Okres realizacji: – Partnerstwo czterech podmiotów: Lider – Dobre Kadry. Centrum badawczo-szkoleniowe. Sp.z o.o., Partner 1 –

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„ZAGRAJMY O SUKCES” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Advertisements

Program „Trzy żywioły”
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
"Badacz i humanista-wrocławski gimnazjalista - dostosowanie oferty edukacyjnej wrocławskich gimnazjów do potrzeb ich uczniów w kontekście przygotowania.
Program wychowawczy szkoły
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Spotkanie organizacyjne Gimnazjum nr 22 w Bydgoszczy Gimnazjum nr 22 w Bydgoszczy 13 listopada 2012r. Honorowy Patronat Organizatorzy.
Projekt Przedmiot Program nauczania. Innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
Kurs - OK zeszyt.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Projekt edukacyjny „Kompetencje kluczowe”
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

Okres realizacji: 01.07.2010 – 31.10.2013 Partnerstwo czterech podmiotów: Lider – Dobre Kadry. Centrum badawczo-szkoleniowe. Sp.z o.o., Partner 1 – Uniwersytet Wrocławski Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska, Partner 2 – SGS Eko-Projekt sp. z o.o. Pszczyna, Partner 3 – Dr. Kerth + Lampe Geo-Infometric GmbH (Niemcy).   Projekt został objęty honorowym patronatem Dolnośląskiego Kuratora Oświaty

Celem ogólnym Projektu jest wypracowanie i przetestowanie do 2013 r Celem ogólnym Projektu jest wypracowanie i przetestowanie do 2013 r. kompleksowego, innowacyjnego, interdyscyplinarnego programu nauczania przedmiotów matematyczno – przyrodniczych metodą projektu w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, co w konsekwencji powinno doprowadzić do zwiększenia zainteresowania uczniów kontynuacją kształcenia na kierunkach technicznych.

Udział w projekcie Testowanie programu w: 16 szkołach podstawowych, 10 gimnazjach, 10 szkołach ponadgimnazjalnych. Kryteria formalne uczestnictwa szkoły w projekcie: podpisanie porozumienia o współpracy z deklaracją gotowości kadry pedagogicznej oraz udostępnienia pomieszczeń szkoły, zapewnienie zróżnicowania terytorialnego, założenia struktury próby ze względu na typ szkoły. Kryteria preferencyjne: zaangażowanie szkoły w dodatkowe inicjatywy – podejmowanie współpracy, aktywności w celu uatrakcyjnienia oferty edukacyjnej. Termin rekrutacji szkół do Projektu: 01.12.2010 – 17.12.2010

Prosimy o dokładne zapoznanie się z zapisami Porozumienia Realizacja projektu wymaga przestrzegania zasad obowiązujących przy dofinansowaniu z EFS Zwracamy uwagę na: Kwestię ochrony danych osobowych Zasady wizualizacji obowiązujące w projektach EFS Konieczność dokumentowania prowadzonej aktywności (dzienniki, listy obecności, sprawozdania, karty pracy nauczycieli) Frekwencję uczniów na zajęciach

Organizacja projektu w szkole Podpisanie porozumienia pomiędzy szkołą a Liderem projektu Złożenie innowacji pedagogicznej do kuratorium do końca marca 2011 r. Utworzenie zespołu projektowego – nauczyciele przedmiotów matematyczno – przyrodniczych Wyznaczenie jednego nauczyciela – Opiekuna szkolnego

Organizacja projektu w szkole Delegowanie max 2 nauczycieli (reprezentantów zespołu projektowego) na szkolenia (maj/czerwiec 2011) Delegowanie 1 nauczyciela zespołu projektowego na wyjazd do Partnera zagranicznego (III kwartał 2011) Rekrutacja uczniów do projektu (wrzesień 2011, semestralnie): formularz zgłoszenia (dokument udziału), zgoda rodziców na udział dziecka w projekcie, zgoda na przetwarzanie danych osobowych Wskazana kontynuacja udziału ucznia w projekcie w kolejnych semestrach

Organizacja projektu w szkole Utworzenie 1 lub 2 grup uczniów (ok. 20 osób) w każdym roku szkolnym (2011/2012, 2012/2013) Uwzględnienie w planie pracy szkoły dodatkowych zajęć, odpowiednie dostosowanie harmonogramu zajęć projektowych Przygotowywanie bieżących sprawozdań z realizacji projektu w szkole (IX-X, XI-XII, I-II, III-IV, V-VI) Przeprowadzanie ankiet ewaluacyjnych (uczniowie, nauczyciele, rodzice?)

Pozostałe warunki realizacji projektu w szkole Nieodpłatne udostępnienie odpowiednich pomieszczeń w szkole Umieszczenie właściwych oznaczeń informacyjnych o realizacji projektu w szkole Zapewnienie zastępstwa w przypadku nieobecności/rezygnacji Opiekuna szkolnego bądź któregokolwiek z nauczycieli Poddanie się ewentualnej kontroli w zakresie sprawdzenia prawidłowości realizacji zadań w projekcie

Pozostałe warunki realizacji projektu w szkole Niezwłoczne informowanie Lidera o przeszkodach powstałych w trakcie realizacji projektu Informowanie Lidera o każdych zmianach mających wpływ na realizację projektu Udzielanie informacji i wyjaśnień co do realizowanych w szkole zadań Stosowanie przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji (poczta elektroniczna, faks, poczta tradycyjna)

Co daje uczestnictwo w projekcie? Możliwość realizacji zajęć dodatkowych zgodnie z opracowanym innowacyjnym programem Wyposażenie szkół w podstawowy zestaw badawczo- diagnostyczny Wizyty nauczycieli u Partnera zagranicznego Konkursy dla zespołów uczniowskich na najlepszy projekt Obozy wymiany doświadczeń dla uczniów Bieżące doposażenie w odczynniki i pomoce naukowe

UNIWERSYTET WROCŁAWSKI I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA WYDZIAŁ NAUK O ZIEMI I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA Opiekun merytoryczny – prof. dr hab. Stanisław Staśko Koordynator ze strony Uniwersytetu Wrocławskiego - dr hab. Robert Tarka Sprawy organizacyjno-biurowe - mgr Krzysztof Moskwa

Główna rola: Przygotowanie, wsparcie metodyczne i merytoryczne nauczycieli do prowadzenia zajęć w ramach Projektu

Na ukończeniu są prace związane z opracowaniem specyfikacji metod prowadzenia zajęć w ramach opracowanych programów nauczania

Szkolenia nauczycieli ze szkół zrekrutowanych do projektu - 16 godzin Tematyka szkolenia: Metoda projektu w praktyce szkolnej Planowanie i prowadzenie zajęć terenowych w najbliższej okolicy Organizacja i techniki efektywnej pracy w grupie Termin: przełom maja i czerwca 2011

Opracowanie materiałów do realizacji programu nauczania obejmujących: skrypty ze scenariuszami zajęć instrukcje techniczne do prowadzenia zajęć arkusze doświadczeń stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi obserwowanie i mierzenie prowadzenie doświadczeń dokumentowanie i prezentowanie wyników

Realizacja lekcji pokazowych W ramach projektu każda szkoła: 2 lekcje pokazowe w Uniwersytecie Wrocławskim 2 lekcje terenowe (po jednej w każdym roku szkolnym)

Powietrze – dr hab. prof. UWr. Krzysztof Migała Od września 2011 w ramach Projektu rozpoczną działalność koordynatorzy żywiołów: Powietrze – dr hab. prof. UWr. Krzysztof Migała Woda – dr hab. Henryk Marszałek Ziemia – dr Waldemar Sroka Opieka i pomoc w realizacji programu w szkołach

Instytut Nauk Geologicznych pl. Maksa Borna 9 50-204 Wrocław tel. 713759437 fax. 71375-93-71 e-mail: krzysztof.moskwa@ing.uni.wroc.pl www.ing.uni.wroc.pl

Udostępnienie nowoczesnego laboratorium badawczego Projekt zapewnia dostęp do laboratorium i narzędzi umożliwiających opracowanie map badanych zjawisk Zakładamy rozwój umiejętności typowania obszarów do badań w otoczeniu zamieszkania w celu wykrycia ewentualnych zanieczyszczeń wody, gleby i powietrza Wyniki pomiarów będą opracowane w formie cyfrowych map zanieczyszczeń środowiska

Udostępnienie nowoczesnego laboratorium badawczego Szkoły uczestniczące w projekcie będą miały możliwość przeprowadzenia pomiarów stanu jakości gleby, wody i powietrza na obszarach wytypowanych na podstawie odpowiednich kryteriów oceny wstępnej Współpraca z laboratorium zakłada nabycie umiejętności stawiania i weryfikacji hipotez o zanieczyszczeniu środowiska w najbliższym otoczeniu

Lokalizacja punktów badań gleb – identyfikacja prawdopodobnych zanieczyszczeń gleb wykonana przez uczniów w ramach projektu

Mapa zanieczyszczeń gleb opracowana przez uczniów na podstawie wyników badań

„Trzy żywioły” Innowacyjny interdyscyplinarny program ekologiczny realizowany metodą projektu edukacyjnego

Program „Trzy Żywioły” zmienia model kształcenia: uczeń przejmuje odpowiedzialność za swoją wiedzę i umiejętności od działania do wiedzy (nie ma innej, równie skutecznej drogi)

Założenia programu Człowiek rozwija się harmonijnie, gdy umożliwia mu się doskonalenie intelektualne, praktyczne i emocjonalne. Rozwój poznawczy ucznia polega na samodzielnym konstruowaniu wiedzy pochodzącej z różnych źródeł we własny, subiektywny sposób: od konkretnego doświadczenia do porządkowania poznawanego świata. Poczucie sprawstwa, doświadczenie, samodzielne dochodzenie ucznia do wiedzy powoduje trwały rozwój i otwartość na poznawanie świata i samego siebie.

Założenia programu Zdobywanie wiedzy typu know-how (wiedzieć jak) oraz know-why (wiedzieć dlaczego) generuje aktywność, samodzielność i odpowiedzialność w procesie kształcenia i własnego rozwoju. Grupowanie uczniów nie według kryterium wieku czy zdolności, lecz według ich zainteresowań oraz postępów w nauce wyzwala twórczą współpracę i kreatywność w przekształcaniu sytuacji zastanych.

Cele ogólne programu Rozbudzenie i wspieranie zainteresowań przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi wśród uczniów. Twórcze integrowanie wiedzy z różnych dziedzin. Kształtowanie otwartości na poznawanie świata poprzez samodzielne działanie. Kształtowanie postaw i zachowań proekologicznych.

Nowatorstwo programu jest interdyscyplinarny (treści przedmiotowe, wykraczające poza podstawę programową są pretekstem do osiągnięcia celów), jest realizowany metodą projektu edukacyjnego, jest realizowany w grupie uczniów w różnym wieku na obowiązkowych zajęciach pozalekcyjnych (wyjście poza ramy systemu klasowo-lekcyjnego), jest realizowany poprzez wykorzystanie bazy szkoły oraz bazy akredytowanych laboratoriów z zakresu analityki środowiska firmy SGS Eko-Projekt jest wspierany merytorycznie przez Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska Uniwersytetu Wrocławskiego

Badacz dostrzega problem, stawia sobie pytania, odpowiedzi szuka w wyniku procesu badawczego przy pomocy właściwych metod, jest ciekawy i precyzyjny; odważnie stawia hipotezy, zestawia dane, swoją pracę poddaje analizie Koordynator pracuje z grupą i w grupie, uzgadnia z zespołem szczegóły projektu, scala pracę zespołu Sprawozdawca opisuje przebieg wydarzeń Obserwator uważnie przygląda się zjawiskom, śledzi zachodzące w nich zmiany Ekspert autorytet w danej dziedzinie, powołuje się na teorie i fakty Konstruktor opracowuje dokumentację, projektuje narzędzia badawcze Twórca tworzy strategie Reporter przedstawia wierny obraz zdarzeń prezentuje swój punkt widzenia i ocenę

(sesje, debaty, negocjacje, wartościowanie informacji) Interdyscyplinarny zespół nauczycieli 50 godzin w semestrze konsultacje, doświadczenia, merytoryczne wsparcie samodzielnych zajęć uczniów (sesje, debaty, negocjacje, wartościowanie informacji)

Zadania nauczyciela – Opiekuna szkolnego Wyłonienie zespołu nauczycieli do realizacji projektu (segmentu projektu). Rekrutacja uczniów do realizacji projektu (co najmniej jedna 20-osobowa grupa). Nawiązanie współpracy z partnerami. Ustalenie harmonogramu działań zespołu nauczycieli. Koordynowanie pracy nauczycieli i wspieranie pracy uczniów. Zorganizowanie spotkania z rodzicami i ustalenie zasad współpracy. Współpraca z nauczycielami w ramach przygotowania uczniów do prezentacji efektów pracy.

Ważne Interdyscyplinarny zespół nauczycieli powinien współpracować na każdym etapie realizacji programu „Trzy żywioły”, Zaproponowane w programie problemy badawcze muszą być traktowane w sposób holistyczny, Każdy nauczyciel powinien zdecydowanie skupić się na kształceniu umiejętności interdyscyplinarnych, a nie przedmiotowych, Zakres i wielość zadań do rozwiązania wybranego problemu badawczego określają autonomicznie realizatorzy projektu, uwzględniając charakterystykę uczniów i warunki specyficzne dla pracy w swojej szkole.

Problemy badawcze Działalność człowieka wpływa na zmiany w środowisku naturalnym. Postęp i sukces cywilizacyjny osiągamy kosztem środowiska naturalnego. Zmiany cywilizacyjne determinują funkcjonowanie organizmów żywych w środowisku. Zjawiska przyrodnicze tworzą barwy. Cywilizacja i natura wpływają na zdrowie człowieka.

„droga ucznia do wiedzy” wybiera problem badawczy wybiera żywioł wybiera zadania (w zależności od zainteresowań, możliwości, doświadczenia, dociekliwości) realizuje zadania wysuwa wnioski stawia nową hipotezę zgłębia wiedzę (różne źródła) zadania przygotowuje prezentację efektów pracy

Uczniowie wybierają zadania

Zadania Wycieczka nad staw, jezioro, rzekę Zespół A, B Ocena stanu jakościowego wody i ilości i rodzaju zanieczyszczeń pozostawionych przez człowieka na brzegu zbiorników i w zbiornikach wodnych.

Zespół C, D Ocena klasy czystości wód na podstawie występujących w wodzie roślin i organizmów żywych

Ocena klasy czystości wód na podstawie badań fizyko-chemicznych: Zespół A pH, zapach, przezroczystość,

przewodnictwo, obecność wybranych kationów i anionów, Ocena klasy czystości wód na podstawie badań fizyko-chemicznych: Zespół B przewodnictwo, obecność wybranych kationów i anionów,

Ocena klasy czystości wód na podstawie badań fizyko-chemicznych: Zespół C ilościowe oznaczanie tlenu , badanie zawartości fenolu i substancji utleniających ,

Ocena klasy czystości wód na podstawie badań fizyko-chemicznych: Zespół D ocena procesów gnilnych

Zespoły A – D Zapoznanie z dopuszczalnymi stężeniami substancji zanieczyszczających śródlądowe wody powierzchniowe.

Zespoły A – D Opracowanie merytoryczne i graficzne wyników badań (mapy, diagramy, tabele, zdjęcia)

Zespoły A – D Opracowanie metod i sposobów ochrony wód przed zanieczyszczeniami oraz projektowanie działań mających na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.

Zadania Przygotowanie sejmiku ekologicznego „Co w wodzie pływa?” z prezentacją zastosowanych metod badawczych oraz wyników pomiarów w różnych formach

Sejmik ekologiczny: „Co w wodzie pływa?”

Skład grupy 20 uczniów (4 – 5 zespołów projektowych) Możliwa zmiana składu osobowego uczniów po upływie roku (semestru) Rok szkolny 2011/2012 – 18 uczniów czerwiec 2012 - 8 uczniów kończy realizację programu (kończy szkołę) Uzupełnienie składu grupy – nie mniej niż 7 uczniów Rok szkolny 2012/2013 – 17 uczniów Razem w realizacji programu uczestniczyło 25 uczniów

4 semestry pracy uczniów Trzy semestry: co najmniej 5 projektów co najmniej 1 z każdego żywiołu Czwarty semestr: podsumowanie, konkursy prezentacje

Dziękujemy za uwagę