X etapów tworzenia arkusz organizacji szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
WOLONTARIAT, UMOCOWANIA PRAWNE. Wolontariat - bezpłatne, dobrowolne, świadome i bez wynagrodzenia wykonywanie świadczeń na rzecz uprawnionych organizacji.
,,Zadania dyrektora przedszkola i szkoły podstawowej w kontekście zmian organizacyjnych i programowych Czesław Stawikowski.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Z MIANY W PRAWIE O ŚWIATOWYM Kuratorium Oświaty w Lublinie sierpień 2011r.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Przedszkole Nr 17 - ogólne informacje
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Edukacji.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Elementy geometryczne i relacje
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Szkolenie związkowe: 1. Prawa i obowiązki związku zawodowego związane z arkuszem organizacyjnym szkoły. 2.Wybory związkowe: procedury, dokumenty, terminy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Zapis prezentacji:

X etapów tworzenia arkusz organizacji szkoły Mariusz Bochenek mariuszb5@wp.pl 1

Etap I Analizujemy swoja wiedzę na temat wymagań i zasad dotyczących tworzenia arkusza organizacji

Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów Arkusz organizacji szkoły zawiera szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Jest sporządzony przez dyrektora szkoły do 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku.

W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkoły.

transparentność wskazane jest opracowanie i wprowadzenie np. zarządzeniem Wójta, Burmistrza, Prezydenta procedury - zasad opracowywania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły oraz wprowadzania zmian w organizacji pracy szkoły – aneksy, rodzaj i formę załączników, w tym wzory druków i formę (pisemna – elektroniczna) oraz dokładność wpisywania liczb

Arkusz – informacja publiczna Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późniejszymi zmianami) do udostępniania informacji publicznej zobowiązane są jednostki samorządu terytorialnego oraz szkoły. Arkusz nie może naruszać zapisów prawnych w sprawie ochrony danych osobowych.

Etap II Aktualizujemy i analizujemy obowiązkową dokumentację prowadzoną w szkole

Organizacja pracy szkoły - jrwa

Etap III Analizujemy wprowadzone zmiany w aktach prawnych

Uwaga na nowe określenia I etap edukacyjny - edukacja polonistyczna, muzyczna, plastyczna, zajęcia komputerowe. II etap edukacyjny - zajęcia techniczne (w miejsce techniki), zajęcia komputerowe (w miejsce informatyki). III etap edukacyjny - edukacja dla bezpieczeństwa.

IV etap edukacyjny - przedmioty mogą być nauczane w zakresie podstawowym lub w zakresie rozszerzonym, nowe przedmioty np. przyroda, historia i społeczeństwo. Edukacja dla bezpieczeństwa zastąpi przysposobienie obronne. Informatyka zastąpi technologię informacyjną.

Nauczanie liniowe. Godziny do dyspozycji dyrektora nie wynikające z art.42 ust.2 pkt 2 KN. Organizacja przyrody: Wątek: tematyczny – przedmiotowy. Organizacja historii i społeczeństwa: Wątek: epokowy – tematyczny.

Nowe rozwiązania Organizacja ppp Zmiany w aktach prawnych np. realizacja 3 i 4 godziny wf Okres przejściowy obowiązywanie równoległe dwóch rozporządzeń w sprawie podstawy programowej i ramowych planów nauczania

Zakres obowiązywania podstaw programowych

Klasy realizujące „nową podstawę programową” nie mogą być łączone z klasami realizującymi „starą podstawę programową”.

Koniec obowiązywania pojęć – aktów prawnych np. nie ma od 2012 roku klas wyrównawczych wraz z zaprzestaniem funkcjonowania Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

Etap IV Analizujemy zmiany ramowych planów nauczania zawiązane z okresem przejściowym

Ramowe plany nauczania w okresie przejściowym Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późniejszymi zmianami)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 54, poz. 442) obowiązujące od 1 września 2009 roku

- obowiązuje od 1 września 2012r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 stycznia 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania - obowiązuje od 1 września 2012r.

Wdrażanie ramowych planów nauczania

Etap V Analiza organizacji roku szkolnego i poszczególnych lat szkolnych dla danego cyklu

Organizacja roku szkolnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 46, poz.432 z późniejszymi zmianami)

wprowadza m.in. następujące zmiany: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 października 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. Nr 186 poz. 1245) wprowadza m.in. następujące zmiany:

Terminu zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych Uprawnień dyrektorów szkół do ustalenia dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.  Zmiana rozporządzenia daję możliwość elastycznego planowania dni wolnych od zajęć dydaktycznych i możliwość stworzenia optymalnych warunków do efektywnego wykorzystania czasu w pracy szkoły.

Ustawa z dnia 24 września 2010 r Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy — Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 224, poz. 1459) zmienia ustawę z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. Nr 4, poz. 28, z późniejszymi zmianami) i ustawę z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154, z późniejszymi zmianami).

Dniami wolnymi od pracy są: 1 stycznia – Nowy Rok, 6 stycznia — Święto Trzech Króli, pierwszy i drugi dzień Wielkiej Nocy, 1 maja – Święto Państwowe, 3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja, pierwszy dzień Zielonych Świątek, dzień Bożego Ciała,

15 sierpnia – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, 1 listopada – Wszystkich Świętych, 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości, 25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia, 26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia.

Liczba tygodni nauki w roku szkolnym

Kalendarz roku szkolnego 2011/12

Etap VI Analizujemy zapisy aktów prawnych związane z organizacja pracy szkoły

Wskazana jest szczegółowa analiza zapisów aktów prawnych Wskazana jest szczegółowa analiza zapisów aktów prawnych. Proszę nie ufać zbytnio swojej pamięci i rutynie!?

Analiza aktów prawnych np. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity, z 2006 r. Dz. U. Nr 97, poz.674 z późniejszymi zmianami) - np. czas pracy i jego rozliczanie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz.1487)

Cudzoziemcy w szkole Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. Nr. 57, poz.361).

Mniejszości narodowe i etniczne Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz.141),. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. Nr 214,poz.1579)

Realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. Nr 175, poz. 1042).

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)

Na jej podstawie organizacja dotycząca: Klas dwujęzycznych. Kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie (…). Oddziałów międzynarodowych. Realizacji indywidualnego programu lub toku nauczania. Wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Innych form wychowania przedszkolnego w szkole podstawowej.

Wychowanie do życia w rodzinie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka (…) (Dz. U. nr 67, poz. 756 z późniejszymi zmianami). Wymiar roczny godzin ucznia - 14 (ok. 0,37 godz. tygodniowo przy 38 tyg. zajęć) Wymiar roczny godzin nauczyciela - 19

Etap VI Tworzymy szkolny plan nauczania

Szkolny plan nauczania określa dyrektor na podstawie ramowego planu nauczania oraz przepisów szczegółowych. Szanse w kierunku znalezienia własnej „indywidualności” przez szkołę. Pamiętajmy o zapisach szczegółowych np.lo

Przykładowy wzór szkolnego planu

Szkolny plan dla szkoły ponadgimnazjalnej zawiera Nazwy przedmiotów i liczbę planowanych do realizacji godzin w zakresie podstawowym. Nazwy przedmiotów i liczbę planowanych do realizacji godzin w zakresie rozszerzonym. Nazwy przedmiotów uzupełniających i liczbę planowanych do realizacji godzin. Nazwy przedmiotów dodatkowych i liczbę planowanych do realizacji godzin .

Etap VII Analiza realizacji szkolnych planów nauczania

Wprowadzenie określenia minimalnego wymiaru godzin Nie ma formuły „nie więcej niż …..”. Nowe obowiązki w sferze kontrolowania realizacji ilości zrealizowanych godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

Arkusz semestralnej kontroli realizacji godzin

Etap VIII Przydział godzin nauczycielom

Przydział godzin Panu/i ………wykształcenie …………… Rok szkolny…… Przydział godzin Panu/i ………wykształcenie …………… Rok szkolny…….. Liczba tygodni nauki w roku szkolnym… Przydział dodatkowych obowiązków realizowanych Wykaz zajęć innych realizowanych w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowo płatnego

Przydział godzin nauczycielom Wymiar etatu średniorocznego (zgodnie z ustaleniami organu prowadzącego art. 42 ust.7 pkt 1 KN )

Etap X Tworzymy arkusz organizacji

Pisemne uzgodnienia z jst Uzgodnienia dotyczące organizacji roku szkolnego z organem prowadzącym zwłaszcza : dodatkowe godziny; realizacja godzin z wychowania fizycznego; liczba oddziałów klas pierwszych; liczba oddziałów klas dwujęzycznych itd..

Przykład arkusza

Legenda Dobrze opracowana legenda, powinna pozwalać na rozróżnienie godzin i sprawdzenie prawidłowości ich przydzielenia zgodnie z prawem: w danym okresie/semestrze; nauczycielskich i dla danego oddziału; związanych z podziałem na grupy;

Zatwierdzanie arkusza – wprowadzanie zmian Zapisy w statucie jst sporządzone na podstawie ustawy o samorządzie (odpowiednio), powinny określać, kto w imieniu jednostki samorządu terytorialnego faktycznie zatwierdza projekt arkusza organizacji i aneks(y) do arkusza organizacji szkoły. Czy organ prowadzący ma prawo wprowadzać zmiany w arkuszu?!

Dyrektor powinien pamiętać, że swoim podpisem potwierdza prawdziwość danych zawartych w arkuszu. Arkusz organizacji szkoły jest dokumentem, w myśl art. 115 § 14 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553 z późniejszymi zmianami.) Zgodnie z art.271 Kodeksu karnego osoba, który poświadcza w swoich dokumentach nieprawdę podlega karze.

Arkusz kontroli organizacji szkoły w danym roku szkolnym - KO

Arkusz organizacji w zapisach z ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r Arkusz organizacji w zapisach z ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity, z 2006 r. Dz. U. Nr 97, poz.674 z późniejszymi zmianami)

Analogicznie z pozostałymi aktami prawnymi pomocne mogą być poradniki, które są obecnie w przygotowaniu.

Dobre rady

Przypomnijmy wszystkim zainteresowanym teorię zmiany i reakcję na zmianę. Wraz z wprowadzeniem reformy programowej, zmienia się wiele innych aktów prawnych. Konieczna jest znajomość tych zmian i ich filozofii, aby dobrze wykorzystać stworzone możliwości.

Szkolenia, znajomość i umiejętność interpretacji norm prawnych to podstawa działania (RP, RR, SU i radni) . Zachowajmy zaufanie do wybranych demokratycznie dyrektorów. Szanujmy autonomię szkół w ramach prawa.

Ograniczajmy biurokrację. Traktujmy szkoły tak, jakby Nasze dziecko uczyło się w tej szkole.

Wspólnym interesem jest dobro dziecka i ucznia mimo „polityki” i różnych trudności.

Dziękuję za uwagę Mariusz Bochenek mariuszb5@wp.pl