Uczelniane Biura Karier. Organizacja, promocja, współpraca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok, r. KONFERENCJA.
Losy zawodowe absolwentów Akademii Górniczo Hutniczej Rocznik 2008
Rzeszów Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej.
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Znaczenie podręcznika
Centrum Doradztwa Zawodowego i Wspierania Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Kompleksowy model wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną w.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
Realizator Regionalne Towarzystwo Rolno-Przemysłowe „Dolina Strugu”
Ul. Barska 15, Przemyśl Tel./Fax kom
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Działanie: Wsparcie Biura Karier
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Aplikacja internetowa EURO, PRACA, DIALOG tarnowskie forum wymiany informacji i dialogu czyli wszystko o pracy i edukacji Tarnów, 24 listopada 2006 r.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
Tytuł Projektu: Absolwent na wagę złota Analiza rynku pracy pod kątem wymagań pracodawców względem potencjalnych pracowników.
Jolanta Ruszel – Esebua Biuro Karier
Przygotowanie studentów i absolwentów do wejścia na rynek pracy i zarządzania własną karierą zawodową Jolanta Ruszel – Esebua.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
Doradca zawodowy - całożyciowe doskonalenie warsztatu pracy Izabela Staszkiewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział
SPOSÓB NA BEZROBOCIE Dofinansowane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów PIERWSZA PRACA GMINNE CENTRUM.
STOWARZYSZENIE WSPIERANIA NIESŁYSZĄCYCH - SWN - ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO ul. Barska 15, Przemyśl Tel./Fax kom. 604 648.
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Promocja kształcenia ustawicznego w województwie lubuskim.
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
ZZDZ jest pozarządową organizacją oświatową skupiającą aż 24 Zakłady Doskonalenia Zawodowego.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Wyniki badań losów zawodowych absolwentów studiów stacjonarnych magisterskich 2010 Kraków, październik 2011 Centrum Karier, Ośrodek Monitorowania Kadry.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
„Zasady współpracy w zakresie realizacji doradztwa zawodowego w mieście Białystok”
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
Wspieramy budowanie marki
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Projekt: „Wolontariat wart poznania” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lider projektuPartner projektu.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
MODUŁ 3 RYNEK PRACY I EDUKACJI
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
“Lokalny rynek pracy z perspektywy migrantów”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Zapis prezentacji:

Uczelniane Biura Karier. Organizacja, promocja, współpraca. Pion Współpracy i Rozwoju AGH Centrum Karier, Ośrodek Monitorowania Kadry Zawodowej Kraków, 11 lutego 2010.

Organizacja biura: Struktura organizacyjna (jednostka uczelni, wpis lub nie do rejestru MPIPS) Pracownicy (liczba, kompetencje, zakres obowiązków, forma zatrudnienia) Siedziba/lokal (wielkość, dostępność, stanowiska dla pracowników, studentów, sala szkoleniowa, inne) Wyposażenie (umeblowanie, sprzęt) Dostępność dla klientów

Formy i kierunki działań Biur Karier Uniwersalne Specyficzne dla danego biura

Działanie specyficzne dla danego biura: Zależą od: Profilu kształcenia uczelni Rodzaju studiów i dyplomu uczelni Liczby studentów Charakterystyki studentów (płeć, wiek, osoby niepełnosprawne) Lokalizacji uczelni Rozwoju gospodarczego regionu Inne

Działanie specyficzne dla danego biura: Przykład działań charakterystycznych dla danego biura: Rynek pracy dla osób niepełnosprawnych Wymiany zagraniczne Organizacja praktyk Doradztwo zawodowe skoncentrowane na wyborze studiów II stopnia Aktywizacja ukierunkowana na przedsiębiorczość Realizacja projektów UE Badania i analizy Inne

Przykład: wyrównywanie szans na rynku pracy. Osoby niepełnosprawne. Indywidualne zaplanowanie ścieżki zawodowej w oparciu o kwalifikacje zawodowe preferencje, predyspozycje osobowościowe oraz typ niepełnosprawności Zmiana postaw/ mentalności oraz motywacja do aktywnych działań na rynku Przedstawienie koniunktury rynku pracy dla osób niepełnosprawnych Bezpośrednia pomoc w nawiązaniu kontaktów z pracodawcą

Zakres usług biura na przykładzie Centrum Karier AGH Indywidualne i grupowe doradztwo zawodowe (studenci, absolwenci oraz kandydaci na studia) Warsztaty, szkolenia z doskonalenia umiejętności interpersonalnych 9w tym szkolenia w jęz. angielskim) Specjalistyczne doradztwo zawodowe i szkolenia adresowane do osób niepełnosprawnych Poradnictwo psychologiczne Wykłady Promocja uczelni i jej absolwentów Współpraca z jednostkami zatrudnienia i innymi instytucjami wspomagającymi rynek pracy Nawiązywanie i podtrzymywanie stałych kontaktów z firmami i pracodawcami w kraju i za granicą, w tym pozyskiwanie ofert dla studentów i absolwentów

Zakres usług biura na przykładzie Centrum Karier AGH Promocja usług biura wśród studentów AGH Bank ofert pracy, praktyk, staży, stypendiów i innych Baza CV osób poszukujących pracy Baza firm współpracujących z CK Wstępna preselekcja kandydatów do pracy pod kątem oczekiwań pracodawców Organizacja spotkań rekrutacyjnych w Centrum Karier Organizacja prezentacji firm na terenie uczelni Organizacja seminariów, konferencji Organizacja targów pracy (2 edycje w ciągu roku) Udział w targach pracy i targach edukacyjnych organizowanych przez inne instytucje Badania rynku oraz ich analiza Wydawnictwa Prowadzenie banku informacji 2008 – powołanie Ośrodka Monitorowania Kadry Zawodowej

Główne cele CK: Współpraca sektora edukacyjnego z sektorem przemysłowym. Aktywizacja i wzmacnianie konkurencyjności studentów i absolwentów na rynku pracy. Wyrównywanie szans na rynku pracy osób szczególnie zagrożonych bezrobociem.

Misja Biura Karier Misją Centrum Karier jako jednostki Uczelni jest ustawiczne wzmacnianie wzajemnych, pozytywnych relacji pomiędzy sektorem edukacji i sektorem zatrudnienia. Funkcja ta stanowi dopełnienie wizerunku uczelni, której jakość kształcenia przekłada się bezpośrednio na wysoki wskaźnik zatrudnienia Jej absolwentów i ich konkurencyjności na rynku pracy.

Adresaci działań biura (osoby fizyczne, instytucje): Studenci i absolwenci Pracodawcy Uczelnia Jednostki zewnętrzne (urzędy pracy, fundacje, stowarzyszenia)

Promocja usług biura wśród studentów i absolwentów: Kolportaż ulotki informacyjnej podczas akcji ubezpieczeń prowadzonej przez uczelnię Plakatowanie terenu AGH, w tym Miasteczka Studenckiego Promocja poprzez organizowane wydarzenia Współpraca z jednostkami uczelni oraz organizacjami studenckimi Bilbordy, postery Inne, doraźne

Promocja adresowana do sektora pracodawców Promocja adresowana do sektora pracodawców. Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów. Pozyskiwanie ofert. Wyszukiwanie na rynku lokalnym, ogólnopolskim oraz międzynarodowym przedsiębiorstw o branżach adekwatnych do profilu kształcenia w AGH Nawiązywanie współpracy drogą korespondencyjną lub poprzez bezpośrednie spotkania (pakiet składający się z listu intencyjnego, wykazu kierunków kształcenia, wyniki rankingów) Przygotowanie i opracowanie pakietu współpracy pomiędzy firmą, a CK AGH Umowy na szczeblu Władz Uczelni Ciągłe podtrzymywanie kontaktów

Promocja zewnętrzna uczelni i jej absolwentów Stała współpraca z mediami (spoty informacyjne, wywiady, artykuły, programy reklama; media studenckie, lokalne, ogólnopolskie, specjalistyczne publikacje poświęcone rynkowi pracy, portale i serwisy internetowe) Promocja na terenie krakowskich uczelni Promocja na terenie Miasta Krakowa Promocja na uczelniach wyższych na terenie całej Polski Prezentacja AGH i biura (CK AGH) na konferencjach, seminariach, sesjach na organizowanych na terenie uczelni i poza uczelnią, w kraju i za granicą

Instytucje uczelni wspierające działania biura: Władze uczelni Inne jednostki uczelni Organizacje studenckie

Studenci i absolwenci wyższych uczelni Pracodawcy Władze Uczelni Rola przepływu komunikacji pomiędzy jednostkami współpracującymi z biurem karier w zależności od rodzaju instytucji: Studenci i absolwenci wyższych uczelni Pracodawcy Władze Uczelni Inne jednostki uczelni Organizacje studenckie Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje pozarządowe Biura Karier Biura doradztwa zawodowego Fundacje, stowarzyszenia, departamenty pracy, agencje rozwoju i inne

Instytucje pozauczelniane Instytucje administracji państwowej i samorządowej, organizacje pozarządowe Biura Karier Urzędy Pracy Biura doradztwa zawodowego Fundacje, stowarzyszenia, departamenty pracy, agencje rozwoju i inne

Promocja Biura ZASADA: Dostosowanie formy promocji do grupy jej odbiorców! Uczelnia (studenci i absolwenci) Media (studenci, absolwenci, pracodawcy) Korespondencja (pracodawcy: polscy i zagraniczni) Strona internetowa (studenci, absolwenci, pracodawcy i inne instytucje) Informator Uczelni (studenci, pracodawcy i inne instytucje) Jakość świadczonych usług Promocja niekontrolowana: wizerunek biura i jego wiarygodność w opinii klientów!

Doradztwo zawodowe Doradztwo zawodowe stanowi jeden z kluczowych elementów działań Biur Karier. Z osobą korzystającą z usług biura powinna być przeprowadzona jedna lub kilka rozmów doradczych w zależności od potrzeb oraz sytuacji na rynku pracy.

Podział klientów korzystających z usług biura Studenci pierwszych lat studiów Studenci po drugim roku studiów Studenci ostatnich lat studiów Studenci i absolwenci zagrożeni bezrobociem Absolwenci krótko po obronie Absolwenci bezskutecznie poszukujący pracy Absolwenci z doświadczeniem zamierzający zmienić pracę

Doradztwo (główne obszary pomocy): Analiza kwalifikacji zawodowych i dodatkowych umiejętności kandydata pod kątem jego możliwości zatrudnienia (pracy tymczasowej, stałej, praktyki, stażu) Zapoznanie ze źródłami informacji o rynku pracy oraz z metodami skutecznego poszukiwania pracy (praktyki) Zapoznanie z branżą interesującą kandydata Pomoc w przygotowaniu CV, listu motywacyjnego i kwestionariusza aplikacyjnego Pomoc w określeniu predyspozycji indywidualnych kandydatów i ich preferencji Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej i innych procedur stosowanych przez pracodawców Indywidualna pomoc w zakresie prowadzenia własnej działalności gospodarczej Inne w zależności od potrzeb (np. zawieranie umów z pracodawcą, aktywizacja na prowadzenie działalności gospodarczej, stypendia, wymiany, wyjazdy zagraniczne, przepisy prawne; wolontariat) Motywowanie do poszukiwania pracy u osób długotrwale bezrobotnych.

Szkolenia, warsztaty, wykłady Komunikacja niewerbalna i werbalna i jej rola w doskonaleniu pozostałych umiejętności interpersonalnych Procedury rekrutacyjne. Symulacja rozmowy kwalifikacyjnej. Dokumenty aplikacyjne i ich rola w kontaktach z pracodawcą Techniki i strategie antystresowe Techniki i strategie negocjacyjne. Rozmowy o portfelu Wizerunek autoprezentacyjny w kontaktach z pracodawcą Planowanie ścieżki zawodowej Inteligencja emocjonalna Metody działań public relations Rozwiązywanie konfliktów Sztuka podejmowania właściwych decyzji i ryzyka Motywacja i jej rola w procesie rozwoju zawodowego oraz samorealizacji pozazawodowej Rola asertywności w sytuacjach zawodowych i konfliktowych Style zachowań w dynamice relacji międzyosobowych i wywieraniu wpływu na innych Inteligencja kreatywna w procesie twórczego postrzegania zjawisk i osiąganych rezultatów Postawy i zmiany postaw w kontekście przystosowania do wymagań rynku i stawianych przez sobą celów Zakładanie i prowadzenie własnej firmy Strategia public relatins, - propaganda, reklama i marketing Marketing dla małych i średnich przedsiębiorstw Techniki sprzedaży Zasady i techniki efektywnego zarządzania czasem Pozyskiwanie środków na działalność instytucji. Fundraising.

Wykłady: Współczesny rynek pracy (mechanizmy rynkowe, wymagania pracodawców, struktura zatrudnienia w poszczególnych sektorach i regionach kraju). Sposoby poszukiwania pracy Dokumenty aplikacyjne (zasady i przygotowanie) Umowy o prace, cywilno-prawne Inne, w zależności od potrzeb

Organizacja wydarzeń: Targi Pracy Prezentacja firm na terenie uczelni Spotkania rekrutacyjne Sesje rekrutacyjne Wstępna preselekcja kandydatów Seminaria i konferencje

Działania wspomagające: Prowadzenie baz danych Biblioteka Wydawnictwa (tradycyjne, e-learning) Badania Pozyskiwanie środków

Badania Badania jakościowe (wywiady) i ilościowe (ankiety). Uzyskane wyniki, umożliwiają wymierną ocenę i weryfikację podejmowanych działań. Prowadzone do tej pory badania: Badania cykliczne prowadzone wśród pracodawców pod kątem oczekiwań wobec potencjalnego kandydata do pracy z uwzględnieniem stanowiska pracy Badania wśród pracodawców na temat perspektyw zatrudnienia w branżach adekwatnych do profilu kształcenia w AGH z uwzględnieniem osób niepełnosprawnych Badania cykliczne wśród studentów na temat priorytetów zawodowych i oczekiwań wobec przyszłego pracodawcy, Badania cykliczne wśród studentów pod kątem oczekiwań, zakresu i jakości usług świadczonych przez Centrum Karier. Badania cykliczne wśród studentów pierwszego roku pod kątem udoskonalenia promocji Uczelni oraz oferty programowej dla studentów. Badania losów zawodowych absolwentów

Pracownik idealny biura karier: Wykształcenie wyższe (kierunek nieistotny) Znajomość języka obcego Obsługa komputera Znajomość struktury i programów kształcenia danej uczelni Znajomość Ustawy o Szkolnictwie Wyższym Znajomość przepisów regulujących działalność uczelni, w tym biur karier Znajomość przepisów dotyczących zatrudniania studentów i absolwentów Znajomość mechanizmów rynkowych oraz przemian gospodarczych Umiejętność wyszukiwania informacji i ich praktycznego wykorzystania Umiejętności organizacyjne Umiejętność pracy w zespole Wysoka empatia Samodyscyplina, samokontrola Warunek konieczny: kształcenie ustawiczne (kursy, szkolenia, samokształcenie)

Dziękuję  Grażyna Śliwińska, Centrum Karier, Ośrodek Monitorowania Kadry Zawodowej