KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI czyli rewolucja w uczeniu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym
Advertisements

Technologia informacyjna według MENiS
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Projektowanie programów studiów
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Definicje w uznawalności wykształcenia
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych (dla obszaru kształcenia inżynierów) Andrzej Kraśniewski Bohdan Macukow KRPUT, 3 grudnia 2009.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Treści kształcenia.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI czyli rewolucja w uczeniu Prof. nadzw dr hab.inż.Bronisław Słowiński KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI czyli rewolucja w uczeniu Koszalin, 10.12.2010

„Rusza wielka rewolucja edukacyjna” (Polska – Fakty 24) Widmo rewolucji krąży nad nami ? „Rusza wielka rewolucja edukacyjna” (Polska – Fakty 24)

Dlaczego potrzebne są zmiany ??? Masowe kształcenie młodzieży Trudne określenie zakresu danego zawodu Stopniowe zanikanie powtarzalnych zadań w pracy Kształcenie dla zatrudnialności a nie dla zatrudnienia Wzrost tzw. kompetencji miękkich

Przesłanki rewolucji w edukacji „Szkoła nasza jest o epokę spóźniona za zmianami jej otoczenia, jest kagańcem służącym wykluczaniu społecznemu oraz okupacji umysłów i serc przez obce idee oraz stare i nowe mity”. (prof. Z. Kwieciński, prezes Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego

Są dwa podstawowe narzędzia rewolucji w edukacji (WŁ.Zielicz): Zmiana programów szkolenia. Zmiana sposobu myślenia nauczycieli. 3. Zmiana paradygmatu kształcenia.

Zmiana programów Programy, choćby najpiękniej zapisane, nie uczą ani nie wychowują. Robi to nauczyciel.

Zmiana myślenia nauczyciela „Nauczyciel dla ucznia jest nie tylko tym, który uczy, lecz przede wszystkim tym, który wskazuje drogę. Po to, aby tę drogę wskazywać, sam musi ją odnaleźć w sobie”. (prof. Jarosław Rudniański)

zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do.... myślenia”. Zmiana paradymatu zadaniem jest nauczyć go, jak ma używać umysłu do.... myślenia”. (Henry Ford 1913r.) „Celem wykształcenia nie jest napełnienie umysłu człowieka faktami;

Europejski dokument dotyczący przestrzeni edukacyjnej MAGNA CHARTA UNIVERSITATUM przyjmuje, że podstawą wszelkich działań w zakresie edukacji jest przeświadczenie, że: „Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia” kształcenie służy przyszłości, nauka – gospodarce, wiedza – rozwojowi. PROCES BOLOŃSKI - 47 państw

Europa bez granic w zakresie szkolnictwa wyższego wraca do najlepszych tradycji, sięgających czasów Kopernika: odkrywa na nowo wartość zdobywania wiedzy w kilku różnych ośrodkach akademickich. Wszystkie kraje Unii Europejskiej zadeklarowały utworzenie krajowych ram kwalifikacji.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Jaką drogą iść??

Krajowe Ramy Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego to szczególna metoda opisu kształcenia, jakie polskie uczelnie oferują studentom. Istotą zmiany jest przeniesienie uwagi z procesu kształcenia na jego efekty rewelucyjna zmiana paradgmatu

Główne cele wprowadzenia Polskich Ram Kwalifikacji Dla studentów - przejście z systemu kształcenia opartego na „nauczaniu i treściach programowych" do systemu opartego na „efektach uczenia się„. Dla uczelni oznacza to swobodę tworzenia nazwy i programu kierunków studiów.

Co wyniknie z wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji? Znikną obowiązujące kierunki studiów Znikną wytyczne ministerialne (standardy) Nastąpi zróżnicowanie autonomii uczelni w zakresie programowym Nastąpi zmiana charakteru oceny jednostki dokonywana przez PKA Co wyniknie z wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji? 4 z

KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI 3 stopnie studiów 8 poziomów kompetencji Bolońskie Ramy Kwalifikacji Struktura szkolnictwa wyższego Europejskie Ramy Kwalifikacji Efekty kształcenia 1 2 3 4 5 6 7 8 KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI My tu

Czym są efekty kształcenia? Efekty kształcenia oznaczają określenie tego, co uczący się wie, rozumie i potrafi wykonać po ukończeniu procesu kształcenia się, w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji. Jest to język opisu kompetencji, który ma być zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych procesem kształcenia. Czym są efekty kształcenia? Efekty kształcenia powinny być „sprawdzalne” (obserwowalne, mierzalne) przez instytucję prowadzącą kształcenie.

Podejście to wyróżnia się dwiema cechami: opisy sformułowane są w języku efektów kształcenia, to znaczy przedstawiają wymagania, jakim powinien sprostać student po ukończeniu nauki w ramach danego cyklu kształcenia w uczelni. obciążenia studentów i efekty ich pracy wyceniane są za pomocą europejskiego systemu ECTS.. Pozwoli to na dokonywanie porównań dyplomów uzyskiwanych w różnych uczelniach w całej Europie

Zalecenia Krajowych Ram Kwalifikacji „Dla każdego kierunku studiów – już istniejącego lub całkiem nowego – uczelnia powinna starannie przemyśleć i opisać zamierzone efekty kształcenia. Na ich podstawie należy zaprojektować program kształcenia, prowadzący studentów różnymi ścieżkami (zależnie od indywidualnych predyspozycji) poprzez jego moduły tak, by jak najefektywniej osiągnęli zamierzone efekty”. Zalecenia Krajowych Ram Kwalifikacji

2. Narzędzia dydaktyczne EFEKTY UCZENIA SIE 1. Treści programowe 2. Narzędzia dydaktyczne 3. Metody oceny 4. ECTS ? Rok studiów to konieczność uzyskania 60 ECTS (1 ECTS to 25-30 godzin pracy studenta). Rok studiów to łączne obciążenie 1500 do 1800 godz.

Wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji obejmuje: 1. Nowe zasady tworzenia programów. 2. Nowa akredytacja. 3. Nowy wewnętrzny system zapewnienia jakości gwarantujący: misję właściwą dla placówki edukacji wyższej, zaprojektowanie programu na bazie zamierzonych efektów uczenia się, prowadzenie procesu dydaktycznego stosownie do zamierzeń, pomiar uzyskanych efektów, wykazanie komisji akredytującej spójności założeń i realizacji oraz wiarygodności uzyskania założonych efektów - samoocena. Procedura naszych działań

Wiedza (w kontekście ERK) może być teoretyczna lub faktograficzna i która oznacza efekt przyswajania informacji przez uczenie się; jest ona zbiorem opisu faktów, zasad, teorii i praktyk powiązanych z określoną dziedziną pracy lub nauki; Umiejętności (w kontekście ERK) mogą być umysłowe/kognitywne (myślenie logiczne, intuicyjne i kreatywne) oraz praktyczne (związane ze sprawnością manualną i korzystaniem z metod, materiałów, narzędzi i instrumentów); oznaczają one zdolność do stosowania wiedzy i korzystania z know-how w celu wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. Kompetencje personalne i społeczne (w kontekście ERK) określa się w kategoriach odpowiedzialności i autonomii; oznaczają one potwierdzoną zdolność stosowania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych, społecznych lub metodologicznych okazywaną w pracy lub w nauce oraz w karierze zawodowej i rozwoju osobowym.

Przykład opisu umiejętności według krajowych Ram Kwalifikacji UMIEJĘTNOŚCI OGÓLNE Opis dla obszaru UA1 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny oraz wyciągać wnioski i formułować opinie UA2 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole UA3 Potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w danej dyscyplinie inżynierskiej UA4 Ma umiejętność samokształcenia się

Moduły kształcenia (przedmioty)   Przykład macierzy efektów (co? w jakim przedmiocie) Efekty kształcenia Moduły kształcenia (przedmioty) Umiejętności ogólne (niezwiązane lub luźno związane z obszarem kształcenia P1 P2 P3 P4 P5 K1 K2 K3 K4 K5 S1 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski   x potrafi pracować indywidualnie i w zespole potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej ma umiejętność samokształcenia się podstawowe umiejętności potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań