XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Advertisements

WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Priorytet 2: Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw
Działanie 6.1 „Paszport do eksportu”
Kwalifikowalność kosztów w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa Adam Futymski.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
2012 Warszawa, 7 maja 2012 r. Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej przedsiębiorcy w ramach 4.osi priorytetowej Inwestycje.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Projekt współfinansowany przez UNIĘ EUROPEJSKĄ ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego SPO WKP 2.3 Rozliczanie Projektów Warszawa, 26 września.
.. : : K R E D Y T T E C H N O L O G I C Z N Y : : I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Kryteria wyboru projektów
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Rozliczanie projektów
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Procedury finansowe Toruń, grudzień 2005 r.. Wniosek o płatność podstawą ubiegania się o refundację poniesionych wydatków Wzór określony Rozporządzeniem.
Realizacja umowy w ramach POIG
Ewelina Pawińska Prowadzenie i rozliczanie projektu w Działaniu 6.1 POIG Etap II – Wdrożenie Planu Rozwoju Eksportu Warszawa, 29 czerwca 2010 r.
Dział Wsparcia Instytucji Pośredniczących, FFW
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Zasady realizacji i rozliczania projektów w Działaniu 1.4 – 4.1
Rozliczanie projektów o dofinansowanie
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Kwalifikowalność wydatków
Kraków, listopad 2005r. Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Realizacja wniosków o płatność
Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Kraków, maj 2006r.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, Polska Gospodarka na rynku międzynarodowym poddziałanie Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
„Zasady poprawnego rozliczania projektów w ramach Programu Operacyjnego RYBY ” Pisz, r.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Gorzów Wlkp r. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy.
Sprawimy, że Twój BIZNES rozkwitnie Wsparcie tworzenia i rozwoju MSP w zakresie finansowania inwestycji w latach
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Dofinansowanie na inwestycje w przedsiębiorstwach w latach Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka OŚ IV - INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIEWZIĘCIA.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kredyt na innowacje technologiczne
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw- Regionalna Instytucja Finansująca XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw Warsztaty dla przedsiębiorców Realizacja i rozliczenie projektów inwestycyjnych na przykładzie: Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym Oś priorytetowa 4 Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia Przygotowanie i prowadzenie: Arkadiusz Paciorek

Zgodnie z §. 5 ust. 2 Umowy o dofinansowanie projektu Realizacja umowy o dofinansowanie Wydatki kwalifikowane do objęcia wsparciem Zgodnie z §. 5 ust. 2 Umowy o dofinansowanie projektu Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki, które jednocześnie: są niezbędne do prawidłowej realizacji Projektu; 2) zostały wskazane w Harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu stanowiącym załącznik nr 3 do Umowy; 3) zostały faktycznie poniesione w okresie kwalifikowalności wydatków i nie wcześniej niż dzień po dniu otrzymania potwierdzenia kwalifikowalności Projektu; 4) zostały zweryfikowane i zatwierdzone przez Instytucję Wdrażającą/Instytucję Pośredniczącą II stopnia ;

Realizacja umowy o dofinansowanie Otrzymanie dofinansowania Zgodnie z §. 6 Umowy o dofinansowanie projektu W celu otrzymania dofinansowania Beneficjent jest obowiązany do przedłożenia Instytucji Wdrażającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia, z zastrzeżeniem § 16 ust. 4: 1) prawidłowo wypełnionego oraz kompletnego wniosku Beneficjenta o płatność w formie papierowej i elektronicznej, w obowiązującym formacie zatwierdzonym przez Instytucję Zarządzającą PO IG wraz z poświadczonymi na każdej stronie przez upoważnioną osobę za zgodność z oryginałem: a) kopiami dokumentów księgowych (faktur lub dokumentów o równoważnej wartości księgowej), potwierdzających poniesione wydatki oraz potwierdzających dokonanie zapłaty opisanych w sposób umożliwiający ich przypisanie określonym pozycjom w harmonogramie rzeczowo finansowym projektu; b) kopiami protokołów odbioru dokumentujących wykonanie robót, kopiami dokumentów potwierdzających przyjęcie środków trwałych do użytkowania oraz kopiami innych dokumentów potwierdzających zgodność realizacji Projektu z warunkami Umowy; c) w przypadku zawarcia umowy leasingu, potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopią umowy leasingu; dotyczy pierwszego wniosku Beneficjenta o płatność; 2) w przypadku nabycia prawa własności lub prawa użytkowania wieczystego gruntu: a) opinii rzeczoznawcy majątkowego potwierdzającej, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej gruntu, określonej na dzień nabycia; b) oświadczenia podmiotu zbywającego, że w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu grunt nie został nabyty z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej; 3) w przypadku nabycia prawa własności budynku lub budowli: a) opinii rzeczoznawcy majątkowego potwierdzającej, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości, określonej na dzień nabycia b) oświadczenia podmiotu zbywającego, że w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu nieruchomość nie została nabyta z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej;

Realizacja umowy o dofinansowanie Otrzymanie dofinansowania Zgodnie z §. 6 Umowy o dofinansowanie projektu c) opinii rzeczoznawcy budowlanego potwierdzającej, że nieruchomość może być używana w określonym celu, zgodnym z celami Projektu objętego dofinansowaniem, lub określającej zakres niezbędnych zmian lub ulepszeń; 4) w przypadku zakupu używanego środka trwałego: a) oświadczenia podmiotu zbywającego, że w okresie 7 lat poprzedzających datę zakupu środek trwały nie został nabyty z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej; b) oświadczenia Beneficjenta o tym, iż cena używanego środka trwałego nie przekracza jego wartości rynkowej określonej na dzień nabycia i jest niższa niż cena podobnego, nowego środka trwałego; c) oświadczenia sprzedającego określające zbywcę środka trwałego, miejsce i datę jego zakupu. 5) pełnej dokumentacji oddziaływania projektu na środowisko wraz z pierwszym wnioskiem o płatność, zgodnie z § 2 ust. 8. w przypadku, gdy Beneficjent wraz z wnioskiem o dofinansowanie złożył oświadczenie, że Projekt uwzględnia przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko lub na obszar/potencjalny obszar Natura 2000, o ile przedmiotowa dokumentacja nie została dostarczona na wcześniejszym etapie.

Wypłata dofinansowania Wniosek o płatność Zgodnie z §. 6 ust. 7 Umowy o dofinansowanie projektu Beneficjent jest zobowiązany do przedłożenia do Instytucji Wdrażającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia, z zastrzeżeniem § 16 ust. 4, wniosku o płatność pośrednią. Wniosek ten musi dotyczyć zakończonego działania Projektu, określonego w Harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu stanowiącego załącznik nr 3 do Umowy. Wniosek o płatność pośrednią należy złożyć w terminie 30 dni od zakończenia danego działania Projektu. Beneficjent jest zobowiązany do przedłożenia Instytucji Wdrażającej/Instytucji Pośredniczącej II stopnia, z zastrzeżeniem § 16 ust. 4 wniosku o płatność końcową nie później niż w terminie określonym w § 5 ust. 3.

Wypłata dofinansowania Wniosek o płatność

Wypłata dofinansowania Załączniki do wniosku o płatność 1) Poświadczone za zgodność z oryginałem kopie faktur Każdy oryginał dokumentu księgowego (fakturę, rachunek itp.) należy opisać, wskazując następujące informacje: - nazwa (tytuł) projektu wynikający z umowy o dofinansowanie; - data zawarcia i numer umowy o dofinansowanie; - opis związku wydatku z umową o dofinansowanie – należy zaznaczyć w opisie faktury, do której z kategorii wydatków zatwierdzonych w umowie o dofinansowanie odnosi się wydatek dokumentowany fakturą; - informacja o współfinansowaniu projektu ze środków EFRR – tj. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego; - dekretacja oraz nr księgowy dokumentu; - informacja o poprawności formalnej i merytorycznej; adnotacja o sposobie zapłaty (jeżeli nie wynika to z dokumentu). 2) Poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających dokonanie płatności za dokumenty księgowe (faktury, rachunki itp.). Potwierdzenie realizacji przelewu podstemplowane przez bank lub wydruk z systemu z adnotacją „dokument elektroniczny nie wymaga stempla ani podpisu banku”. Wyciąg bankowy (wymagany zawsze w przypadku płatności za faktury w walucie obcej), pierwsza strona z danymi właściciela rachunku plus strona potwierdzającą dokonanie płatności za fakturę. 3) Poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających odbiór, przyjęcie do użytkowania zakupionych usług/robót/towarów. Protokoły odbioru w przypadku zakupu usług, robót budowlanych. Dokumenty OT w przypadku zakupu środków trwałych, WNiP.

Wypłata dofinansowania Załączniki do wniosku o płatność 4) Dokumenty dodatkowe: Załącznik I a - formularz do wniosku o dofinansowanie w zakresie OOŚ (Wytyczne w zakresie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych. Str. 5) Kopie umów, zamówień, ofert. Kopie faktur wewnątrzwspólnotowych/ dokumentów SAD. Kopie faktur proforma. Oświadczenie Beneficjenta, iż zakupione środki trwałe w momencie nabycia były fabrycznie nowe. Dokumenty potwierdzające kurs sprzedaży waluty z dnia dokonania płatności. Kopie uwierzytelnionych tłumaczeń dokumentów wystawionych w języku obcym.

Dziękujemy za uwagę Fundacja Małych i Średnich Przedsiębiorstw – Regionalna Instytucja Finansująca RIF Mazowsze ul. Smocza 27, 01-048 Warszawa Tel./Fax. (22) 838-02-61, 887-37-30 e-mail: rozliczenia.wkp@fund.org.pl, www.fund.org.pl Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ul. Pańska 81/83, 00-834 Warszawa Tel. (22) 432-80-80, 432-86-20 E-mail: biuro@parp.gov.pl, www.parp.gov.pl