Koszty i korzyści wynikające z funkcjonowania łódzko-świętokrzyskiej platformy zaawansowanych materiałów budowlanych ekspertyza na zlecenie Biura Planowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Beata Lubos Warszawa, 26 czerwca 2012 r.. 2 Uporządkowanie dokumentów strategicznych.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Transakcje kompensacyjne
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Paweł Bartoszek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.:
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
1.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Nowe trendy w branży spożywczej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Programowanie perspektywy finansowej
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Możliwości rozwoju Łódzko-Świętokrzyskiej Platformy Zaawansowanych Materiałów Budowlanych Założenia do badania współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Co PGL LP robią w klastrze?
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
Zapis prezentacji:

Koszty i korzyści wynikające z funkcjonowania łódzko-świętokrzyskiej platformy zaawansowanych materiałów budowlanych ekspertyza na zlecenie Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi w ramach projektu „Wdrożenie systemu monitorowania polityk publicznych w województwie łódzkim” Opoczno,

Cel badania Cel główny ekspertyzy oszacowanie przewidywanych kosztów oraz korzyści dla przedsiębiorstw sektora materiałów budowlanych z terenu województwa łódzkiego, jakie może przynieść współpraca z województwem świętokrzyskim w ramach platformy zaawansowanych materiałów budowlanych

Metodologia badania Analiza danych zastanych (desk research), Indywidualne wywiady pogłębione (IDI) z przedstawicielami przedsiębiorstw ceramiczno-budowlanych z powiatów: opoczyńskiego, tomaszowskiego oraz koneckiego, Zogniskowany wywiad grupowy (FGI) z przedstawicielami przedsiębiorstw ceramiczno-budowlanych z wyżej wskazanego obszaru, Panel ekspertów z udziałem przedstawicieli JST, IOB, nauki, związków przedsiębiorstw, Model ekonometryczny.

Uwarunkowania powstania/braku powstania platformy współpracy przedsiębiorstw C+B (1) Czynniki sprzyjająceBariery i zagrożenia Czynniki lokalizacyjne Koncentracja podmiotów Podział administracyjny na obszarze koncentracji podmiotów branży Złoża surowców Niewystarczająca i niedopasowana infrastruktura drogowa i kolejowa Bliskość dostawców Wieloletnie tradycje Specyfika rynku zaawansowanych materiałów budowlanych Rosnąca dynamika wielkości sprzedaży zaawansowanych materiałów budowlanych, Rosnąca konkurencja Wymogi wynikające z dynamicznego postępu technologicznego Wysokie koszty prowadzenia działalności Internacjonalizacja Ograniczony popyt na rynku krajowym, dążenie do dywersyfikacji ryzyka Bariery wejścia na nowe rynki zagraniczne

Uwarunkowania powstania/braku powstania platformy współpracy przedsiębiorstw C+B (2) Czynniki sprzyjająceBariery i zagrożenia Oferta sfery B+R Deklarowana chęć współpracy ze sferą B+R Niedopasowanie oferty jednostek naukowych do potrzeb i oczekiwań przedsiębiorców Działalność instytucji otoczenia biznesu (IOB) Wyspecjalizowane usługi IOB kierowane do przedsiębiorców Nieznajomość oferty IOB kierowanej do przedsiębiorców Dostępność kapitału finansowego z wielu źródeł Trudności w pozyskaniu środków finansowych na rozwój działalności Działalność administracji, w tym JST Motywacja jednostek sektora publicznego do wspierania branży C+B, w tym inicjatywy sieciowania przedsiębiorstw Krytyczne oceny działań administracji publicznej Kapitał społeczny oraz funkcjonujące modele współpracy Gotowość do współpracy deklarowana przez część badanych przedsiębiorców Brak gotowości do podjęcia współpracy z powodu:  Braku koncepcji funkcjonowania platformy współpracy  Trudności w określeniu potencjalnych efektów współpracy Efektywne funkcjonowanie klastrów/sieci współpracy przedsiębiorstw C+B na świecie Niski poziom kapitału społecznego Podejmowane próby sieciowania podmiotów C+B w Polsce Trudności w wypracowaniu wspólnych celów działania Kapitał ludzki Rynek wyspecjalizowanej siły roboczej Niedopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb firm C+B Trudności w pozyskaniu wysokokwalifikowanej kadry

Scenariusze dla branży C+B związane z powstaniem/nie powstaniem platformy Scenariusz optymistyczny –> współpraca firm C+B Scenariusz pesymistyczny –> brak współpracy firm C+B Specyfika rynku zaawansowanych materiałów budowlanych Pozyskiwanie precyzyjnych informacji o rynku (sieć dostawców i odbiorców) Konieczność samodzielnego poszukiwania informacji o rynku, często ograniczająca się do najbliższego łańcucha dostawców i odbiorców Zwiększenie dostępu do informacji na temat specyficznych wymogów związanych z certyfikowaniem produktów Konieczność samodzielnego poszukiwania informacji oraz uzyskania certyfikacji Większy dostęp do informacji na temat planowanych zmian regulacji prawnych wpływających na prowadzenie działalności C+B – konsultowanie powstających aktów prawnych Konieczność samodzielnego poszukiwania informacji na temat planowanych zmian prawnych oraz wysokie koszty adaptacji do wprowadzonych regulacji prawnych Możliwość zwiększenia skuteczności działań marketingowych (kreowanie potrzeb klientów na produkty ceramiczno-budowlane); Nieskuteczne oraz ograniczone działania marketingowe Internacjonalizacja Wspólne promowanie działalności oraz skuteczne i mniej kosztowne wejście na rynki zagraniczne Ograniczone możliwości indywidualnych przedsiębiorców (szczególnie z sektora MŚP) w wejściu na rynki zagraniczne Sfera B+R Prowadzenie prac B+R – współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami a jednostkami B+R; dostęp do informacji na temat oferty jednostek B+R w kraju oraz zagranicą Ograniczony dostęp do prowadzenia prac B+R związany z wysokimi kosztami poszukiwania odpowiedniej jednostki oraz prowadzenia prac badawczych (wysokie koszty oraz ryzyko) Zwiększanie dostępu do specjalistycznych usług (wzornictwo przemysłowe, zaawansowane technologie) Ograniczony dostęp do specjalistycznych usług, trudności we wdrażaniu nowego wzornictwa, technologii Działalność IOB Zwiększenie dostępu do informacji oraz oferowanych usług przez IOB dedykowanych podmiotom z branży C+B Istniejące trudności z pozyskaniem informacji oraz dostępem do usług IOB Działalność administracji, w tym JST Lobbowanie rozwiązań odpowiadających potrzebom przedsiębiorców C+B: rozwiązania infrastrukturalne odpowiadających potrzebom przedsiębiorstw skoncentrowanych na analizowanym obszarze, dostosowanie oferty edukacyjnej, pozyskanie gruntów inwestycyjnych Ograniczony wpływ jednostkowych opinii przedsiębiorców działających w branży C+B na inwestycje infrastrukturalne, dostosowanie oferty edukacyjnej oraz przygotowywanie gruntów pod inwestycje Kapitał społeczny oraz funkcjonujące modele współpracy Zacieśnianie współpracy pomiędzy podmiotami w ramach platformy, wypracowywanie wspólnych schematów działania Ostra konkurencja pomiędzy firmami w celu maksymalizacji zysku Kapitał ludzki Doskonalenie kadr w odniesieniu do zmieniających się potrzeb rynku zaawansowanych materiałów budowlanych Utrzymujący się niedobór wykwalifikowanej siły roboczej

Efekty funkcjonowania platformy/braku platformy dla PRZEDSIĘBIORSTW Zwiększenie możliwości wdrażanie wyników prac B+R, wzrost innowacyjności przedsiębiorstw Ograniczony zakres prowadzenia prac B+R, niski wzrost innowacyjności przedsiębiorstw Zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności wynikające z dostosowania infrastruktury transportowej Koszty prowadzenia działalności wynikające z braku bądź niedostosowania infrastruktury transportowej Zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności związane z adekwatnym dopasowaniem kwalifikacji kadr Koszty prowadzenia działalności związane z niedopasowaniem kwalifikacji kadr Zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności związane z możliwością pozyskiwania nowych terenów inwestycyjnych Koszty prowadzenia działalności związane z ograniczoną możliwością pozyskiwania odpowiednich terenów pod inwestycje Zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności wynikające z dostosowania regulacji prawnych do specyfiki branży C+B Koszty prowadzenia działalności wynikające z niedostosowania regulacji prawnych do specyfiki branży C+B (np. dotyczących emisji CO2) Spodziewany wzrost wielkości eksportu Ograniczone możliwości eksportu produktów C+B na nowe rynki zagraniczne Spodziewany wzrost przychodu firm Ograniczone możliwości zwiększania zysku wynikające z wysokich nakładów na działalność B+R/ograniczonym wdrażaniem innowacji Spodziewany wzrost zysku firm Ograniczone możliwości zwiększania przychodu wynikający z niedopasowania infrastruktury, kwalifikacji kadr, nowych terenów inwestycyjnych Spodziewany niewielki wzrost wielkości zatrudnienia wynikający z postępującej automatyzacji produkcji Brak korzystnych zmian w zatrudnieniu jako efektu współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami w ramach platformy

Efekty funkcjonowania platformy/braku platformy dla REGIONU Rozwój sieci transportowej oraz zwiększenie dostępności komunikacyjnej regionu Niewystarczająca dostępność komunikacyjna poza głównymi szlakami komunikacyjnymi Powstawanie nowych inwestycji generujących wpływy do budżetów, wynikające z obciążeń podatkowych –> wielkość budżetów gmin, podejmowanie inwestycji wpływających na zwiększenie jakości życia mieszkańców Mniejsza możliwość powstania nowych inwestycji na analizowanym obszarze –> ograniczone wpływy do budżetów JST Wzrost potencjału szkolnictwa wyższego – prowadzenie prac B+R odpowiadających potrzebom branży zaawansowanych materiałów budowlanych oraz podejmowanie prób skutecznego wdrażania efektów prac B+R Ograniczona współpraca uczelni wyższych z sektorem przedsiębiorstw – niedopasowanie oferty kształcenia do wymogów rynku, niedostosowanie oferty badawczo-rozwojowej do potrzeb branży C+B Promowanie regionu na rynkach zagranicznych Rozwój innowacyjności w regionieOgraniczony rozwój produktów innowacyjnych w regionie Dopasowanie kwalifikacji absolwentów do potrzeb pracodawców, co będzie minimalizowało występowanie bezrobocia strukturalnego Nadanie impulsu rozwojowego dla branż powiązanych (np. wzornictwa przemysłowego, nowoczesnych materiałów chemicznych) Brak impulsu rozwojowego dla rozwoju współpracy pomiędzy podmiotami skupionymi wokół sektora zaawansowanych materiałów budowlanych – ograniczone możliwości wykorzystania potencjalnych efektów synergii płynących z takiej współpracy

Przesłanki istnienia potencjału do współpracy w ramach platformy uwarunkowania geograficzne związane z istnieniem w regionie łódzko- świętokrzyskim przestrzennej koncentracji podmiotów tworzących poszczególne ogniwa łańcucha wartości w sektorze zaawansowanych materiałów budowlanych uwarunkowania historyczne, które przyczyniły się do wykształcenia w regionie łódzko-świętokrzyskim powiązań funkcjonalnych pomiędzy firmami należącymi do tego sektora; istotne znaczenie sektora zaawansowanych materiałów budowlanych dla gospodarki województw łódzkiego i świętokrzyskiego; istnienie w regionie łódzko-świętokrzyskim odpowiedniej infrastruktury badawczo- naukowej, edukacyjnej i otoczenia biznesu mogących stanowić zaplecze dla przedsiębiorstw tego sektora do wykorzystania potencjału i wsparcia rozwoju; świadomość wśród przedsiębiorców korzyści płynących z planowanego wdrożenia płaszczyzny współpracy pomiędzy podmiotami należącymi do tego sektora; uwarunkowania strategiczne definiujące sektor zaawansowanych materiałów budowlanych jako obszar inteligentnej specjalizacji województw łódzkiego i świętokrzyskiego, co zapewnia środki finansowe na jego wsparcie.

Wnioski Dotychczas podejmowane przez przedsiębiorców inicjatywy powołania nieformalnej struktury reprezentującej interesy branży i tworzącej pole dla współpracy kończyły się niepowodzeniem. Analiza przyczyn niepowodzeń wskazuje na potrzebę nadania impulsu powstaniu takiej platformy. Animatorem podjęcia pierwszych działań i mediatorem w pierwszym, newralgicznym dla powodzenia całej inicjatywy okresie, powinny być samorządy obu województw (łódzkiego i świętokrzyskiego).

Rekomendacje (1) zintegrowanie sektora zaawansowanych materiałów budowlanych wokół idei powołania platformy – rolą samorządu powinno być zainicjowanie wspólnych spotkań wszystkich potencjalnych aktorów takiej platformy reprezentujących sferę gospodarczą, sferę naukowo-badawczą, sferę wsparcia biznesu i sferę administracyjną. przyjęcie funkcji mediacyjnej w celu wzrostu zaufania pomiędzy poszczególnymi podmiotami platformy, określenia mechanizmów współpracy i zdobycia akceptacji dla planowanych działań; aktywne promowanie inicjatywy przy wykorzystaniu dostępnych instrumentów promocyjnych – zbudowanie marki klastra ma fundamentalne znaczenie dla jej pozytywnego wizerunku oraz budowania tożsamości uczestników klastra (platformy);

Rekomendacje (2) wsparcie działań na rzecz powstania w regionie silnego zaplecza naukowo-badawczego zdolnego prowadzić badania, na wyniki których uczestnicy platformy wskażą zapotrzebowanie wspieranie działań na rzecz kształtowania ponadregionalnych powiązań funkcjonalno-przestrzennych w zakresie rozwoju nowoczesnego przemysłu materiałów budowlanych – w tym zakresie niezbędna jest ścisła współpraca pomiędzy samorządami szczebla wojewódzkiego i powiatowego w regionie wspieranie powiązań sieciowych w sektorze – konkurencyjność sektora w znacznym stopniu zależy od uzyskania efektów synergii pomiędzy podmiotami tworzącymi łańcuch wartości w sektorze zaawansowanych materiałów budowlanych; w tym zakresie możliwe jest bliższe powiązanie sektora z instytucjami nowoczesnego wzornictwa przemysłowego;

Rekomendacje (3) zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych do zapewnienia częściowego finansowania inicjatywy w pierwszym okresie funkcjonowania platformy, w tym w szczególności działań w obszarach zidentyfikowanych przez respondentów badania jako kluczowe dla powodzenia przedsięwzięcia: rozwoju innowacji (powołanie jednostki badawczo- naukowej zdolnej) oraz możliwości penetracji rynków zagranicznych (wyjazdy studyjne, wspólna promocja, certyfikaty warunkujące dostęp do rynków zagranicznych); ułatwienie dostępności środków finansowych pochodzących z UE poprzez tworzenie takich warunków dostępu do tych środków, które będą premiować innowacyjność wprowadzanych rozwiązań (a nie efekty zatrudnieniowe); tworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorstw poprzez tworzenie warunków lokalizacyjnych dysponujących odpowiednią infrastrukturą techniczną dla lokowania produkcji przedsiębiorstw należących do sektora zaawansowanych materiałów budowlanych; rozbudowa infrastruktury drogowej i technicznej (np. energetycznej) w regionie umożliwiającej sprawne i efektywne funkcjonowanie podmiotów sektora.

Dziękuję za uwagę!