Konferencja Nauczycieli Wychowania Fizycznego Gorzów Wlkp r

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Organizacja nauczania indywidualnego
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ORGANIZACJA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W INNYCH FORMACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Indywidualne nauczanie
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Tekst ujednolicony wg stanu na 10 grudnia 2010 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Technologia informacyjna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Zapis prezentacji:

Konferencja Nauczycieli Wychowania Fizycznego Gorzów Wlkp. 28.08.2007r Jerzy Pośpiech Teoria i praktyka europejskiego wychowania fizycznego- co możemy przenieść na nasz warsztat ? Konferencja Nauczycieli Wychowania Fizycznego Gorzów Wlkp. 28.08.2007r DALSZE INFORMACJE...

Bogata i długa historia wychowania fizycznego w programach szkolnych krajów europejskich sugeruje, że powinno ono być powszechnie akceptowanym składnikiem każdego systemu edukacyjnego Jednakże działalność edukacyjna, której celem byłaby wyłącznie wysoka sprawność fizyczna dzieci i młodzieży nie jest już wystarczającym argumentem dla włączenia wychowania fizycznego do programów szkolnych

No education without physical education wychowanie fizyczne i sport szkolny wnoszą unikalny wkład w proces wychowania wszystkich uczniów. No education without physical education

Jako fundamentalny składnik nowoczesnego systemu edukacyjnego może być uznane obecnie tylko takie wychowanie fizyczne, które zapewnia wszystkim uczniom solidne fundamenty zdrowia, rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, a także radość z regularnej aktywności ruchowej.   e

B.Crum(1999) wychowanie fizyczne definiuje jako proces przygotowania młodych ludzi do: samodzielnego, satysfakcjonującego, całożyciowego uczestnictwa w kulturze ruchu

Szukając analogii z innymi przedmiotami szkolnymi przygotowującymi do różnych ról społecznych i uczestnictwa w kulturze, zdaniem wielu uczonych europejskich, misją wychowania fizycznego winno być: wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do uprawiania aktywności fizycznej i sportu przez całe życie, Przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu zawodowym, rodzinnym i odpoczynku w XXI stuleciu.

Wychowanie fizyczne to nie tylko „uczenie się ruszania”, ale także ”ruszanie się, aby się uczyć”(Sugden D. i Talbot M., 1998).

„Uczenie się ruszania”, to najczęstszy sposób rozumienia wychowania fizycznego postrzeganego jako proces nauczania umiejętności ruchowych, kształtowania zdolności motorycznych, poznawania własnego ciała i jego możliwości ruchowych. „Ruszanie się, aby się uczyć” dotyczy natomiast aktywności fizycznej jako kontekstu i środka nauczania. Ma ono na celu osiąganie całej gamy rezultatów edukacyjnych, m.in. zachowania i działania odpowiedniego oraz efektywnego (Talbot M., 1999). . Wstecz DALSZE INFORMACJE...

  We współdziałaniu z innymi przedmiotami wychowanie fizyczne powinno rozwijać kompetencje behawioralne, które determinują mentalne i psychologiczne nastawienia w rozwiązywaniu konkretnych życiowych sytuacji problemowych. Zdaniem B. Cruma (1993) uczeń powinien posiadać następujące podstawowe kompetencje (basic competency): ): Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Zdaniem cytowanego autora należy wyróżnić cztery aspekty jakości wf: ·        umieć dostosować zasady działania stosownie do sytuacji, ·        doceniać i umieć organizować ćwiczenia dla zdrowia, ·        działać jako krytyczny konsument sportu, utrzymać dystans do informacji medialnych. Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Co o wf mówią uczniowie szkół zachodnioeuropejskich? Wychowanie fizyczne jako przedmiot szkolny jest coraz częściej jest obiektem krytyki ze względu na małą atrakcyjność proponowanych metod, form oraz treści zajęć ruchowych. Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Jak wykazały prowadzone w wielu krajach europejskich badania, proponowane uczniom na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych w szkole formy aktywności sportowej są mniej atrakcyjne niż pozaszkolne lub oglądane w mediach. Wstecz DALSZE INFORMACJE...

W szkole o wyborze treści lekcji decyduje nauczyciel, a nie uczeń W szkole o wyborze treści lekcji decyduje nauczyciel, a nie uczeń. Uczeń, nie mając wyboru pomiędzy różnymi formami aktywności sportowej, odrzuca całą ofertę programową szkoły określając ją jako nudną. Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Żródłem satysfakcji z udziału w zajęciach jak i jej braku były głównie treści lekcji. Chłopcy preferowali gry zespołowe, natomiast dziewczęta sporty indywidualne. Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Co możemy przenieść do naszej praktyki szkolnej?

Propozycja 1. Ewaluacja musi być stałym elementem procesu kształcenia i wychowania, bez względu na to, czy chodzi o jedną lekcję, czy o roczny kurs przedmiotu, czy o cały okres nauki szkolnej od przedszkola do matury. Uczniowie, są nie tylko najważniejszymi klientami szkoły, lecz również zgodnie z TQM pracownikami pierwszej linii, „produkując" ciągły rozwój własnych zdolności, kompetencji, zainteresowań i charakterów.

Propozycja 2   Prowadzenie przez cały rok odrębnych ocen za wysiłek –wg skali MENiS : 6-1 § 7. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Wstecz DALSZE INFORMACJE...

2. Roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się w stopniach według następującej skali Wstecz DALSZE INFORMACJE...

stopień bardzo dobry - 5; stopień dobry - 4; stopień dostateczny - 3; stopień celujący - 6;  stopień bardzo dobry - 5; stopień dobry - 4; stopień dostateczny - 3; stopień dopuszczający - 2; stopień niedostateczny - 1, Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Odrębne oceny za wykonanie-wynik w skali: stopień celujący - A   stopień celujący - A stopień bardzo dobry - B stopień dobry - C stopień dostateczny - D stopień dopuszczający - E stopień niedostateczny - F Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Dla ucznia , rodzica( opiekuna ) oraz nauczyciela ocena byłaby nośnikiem informacji i łagodziła dylematy i napięcia na linii N-U.   np.: 5A, 2A, 5E Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Na świadectwie końcowym (póki stan prawny się nie zmieni) nauczyciel wystawiał by średnią z obu ocen cząstkowych jednakże zgodnie z cytowanym wyżej rozporządzeniem wyżej ceniąc wysiłek ucznia niż kompetencje ruchowe. Średnią można by wyliczać wg wzoru: 2 x ocena za wysiłek + ocena za wykonanie ocena końcowa = ----------------------------------------------------------- 3 .

Propozycja 3   -Na każdej sali gimnastycznej tablica (tablice) przytwierdzona na stałe do ściany. -Wszystkie lekcje kończymy w ten sposób, że uczniowie siadają pod tablicą na której są przygotowane informacje( mogą tam być również plansze, plakaty, itp.). Intelektualizacja – przekaz wiedzy- usamodzielnienie DALSZE INFORMACJE... Wstecz

Propozycja nr.3   Na każdej lekcji uczeń ocenia wykonanie zadania przez drugiego ucznia bądź dokonuje samooceny. Koniecznym jest umieszczenie na ścianach sal gimnastycznych Testów sprawności fizycznej- motorycznej oraz plansz obrazujących poprawność nauczanych technik , Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Propozycja 5  Poza rywalizacją sportową – horyzontalną ( jest tylko jeden zwyciężca!!)   Lansować bliższą wychowaniu fizycznemu filozofię rywalizacji wertikalnej- mój wynik dzisiejszej próby(wykonanie zadania ruchowego, wynik testu sprawności motorycznej) jest lepszy niż poprzedni- jestem lepszy- wygrałem ( może wygrać każdy!!! )  

Żeby to rzeczywiście działało konieczne jest dokumentowanie wyników prób i porównywanie wyników przez samych uczniów. Najskuteczniejsze i atrakcyjne dla uczniów, jest dokumentowanie danych na nośnikach elektronicznych oraz przekazywanie wyników i ocen na adresy mailowe.

Propozycja 6.   Prowadzić dialog z uczniami w sprawie treści lekcji-planów semestralnych- zajęć pozalekcyjnych. Dialog wcale nie oznacza rezygnacji. Jest mądrym kompromisem między liberalizmem a autokratyzmem które uniemożliwiają jakiekolwiek wychowanie . Wstecz DALSZE INFORMACJE...

Kwestionariusz samooceny jakości wychowania fizycznego w szkole. European Physical Education Association. Wypełnij kwestionariusz przez zakreślenie cyfry która najlepiej wyraża twoją ocenę wybranego aspektu wychowania fizycznego w twojej szkole . 1 wskazuje ,że dany aspekt jest bardzo słabą a 5 bardzo mocną stroną realizowanego programu.

A. Nauczyciel Słaba Mocna 1 Wysoka jakość wychowania fizycznego jest priorytetem wszystkich nauczycieli tego przedmiotu 1 2 3 4 5 2 Kierownictwo szkoły uważa zapewnienie uczniom wysokiej jakości wychowania fizycznego za ważne zadanie i tworzy odpowiednie warunki jego realizacji 3 Nauczyciele wychowania fizycznego mają kwalifikacje zawodowe gwarantujące pełną realizację zadań programowych 4' 4.Szkoła posiada dostępny dla wszystkich nauczycieli program wychowania fizycznego racjonalnie uzasadniający potrzebę jego realizacji 5. Nauczyciele posiadają opracowane w formie pisemnej plany pracy zawierające cele edukacji, pedagogiczne procedury osiągania celów , kryteria ocen oraz ewaluację realizowanego programu ! 6. Nauczyciele stosują metody pracy wychowawczej promujące samodzielność i kreatywność 7. Szkoła zapewnia nauczycielom warunki do stałego doskonalenia zawodowego

Program 8.W szkole obowiązuje plan zajęć wychowania fizycznego i sportu zapewniający wszystkim uczniom 120 minut zorganizowanych zajęć tygodniowo 1 2 3 4 5 9. Plan pracy bazując na wiedzy o fizycznym i psychomotorycznym rozwoju dzieci i młodzieży uwzględnia ich indywidualne i grupowe potrzeby. 10. Uczniowie mają możliwość czynnego uczestnictwa w opracowaniu planu pracy 1 1 Plan pracy umożliwia każdemu uczniowi osiąganie sukcesu oraz zadowolenie z zajęć . 12. Program daje każdemu uczniowi możliwość zapoznania się z różnymi formami aktywności sportowej i rekreacyjnej 13. Ewaluacja programu wychowania fizycznego odbywa się przynajmniej raz w roku. 14. Aktywne uczestnictwo w zajęciach zapewniają małe grupy, dostosowywane do potrzeb regulaminy , wystarczająca ilość miejsc do ćwiczeń , sprzętu i urządzeń

15.Program wychowania fizycznego rozwija u uczniów potrzebę aktywności fizycznej 2 3 4 5 16.Program zawodów i imprez sportowych w szkole zachęca uczniów do rozwijania sprawności motorycznej i umiejętności ruchowych 17. Uczniowie poszerzają wiedzę oraz umiejętności ruchowe w różnych kontekstach. 18. Uczniowie znają ćwiczenia wzmacniające zdrowie , odpowiednie do ich wieku i rozwoju fizycznego 19. Uczniowie rozwijają umiejętności społeczne oraz manifestują pozytywne postawy wobec aktywności fizycznej 20. Szkoła proponuje uczniom na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych indywidualne i zespołowe formy aktywności ruchowej 21.Współzawodnictwo sportowe i inne formy rywalizacji uwzględniają potrzeby i możliwości wszystkich uczniów.

22. Zajęcia ruchowe są tak prowadzone aby zachęcić uczniów do efektywnej współpracy 1 2 3 4 5 23. Prowadzona jest systematyczna ewaluacja wychowania fizycznego zapewniająca uczniom sprawiedliwą ocenę opartą o kryteria logiczne i zrozumiałe dla wszystkich uczniów i nauczycieli. 24. Wszyscy uczniowie mają jednakowy dostęp do środków finansowych oraz obiektów i urządzeń sportowych. 25. Program uwzględnia również potrzeby uczniów specjalnej troski.( Daj jeden przykład realizacji tego zadania) .............................................. 26. Program uwzględnia problematykę bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń 27. Wszyscy uczniowie niezależnie od płci, rasy, religii i innych różnic, mają jednakowe możliwości uczestnictwa w szkolnych zajęciach wychowania fizycznego i sportu 28. Sportowe zajęcia pozalekcyjne są dostępne dla wszystkich chętnych jako rozszerzenie oferty lekcyjnej. 29. Relacje szkoły ze środowiskiem są dobre w zakresie partnerstwa na rzecz wspierania wychowania fizycznego i rekreacji

Baza materialna do zajęć 30. Wykorzystanie szkolnej bazy na zajęcia wychowania fizycznego i sportu jest optymalne. 1 2 3 4 5 3 1 . Pozaszkolne obiekty i urządzenia sportowe są wykorzystywane dla poprawienia warunków realizacji zadań programowych. 32. Sprzęt sportowy w wystarczającej ilości jest dostępny dla wszystkich uczniów.( Np. jedna piłka na jednego ucznia) 33. Sprzęt sportowy i urządzenia do zajęć ruchowych są dostosowane do wieku i poziomu rozwoju fizycznego ćwiczących. 34. Szkoła posiada urządzenia sportowe dla uczniów niepełnosprawnych oraz reprezentujących wysoki poziom sportowy 35. Urządzenia i sprzęt sportowy są kontrolowane pod względem warunków sanitarnych i bezpieczeństwa ćwiczących przez powołane do tego specjalistyczne służby co najmniej raz w roku oraz na bieżąco przez prowadzących zajęcia .

Podlicz ilość odpowiedzi ocenionych na 4 i 5. Ilość ___________ Uwaga 80% lub więcej (28 z 35) odpowiedzi na poziomie 4 i 5 jest potwierdzeniem wysokiej jakości wychowania fizycznego w danej szkole.

Nie ma wychowania bez wychowania fizycznego No education without physical education

Dziękuję za Państwu za uwagę i cierpliwość !!!!!!!

Jerzy Pośpiech Teoria i praktyka europejskiego wychowania fizycznego- co możemy przenieść na nasz warsztat ? Konferencja Nauczycieli Wychowania Fizycznego Gorzów Wlkp. 28.08.2007r.