Co nowego?. Spotkanie nauczycieli bibliotekarzy 26 października 2011 r. Tarnobrzeg.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Zasady konstruowania programów projakościowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole Informacja dla rodziców Sześciolatek w szkole.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Egzamin ósmoklasisty obejmuje wiadomości i umiejętności określone ‎w podstawie w odniesieniu do wybranych przedmiotów ‎nauczanych w klasach I–VIII. Po.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Co nowego?

Spotkanie nauczycieli bibliotekarzy 26 października 2011 r. Tarnobrzeg

Plan prezentacji Realizacja priorytetów MEN w roku szkolnym 2010/11 Kierunki polityki oświatowej 2011/12 Szkoła z pasją Zmiany w prawie oświatowym Dane statystyczne i wskaźniki Realizacja wspomagania

KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Monitorowanie realizacji godzin określonych w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela Monitorowanie realizacji podstawy programowej Realizacja działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania narkomanii, w tym współpraca z wyspecjalizowanymi instytucjami oraz wykorzystywanie przygotowanych przez nie ofert i materiałów

zakładka nadzór pedagogiczny część wspomaganie

Jak szkoły i placówki wdrażają podstawę programową ? Czy uwzględniają zalecane warunki i sposoby realizacji? Czy realizacja podstawy daje zamierzone efekty?

Rodzice w niewielkim stopniu są inicjatorami zajęć otwartych, warsztatów, imprez, zebrań klasowych i ogólnoszkolnych.

uczniowie: korzystali z księgozbioru podręcznego: 96% - kl. I; 98% - kl. II; odbywali lekcje w bibliotece z wykorzystaniem zbiorów bibliotecznych: 82% - kl. I; 80% - kl. II; uczyli się korzystania z centrum multimedialnego i technologii informacyjno- komunikacyjnej: 71% - kl. I i II; brali udział w konkursach organizowanych przez bibliotekę szkolną: 71% - kl. I, 76% - kl. II;

nauczyciele: uczestniczyli w opracowywaniu propozycji dostosowania zbiorów do potrzeb uczniów: 64% - kl. I i II; współpracowali w inny sposób: 73% - kl. I, 75% kl. II (kiermasze, spotkania, aktyw biblioteczny).

Inicjatywa jest po stronie nauczyciela bibliotekarza Około ¾ bibliotekarzy organizuje różne formy zajęć dla uczniów Częstotliwość form współpracy: najczęściej 2-6 razy w roku Około 20% gimnazjów nie organizuje lekcji w bibliotece

Wszyscy nauczyciele powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji. Monitorowanie wykazało, że chociaż większość odwołuje się do zasobów biblioteki, to trudniej wnioskować o efektywnym współdziałaniu nauczycieli przedmiotów z nauczycielem bibliotekarzem. Współpraca polega przede wszystkim na uczestniczeniu uczniów w różnych formach działalności biblioteki szkolnej

Nauczyciele monitorowanych przedszkoli i szkół potwierdzili zapoznanie się z podstawą programową własnego przedmiotu lub etapu edukacyjnego. Dla zapewnienia ciągłości wychowania i kształcenia, w celu podniesienia efektywności procesu edukacyjnego nauczyciele powinni poznać podstawę programową nie tylko tego etapu edukacyjnego, który ich dotyczy bezpośrednio, ale również etapu poprzedzającego i następującego po nim. Dyrektorzy powinni podjąć skuteczne działania mobilizujące nauczycieli do zapoznania się z podstawą programową

Szkoła powinna poświęcić dużo uwagi efektywności kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych - zgodnie z priorytetami Strategii Lizbońskiej. W tym celu zaleca się korzystanie z obserwacji bezpośrednich, realizowanie projektów, stosowanie metod aktywizujących, wygospodarowanie czasu na doświadczenia i eksperymenty, organizowanie wycieczek. W wielu gimnazjach nie dostosowuje się realizacji zajęć edukacyjnych do zaleceń wskazanych w podstawie programowej: w zbyt małym stopniu stosowane są metody poglądowe, praktyczne, doświadczenia, obserwacje, filmy

Szkoły organizują przede wszystkim zajęcia zwiększające szanse uczniów mających trudności w nauce. Oferta zajęć jest bardzo bogata. Szkoły podstawowe i gimnazja powinny wzbogacić ofertę świetlicy, zwiększyć ofertę zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz objąć nimi większą liczbę uczniów

KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego Monitorowanie realizacji zajęć wychowania fizycznego w formach proponowanych do wyboru przez uczniów

W każdym uczniu drzemie jakiś talent, każdy ma inne potrzeby rozwojowe możliwości i pasje. Niezmiernie ważne jest nie tylko rozbudzanie tych pasji, ale umiejętne ich rozwijanie. KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA

KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Rok Szkoły z Pasją ma na celu zapewnienie odpowiedniego do potrzeb i możliwości rozwoju każdego ucznia. Szkoła to nie tylko lekcje. Szkoła umożliwia również prowadzenie ciekawych działań pozalekcyjnych, współtworzonych przez organizacje pozarządowe. Jest to jeden ze sposobów wzbogacenia oferty szkoły o elementy, dzięki którym dzieci i młodzież uczą się zaangażowania, współpracy, aktywności obywatelskiej, wrażliwości na potrzeby innych, wolontariatu lub rozwijają swoje pasje i talenty.

KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Indywidualne podchodzenie do potrzeb uczniów, odkrywanie ich uzdolnień i zainteresowań jest jednym z najważniejszych zadań szkoły. Dla zapewnienia możliwie najlepszych efektów konieczne jest włączenie w ten proces wielu podmiotów. Dlatego w roku szkolnym 2011/2012 będziemy zachęcać jak największą liczbę uczestników do aktywnego angażowania się w tworzenie bogatej oferty edukacyjnej. W ten sposób chcemy przyczynić się do zmiany oblicza szkoły, aby stawała się ona miejscem coraz bardziej przyjaznym oraz lubianym przez uczniów. Szkoła z ciekawą ofertą edukacyjną sprawi, że nauka będzie dla uczniów szczególnie pasjonująca.

Uczeń jest najważniejszy Rodzice są współtwórcami szkoły Nauczyciel rozbudza pasje uczniów Dyrektor jest liderem postępu w szkole Szkoła to nie tylko lekcje KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA

KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA rodzice troszczą się o jakość edukacji oczekują skutecznej pracy wymagają od organu prowadzącego interweniują konstruktywnie współpracują ze szkołą

KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA będą zamieszczane informacje o tym, w jaki sposób zaangażować poszczególne podmioty w życie szkoły, znajduje się ogólnopolska mapa szkół wzorcowo realizujących działania z pasją, są scharakteryzowane projekty prowadzone przez organizacje pozarządowe najszerzej obecne w szkołach.

Wszystkie pięciolatki są objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym

Likwidacja liceów profilowanych. Likwidacja szkół liceów i techników uzupełniających. Likwidacja szkół dla dorosłych: zasadniczej szkoły zawodowej, technikum, liceum profilowanego, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego. Absolwenci zasadniczych szkół zawodowych, chcąc uzupełnić wykształcenie ogólne lub zawodowe, będą w szkole ogólnokształcącej dla dorosłych uzupełniali wykształcenie ogólne a na kursach zawodowych będą zdobywali potrzebne kwalifikacje zawodowe;. Tworzenie centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego.

Podział zawodów na kwalifikacje. Kwalifikacje zawodowe będą potwierdzane osobno w trakcie trwania nauki szkolnej a egzaminy będą obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Wszystkie zasadnicze szkoły zawodowe będą szkołami 3 letnimi. Absolwenci gimnazjów będą mogli realizować obowiązek nauki jedynie w następujących szkołach: trzyletniej szkole zawodowej, czteroletnim technikum lub liceum ogólnokształcącym.

KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Zmiany wejdą w życie od 1 września2012 r. Ustalona minimalna liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Ustalony tygodniowy wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla każdej klasy. Pozostałe elementy planu nauczania i arkusz organizacji – w rękach dyrektora.

Wyniki egzaminów podane będą z sześciu zakresów: język polski, historia i wos, matematyka, przedmioty przyrodnicze, język obcy nowożytny (podstawa i rozszerzenie). Każdy zdający otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu Dla każdego zakresu będą podane dwie liczby: wynik procentowy (odsetek punktów, które zdający zdobył za wykonane zadania) i centylowy (odsetek liczby uczniów, którzy uzyskali wynik taki sam lub niższy).

KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA W przedszkolach i gimnazjach nowe zasady od września 2011 w pozostałych od 2012 Rozpoznanie potrzeb ucznia w szkole Specjalne potrzeby edukacyjne Konieczność działania zespołowego: diagnoza plan działań

Analiza danych statystycznych za rok szkolny 2010/2011

Tendencja wzrostowa w Rzeszowie i Krośnie, spadkowa w Przemyślu Liczba nauczycieli korzystających z bibliotek stanowi 17% ogółu czytelników (5 907 na ) Najwięcej nauczycieli w Krośnie (od 19% do 38%), najmniej w Przemyślu i Tarnobrzegu (od 9% do 18%) Najmniejszy procentowy udział nauczycieli w Przemyślu (9%), największy – w Lesku (338%)

Wzbogacanie zbiorów

Dzienna liczba czynności na jednego pracownika

Biblioteka liczba pracowników liczba czytelników na pracownika dzienna liczba wypożyczeń udostępnień w czytelni udzielonych informacji opisów do bazy OPAC Przemyśl ,90,7 Jarosław ,20,8 Lubaczów ,21,2 Przeworsk ,51,3 Razem ,50,9

Biblioteka liczba pracowników liczba czytelników na pracownika dzienna liczba wypożyczeń udostępnień w czytelni udzielonych informacji opisów do bazy OPAC Rzeszów ,93,9 Dębica ,91,4 Kolbuszowa ,21,6 Leżajsk 2, ,7-1,0 Łańcut ,41,1 Mielec ,90,8 Sędziszów ,8 Strzyżów ,92,2 Razem 25, ,52,1

Jeśli dane nie są przeobrażane w informacje, które staną się podstawą rozwijania zasobów wiedzy, a ta – źródłem mądrości, traci się więcej, niż zyskuje Philip Kotler

=91

dziękuję