Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo.
Advertisements

Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Projekt uruchomienia cywilnej działalności lotniczej na lotnisku Radom-Sadków Radom, 19 listopada 2007 r.
Małgorzata Okońska-Zaremba
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo Materiał przygotowany na posiedzenie Zespołu ds. opracowania Programu Rozwoju.
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
Zmiana ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne a mapa zasadnicza - Miasto Gliwice Ustroń października 2010.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Rozwój portu lotniczego w sąsiedztwie miasta w aspekcie planowania przestrzennego Olgierd Roman Dziekoński Podsekretarz Stanu Warszawa, 17 czerwca 2008.
RACHUNKI REGIONALNE Konferencja Naukowa
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Dróg Wojewódzkich na lata 2007 – 2013
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Gospodarka nieruchomościami
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Tworzenie i organizacja banków
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Służba Ochrony Zabytków
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
mgr inż. Magdalena Lubiecka-Budzanowska
Z punktu widzenia PKBWL...
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
1 Kryteria wyboru projektów – Priorytet XII. Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia PO Infrastruktura i Środowisko Departament.
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Ocena wniosków pod kątem merytorycznym Kraków, 14 października 2015 r.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Reglamentacja procesu budowy
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
„ Gmina Bytom "Zintegrowane połączenie aglomeracji górnośląskiej z międzynarodowym portem lotniczym Katowice-Pyrzowice " Katowice, 10 grudzień 2008.
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Transport drogowy na Mazowszu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
2030 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
Technik lotniskowych służb operacyjnych
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU LOTNICZEGO W WOJEWÓDZTWIE MAŁOPOLSKIM NA LATA 2008 - 2030 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Niepołomice, 23-25 stycznia 2008 r.

PLAN PREZENTACJI: Wyniki działalności polskich portów lotniczych, Obowiązujące przepisy prawne, Kierunki rozwoju, Strategia transportu lotniczego w województwie małopolskim.

Transport lotniczy – wyniki działalności Tabela 1. Liczba obsłużonych pasażerów w polskich portach lotniczych w latach 2005 - 2007 Nazwa Portu Rok 2005 2006 2007 Warszawa - Okęcie 7 071 667 8 101 827 9 268 551 Kraków – Balice 1 564 338 2 347 528 3 042 351 Katowice - Pyrzowice 1 083 517 1 438 552 1 980 358 Gdańsk - Rębiechowo 677 946 1 249 780 1 741 226 Wrocław - Strachowice 454 047 857 931 1 270 825 Poznań – Ławica 399 255 637 021 864 647 Łódź - Lublinek 18 063 204 718 308 775 Rzeszów - Jasionka 91 499 206 934 273 638 Szczecin - Goleniów 101 801 176 670 227 899 Bydgoszcz - Szwederowo 38 682 133 009 181 853 Zielona Góra - Babimost 427 8 316 6 739

Transport lotniczy źródło ULC

Transport lotniczy – wyniki działalności Wykres 1. Liczba obsłużonych pasażerów w MPL Kraków - Balice w latach 2000 - 2007

Przepisy prawne w zakresie transportu lotniczego Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2004 r. w sprawie wymagań dla lądowisk, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie ewidencji lądowisk.

Transport lotniczy – kierunki rozwoju Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, Ministerstwo Transportu, Warszawa 2007, Główne kierunki rozwoju lotnictwa ogólnego w Polsce w latach 2007- 2010, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Warszawa 2007.

Aktualny stan prawny – definicje ustawowe LOTNISKO – wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk. ZARZĄDZAJĄCY LOTNISKIEM – podmiot, który został wpisany jako zarządzający do rejestru lotnisk cywilnych. Tabela 2. Wykaz lotnisk na terenie województwa małopolskiego wpisanych do Rejestru Lotnisk Cywilnych (stan na grudzień 2005 r.) Lp. Nazwa Zarządzający 1 Łososina Dolna Aeroklub Polski 2 Nowy Targ 3 Pobiednik 4 Kraków - Balice Port Lotniczy Kraków - Balice

Lotnisko w Łososinie Dolnej

Aktualny stan prawny – definicje ustawowe Podział lotnisk ze względu na dostępność dla użytkowników: lotniska użytku publicznego, lotniska użytku niepublicznego. Lotnisko można założyć po uzyskaniu zezwolenia udzielonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wniosek zainteresowanego. Eksploatację lotniska można rozpocząć po jego wpisaniu do rejestru lotnisk. PORT LOTNICZY – lotnisko użytku publicznego wykorzystywane do lotów handlowych. LOT HANDLOWY – lot związany z lądowaniem handlowym czyli lądowaniem w celu zabrania lub pozostawienia pasażerów, bagażu, towarów lub poczty, przewożonych odpłatnie.

Aktualny stan prawny – definicje ustawowe LĄDOWISKO - wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, ujęty w ewidencji lądowisk. Do ewidencji lądowisk na terenie województwa małopolskiego jest wpisane lądowisko o przeznaczeniu sanitarnym w Tarnowie zarządzane przez Szpital im. Św. Łukasza w Tarnowie. Rozpoczęcie użytkowania lądowiska może nastąpić po jego zgłoszeniu przez użytkownika do ewidencji prowadzonej przez Prezesa Urzędu oraz po wykazaniu przez użytkownika i potwierdzeniu przez Prezesa Urzędu, że lądowisko odpowiada właściwym wymaganiom. Statki powietrzne mogą lądować i startować na lądowiskach i w innych miejscach poza lotniskami wpisanymi do rejestru lotnisk.

Wybrane propozycje nowelizacyjne projektu ustawy zmieniającej Prawo Lotnicze Wprowadzenie nowej klasyfikacji lotnisk Projekt ustawy od lotnisk odróżnia lądowiska, na których będą mogły startować i lądować statki powietrzne w celach określonych w ustawie (w tym w celach lotów lokalnych). Lądowisko będzie mogło być w określonych wypadkach zarejestrowane jako „lotnisko”. Zakładający i zarządzający lotniskiem Projekt zakłada zmianę w zakresie określenia podmiotów upoważnionych do ubiegania się o zezwolenie na zakładanie lotnisk. Lotniska użytku publicznego będą mogły zakładać także spółki kapitałowe i osoby fizyczne z siedzibą lub stałym miejscem zamieszkania w Polsce. Nabywanie nieruchomości pod lotniska Projekt planuje ograniczenie praw nabywania nieruchomości przez podmioty zakładające lotniska, zgodnie z którym podmioty prywatne zakładające lotniska użytku publicznego nie mogą być właścicielami gruntu, na którym założone jest lotnisk, ale mogą z niego korzystać na zasadzie najmu, dzierżawy, użyczenia oraz użytkowania wieczystego. Plan rozwoju lotniska Zgodnie z projektem, zakładający lotniska użytku publicznego będzie miał obowiązek sporządzenia planu generalnego (plan rozwoju lotniska wraz ze strefą ochronną na okres nie krótszy niż 20 lat) aktualizowanego w okresach co najmniej pięcioletnich. Po zatwierdzeniu planu przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie zgodności z polityką transportową, samorządy miałyby obowiązek przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Nowa systematyka lotnisk – propozycja Urzędu Lotnictwa Cywilnego Proponuje się zrezygnować z definicji portu lotniczego, gdyż brak jest jednolitej definicji tego pojęcia w prawie międzynarodowym i wspólnotowym, zaś utrzymywanie tej definicji nie jest konieczne dla realizacji założeń realizowanego projektu; Postuluje się zlikwidowanie kategorii tzw. innych miejsc do startów i lądowań statków powietrznych i wprowadzenie kategoryzacji lądowisk o zróżnicowanych wymaganiach; Wymagania dla lotnisk użytku publicznego powinny być zróżnicowane ze względu na charakter wykonywanych na nich operacji, ich natężenie oraz typy eksploatowanych statków powietrznych; Proponuje się rozszerzenie oraz doprecyzowanie zakresu operacji, których prowadzenie mogłoby się odbywać z miejsc nie mających statusu lotnisk lub lądowisk.

Docelowa systematyka infrastruktury lotniskowej Źródło: ULC

Strategia rozwoju transportu lotniczego w województwie małopolskim Dnia 14 stycznia br. Województwo Małopolskie ogłosiło przetarg nieograniczony na opracowanie: „Strategii rozwoju transportu lotniczego w województwie małopolskim na lata 2008-2030” Opracowanie zawierać będzie propozycję systemu obsługi województwa przy pomocy transportu lotniczego (przewóz pasażerów, bagażu, towarów, poczty) uwzględniając stan istniejący, propozycję rozmieszczenia oraz koszty funkcjonowania lotnisk lokalnych, lądowisk i innych miejsc do startów i lądowań.

Strategia rozwoju transportu lotniczego w województwie małopolskim (2) Zakres opracowania będzie uwzględniać: Powiązania „Strategii” z innymi dokumentami i programami, w tym ze Strategią Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2007 – 2013 oraz Planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego, Uwarunkowania i diagnozę obecnego systemu transportu lotniczego w Małopolsce, Kierunki i warunki rozwoju transportu lotniczego w województwie z uwzględnieniem trendów w branży lotniczej, Propozycje rozmieszczenia lotnisk lokalnych, lądowisk i innych miejsc do startów i lądowań, Analizę ekonomiczną zawierającą koszty uruchomienia i funkcjonowania poszczególnych (istniejących i nowych) lotnisk, lądowisk i innych miejsc do startów i lądowań,

Strategia rozwoju transportu lotniczego w województwie małopolskim (3) Zakres opracowania będzie uwzględniać (2): Niezbędne inwestycje oraz nakłady finansowe na infrastrukturę transportową (drogową i kolejową) wpływającą na poprawę dostępności lotnisk, Oddziaływanie na sąsiednie województwa i odwrotnie oraz wzajemne oddziaływanie w obszarze regionu, Określenie podmiotu zarządzającego poszczególnymi elementami systemu – podział kompetencji pomiędzy sąsiednimi lotniskami, lądowiskami oraz innymi miejscami do startów i lądowań, Finansowanie infrastruktury transportu lotniczego – wskazanie źródeł.

Dziękuję za uwagę