierających wyniki audytów przeprowadzonych w danym roku oraz przedstawiających ewentualne stwierdzone braki w systemie zarządzania i kontroli programu operacyjnego przedkładanie do KE w odpowiednich przypadkach deklaracji częściowego zamknięcia pomocy przedstawienie KE do 31 marca 2017 roku deklaracji zamknięcia pomocy

Komitet ds. Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności powołany na podstawie art. 35 c ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju organ opiniodawczo-doradczy Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kontroli wykorzystania środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w tym z budżetu Unii Europejskiej Skład dwóch przedstawicieli ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, w zakresie koordynowania wdrażania funduszy strukturalnych oraz w zakresie koordynowania regionalnych programów operacyjnych; przedstawiciele instytucji zarządzających przedstawiciele instytucji audytowej przedstawiciele instytucji certyfikującej

Komitet ds. Kontroli i Audytu Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności Zadania wymiana informacji i doświadczeń między instytucją audytową, instytucją zarządzającą, instytucją certyfikującą oraz organami kontroli państwowej w zakresie przeprowadzonych kontroli opiniowanie planów kontroli instytucji zarządzających programami operacyjnymi opiniowanie zasad kontroli w zakresie weryfikacji równoległego finansowania wydatków ponoszonych w ramach różnych programów wspólnotowych oraz w ramach różnych okresów programowania proponowanie działań na rzecz zwiększenia efektywności kontroli przeprowadzanych w ramach poszczególnych programów operacyjnych analiza sprawozdań i raportów z kontroli w obszarze funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, przekazywanych do Komisji Europejskiej

Audyty KE w ramach NSRO Audyty KE Audyty KE przeprowadzane są na podstawie art. 72 ust. 2 Rozporządzenia Rady nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego Rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, zgodnie z którym: w celu weryfikacji skutecznego działania systemów zarządzania i kontroli, KE może przeprowadzać audyty na miejscu, które mogą obejmować także audyty operacji. W audytach KE mogą uczestniczyć przedstawiciele państwa członkowskiego.

Ocena SZiK Metodologia dokonywania oceny SZiK przez IA oraz służby kontrolne KE zgodna z Wytyczną COCOF nr 08/0019/01 „Guidance on a common methodology for the assessment of management and control systems in the Member States” Etapy oceny ustalenie kryteriów oceny odnośnie kluczowych wymogów ocena spełnienia kluczowych wymogów ocena instytucji: IZ/IP/IPII, IC, IA ocena systemu i wydanie opinii

Ocena SZiK Kluczowe wymogi w odniesieniu do Instytucji Zarządzającej/ Instytucji Pośredniczącej jasne zdefiniowanie, przydział i podział funkcji pomiędzy oraz wewnątrz Instytucji Zarządzającej/Instytucji Pośredniczących adekwatne procedury wyboru projektów adekwatne informacje i strategia w celu pomocy beneficjentom adekwatne kontrole zarządcze adekwatna ścieżka audytu wiarygodne skomputeryzowane systemy rachunkowości i księgowości, monitorowania sprawozdawczości właściwe działania zapobiegawcze i korygujące w sytuacji wykrycia błędów systemowych przez Instytucję Audytową

Kluczowe wymogi w odniesieniu do Instytucji Certyfikującej Ocena SZiK Kluczowe wymogi w odniesieniu do Instytucji Certyfikującej jasna definicja, przydzielenie i podział funkcji pomiędzy oraz wewnątrz Instytucji Certyfikującej / Instytucji Pośredniczącej w Certyfikacji adekwatna ścieżka audytu i skomputeryzowane systemy adekwatne procedury w celu zapewnienia, że certyfikacja wydatków opiera się na wiarygodnych podstawach satysfakcjonujące procedury dla prowadzenia ewidencji kwot podlegających procedurze odzyskiwania i kwot wycofanych

Kluczowe wymogi względem Instytucji Audytowej Ocena SZiK Kluczowe wymogi względem Instytucji Audytowej jasna definicja, przydzielenie i podział funkcji adekwatne audyty systemu adekwatne audyty operacji adekwatny raport roczny i opinia

Ocena SZiK Kategorie oceny systemu zarządzania i kontroli/jego kluczowego elementu/instytucji 1 - instytucja/system działa dobrze (niewielkie usprawnienia są wymagane) 2 - instytucja/system działa, ale wymagane są usprawnienia 3 - instytucja/system częściowo działa, wymagane są istotne usprawnienia 4 - instytucja/system nie działa

Instytucje zewnętrzne przeprowadzające kontrole/audyty w ramach NSRO Podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania kontroli i audytów w jednostkach realizujących zadania w ramach NSRO są, na podstawie odrębnych przepisów prawnych, w szczególności: Najwyższa Izba Kontroli Prezes Urzędu Zamówień Publicznych jednostki audytu wewnętrznego podmiotów zaangażowanych w realizację zadań w ramach NSRO ETO Wyniki kontroli i audytów przeprowadzanych przez wyżej wymienione podmioty są analizowane i wykorzystywane w procesie poświadczania wydatków przez Instytucje Zarządzające krajowymi oraz regionalnymi programami operacyjnymi oraz przez Instytucję Certyfikującą.

Podsumowanie Główne cechy ustanowionego systemu kontroli i audytu funduszy strukturalnych kaskadowo – horyzontalna struktura systemu sformalizowanie - bazuje na przepisach prawa i procedurach standaryzacja - działania kontrolne przeprowadzane są w oparciu o opracowane standardy i procedury koordynacja Ministra Rozwoju Regionalnego realizacja koncepcji (zasady) „single audit” – współpraca pomiędzy instytucjami i poleganie w znacznym stopniu na przeprowadzonych czynnościach kontrolno - audytowych kompleksowy rezultat prowadzonych czynności, w tym: ocena doradztwo konsekwencje finansowe

Dziękuję za uwagę Bartosz Czyczyn Dyrektor Departamentu Instytucji Certyfikującej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego tel. (0-22) 330 31 01 Sylwester.Zajac@mrr.gov.pl