Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego im. gen. Franciszka Kleeberga w Lublinie Projektowanie, organizacja i funkcjonowanie Multimedialnego Centrum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BIBLIOTEKA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 5 IM. DZIECI POLSKICH W PILE
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Zmiany w Sprawozdaniu z działalności BW w roku 2011 Artur Wrzochalski BUW, r.
Granty rozwojowe dla szkół -
Pracownie informatyczne
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Główne cele i zadania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach określa Statut zatwierdzony decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie Wydział Zbiorów Specjalnych
od biblioteki szkolnej do centrum informacji multimedialnej
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
Debata Szkolna w Gimnazjum Myśliszewice,
„SZKOŁA DOBRYCH PRAKTYK”
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
ODDZIAŁ INFORMACJI NAUKOWEJ
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
Organizator Funkcjonowanie Centrum Multimedialnego w praktyce szkolnej Bożena Powała-Niedźwiecka.
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół Nr1 im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu
Biblioteka przy Gimnazjum w Okonku 2007 Biblioteka.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Znajduje się na parterze budynku szkolnego; czynna jest codziennie, a godziny jej otwarcia dostosowa- ne są do rozkładu zajęć uczniów.
Technologia informacyjna
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Multimedialne centrum informacji
Informatyzacja szkół i placówek oświatowych
Biblioteka jako Szkolne Centrum Informacji
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Debata szkolna W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W MYŚLISZEWICACH
Biblioteka szkolna Gimnazjum nr 12 w Tychach
Komputery dla uczniów w czytelni służą zaspokajaniu potrzeb edukacyjnych, informacyjnych oraz przygotowaniu do swobodnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Witamy w bibliotece szkolnej Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach.
INTERNETOWE CENTRA INFORMACJI MULTIMEDIALNEJ W BIBLIOTEKACH SZKOLNYCH I PEDAGOGICZNYCH Najważniejsze cele projektu Wspieranie procesu ustawicznego kształcenia.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Dni otwarte Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków 2013.
Witamy w nowej sali multimedialnej Centrum Multimedialnego X LO Witamy w nowej sali multimedialnej Centrum Multimedialnego X LO Zdjęcia sali multimedialnej.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Szkolne centrum informacji składa się z trzech pomieszczeń: czytelni, w której uczniowie mają dostęp do księgozbioru i do 8 komputerów podłączonych do.
Debata szkolna nad Kodeksem 2.0 I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Świebodzinie 11 grudnia 2013.
Szkolne Centrum Informacyjne Biblioteka Szkolna
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 w ZIELONEJ GÓRZE
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 3 W KONINIE Emilia Nyzio.
I NTERNETOWE C ENTRUM I NFORMACJI M ULTIMEDIALNEJ Szkoły Podstawowej nr 20 im. S. Batorego w Poznaniu.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
WITAMY. WALORY NASZEJ SZKOŁY Nauka w kameralnych klasach – indywidualizacja procesu nauczania, co jest szczególnie ważne w klasach najmłodszych Jednozmianowość.
Temat 6: Dokumentacja techniczna urządzeń sieciowych.
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA W KIELCACH FILIA W BUSKU-ZDROJU ul. Armii Krajowej Busko-Zdrój tel. / fax
Program Szkoła z klasą 2.0. W roku szkolnym 2012/2013 nasza szkoła po raz drugi zgłosiła swój udział w programie Szkoła z klasą 2.0.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Komputer pod ręką! Dla każdego i w każdym czasie..
Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie w liczbach ROK 2014.
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach Filia w Opatowie.
Organizacja przestrzeni bibliotecznej (jak kino stało się biblioteką)
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Oferujemy Ponad 5000 egzemplarzy książek Bogate, różnorodne zbiory.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Dla każdego i w każdym czasie.
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Zapis prezentacji:

Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego im. gen. Franciszka Kleeberga w Lublinie Projektowanie, organizacja i funkcjonowanie Multimedialnego Centrum Informacji Bożena Szyszkowska-Sienkiewicz Lublin, 2008

I.Multimedialne Centra Informacji w szkołach – teoria i praktyka II.Założenia Multimedialnego Centrum Informacji III.Organizacja Multimedialnego Centrum Informacji stanowiska komputerowe multimedialna sala lekcyjna zaplecze techniczne personel obsługa techniczna IV.Zalety Multimedialnego Centrum Informacji V.MCI w małej i dużej szkole IV.Multimedialne Centrum Informacji w Zespole Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego w Lublinie

Multimedialne Centra Informacji w szkołach – teoria i praktyka W ramach projektów Pracownie komputerowe dla szkół i ICIM biblioteki szkolne otrzymują od kilku lat sprzęt komputerowy. W założeniu wyposażenie to ma być impulsem do przekształcania się tradycyjnych bibliotek w nowoczesne szkolne centra informacyjne – czyli interdyscyplinarne warsztaty pracy dla uczniów, nauczycieli, ewentualnie społeczności lokalnych. Niestety, w wielu szkołach powstają po prostu kąciki czy salki internetowe, które to rozwiązania niewiele mają wspólnego z nowoczesną Biblioteką – Multimedialnym Centrum Informacji. Aby biblioteka zaczęła pełnić funkcje nowoczesnego warsztatu informacyjnego, a pozyskany sprzęt zaspokajał różnorodne potrzeby użytkowników, musi powstać spójna koncepcja unowocześnienia placówki, opracowana przez bibliotekarzy w porozumieniu z informatykami i dyrekcją, bez akceptacji której niemożliwe będą jakiekolwiek zmiany.

ZAŁOŻENIA MULTIMEDIALNEGO CENTRUM INFORMACJI 1. Umożliwienie uczniom, nauczycielom, ewentualnie rodzicom i innym członkom społeczności lokalnej dostępu do różnych źródeł informacji: tradycyjnych (książki, czasopisma, mapy, plansze), nowoczesnych (nośniki elektroniczne, Internet, telewizja). 2. Dostarczenie narzędzi do wyszukiwania i opracowania informacji, przygotowania własnych opracowań oraz ich publikowania przez użytkowników Centrum. 3. Umożliwienie prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem własnych opracowań oraz innych nowoczesnych pomocy dydaktycznych, takich jak programy edukacyjne, edukacyjne portale internetowe itd.

ORGANIZACJA MULTIMEDIALNEGO CENTRUM INFORMACJI Powstanie MCI wymaga - od strony technicznej - spełnienia następujących postulatów: 1. opracowania wstępnego projektu Centrum, 2. automatyzacji obsługi biblioteki, czyli utworzenia modułu bibliotecznego Centrum, 3. utworzenia modułu multimedialnego Centrum.

WSTĘPNY PROJEKT MCI Projekt powinien zostać przygotowany przez bibliotekarzy, przy wsparciu informatyka oraz współdziałaniu i akceptacji dyrekcji szkoły. Projekt powinien obejmować: 1. analizę warunków lokalowych i finansowych, 2. analizę przydatności posiadanego sprzętu, 3. stworzenie koncepcji przekształcenia biblioteki w MCI, 4. przygotowanie wykazu potrzebnego sprzętu (z uwzględnieniem posiadanego już przez szkołę), 5. sporządzenie orientacyjnej kalkulacji.

UTWORZENIE MODUŁU BIBLIOTECZNEGO CENTRUM Utworzenie modułu bibliotecznego polega na: 1. organizacji stanowisk komputerowych do opracowania i udostępniania zbiorów, 2. zakupie oprogramowania obsługi biblioteki (kryterium wyboru – przede wszystkim merytoryczne), 3. przeszkoleniu przynajmniej jednej osoby w obsłudze programu bibliotecznego, 4. utworzeniu komputerowej bazy danych (wprowadzenie opisów bibliograficznych zbiorów i założenie kont czytelników), 5. wdrożeniu elektronicznego systemu obsługi biblioteki.

W zakresie sprzętu elektronicznego na moduł biblioteczny powinno się składać następujące wyposażenie: 1-2 stanowiska komputerowe (w zależności od wielkości szkoły i biblioteki) z zainstalowanym programem bibliotecznym - do opracowania zbiorów i ich udostępniania, czytnik kodów kreskowych, drukarka, telewizor i magnetowid oraz odtwarzacz CD/DVD do opracowania taśm video i płyt.

UTWORZENIE MODUŁU MULTIMEDIALNEGO CENTRUM Utworzenie modułu multimedialnego Centrum powinno polegać na: organizacji stanowisk komputerowych przystosowanych do różnorodnych potrzeb użytkowników, organizacji lekcyjnej sali multimedialnej, organizacji miejsca do przechowywania sprzętu elektronicznego.

Na moduł multimedialny Centrum powinny się składać: 1. Trzy typy stanowisk komputerowych: pozwalające na dużą rotację użytkowników stanowiska internetowe, na których można sprawdzić pocztę, posurfować po sieci, poszukać bieżących informacji, wysłać sms itd., a których użytkowanie nie wymaga idealnej ciszy i spokoju; stanowiska umożliwiające dłuższą i wymagającą spokoju pracę np. z programami edycyjnymi, graficznymi czy oprogramowaniem edukacyjnym (ćwiczenia ortograficzne, językowe itd.) – zlokalizowane w takiej części Centrum, aby korzystający z niej nie byli narażeni na tłok i hałas; stanowiska do tzw. cichej pracy - pozwalające użytkownikom na realizację najbardziej skomplikowanych, a zarazem czasochłonnych, wymagających koncentracji i spokoju prac, takich jak przygotowywanie prezentacji multimedialnych, pomocy naukowych, publikacji itd.; to stanowisko powinno być wyposażone we wszystkie dostępne urządzenia peryferyjne, większe biurko dające miejsce na rozłożenie potrzebnych materiałów oraz zlokalizowane tak, aby nic nie zakłócało spokoju pracujących przy nim osób.

2. Lekcyjna sala multimedialna wyposażona w: komputer, rzutnik multimedialny, telewizor z dużym ekranem, magnetowid, odtwarzacz DVD, radiomagnetofon z odtwarzaczem płyt kompaktowych, rzutnik foliogramów, tablet graficzny, kamerę, aparat fotograficzny, dyktafon, stojak z ekranem, tablicę z pisakami. Bardzo pożądanymi w MCI (choć dość drogimi jeszcze) urządzeniami są: wizualizer i tablica interaktywna.

3. Zaplecze techniczne Pomieszczenie, bądź wydzielone miejsce do przechowywania sprzętu multimedialnego, zabezpieczające ten sprzęt przed zniszczeniem bądź kradzieżą.

PERSONEL BIBLIOTEKI - MULTIMEDIALNEGO CENTRUM INFORMACJI Personel biblioteki musi znać obsługę programu bibliotecznego, oprogramowania zainstalowanego na komputerach w module multimedialnym oraz obsługę wszystkich urządzeń znajdujących się w MCI (bibliotekarze muszą służyć pomocą użytkownikom Centrum). Pożądane jest, aby jedna z pracujących w MCI osób znała język angielski. Obsługa MCI stanowi dodatkowe obciążenie dla pracowników biblioteki, dlatego – o ile faktycznie szkoły mają oferować swoim uczniom i nauczycielom nowoczesny warsztat pracy – polityka zatrudnienia powinna to uwzględniać (nie można wymagać od zatrudnionej na jednym etacie bibliotekarki, aby sama realizowała zadania Centrum).

OBSŁUGA TECHNICZNA CENTRUM Ze względu na zaawansowanie technologiczne urządzeń konieczne jest wyznaczenie przez dyrekcję szkoły osoby odpowiedzialnej za wsparcie techniczne Centrum np. w zakresie konfiguracji sprzętu i oprogramowania (w szczególności sieciowego), a także działań w razie awarii. Pracownicy biblioteki muszą mieć pewność, że w sytuacjach awaryjnych czy szczególnie skomplikowanych technicznie nie są pozostawieni sami sobie w obliczu problemów, do których rozwiązywania nie są przygotowani.

ZALETY BIBLIOTEKI - MULTIMEDIALNEGO CENTRUM INFORMACJI 1.MCI udostępnia użytkownikom w tym samym miejscu: różne źródła informacji, narzędzia do ich obróbki i tworzenia własnych publikacji. 2. Stwarza możliwość prowadzenia zajęć przy użyciu nowoczesnych materiałów i środków dydaktycznych.

3. MCI jest czynne przez cały czas pracy szkoły. 4. Wszystkie urządzenia są zgromadzone w jednym miejscu i pod opieką zawsze tych samych osób, które przygotowują je do pracy w zaplanowanym przez użytkowników czasie. 5. Jeśli któreś z urządzeń ma być dostępne poza Centrum, pracownik Centrum dostarczy je i odbierze, dbając o bezpieczeństwo urządzenia. 6. Pracownicy Centrum dbają też o bezkolizyjne i efektywne wykorzystanie zarówno sali multimedialnej, jak i sprzętu.

MCI W MAŁEJ I DUŻEJ SZKOLE Technicznie najprostsze jest utworzenie MCI w większych i zasobniejszych szkołach – są tam bowiem warunki finansowe, lokalowe i liczniejsza fachowa obsada, co umożliwia powstanie naprawdę wzorcowej placówki. Nie znaczy to jednak, że biblioteki przy mniejszych szkołach mają rezygnować ze starań o unowocześnienie się. Przeciwnie, powinny do tego dążyć, bo mogą stać się oknem na świat dla części młodzieży, niezastąpionym warsztatem pracy dla pedagogów (którzy nie zawsze mają możliwość stworzenia takiego warsztatu w domu), a także dla środowiska lokalnego.

BIBLIOTEKA – MULTIMEDIALNE CENTRUM INFORMACJI w Zespole Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego im. gen. Franciszka Kleeberga w Lublinie

WYPOŻYCZALNIA Multimedialne stanowiska do cichej pracy Stanowiska do obsługi czytelników

CZYTELNIA

MAGAZYNY nr 1 i nr 2

MAGAZYNY Stanowiska do opracowania zbiorów Kącik cichej lektury

SALKA INTERNETOWA

LEKCYJNA SALA MULTIMEDIALNA

ZAPLECZE TECHNICZNE

Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego im. gen. Franciszka Kleeberga Lublin, Aleje Racławickie 7 tel fax

Opracowanie Bożena Szyszkowska-Sienkiewicz Bożena Powała-Niedźwiecka