Maciej M. Sysło Uniwersytet Wrocławski, UMK w Toruniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
„E-podręczniki do kształcenia ogólnego”
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt jest realizowany przez.
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Młodzieżowa przedsiębiorczość
Certyfikacja Kompetencji Informatycznych w standardzie ECCC
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Podstawowe informacje o projekcie ZSKP w projekcie Zadanie Wyjazdy AMW Festiwal Nauki Ekodolina Szymbark Toruń Warszawa Gdańsk – Sobieszewo.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Wykorzystanie pracowni otrzymanej z funduszy EFS.
Oferta na rok szkolny 2007/08 Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Akademia ETI Współpraca Wydziału ETI ze szkołami ponadgimnazjalnymi regionu Jacek Lebiedź Gdańsk, 21 czerwca 2013.
Regionalny Program Strategiczny w zakresie aktywności zawodowej i społecznej Współpraca uczelni ze szkołami w kontekście realizacji Strategii Rozwoju.
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Era-Entera – e-learning dla młodzieży Projekt realizowany w ramach Działania 3.5 Projekty innowacyjne.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
III Forum Gospodarcze Województwo Kujawsko-Pomorskie.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Łódź ul. Kruczkowskiego 4 tel/fax: www:
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Dariusz Kessel OFEK. OFEK od trzech lat konsekwentnie rozwija program e-Szkoła Wielkopolska, mający na celu wspomaganie systemu oświaty poprzez wprowadzanie.
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
na rzecz cyfryzacji szkół
Projekt edukacyjny „Kompetencje kluczowe”
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Science in English Innowacyjne nauczanie języka angielskiego
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Edukacja w szkołach Powiatu Chojnickiego w roku szkolnym 2019/2020 spotkanie sieci doradców zawodowych r. Irena Laska Dyrektor Wydziału Edukacji.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Maciej M. Sysło Uniwersytet Wrocławski, UMK w Toruniu Projekt informatyka + jako outreach czyli wyjście uczelni poza uczelnię Maciej M. Sysło Uniwersytet Wrocławski, UMK w Toruniu

Plan outreach Tło Projektu Tło Projektu – sytuacja i inicjatywy w USA Cele projektu Czym chcemy przyciągnąć uczniów i nauczycieli Zakres zajęć w Projekcie Formy dydaktyczne Projekt a nowa podstawa programowa Projekt … po roku Projekt … po roku – wyniki ankiet Projekt … po roku – i co dalej

Outreach Outreach – działania mające na celu osiągnięcie celu poza naturalną drogą – starania jednych instytucji (tutaj: uczelni) łączące się z celami (wychodzące naprzeciw celom) innych instytucji (tutaj: szkół). Tutaj: Computer Science (informatics) outreach Działania adresowane do kandydatów na przyszłych studentów i ich szkół, jak również do ich środowisk, dotyczące znaczenia wiedzy informatycznej atrakcyjności zawodów informatycznych w społeczeństwie informacyjnym Cel, spodziewany efekt: zachęcenie do wyboru studiów i kariery informatycznej

Tło Projektu Malejące zainteresowanie uczniów kierunkami przyrodniczymi, ścisłymi (matematyką i informatyką), technicznymi Powody: Nie wystarczające przygotowanie w szkole do przyszłych wyborów, zwłaszcza w zakresie matematyki i logicznego myślenia Wyparcie informatyki przez technologie informacyjno- komunikacyjne (TIK – ICT) w powszechnym nauczaniu – nacisk na umiejętności Brak w szkołach pełnych możliwości do kształcenia informatycznego – w infrastrukturze i przygotowaniu nauczycieli

Tło Projektu – sytuacja u innych (USA) W USA: spadek liczby studentów CS – o 49% między 2001 a 2007 spadek licencjatów w CS – o 43% między 2003 a 2007 Powody: uczniowie mieli już dość technologii, teraz chcą czegoś innego tradycyjny program CS nie jest atrakcyjny dla kandydatów Uczniowie nie odróżniają stosowania od studiowania Brak odpowiedniego przygotowania informatycznego w szkołach a u nas – nie jest tak źle: informatyka w gimnazjum i w liceum Tak Tak, i nie tylko uczniowie Do pewnego stopnia: brak algorytmiki, sieci w gimnazjum

Inicjatywy w USA STEM (G. Bush, 2006) – Science, Technology, Engineering, Mathematics NETP (March 2010) – National Education Technology Plan Five goals: learning, assessment, teaching, infrastructure, productivity na 112 stronach tylko raz jest o CS NSF: Transforming High School Computing (2010): CS/10000 Project: 3-course high school computing curriculum: Introductory (Pre-AP) Course – przewidziany dla wszystkich uczniów „Gold Standard” New AP Course – magia informatyki Istniejące AP CS A Course – zorientowany na programowanie Ten program obejmie: 10 000 nowych nauczycieli informatyki 10 000 klas w USA

Inicjatywy w USA, cd Computer Science Education Act – Sierpień 2010, inicjatywa Senatu USA October 6, 2010: CinC – Computing in the Core inicjatywa ACM i CSTA, wspierana przez wiele instytucji badania i inicjatywa adresowana do wszystkich stanów raport zawiera: wyniki badań – obniżanie się zasięgu CS education; rekomendacje dla rządu, stanów (edukacja w ich rękach), organizacji strong computer science education program

Cele Projektu informatyka + Adresaci: wszyscy uczniowie szkół średnich z 5 województw – wykłady w Ośrodkach mogą mieć charakter otwarty Cele: Wdrożenie innowacyjnych form i metod kształcenia (informatycznych) kompetencji kluczowych wykład + warsztaty, kursy, konkursy, koła naukowe, konferencje uczniowskie Podwyższenie poziomu zajęć pozalekcyjnych szeroka oferta tematyczna, różne formy, podejście akademickie Wzbogacenie zajęć informatycznych w szkołach o przygotowanie do potrzeb rynku większość zajęć ma aspekt praktyczny – dotyczą informatyki i jej zastosowań

Cele Projektu, cd Cele, cd: Ponadto: Rozwój kompetencji informatycznych u uczniów uzdolnionych główny cel Kuźni talentów, nie tylko ograniczony do algorytmiki i programowania Podwyższenie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem zdolnym kursy tematyczne i metodyczne dla nauczycieli Ponadto: Dostarczenie motywacji praktycznych/rzeczywistych do rozwoju kompetencji informatycznych większość tematów zajęć bezpośrednio związanych z praktycznymi zastosowaniami: bazy danych, sieci, multimedia Przybliżenie kierunków rozwoju informatyki i jej zastosowań szeroka gama zastosowań informatyki w różnych dziedzinach – Tendencje oraz nagrania wykładów (60)

Czym chcemy przyciągnąć Uczniów: Możliwościami poszerzenia wiedzy i umiejętności szkolnych Ciekawymi i inspirującymi zajęciami Wyzwaniami na drodze rozwoju umiejętności informatycznych Szansą na pierwszy krok w karierze informatycznej lub związanej z informatyką (IT profession) marchewka: certyfikaty za cykl zajęć uznawane przez WWSI Nauczycieli: Możliwościami odbycia ciekawych zajęć z całą klasą Wsparciem w pracy z uczniami zdolnymi Profesjonalnie i metodycznie przygotowanymi materiałami Możliwościami kontynuacji lub przeniesienia części zajęć Projektu do szkół

Zakres zajęć w Projekcie Zajęcia w ramach modułów tematycznych: Algorytmika i programowanie Bazy danych Multimedia, grafika i technologie internetowe Sieci komputerowe Tendencje w rozwoju informatyki i jej zastosowań Inne formy aktywności: Konkursy informatyczne: Bóbr, programistyczny: Sudoku, tworzenie stron i multimediów, … Udział w zajęciach kół naukowych Letnie obozy naukowo-wypoczynkowe Konferencje z wystąpieniami uczniów

Formy dydaktyczne A. Poziom podstawowy – Wszechnica informatyczna: Wszechnica Poranna (WWSI): wykłady + warsztaty (2+3h) – 15 Wszechnica Popołudniowa (WWSI): wykłady (2h) – 25 Wszechnica na Kołach (ROP): wykłady (2h), kursy (24h) – 12 B. Poziom zaawansowany – Kuźnia Talentów Informatycznych: Kursy (24h) – WWSI – 12 Kursy (24h) – ROP, np. przygotowanie do matury z informatyki Szkolenia dla nauczycieli – praca z uczniem zdolnym C. Nagrania wykładów Nagranie 60 wykładów D. Materiały do zajęć: Papierowe i elektroniczne: prezentacje z notatkami, materiały dla ucznia z wykładu i na warsztaty, testy, ankiety – do każdych zajęć Homo Informaticus – Wprowadzenie do Informatyki wsparcie platformą edukacyjną – Fronter – most: WWSI-szkoła-dom

Projekt a nowa podstawa programowa 1-3 i 4-6 – zajęcia komputerowe TI (TIK): znika jako przedmiot, jest jako zastosowania informatyki na informatyce i w innych przedmiotach –podobny trend w USA Gim + LO: Informatyka Gim + LO: kształtowanie myślenia algorytmicznego – stąd w Podstawie pojawia się zalecenie stosowania metodologii algorytmicznego rozwiązywania problemów – w USA computational thinking – myślenie komputacyjne W Projekcie Informatyka + Przyjęto metodologię zajęć z informatyki, dlatego Projekt jest dostosowany do nowej podstawy, przygotowuje więc szkoły do nowego kształcenia informatycznego

Projekt … po roku Ponad 5500 uczniów (faktycznie PESELi) na zajęciach, konkursy (m.in. Bóbr), obóz wypoczynkowo-naukowy (wykłady, konkursy, warsztaty) – olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne duże zainteresowanie uczniów i nauczycieli zajęciami, przynajmniej 2+3 godz. aktywizacja środowisk wokół ROPów baza materiałów, materiały na platformie Fronter przybliżenie uczniom platformy edukacyjnej nagrania wykładów, dostępne dla uczniów

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – wyniki ankiet

Projekt … po roku – i co dalej? Wynikami powinny być zainteresowane: MEN MNiSzW Podjęte zostaną próby: rozszerzenia projektu na inne województwa przedłużenia projektu w czasie – stałe działania poszerzenia zakresu działać – nowe tematy, nowe realizacje, nowe technologie w realizacji