MECHANIZMY ZAPEWNIAJĄCE RÓWNOWAGĘ FINANSOWĄ SYSTEMU EMERYTALNEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Rozdział XIV - Ubezpieczenia życiowe
Europejska Federacja Rodzin –
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
TRAKTAT LIZBOŃSKI.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa, 27 Styczeń 2004 PAŃSTWO A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
Emerytury i system ubezpieczeń.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Jednolity rynek wiedzy i pracy - polityka UE w zakresie innowacji i mobilności obywateli Małgorzata Handzlik Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Uprawnienia emerytalne nauczycieli
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Równość a zarobki Kontekst polski i europejski Dr Maria Pawłowska Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Dlaczego trzeba podnosić wiek emerytalny?
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Konferencja Dialogu Społecznego: Dodatkowe ubezpieczenia emerytalne: Niezbędny filar godnej starości Rola sektora ubezpieczeniowego w rozwoju trzeciego.
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Zmiany demograficzne w Polsce
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Kobiety na rynku pracy.
Historia Integracji Europejskiej
Ubezpieczenia osobowe ze szczególnym uwzględnieniem ubezpieczeń oszczędnościowych, fundusze emerytalne przymusowe i dobrowolne rozwiązania z różnych.
Unit D2: Social Inclusion and Poverty Reduction
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
1 Warszawa, 28 listopada 2013 r. Bezpieczne oszczędzanie na emeryturę w I filarze Elżbieta Łopacińska - Członek Zarządu ZUS.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
Otwarty fundusz emerytalny (OFE) jest osobą prawną posiadającą odrębną masę majątkową w stosunku do instytucji nią zarządzającej, czyli powszechnego.
System emerytalny Powinien być: bezpieczny uczciwy przejrzysty
Ubezpieczenie emerytalne
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

MECHANIZMY ZAPEWNIAJĄCE RÓWNOWAGĘ FINANSOWĄ SYSTEMU EMERYTALNEGO PRZYKŁAD SZWECJI Ewa Borowczyk Radek Warszawa, 23 stycznia 2013 r.

I . Systemy emerytalne - domeną kompetencji krajowych w Unii Europejskiej Co może Unia ? Państwa członkowskie kształtują swe systemy emerytalne stosownie do uwarunkowań krajowych. Systemy emerytalne będące częścią zabezpieczenia społecznego podlegają w ramach UE koordynacji, a nie harmonizacji. Unia Europejska przypisuje sobie jednak rolę w tej kwestii , powołując się na art. 153 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE)[1] oraz na art. 9 TFUE [2] . Należy też przywołać art. 19 TFUE, będący horyzontalną klauzulą antydyskryminacyjną UE , który bardzo często jest przywoływany w Europejskim Trybunale Sprawiedliwości w rozstrzyganiu spraw dotyczących dyskryminacji szczególnie ze względu na wiek i płeć .[3]

[1] Art. 153.1.c) : „ Mając na względzie urzeczywistnienie celów określonych w artykule 151, Unia wspiera i uzupełnia działania Państw Członkowskich… c) w dziedzinie zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej pracowników” [2] Art. 9 – zwany horyzontalną klauzulą socjalną Traktatu : „Przy określaniu i realizacji swoich polityk i działań Unia bierze po uwagę wymogi związane ze wspieraniem wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewnianiem odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczaniem wykluczenia społecznego a także z wysokim poziomem kształcenia , szkolenia oraz ochrony zdrowia ludzkiego” [3] Art.19 : „1. Bez uszczerbku dla innych postanowień Traktatu i w granicach kompetencji, które Traktaty powierzają Unii , Rada, stanowiąc jednomyślnie zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą i po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, może podjąć środki niezbędne w celu zwalczania wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd , niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną .”

Unia może stosować środki tzw. miękkiego prawa, np Unia może stosować środki tzw. miękkiego prawa, np. kodeksy dobrej praktyki , a nade wszystko promować wymianę doświadczeń i wzajemne uczenie się. Unia Europejska może monitorować i wspierać reformy emerytalne i reformy rynku pracy – w ramach strategii „Europa 2020” , w zgodzie z rocznymi analizami wzrostu gospodarczego i zaleceniami dla poszczególnych krajów . Komisja Europejska udziela i będzie udzielać wsparcia krajom członkowskim za pośrednictwem programu PROGRESS i przyszłego Programu Przemian Społecznych i Innowacji – by ułatwić wzajemne uczenie się i kształtowanie polityki w sferze emerytur. Komisja zwróci się do Komitetu Ochrony Socjalnej i Komitetu Doradczego ds. Równości Szans Mężczyzn i Kobiet, by wskazały i zaleciły najlepsze praktyki w zakresie znoszenia różnic emerytur ze względu na płeć. Komisja będzie upowszechniać wiedzę na temat możliwości dłuższej aktywności zawodowej i płynących z tego korzyści oraz zachęcać do rozpowszechniania dobrych praktyk w zakresie zarządzania wiekiem w miejscach pracy i na rynkach pracy.

Komisja będzie zachęcać państwa członkowskie, by korzystały z Europejskiego Funduszu Społecznego do wspierania aktywnego i godnego starzenia się, w tym godzenia pracy i życia rodzinnego. Komisja przeprowadzi konsultacje z partnerami społecznymi na temat ewentualnych zmian dotyczących nieuzasadnionego wieku obowiązkowego przechodzenia na emeryturę w układach zbiorowych i przepisach krajowych. Komisja wspólnie z państwami członkowskimi będzie pracować nad oceną i optymalizacją efektywności i opłacalności zachęt podatkowych i innych rozwiązań zachęcających do prywatnych oszczędności emerytalnych. Komisja zaprosi Komitet Ochrony Socjalnej od przeglądu dobrych praktyki w zakresie indywidualnych rozliczeń emerytalnych, aby zachęcić państwa członkowskie do tego, by udzielały więcej informacji osobom prywatnym, co pomoże im zaplanować przejście na emeryturę i podjąć decyzje, ile powinni zaoszczędzić w ramach dodatkowych programów emerytalnych.

Poza tym działaniami o charakterze pozalegislacyjnym - Unia Europejska może jednak dużo więcej w kwestii dodatkowych systemów emerytalnych, nie wchodzących w zakres koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (rozporządzenie 883/04/WE w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego – Regulation 883/04/EC on the coordination of social security systems) ). Chodzi o instytucje 3 filara (uzupełniającego, dobrowolnego) w rozumieniu polskiego systemu emerytalnego, podlegające regułom funkcjonowania rynku wewnętrznego UE. Unia może stanowić prawo : w sprawach wpływających na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (swoboda przepływu osób, swoboda świadczenia usług, ochrona konsumentów), w celu zwalczania dyskryminacji (zwłaszcza w dziedzinie emerytur, ze względu na płeć i wiek) , w celu ochrony praw pracowników . Przyjęte już zostały następujące podstawowe instrumenty prawne: - dyrektywa 2003/41/WE w sprawie działalności pracowniczych programów emerytalnych oraz nadzoru nad takimi instytucjami (Directive on the activities and supervision of Institutions for Occupational Retirement Provision(IORP) - dyrektywa 2008/94/WE w sprawie ochrony pracowników w przypadku niewypłacalności pracodawcy (Directive on the protection of employees in the event of insolvency of their employer) Negocjowany jest (bez powodzenia od 2005 roku) projekt dyrektywy w sprawie przenoszalności uprawnień w dodatkowych systemach emerytalnych (tzw. dyrektywa portability)

II. Biała Księga Komisji Europejskiej – Plan na rzecz adekwatnych, bezpiecznych i stabilnych emerytur [4] Finansowa stabilność systemów emerytalnych (Soustainability) – czyli zdolność udźwignięcia obciążeń związanych z wypłatami emerytur, równowaga finansowa systemów – skupia w pierwszym rzędzie uwagę rządów , pozostawiając nieco w tyle kwestię adekwatności emerytur (Adequacy), czyli troskę o to, czy systemy te wypełniają podstawową przypisaną im rolę jaką jest zapewnienie dochodu po zakończeniu okresu aktywności zawodowej. Potwierdzają to zabawne zabiegi Komisji Europejskiej w sprawie tytułu jej sztandarowego dokumentu opublikowanego w lutym 2012 roku – Białej Księgi - Planu na rzecz adekwatnych, bezpiecznych i stabilnych emerytur. Na etapie prac nad tym dokumentem , poprzedzonym Zieloną Księgą w sprawie Emerytur (lipiec 2010), byliśmy świadkami częstych „pomyłek redakcyjnych” polegających na odwracaniu kolejności: sustainability and adequacy zamiast adequacy and sustainability . Już jednak w samym tekście dokumentu Białej Księgi - jako pierwsze wymienia się wyzwanie zapewnienia stabilności finansowej systemów , a jako drugie – utrzymanie adekwatnego poziomu świadczeń emerytalnych … [4] Dokument COM(2012)55 final z 16 lutego 2012r.

Podstawowe tezy Białej Księgi Trendy demograficzne, wydłużanie się ludzkiego życia oraz przechodzenie na emeryturę pokolenia wyżu demograficznego będą miały daleko idące skutki gospodarcze i budżetowe w UE : ograniczą potencjał wzrostu gospodarczego i zwiększą presję na finanse publiczne. W warunkach obecnego kryzysu gospodarczego i finansowego, bardziej niż kiedykolwiek potrzebne jest opracowanie i wdrożenie kompleksowej strategii dostosowania systemów emerytalnych do zmieniających się warunków . Systemy emerytalne pozostają nadal domeną kompetencji krajowych w UE, jednakże w sytuacji coraz głębszej integracji gospodarek i społeczeństw poszczególnych krajów UE – wywołują coraz silniejsze reperkusje w skali UE jako całości, szczególnie w unii gospodarczej i walutowej . Powodzenie reform emerytalnych w poszczególnych państwach członkowskich jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na to, czy uda się osiągnąć dwa z pięciu podstawowych celów strategii Europa 2020 , a więc zwiększyć wskaźnik zatrudnienia do 75% i zmniejszyć liczbę osób zagrożonych ubóstwem o co najmniej 20 mln.[5]

[5] 5 celów Strategii Europa 2020 to : 1. Zatrudnienie: 75 % osób w wieku 20-64 lat powinno mieć pracę 2. Badania i rozwój :na inwestycje w badania i rozwój powinniśmy przeznaczać 3 % PKB Unii 3. Zmiany klimatu i energia : należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 % w stosunku do poziomu z 1990 r. (lub nawet o 30 % , jeśli warunki będą sprzyjające) ; 20 % energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych;efektywność energetyczna powinna wzrosnąć o 20 %. 4. Edukacja : odsetek młodych ludzi przedwcześnie porzucających naukę nie powinien przekraczać 10 % , a co najmniej 40 % proc. osób w wieku 30-34 lat powinno mieć wykształcenie wyższe 5. Ubóstwo i wykluczenie społeczne : zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym o co najmniej 20 mln.

Długofalowy plan zapewnienia adekwatnych i stabilnych emerytur zakłada : stworzenie warunków sprzyjających wysokiemu współczynnikowi aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w ciągu całego życia oraz zwiększenie możliwości gromadzenia bezpiecznych uzupełniających oszczędności emerytalnych. Nie negując krajowych kompetencji w zakresie polityki społecznej, w tym - w sprawie systemów emerytalnych - , unijne inicjatywy i wytyczne polityczne mogą pomóc wspierać państwa członkowskie w potrzebie reform – zwłaszcza w obszarach, na które Unia zwraca uwagę w Rocznych Analizach Wzrostu Gospodarczego (Annual Growth Survey) zapoczątkowanych w 2011 roku. W zaleceniach wynikających z rocznych analiz przeglądów bardzo wiele krajów , w tym Polska , otrzymuje zalecenia (Country Specific Recommandations - dotyczące systemów emerytalnych). [6] [6] Jedynie 6 na 27 krajów (Estonia, Niemcy, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo) nie otrzymało zaleceń. W rubrykach „Uwagi” dotyczących tych krajów odnotowano jednakże obszerne informacje na temat ostatnio przeprowadzonych reform idących w kierunku zalecanym przez Komisję Europejską

Jako aktualne wyzwania systemów emerytalnych identyfikowane są : zapewnienie stabilności finansowej, utrzymanie adekwatnego poziomu świadczeń, zwiększenie współczynnika aktywności zawodowej kobiet i starszych pracowników . Potrzeba reform emerytalnych i główne ich kierunki zalecane przez Komisję Europejską uwzględniają : powiązanie wieku emerytalnego z dłuższym średnim trwaniem życia (average life expectancy) ograniczenie dostępu do systemów wczesnych emerytur i innych możliwości wczesnego zaprzestania aktywności zawodowej wspieranie dłuższego życia zawodowego między innymi poprzez poprawę dostępu do możliwości uczenia się przez całe życie (life-long learning), dostosowanie miejsc pracy do większej różnorodności pracowników , tworzenie możliwości zatrudnienia dla starszych pracowników oraz wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się [7] zrównanie ustawowego wieku emerytalnego mężczyzn i kobiet wspieranie uzupełniających oszczędności emerytalnych w celu zwiększenia dochodów na emeryturze. [7] Rok 2012 był ogłoszony przez Unię Europejską Europejskim Rokiem Aktywnego Starzenia się i Solidarności Międzypokoleniowej.

III. System emerytalny Szwecji – przykładem harmonijnego łączenia wymogu finansowej stabilności i adekwatności Szwecja posiada system emerytalny uważany za jeden z najlepszych na świecie [8] . Spełnia on w zasadzie wszystkie zalecenia formułowane przez Unię Europejską w Rocznych Analizach Wzrostu Gospodarczego oraz w Białej Księdze w sprawie Emerytur . Mechanizm równowagi finansowej jest „wmontowany” w powszechny szwedzki system emerytalny. Na powszechny/publiczny system emerytalny w Szwecji składa się : system repartycyjny pay-as you –go – obowiązkowy i o określonej składce (notional defined contribution plan -NDC) do którego odprowadzana jest składka w wysokości 16 % zarobków (inkomstpension) kapitałowa część systemu – do której odprowadzana jest składka w wysokości 2,5 % zarobków ( premium pension) Jedną z podstawowych zasad powszechnego /publicznego systemu emertytalnego Szwecji jest to, że wysokość emerytury jest automatycznie, czyli bez potrzeby zmiany istniejących zasad, dostosowywana do zmiany sytuacji demograficznej i ekonomicznej w taki sposób, by można było sfinansować emerytury bez uciekania się do zmian w wysokości składek emerytalnych. [9]

[8] Między innymi - wg rankingu Melbourne Global Pension Index przeprowadzonego w końcu 2011 roku przez firmę konsultingową Mercer . Przede wszystkim jednak oceny takie Szwecja uzyskuje w Unii Europejskiej : jest jednym z nielicznych krajów , w stosunku do których Unia nie sformułowała żadnych zaleceń w sprawie systemu emerytalnego w Country Specific Recommandations . [9] Tommy Lowen , Ole Settergren „ The impact of economic conditions on the financial sustainability of social security schemes” – na Konferencji Aktuariuszy I Statystyków Międzynarodowego Stowarzyszenia Zabezpieczenia Społecznego (ISSA) , Berlin 30 maja - 1 czerwca 2012

Każdy dodatkowy miesiąc przewidywanej długości życia w momencie przejścia na emeryturę oznacza roczny wzrost wydatków emerytalnych o około 0.5 % . Stąd wydłużenie się przewidywanej długości życia jest najbardziej ważącym źródłem/przyczyną deficytów systemów emerytalnych. Świat zna na to 3 lekarstwa: - podniesienie składek/podatków - zmniejszenie wysokości świadczeń - podniesienie wieku emerytalnego Ważny jest również moment wejścia na rynek pracy . W części kapitałowej systemu każdy rok opóźnionego wejścia na rynek pracy skutkuje obniżeniem emerytury w takim samym stopniu jak obniżenie stopy zwrotu o 1 % .

Publiczny repartycyjny system ma 5 charakterystyk [10] : Jest oparty na składkach (Pension credit= contribution) Indeksacja dochodów oraz świadczeń następuje w zależności od wzrostu(zmiany) w poziomie średniego dochodu (indexation of account values and benefits by growth(change) in average income) Wskaźniki dalszego trwania życia w momencie przejścia na emeryturę określane są dla poszczególnych grup wiekowych oraz uwzględniają aktualne (corocznie aktualizowane) dane dotyczące umieralności (cohort specific annuity divisors calculated annually with fresh mortality experience ) Istnienie (znaczącego!) funduszu buforowego Ma wbudowany mechanizm równowagi finansowej [10] Wg Ole Settergrena , Swedish Pension Agency , prezentacja na Konferencji Krajów Regionu Morza Bałtyckiego, 8 września 2010

Balance ratio and the automatic balancing mechanism (ABM) Współczynnik równowagi w systemie automatycznej równowagi finansowej systemu emerytalnego Balance ratio and the automatic balancing mechanism (ABM) WR = współczynnik równowagi (Balance ratio – BR) S = składki (Contributions – C) DA = czas dostępności aktywów (Turnover duration - TD) FB = fundusz buforowy (Buffer fund – F) ZE = zobowiązania emerytalne (Pension liability – PL )

Czym jest Czas dostępności aktywów (Turnover duration )? Wskaźnik ten jest jednym z 3 elementów automatycznego mechanizmu równoważącego w systemie emerytalnym. Wyraża on przewidywany średni okres między początkiem opłaty składek emerytalnych a czasem pobrania emerytury Jest on obliczany raz w roku[11], jednak od 2010 roku w obliczeniach brana jest pod uwagę mediana z ostatnich 3 lat ( zamiast z jednego roku). Jest to ostatnia istotna modyfikacja prawna mechanizmu, na który zdecydowano się , by złagodzić niekorzystne skutki sytuacji demograficzno - ekonomicznej w ostatnich latach, która spowodowała, że zastosowanie automatycznego mechanizmu równoważącego po raz pierwszy od reformy w 1999 roku zaskutkowało obniżeniem świadczeń w latach 2010-11. Złagodzony wskaźnik Turnover duration wynosił : - 2008 roku - 31,76449 - 2009 roku - 31,76198 - 2010 roku - 31,66673 2011 roku - 31,65754 [11] Matematyczny model obliczania tego wskaźnika przedstawiony jest w Rocznym Raporcie Szwedzkiego Systemu Emerytalnego (tzw. Pomarańczowym Raporcie) za 2011 rok, str. 72

Automatyczne dostosowywanie wysokości emerytury (wzrost lub zmniejszenie) następuje w następujący sposób: Wysokość „zapracowanej” emerytury – to suma indywidualnych składek wpłaconych do nie-kapitałowej części systemu (składka 16%) i do kapitałowej części(składka 2,5%) Składki są waloryzowane, czyli „zarabiają”. W nie-kapitałowym systemie waloryzacja kredytu emerytalnego zależy bądź od rozwoju poziomu średniego dochodu bądź od tzw. współczynnika równowagi odzwierciedlającego równowagę /wypłacalność systemu emerytalnego. W kapitałowej części systemu waloryzacja kapitału emerytalnego zależy od kondycji finansowej funduszu wybranego przez ubezpieczonego.

Dla obliczenia indywidualnej emerytury , zwaloryzowany kapitał emerytalny jest dzielony przez średnią pozostałą długości życia, przy uwzględnieniu zakładanych przyszłych waloryzacji kapitału lub zakładanej stopy zwrotu. W nie-kapitałowym systemie przewidywana stopa zwrotu określona jest ustawowo na 1.6%. W kapitałowym systemie przewidywana stopa zwrotu określana jest przez Szwedzką Agencję Emerytalną (Swedish Pensions Agency) i od kwietnia 2007 roku wynosi ona 4 % . Emerytury są ponownie obliczane/indeksowane każdego roku wskaźnikiem o którym mowa w pkt. 2 powyżej, jednakże z potrąceniem przewidywanych stóp zwrotu (odpowiednio 1,6% i 4 %) Przewidywana długość życia wzrasta i będzie wzrastała, tak więc automatyczne dostosowanie do przewidywanej długości życia oznacza, że dla każdej następnej kohorty urodzeniowej emerytury będą niższe w stosunku do dochodów od których zależą. Ponieważ jednak zakłada się, że wzrost dochodów będzie bardziej ważył na wysokości emerytury aniżeli wzrost przewidywanej długości życia , to szacuje się, że emerytury (w cenach stałych) będą wyższe dla obecnie młodszych ludzi.

Ważnym elementem mechanizmu równowagi systemu jest wskaźnik wieku emerytalnego dla poszczególnych kohort wiekowych ( cohort-specific retirement age) . Wskaźnik ten mówi, do ilu lat osoby z poszczególnych kohort wiekowych powinny pracować , aby zneutralizować negatywny wpływ wydłużającej się przewidywanej długości życia -na wysokość emerytury , czyli innymi słowy – do jakiego wieku powinny pracować , by uzyskać emeryturę w wysokości, w jakiej uzyskaliby ją w wieku 65 lat, gdyby nie było efektu wzrostu przewidywanej długości życia . Od 2012 roku informacja o cohort-specific retirement age jest przekazywana każdemu ubezpieczonemu w tzw. pomarańczowej kopercie, zawierającej doroczną aktualną informację na temat wysokości emerytury, jakiej mogą się spodziewać w wieku 61, 65 lub 70 lat, a dla osób w wieku 60+ - dodatkowo w wieku 64, 65 i 66 lat.

Kolejnym istotnym elementem jest wskaźnik wysokości emerytury dla poszczególnych kohort wiekowych (cohort’s pension level ) informujący o poziomie emerytury , odniesionym do ostatnich zarobków, na jaki poszczególne roczniki mogą liczyć , gdy osiągną wiek 65 lat i gdy przejdą na emeryturę później, z zastosowaniem cohort-specific retirement age . Śledzenie tego wskaźnika i szeroka informacja o nim ma niewątpliwie znaczący wpływ na indywidualne decyzje co do momentu przejścia na emeryturę .

Wskaźnik dalszego trwania życia w momencie przejścia na emeryturę jest kolejnym ważnym elementem finansowej stabilności systemu. W obliczaniu indywidualnej wysokości emerytury (inkomstpension i premium pension) zgromadzony kapitał emerytalny jest dzielony właśnie przez ten wskaźnik (annuity divisors). Co istotne, wskaźnik jest corocznie aktualizowany przy zastosowaniu corocznie aktualizowanych danych dotyczących umieralności. W ocenie Szwedzkiej Agencji Emerytalnej[12], system w 50% zawdzięcza swą stabilność finansową właśnie faktowi corocznych aktualizacji annuity divisors. Zasadę uzależnienia wysokości emerytury od dalszego trwania życia po przejściu na emeryturę przyjęto w 1994 roku, gdy podejmowano decyzję o potrzebie reformy emerytalnej. Wtedy przyjęto jako referencyjny - wskaźnik obliczony dla grupy wiekowej osób urodzonych w 1930 roku, które osiągnęły wiek 65 lat w 1995 roku. Jego wartość wyniosła 14.48 dla inkomstpension i 12.82 dla premium pension. [12] Ole Settergren , Swedish Pension Agency , prezentacja na Konferencji Krajów Regionu Morza Bałtyckiego, 8 września 2010

Jeszcze jeden czynnik ma wpływ na wysokość emerytury poszczególnych grup wiekowych (birth cohorts). Jest to umieralność w wieku poniżej 65 lat. Kapitał emerytalny osób, które zmarły przed wiekiem 65 lat i które nie rozpoczęły pobierania emerytury – jest dzielony na innych uczestników systemu. Wpływ tego czynnika, nazwanego inheritance gains (odziedziczone zyski) ilustruje tabela

IV. Polityczne przesłanie nieustannie kierowane do Szwedów [13] Żyjemy dłużej - od 1994 roku , gdy podjęto pierwszą decyzję o reformie emerytalnej, o 3.5 roku (mężczyźni) i o 2 lata (kobiety) Jeśli żyjemy dłużej – musimy dłużej pracować, a więc należy: Wzmocnić zachęty do pracy na kilka lat dłużej przed emeryturą Wyeliminować subsydiowanie dróg wcześniejszego wycofywania się z rynku pracy, co ma skutkować m.in. zmniejszaniem się liczby osób otrzymujących renty inwalidzkie (w 1960 roku było 150 tys. rencistów, w 1975 roku – 300 tys., 1990 roku - 350 tys., w 2005 - 550 tys., prognozowana liczba na 2014 rok – 320 tys. ) Zwiększyć zachęty dla pracodawców do zatrudniania starszych pracowników (niższe składki, itp.) Zachęcać starszych pracowników do zwiększenia ich zatrudnialności (employability) Dostosowywać miejsca pracy do potrzeb starszych pracowników Kształtować lepsze postawy w stosunku do ludzi starszych (przyjazne środowisko pracy, zwalczanie dyskryminacji ze względu na wiek, „wymyślanie siebie na nowo” [13] Anne Pettersson Westerberg – wystąpienie w imieniu Minister Spraw Socjalnych na Konferencji zamykającej obchody w Szwecji Europejskiego Roku Aktywnego Starzenia się i Solidarności Międzypokoleniowej - Sztokholm , 29 listopada 2012

Podsumowanie Udane reformy emerytalne można przeprowadzić mając dla nich szerokie poparcie polityczne, obejmujące również zgodę na obniżenie świadczeń w momencie kryzysu, praktycznie przez kolejne 2 lata. Zapewnienie konkretnych gwarancji dla emerytów z najniższymi świadczeniami (m.in. poprzez system opieki społecznej) było ważne dla zaakceptowania obniżki świadczeń Obniżeniu świadczeń towarzyszyła obniżka podatków Reformy emerytalne muszą być skorelowane z innymi politykami (rynku pracy, równego traktowania kobiet i mężczyzn, stwarzania szans godzenia życia zawodowego i rodzinnego, uczenia się przez cale życie)

Dziękuję za uwagę.