W kierunku budowy partnerstwa wielopoziomowego i wspierania rozwoju lokalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
NAWIGATOR-WIGOR NA TOR, czyli droga od entuzjazmu do sukcesu Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Tworzenie i rozwijanie standardów usług instytucji pomocy i integracji społecznej Marek Borowski Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
1 Konferencja: Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach) Projekt współfinansowany.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Regionalny Ośrodek EFS w Olsztynie prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Staromiejska 16/7, Olsztyn.
Mechanizm Finansowy EOG PRIORYTET Rozwój zasobów ludzkich poprzez m.in. promowanie wykształcenia i szkoleń, wzmacnianie w samorządzie i jego instytucjach.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Centra Organizacji Pozarządowych
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Projekt Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w Wielkopolsce współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

W kierunku budowy partnerstwa wielopoziomowego i wspierania rozwoju lokalnego

Rozwój wynika z efektywnego wykorzystania różnych kapitałów. Dziedzictwo jest zakumulowanym przez wcześniejsze pokolenia zasobem. Rozwój to twórcze przeobrażenie własnego dziedzictwa. Zamiast wstępu…

W niektórych krajach UE (Dania, Finlandia, Holandia, Norwegia i Szwecja) władze samorządowe same od góry organizują swoją działalność, kształtując struktury wewnętrzne zgodnie z potrzebami i możliwościami. Organy samodzielnie decydują o delegowaniu zadań i uprawnień do poszczególnych instytucji. Współczesne uwarunkowania

Czas przewartościowań ! Przewartościowanie pewnych priorytetów: drogi lokalne mogą zostać wyjęte spod unijnego dofinansowania rozwój kierowany przez społeczność lokalną budżety partycypacyjne

Dla nowych mechanizmów animowania rozwoju lokalnego poważne znaczenie mają: 1.zarządzanie wielopoziomowe - oznacza uspołecznienie władzy publicznej 2.kapitał społeczny - manifestuje się wzajemnym zaufaniem i zdolnością do solidarnej współpracy 3.partnerstwo samorządów

Fragment uzasadnienia projektu prezydenckiego: …rozwój lokalny nie jest celem samym w sobie. Działania ukierunkowane na rozwój, podejmowane są w interesie konkretnej wspólnoty lokalnej, a zatem nie mogą być ani planowane, ani realizowane w oderwaniu od społeczności, której mają służyć… Projekt ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego

Poczucie wpływu na sprawy lokalne

Teza: rozwój miejscowości w dużym stopniu zależy od samorządu gminnego" – wskazuje prawie dwie trzecie ankietowanych (64 proc.) Co drugi pytany (50 proc.) dostrzega dużą rolę samorządu powiatowego W percepcji społecznej rośnie rola samorządu

W jakim stopniu GminaPowiatRegionRządUE w dużym w średnim w małym trudno pow W jakim stopniu rozwój zależy od… [w %]

Czego zatem potrzebujemy?

Współczesne wymogi Zadania realizowane przez samorządy wymagają w coraz większym stopniu wiedzy eksperckiej z bardzo różnych dziedzin. Brak wystarczających kompetencji może stać ważną barierą rozwoju.

Dostępność wsparcia merytorycznego i eksperckiego dla różnych uczestników życia publicznego, w tym dla radnych, jest ograniczona. Zrozumienie czynników i mechanizmów rozwoju nie jest duże. Jeśli już dostrzegane jest znaczenie strategicznego programowania, to w perspektywie przede wszystkim pozyskania funduszy unijnych.

Fakt, że korzysta się z napływu środków zewnętrznych wcale nie musi prowadzić do zwiększenia potencjału rozwojowego. Często wręcz przeciwnie, napływ pieniędzy z UE przykrywa rzeczywiste słabości samorządów i nie zachęca do wysiłku na rzecz ich przełamania. Polityka rozwoju c.d.

Strategie zbyt często mają charakter inwentaryzacyjny Czy problemem dla ich realizacji jest brak środków? Strategia powinna stanowić odpowiedź na niedostatek środków, a jej realizacja powinna w dłuższej perspektywie poszerzać bazę podatkową. Strategiczność działań samorządów

Projekt

Partnerstwo samorządów Południowej Wielkopolski na rzecz zwiększenia dostępności i jakości usług publicznych 1.Wartość projektu: zł, dofinansowanie w ramach POPT zł, wkład własny: zł. 2.Umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy MRR a Stowarzyszeniem LGD Gościnna Wielkopolska 3.Czas realizacji – do r. 4.Obszar terytorialny: Stowarzyszenie LGD Gościnna Wielkopolska, Miasto Kościan, Powiat Gostyński

1.Edukacyjne 2.Komunikacyjne 3.Komunalne 4.Kulturalne 5.Pomocy społecznej Kategorie usług publicznych objętych projektem:

Planowane działania: 1.Budowanie partnerstwa 2.Zorganizowanie ośrodka badań lokalnych i punktów kontaktowo-informacyjnych 3.Budowanie podstaw świadczenia usług publicznych 4.Doskonalenie kompetencji (szkolenia, warsztaty, seminaria) 5.Planowanie wspólnych przedsięwzięć i usług (5 strategii sektorowych; 1 strategia parasolowa) 6.Promocja usług publicznych 7.Zarządzanie

Zarządzanie projektem 1.Komitet Sterujący skład: przedstawiciele JST uczestniczący w projekcie; przedstawiciel LGD GW, który będzie przewodniczył Komitetowi zadania: nadzór nad realizacją projektu zgodnie z wnioskiem i umową, proponowanie strategicznych korekt programowych, ułatwienie kontaktu z lokalnymi organizacjami społecznymi, podejmowanie decyzji ws. partnerstwa JST 2.Zespół Wykonawczy skład: kierownik projektu, asystent administracyjny

Harmonogram działań w najbliższym okresie 1.Wyłonienie obsługi i utworzenie punktów kontaktowo- informacyjnych 2.Wyłonienie doradców/ szkoleniowców 3.Utworzenie strony internetowej 4.Zlecenie wykonania opracowań: - koncepcji utworzenia ośrodka - analizy wykonalności programu rozwoju partnerstwa - wstępnego badania standardów usług - analizy potrzeb szkoleniowych

Rezultaty projektu, m.in. 1.Powstanie partnerstwa na rzecz świadczenia usług (zawarte porozumienie) 2.Funkcjonowanie ośrodka badań lokalnych 3.Wzrost kompetencji 4.Zidentyfikowane potrzeby społeczne na wybrane usługi publiczne 5.Wzmocniona partycypacja obywatelska

Co dalej ? 1.Powołanie Komitetu Sterującego – przyjęcie protokołu z dzisiejszego spotkania 2.Określenie wkładu finansowego do projektu 3.Wstępne określenie zasad funkcjonowania punktów konsultacyjno- informacyjnych 4.Osoby wskazane do punktów konsultacyjno-informacyjnych

Dziękuję za uwagę