Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska
Przepis prawny a akt normatywny jednostka redakcyjna tekstu prawnego (jednostka techniczna aktu prawnego) np. ustawy, rozporządzenia. Akt normatywny (prawny, prawodawczy, prawotwórczy, źródła prawa) jest to tekst zawierający przepisy prawa (normy prawne).
Budowa aktów normatywnych Tytuł rodzaj aktu ustawa data 7 września 1991 r. nazwa o systemie oświaty Preambuła Część merytoryczna przepisy ogólne przepisy szczegółowe przepisy przejściowe przepisy końcowe
Systematyka przepisów prawnych w akcie normatywnym ustawy artykuł (art.) ustęp (ust.) punkt (pkt) litera (lit.) akty wykonawcze paragraf (§) ustęp (ust.) punkt (pkt) litera (lit.) kodeksy części księgi tytuły działy rozdziały artykuły
Powiązania aktów normatywnych Powiązania hierarchiczne – tzn. akt prawotwórczy w stosunku do innego może mieć moc równą, wyższą, niższą Powiązania merytoryczne – oznaczają związki między treścią regulowanych stosunków społecznych w poszczególnych aktach normatywnych
Powiązania aktów normatywnych Zasady powiązań hierarchicznych akt prawotwórczy o mocy niższej nie powinien być niezgodny z aktem prawotwórczym o wyższej mocy prawnej akt prawotwórczy o wyższej mocy prawnej może uchylić akt prawotwórczym o niższej mocy prawnej akt prawotwórczy o wyższej mocy prawnej przesądza w pewnym stopniu o treści aktu o niższej mocy prawnej istnieje obowiązek wydania aktów o niższej mocy prawnej, jeżeli są one niezbędne dla realizacji postanowień aktów o wyższej mocy prawnej
Organy upoważnione do wydawania aktów prawa na terenie szkoły rada szkoły rada rodziców rada pedagogiczna dyrektor szkoły
Rodzaje aktów prawa wewnętrznego statut przedszkola, szkoły uchwały organów kolegialnych (rady szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców) akty administracyjne (dyrektora szkoły) akty kierownictwa wewnętrznego – zarządzenia (dyrektora szkoły lub innej osoby zajmującej stanowisko kierownicze) regulaminy
Budowa uchwały rady pedagogicznej Tytuł nazwa i numer data uchwały ogólne określenie przedmiotu uchwały Treść powołanie podstawy prawnej szczegółowa treść (przedmiot) część końcowa (np. uchylenie wcześniejszych uchwał, wskazanie organu właściwego do wykonania uchwały, data wejścia w życie uchwały) Podpis
Zakres spraw rozstrzyganych przez dyrektora szkoły w drodze decyzji administracyjnej Wcześniejsze przyjęcie do szkoły podstawowej (art.16 ust.2 ustawy o systemie oświaty) Odroczenie od obowiązku szkolnego (art.16 ust.4 i 5 ustawy o systemie oświaty) Realizacja obowiązku przedszkolnego/szkolnego poza przedszkolem/szkołą (art. 16 ust. 8 ustawy o systemie oświaty) Odmowa zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki (art.66 ust.1 ustawy o systemie oświaty) Skreślenie z listy uczniów (art.39 ust.2 ustawy o systemie oświaty) Nadanie i odmowa nadania stopnia nauczyciela kontraktowego (art.9b ust.4 p.1 oraz ust. 6 ustawy Karta Nauczyciela)
Etapy postępowania administracyjnego Wszczęcie postępowania z urzędu lub na wniosek strony Zebranie dowodów Analiza dowodów, ocena stanu faktycznego w świetle norm prawnych Wydanie decyzji administracyjnej
Decyzja (schemat) oznaczenia organu data wydania oznaczenie strony powołanie podstawy prawnej rozstrzygnięcie uzasadnienie faktyczne i prawne pouczenie czy i w jakim trybie przysługuje odwołanie podpis imię, nazwisko, stanowisko
Zarządzenia dyrektora Tytuł nazwa data ogólne określenie przedmiotu zarządzenia Treść powołanie podstawy prawnej szczegółowa treść (przedmiot) część końcowa (np. uchylenie wcześniejszych zarządzeń, wskazanie organu właściwego do wykonania zarządzenia, data wejścia w życie zarządzenia) Podpis
Zarządzenie dyrektora szkoły w sprawie organizacji roku szkolnego Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 5.10.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. Nr 186 poz. 1245)
Rozporządzenie MEN z 5.10.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego „§5.1.Dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki, a w przypadku szkół i placówek, w których rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły lub placówki, może w danym roku szkolnym, ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, w wymiarze dla:
Rozporządzenie MEN z 5.10.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego 1)szkół podstawowych, zasadniczych szkół zawodowych, szkół policealnych oraz placówek kształcenia praktycznego i placówek kształcenia ustawicznego – do 6 dni 2)gimnazjów – do 8 dni 3)liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, liceów uzupełniających, techników i techników uzupełniających – do 10 dni”
Rozporządzenie MEN z 5.10.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego 2. Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa ust.1. mogą być ustalone: 1) w dni, w których w szkole lub placówce odbywa się odpowiednio: a) sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej b) egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum c) egzamin maturalny d) etap pisemny egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe
Rozporządzenie MEN z 5.10.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego 2) w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy (…) 3) w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub potrzebami społeczności szkolnej 3. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie do dnia 30 września, informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, o których mowa w ust.1.
Rozporządzenie MEN z 5.10.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego 4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalonych na podstawie ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki a w przypadku szkół i placówek, w których rada nie została powołana, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, może za zgodą organu prowadzącego, ustalić inne dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty”
Kilka uwag w sprawie planowania nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola/ szkoły/placówki
§21 Rozporządzenia MEN w sprawie nadzoru pedagogicznego Dyrektor szkoły lub placówki publicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
§20 Plan nadzoru, zawiera w szczególności: 1) cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram; 2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek; 3) tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli.
Planowanie nadzoru pedagogicznego dyrektora Formy sprawowanego nadzoru ewaluacja kontrola wspomaganie obserwacja prowadzonych przez nauczyciela zajęć i czynności
Źródła planu nadzoru wnioski dyrektora z nadzoru pedagogicznego – przedstawione radzie pedagogicznej do 31.08.; wnioski kuratora oświaty z nadzoru pedagogicznego; kierunki realizacji polityki oświatowej państwa (priorytety MEN)
Elementy planu nadzoru podstawa prawna; plan ewaluacji (cel, przedmiot, harmonogram); plan kontroli (tematyka, terminy); szkolenia (tematyka); narady (tematyka); plan obserwacji – hospitacji; ocena pracy nauczyciela
Tryb sprawowania nadzoru przez dyrektora szkoły/placówki (§ 3 ust 1 i 4 rozporządzenia MEN) Wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33 ustawy o systemie oświaty poprzez: planowane działania doraźne działania wynikające z potrzeb szkoły lub placówki (np. gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego)
Art.33 ustawy o systemie oświaty Nadzór pedagogiczny polega na: ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół, placówek i nauczycieli analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek udzielaniu pomocy szkołom, placówkom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych
Art.33 ustawy o systemie oświaty Nadzorowi w szczególności podlega zgodność zatrudnienia zgodnie z kwalifikacjami realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania przestrzegania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przestrzegania przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przestrzegania statutu przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia oraz upowszechniania wiedzy o tych prawach zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki
Dziękuję za uwagę Izabela Grabowska