WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Organizacja nauczania indywidualnego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Informacja o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Z MIANY W PRAWIE O ŚWIATOWYM Kuratorium Oświaty w Lublinie sierpień 2011r.
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Indywidualne nauczanie
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Podstawy prawne, rola psychologa,
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
INFORMACJE DLA RODZICÓW
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
EGZAMIN GIMNAZJALNY EGZAMIN GIMNAZJALNY od roku szkolnego 2011/2012.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
Zmiany w prawie oświatowym
MATURA 2017.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Kształcenie specjalne
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM O INDYWIDUALNYCH POTRZEBACH ROZWOJOWYCH I EDUKACYJNYCH NA ZAJĘCIACH LEKCYJNYCH

PODSTAWOWE AKTY PRAWNE WARSZTATY PODSTAWOWE AKTY PRAWNE Rozporządzenie MEN z dnia 30.04.2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 130, poz. 906 z późn. zm.) Rozporządzenie MEN z dnia 20.08.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania, i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 156, poz. 1046) Rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. nr 228, poz. 1491) Rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. nr 228, poz. 1487) Rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. nr 228, poz. 1488)

PODSTAWOWE AKTY PRAWNE WARSZTATY PODSTAWOWE AKTY PRAWNE a także wchodzące w życie z dniem 1 września 2011 r Rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz.U. nr 228, poz. 1489) Rozporządzenie MEN z dnia 17.11.2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. nr 228, poz. 1490).

Dane o uczniu (osobowe, informacje o nim). WARSZTATY ZAWARTOŚĆ OPINII Oznaczenie poradni. Dane o uczniu (osobowe, informacje o nim). Rodzaje testów i prób, jakie zostały zastosowane. Ocena poziomu sprawności intelektualnej, wskazanie mocnych stron ucznia. Jakie zaburzenia rozwojowe występują u ucznia: • pisanie • czytanie • trudności w innych przedmiotach szkolnych (rodzaje błędów, pismo, tempo pisania, czytanie, rozumienie teksu)

Stanowisko poradni i jej uzasadnienie. WARSZTATY ZAWARTOŚĆ OPINII cd. Stanowisko poradni i jej uzasadnienie. Określenie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uzasadnienie: • zalecenie dla terapeuty, • zalecenie dla szkoły, • zalecenie dla rodziców. Prognoza rozwoju dziecka. Ukazanie zaleceń egzaminacyjnych: • sprawdzian nie wcześniej, niż po ukończenie klasy III SP, • egzamin gimnazjalny nie wcześniej, niż po ukończeniu SP, • egzamin maturalny nie wcześniej, niż 2 lata przed terminem egzaminu.

Dysgrafia – syndrom pisma. WARSZTATY RODZAJE TRUDNOŚCI Dysgrafia – syndrom pisma. Dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki. Dysortografia – problemy z opanowaniem poprawnej pisowni.

Dysleksja rozwojowa – trudności w czytaniu i pisaniu WARSZTATY RODZAJE TRUDNOŚCI cd. Dysleksja rozwojowa – trudności w czytaniu i pisaniu zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych: • pamięć wzrokowa, słuchowa • analiza i synteza wzrokowa • motoryka • funkcja językowa • orientacja w schemacie ciała, kierunkach i przestrzeni • pamięć wzrokowa i słuchowa

• prześledzenie toku rozumowania w danym zadaniu WARSZTATY DYSKALKULIA • prześledzenie toku rozumowania w danym zadaniu • brak śledzenia końcowego wyniku • określenie oceny pozytywnej za poprawny tok rozumowania

• wymagania merytoryczne, takie jak u innych uczniów WARSZTATY DYSGRAFIA • wymagania merytoryczne, takie jak u innych uczniów • jeżeli nie można przeczytać pracy, należy poprosić ucznia, aby uczynił to sam, lub odpytać ustnie; można też zwrócić się z prośbą, aby pisał drukowanymi literami lub na komputerze

• zamiast dyktand uczeń przedstawia uzasadnienie pisowni wyrazów WARSZTATY DYSORTOGRAFIA • zamiast dyktand uczeń przedstawia uzasadnienie pisowni wyrazów • oceniać głównie merytoryczną stronę pracy

ZASADY OCENIANIA Język polski WARSZTATY ZASADY OCENIANIA Język polski Zaburzenia funkcji słuchowo-językowych: nie wymagać głośnego czytania tekstu przy klasie dłuższe teksty do opracowania w domu sprawdziany i kartkówki w formie testów pozwolić na korzystanie z książek mówionych zamiast czytania lektur dawać więcej czasu na czytanie tekstów

ZASADY OCENIANIA Język obcy WARSZTATY ZASADY OCENIANIA Język obcy Zaburzenia funkcji słuchowo-językowych: dostosować indywidualne zadania do możliwości uczniów wyznaczyć więcej czasu w trakcie wypowiedzi ustnej (zastanowienie się, przypomnienie słówek i zwrotów) stosować wyobrażenie wyrazu, literowanie, pisanie palcem na ławce pozwolić na korzystanie z podręcznika wyznaczyć więcej czasu na wypowiedzi pisemne i ustne

ZASADY OCENIANIA Matematyka WARSZTATY ZASADY OCENIANIA Matematyka Zaburzenia funkcji słuchowo-językowych: często przypominać i utrwalać tabliczkę mnożenia, definicje, wzory pozwolić na korzystanie z kalkulatora udzielać dodatkowych wskazówek, w czasie sprawdzianów zwiększyć czas na rozwiązanie zadań nie wyrywać do natychmiastowej wypowiedzi dawać przykłady rozwiązań

ZASADY OCENIANIA Fizyka, Chemia WARSZTATY ZASADY OCENIANIA Fizyka, Chemia Zaburzenia funkcji słuchowo-językowych: wydłużyć czas na sprawdzianie wyróżniać kolorem treści konieczne do zapamiętania stosować częściej odpowiedzi ustne zamiast pisemnych indywidualne przygotowanie wyrazistych tabel przygotowanie dodatkowych pomocy: plakaty, plansze, bryły, modele itp.

Biologia, Historia, Geografia WARSZTATY ZASADY OCENIANIA Biologia, Historia, Geografia Zaburzenia funkcji słuchowo-językowych: wprowadzić metody aktywizujące (ruch, dotyk, wzrok, słuch) używać wielu pomocy dydaktycznych dzielić zadania na etapy – małe kroki w czasie odpowiedzi ustnych dyskretnie wspomagać często oceniać prace domowe uwzględnić trudności w zapamiętywaniu nazw, nazwisk i dat częściej powtarzać i utrwalać materiał

Przedmioty artystyczne i Wychowanie fizyczne WARSZTATY ZASADY OCENIANIA Przedmioty artystyczne i Wychowanie fizyczne Zaburzenia funkcji słuchowo-językowych: nie zmuszać na siłę do śpiewania czy wykonywania ćwiczeń, które sprawiają trudność nie krytykować i nie oceniać przy klasie brać pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu: wysiłek, przygotowanie do zajęć, wyposażenie w materiały itp. dawać więcej czasu na opanowanie umiejętności, zachować cierpliwość

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI WARSZTATY WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI ankietowanie zajęcia otwarte imprezy szkolne, uroczystości pogadanki, dyskusje, rozmowy