Co nowego?
Spotkanie nauczycieli bibliotekarzy 26 października 2011 r. Tarnobrzeg
Plan prezentacji Realizacja priorytetów MEN w roku szkolnym 2010/11 Kierunki polityki oświatowej 2011/12 Szkoła z pasją Zmiany w prawie oświatowym Dane statystyczne i wskaźniki Realizacja wspomagania
KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Monitorowanie realizacji godzin określonych w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela Monitorowanie realizacji podstawy programowej Realizacja działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania narkomanii, w tym współpraca z wyspecjalizowanymi instytucjami oraz wykorzystywanie przygotowanych przez nie ofert i materiałów
zakładka nadzór pedagogiczny część wspomaganie
Jak szkoły i placówki wdrażają podstawę programową ? Czy uwzględniają zalecane warunki i sposoby realizacji? Czy realizacja podstawy daje zamierzone efekty?
Rodzice w niewielkim stopniu są inicjatorami zajęć otwartych, warsztatów, imprez, zebrań klasowych i ogólnoszkolnych.
uczniowie: korzystali z księgozbioru podręcznego: 96% - kl. I; 98% - kl. II; odbywali lekcje w bibliotece z wykorzystaniem zbiorów bibliotecznych: 82% - kl. I; 80% - kl. II; uczyli się korzystania z centrum multimedialnego i technologii informacyjno- komunikacyjnej: 71% - kl. I i II; brali udział w konkursach organizowanych przez bibliotekę szkolną: 71% - kl. I, 76% - kl. II;
nauczyciele: uczestniczyli w opracowywaniu propozycji dostosowania zbiorów do potrzeb uczniów: 64% - kl. I i II; współpracowali w inny sposób: 73% - kl. I, 75% kl. II (kiermasze, spotkania, aktyw biblioteczny).
Inicjatywa jest po stronie nauczyciela bibliotekarza Około ¾ bibliotekarzy organizuje różne formy zajęć dla uczniów Częstotliwość form współpracy: najczęściej 2-6 razy w roku Około 20% gimnazjów nie organizuje lekcji w bibliotece
Wszyscy nauczyciele powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji. Monitorowanie wykazało, że chociaż większość odwołuje się do zasobów biblioteki, to trudniej wnioskować o efektywnym współdziałaniu nauczycieli przedmiotów z nauczycielem bibliotekarzem. Współpraca polega przede wszystkim na uczestniczeniu uczniów w różnych formach działalności biblioteki szkolnej
Nauczyciele monitorowanych przedszkoli i szkół potwierdzili zapoznanie się z podstawą programową własnego przedmiotu lub etapu edukacyjnego. Dla zapewnienia ciągłości wychowania i kształcenia, w celu podniesienia efektywności procesu edukacyjnego nauczyciele powinni poznać podstawę programową nie tylko tego etapu edukacyjnego, który ich dotyczy bezpośrednio, ale również etapu poprzedzającego i następującego po nim. Dyrektorzy powinni podjąć skuteczne działania mobilizujące nauczycieli do zapoznania się z podstawą programową
Szkoła powinna poświęcić dużo uwagi efektywności kształcenia w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych - zgodnie z priorytetami Strategii Lizbońskiej. W tym celu zaleca się korzystanie z obserwacji bezpośrednich, realizowanie projektów, stosowanie metod aktywizujących, wygospodarowanie czasu na doświadczenia i eksperymenty, organizowanie wycieczek. W wielu gimnazjach nie dostosowuje się realizacji zajęć edukacyjnych do zaleceń wskazanych w podstawie programowej: w zbyt małym stopniu stosowane są metody poglądowe, praktyczne, doświadczenia, obserwacje, filmy
Szkoły organizują przede wszystkim zajęcia zwiększające szanse uczniów mających trudności w nauce. Oferta zajęć jest bardzo bogata. Szkoły podstawowe i gimnazja powinny wzbogacić ofertę świetlicy, zwiększyć ofertę zajęć opiekuńczo-wychowawczych oraz objąć nimi większą liczbę uczniów
KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Monitorowanie wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego Monitorowanie realizacji zajęć wychowania fizycznego w formach proponowanych do wyboru przez uczniów
W każdym uczniu drzemie jakiś talent, każdy ma inne potrzeby rozwojowe możliwości i pasje. Niezmiernie ważne jest nie tylko rozbudzanie tych pasji, ale umiejętne ich rozwijanie. KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA
KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Rok Szkoły z Pasją ma na celu zapewnienie odpowiedniego do potrzeb i możliwości rozwoju każdego ucznia. Szkoła to nie tylko lekcje. Szkoła umożliwia również prowadzenie ciekawych działań pozalekcyjnych, współtworzonych przez organizacje pozarządowe. Jest to jeden ze sposobów wzbogacenia oferty szkoły o elementy, dzięki którym dzieci i młodzież uczą się zaangażowania, współpracy, aktywności obywatelskiej, wrażliwości na potrzeby innych, wolontariatu lub rozwijają swoje pasje i talenty.
KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Indywidualne podchodzenie do potrzeb uczniów, odkrywanie ich uzdolnień i zainteresowań jest jednym z najważniejszych zadań szkoły. Dla zapewnienia możliwie najlepszych efektów konieczne jest włączenie w ten proces wielu podmiotów. Dlatego w roku szkolnym 2011/2012 będziemy zachęcać jak największą liczbę uczestników do aktywnego angażowania się w tworzenie bogatej oferty edukacyjnej. W ten sposób chcemy przyczynić się do zmiany oblicza szkoły, aby stawała się ona miejscem coraz bardziej przyjaznym oraz lubianym przez uczniów. Szkoła z ciekawą ofertą edukacyjną sprawi, że nauka będzie dla uczniów szczególnie pasjonująca.
Uczeń jest najważniejszy Rodzice są współtwórcami szkoły Nauczyciel rozbudza pasje uczniów Dyrektor jest liderem postępu w szkole Szkoła to nie tylko lekcje KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA
KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA rodzice troszczą się o jakość edukacji oczekują skutecznej pracy wymagają od organu prowadzącego interweniują konstruktywnie współpracują ze szkołą
KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA będą zamieszczane informacje o tym, w jaki sposób zaangażować poszczególne podmioty w życie szkoły, znajduje się ogólnopolska mapa szkół wzorcowo realizujących działania z pasją, są scharakteryzowane projekty prowadzone przez organizacje pozarządowe najszerzej obecne w szkołach.
Wszystkie pięciolatki są objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym
Likwidacja liceów profilowanych. Likwidacja szkół liceów i techników uzupełniających. Likwidacja szkół dla dorosłych: zasadniczej szkoły zawodowej, technikum, liceum profilowanego, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego. Absolwenci zasadniczych szkół zawodowych, chcąc uzupełnić wykształcenie ogólne lub zawodowe, będą w szkole ogólnokształcącej dla dorosłych uzupełniali wykształcenie ogólne a na kursach zawodowych będą zdobywali potrzebne kwalifikacje zawodowe;. Tworzenie centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego.
Podział zawodów na kwalifikacje. Kwalifikacje zawodowe będą potwierdzane osobno w trakcie trwania nauki szkolnej a egzaminy będą obowiązkowe dla wszystkich uczniów. Wszystkie zasadnicze szkoły zawodowe będą szkołami 3 letnimi. Absolwenci gimnazjów będą mogli realizować obowiązek nauki jedynie w następujących szkołach: trzyletniej szkole zawodowej, czteroletnim technikum lub liceum ogólnokształcącym.
KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA Zmiany wejdą w życie od 1 września2012 r. Ustalona minimalna liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Ustalony tygodniowy wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych dla każdej klasy. Pozostałe elementy planu nauczania i arkusz organizacji – w rękach dyrektora.
Wyniki egzaminów podane będą z sześciu zakresów: język polski, historia i wos, matematyka, przedmioty przyrodnicze, język obcy nowożytny (podstawa i rozszerzenie). Każdy zdający otrzyma zaświadczenie o szczegółowych wynikach egzaminu Dla każdego zakresu będą podane dwie liczby: wynik procentowy (odsetek punktów, które zdający zdobył za wykonane zadania) i centylowy (odsetek liczby uczniów, którzy uzyskali wynik taki sam lub niższy).
KOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAKOKOOODDDDZZIIAAŁŁWWSSPPOOMMAAGGAANNIIAAODDZIAŁWSPOMAGANIA W przedszkolach i gimnazjach nowe zasady od września 2011 w pozostałych od 2012 Rozpoznanie potrzeb ucznia w szkole Specjalne potrzeby edukacyjne Konieczność działania zespołowego: diagnoza plan działań
Analiza danych statystycznych za rok szkolny 2010/2011
Tendencja wzrostowa w Rzeszowie i Krośnie, spadkowa w Przemyślu Liczba nauczycieli korzystających z bibliotek stanowi 17% ogółu czytelników (5 907 na ) Najwięcej nauczycieli w Krośnie (od 19% do 38%), najmniej w Przemyślu i Tarnobrzegu (od 9% do 18%) Najmniejszy procentowy udział nauczycieli w Przemyślu (9%), największy – w Lesku (338%)
Wzbogacanie zbiorów
Dzienna liczba czynności na jednego pracownika
Biblioteka liczba pracowników liczba czytelników na pracownika dzienna liczba wypożyczeń udostępnień w czytelni udzielonych informacji opisów do bazy OPAC Przemyśl ,90,7 Jarosław ,20,8 Lubaczów ,21,2 Przeworsk ,51,3 Razem ,50,9
Biblioteka liczba pracowników liczba czytelników na pracownika dzienna liczba wypożyczeń udostępnień w czytelni udzielonych informacji opisów do bazy OPAC Rzeszów ,93,9 Dębica ,91,4 Kolbuszowa ,21,6 Leżajsk 2, ,7-1,0 Łańcut ,41,1 Mielec ,90,8 Sędziszów ,8 Strzyżów ,92,2 Razem 25, ,52,1
Jeśli dane nie są przeobrażane w informacje, które staną się podstawą rozwijania zasobów wiedzy, a ta – źródłem mądrości, traci się więcej, niż zyskuje Philip Kotler
=91
dziękuję