Polskie Towarzystwo Ekonomiczne 2013

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Związku Miast Polskich
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Platforma technologiczna lotnictwa
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Otoczenie polityki społecznej
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
Transakcje kompensacyjne
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
P O P Y T , P O D A Ż.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Charakterystyka klastra
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia lizbońska i węgierska polityka zatrudnienia LászlóKordás 29 kwitnia 2006r. Balatongyörök.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Uniwersytet Medyczny im
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Międzynarodowa integracja gospodarcza
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

Polskie Towarzystwo Ekonomiczne 2013 Dwa podejścia do konkurencyjności: 1.Raport o Globalnej Konkurencyjności 2012 – 2013. 2. Raport prof. J. Hausnera, 2013. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne 2013

Indeks globalnej konkurencyjności (GCI) cel: W poszukiwaniu strategii i polityki dla danego kraju, które umożliwią przejście przez przeszkody utrudniające rozwój. Od 2005 indeks jako narzędzie ma odzwierciedlać: Podstawy narodowej konkurencyjności, Odnosić się do mikro – makroekonomicznych czynników rozwoju poszczególnych krajów. Pokazywać zdolność do działania.

Definicja konkurencyjności Zbiór instytucji, polityk i czynników, które określają poziom produktywności danego kraju. Zbiór komponentów o charakterze statycznym i dynamicznym, 12 filarów konkurencyjności

Filar 1 - Instytucje Środowisko instytucji jest określone przez ramy prawne i administracyjne, w których firmy, jednostki i rządy oddziałując na siebie generują bogactwo. Wpływ na decyzje inwestycyjne, organizację produkcji, Wpływ na podział dóbr. Postawa rządów i biurokracji wobec wolności gospodarczej i rynku.

Niektóre komponenty I filara spośród 22 określających ten obszar Prawa własności, Ochrona własności intelektualnej, Publiczne zaufanie do polityków (90 miejsce/144), Marnotrawstwo wydatków rządowych (93/144), Ciężar regulacji rządowych (131 miejsce/144), Usługi rządu na rzecz poprawy zachowania biznesu (105/144), Jawność polityki rządu (104/144), Zorganizowana przestępczość (48) Etyczne zachowania firm (53/144)

Filar II – Infrastruktura (9 komponentów) Jakość ogólnej infrastruktury, Jakość dróg (124/144), Jakość infrastruktury drogowej, Jakość infrastruktury portów, Jakość infrastruktury transportu lotniczego (105/144), Jakość dostaw prądu, Abonenci telefonów komórkowych.

Filar III – Środowisko makroekonomiczne (5 komponentów) Deficyt budżetowy w % GDP (111/144), Inflacja – roczny % zmiany, Rządowy dług publiczny w % GDP (103/144), Kredytowy rating kraju (35/144),

Filar IV - Zdrowie i edukacja podstawowa (10 komponentów) Biznesowy wpływ: 1.malarii, 2. gruźlicy, 3. HIV, Przypadki gruźlicy (na 100 tys.), Częstość występowania HIV, Śmiertelność niemowląt, Długość życia, Jakość wykształcenia podstawowego, Zasięg kształcenia podstawowego.

Filar V – Wykształcenie wyższe i szkolenie (8 komponentów) Zasięg kształcenia na poziomie: 1. średnim, 2. wyższym, Jakość systemu edukacyjnego (68), Jakość matematyki i edukacji naukowej (59), Jakość szkół zarządzania (85), Dostęp do internetu w szkołach (53),

Filar VI – Efektywność dóbr rynkowych (16 komponentów) Nasilenie konkurencyjności lokalnej (30), Stopień dominacji rynku (22), Efektywność polityki antymonopolowej, Liczba procedur dla założenia biznesu, Liczba dni do rozpoczęcia biznesu(105 m), Koszty polityki rolnej, Poziom orientacji konsumenta, Import jako % GDP

Filar VII – Efektywność rynku pracy (8 komponentów) Współpraca w relacjach pracownik – pracodawca (93), Elastyczność w wyznaczaniu płacy, Praktyki zatrudniania i zwalniania (103) Koszty zwolnień, Płaca i wydajność, „Drenaż mózgów” (108), Kobiety jako % siły roboczej.

Filar VIII – Rozwój rynków finansowych (8 składników) Dostępność usług finansowych, Przystępność usług finansowych, Łatwość w dostępie do pożyczek Rzetelność banków, Dostępność „venture capital”

Filar IX – Gotowość technologiczna (7 komponentów) Dostępność najnowszych technologii (95), Absorpcja technologii na poziomie firmy (112), Osoby używające Internetu (40), Subskrypcja szerokopasmowego Internetu,

Filar X – Rozmiar rynku (2 komponenty) Indeks rozmiaru rynku wewnętrznego (20), Indeks rozmiaru rynku zewnętrznego (22),

Filar XI – Stopień zaawansowania biznesu (business sophistication) – 9 komponentów Ilość lokalnych dostawców, Jakość lokalnych dostawców, Stan rozwoju klastrów (98), Zaawansowanie procesu produkcji, Stopień reklamy, Gotowość delegowania władzy,

Filar XII – Innowacyjność (7 komponentów) Zdolność do innowacji, Jakość instytucji badań naukowych, Wydatki firm na R&D, Współpraca uczelni i przemysłu w R&D (67), Zamówienia rządowe na zaawansowane produkty (101), Dostępność naukowców i inżynierów, Liczba patentów/ 1milion mieszkańców

Obraz konkurencyjności Polski

Obraz konkurencyjności Szwajcarii

2013 r. - Konkurencyjna Polska, Jak awansować w światowej lidze gospodarczej? Raport prof. J. Hausnera i zespołu z inspiracji Prezydenta RP. 10 Rekomendacji: Lepsze warunki dla przedsiębiorczości, Nowa polityka przemysłowa, Proinnowacyjna reorientacja gospodarki, Strukturalna przebudowa rynku pracy, Znaczący wzrost poziomu oszczędności krajowych, Promocja eksportu, Nowoczesna administracja, sprawne państwo

Raport J. Hausnera – c.d. Partnerstwo rozwojowe i zmiana formuły dialogu społecznego, Prorozwojowe wykorzystanie środków unijnych, Nowa narodowa strategia integracji europejskiej.