Efekty kształcenia a konkurencyjność polskiego szkolnictwa wyższego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Uniwersytet Warszawski
Ludwik Antal - Numeryczna analiza pól elektromagnetycznych –W10
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie programu studiów w oparciu o efekty kształcenia.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Uniwersytet Warszawski
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Projektowanie programów studiów
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Ministerstwo Gospodarki Poland'sexperience Waldemar Pawlak Deputy Prime Minister, Minister of Economy March 2010.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Projektowanie programów studiów
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Jerzy Błażejowski Rada Główna Szkolnictwa Wyższego 15 stycznia 2009 roku Warszawa Reguły kształcenia na studiach doktoranckich SEMINARIUM BOLOŃSKIE Uniwersytet.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Nauczanie przedmiotów podstawowych na kierunkach technicznych Bohdan Macukow Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Politechnika.
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Tworzenie opisu efektów uczenia się dla studiów technicznych
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
The global body for professional accountants Twoja przyszłość zaczyna się teraz!
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Krajowa struktura/ramy kwalifikacji: nowe narzędzie tworzenia programów studiów Konferencja bolońska UKSW, 15 stycznia 2009 r. Ewa Chmielecka, Ekspert.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Nowelizacja Wskazówek i propozycji rozwiązań dotyczących systemu zapewniania i doskonalenia jakości na wydziałach i w innych jednostkach kształcących studentów.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
PROGRESS ON MONITORING OF SMART SPECIALISATION IN WARMIA-MAZURY REGION, POLAND July 2017, Barcelona.
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Efekty kształcenia a konkurencyjność polskiego szkolnictwa wyższego Andrzej Kraśniewski Konferencja UW-FRSE, 29 października 2008 r.

CEL przedstawienie ogólnych informacji o efektach kształcenia wprowadzenie do kolejnych referatów

PLAN PREZENTACJI Efekty kształcenia – definicja i klasyfikacja Efekty kształcenia – spoiwo nowego paradygmatu kształcenia (przyjętego w Procesie Bolońskim) Skutki wdrożenia rozwiązań opartych na efektach kształcenia Konkluzja

PLAN PREZENTACJI Efekty kształcenia – definicja i klasyfikacja Efekty kształcenia – spoiwo nowego paradygmatu kształcenia (przyjętego w Procesie Bolońskim) Skutki wdrożenia rozwiązań opartych na efektach kształcenia Konkluzja

Definicja ‘A statement of what a learner is expected to know, understand and/or be able to demonstrate at the end of a period of learning.’ ‘Learning outcomes (are) statements of what a learner is expected to know, understand and/or be able to demonstrate after a completion of a process of learning. ‘Statements of what a learner can be expected to know, understand and/or do as a result of a learning experience.’ ‘Student learning outcomes are properly defined in terms of knowledge, skills, and abilities that a student has attained at the end (or as a result) of his or her engagement in a particular set of higher education experiences. ‘Learning outcomes are statements that specify what a learner will know or be able to do as a result of a learning activity. Outcomes are usually expressed as knowledge, skills, or attitudes.’ ‘Learning outcomes (are) specific measurable achievements. A learning outcome is a statement of what competences a student is expected to possess as a result of the learning process.’ ‘Learning outcome statements are content standards for the provincial education system. Learning outcomes are statements of what students are expected to know and to do at an indicated grade, they comprise the prescribed curriculum.’ źródło: S. Adam, „An introduction to learning outcomes”, Bologna Handbook, 2007

Definicja Efekty kształcenia (efekty uczenia się) określają, co uczący się powinien wiedzieć, rozumieć i być zdolny zrobić po zakończeniu okresu kształcenia Efekty kształcenia powinny być mierzalne (przez instytucję prowadzącą kształcenie)

Efekty kształcenia - klasyfikacja (1) Z czym (z jaką częścią programu kształcenia) są związane? pełny program studiów (dyplom) - studia I, II, III stopnia, studia podyplomowe, … moduł (blok programowy) pojedynczy przedmiot dodatkowo przypisane punkty ECTS

Efekty kształcenia - klasyfikacja (2) Jakiego rodzaju (na ile specyficzne) efekty są związane z programem studiów? ogólne (generyczne) „dziedzinowe” szczegółowe - specyficzne dla danego programu studiów (i jego realizacji) określone centralnie (standardy kształcenia) określone decyzją uczelni efekty kształcenia związane z programem studiów  sylwetka absolwenta

Efekty kształcenia - klasyfikacja (3) Jakie kategorie/obszary „osiągnięć” opisują (jakie kompetencje charakteryzują) efekty kształcenia? taksonomia Blooma Deskryptory Dublińskie (SK dla EOSW) ESK dla kształcenia przez całe życie projekt Tuning projekt OECD DeSeCo klasyfikacje krajowe … źródło: The Shift to Learning Outcomes, CEDEFOP, 2008 wiedza (knowing & understanding) umiejętności (skills – knowing how to act) postawy (values – knowing how to be)

przykład Dublin Descriptors – Deskryptory Dublińskie (2004) wykorzystane w definicji Struktury Kwalifikacji dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EOSW) przypisane 3 podstawowym stopniom (cyklom) kształcenia na poziomie wyższym first cycle (Bachelor) second cycle (Master) third cycle (Doctorate) opisują generyczne efekty kształcenia w kategoriach Knowledge and understanding Applying knowledge and understanding Making judgements Communication Learning skills

przykład cd. Dublin Descriptors Qualifications that signify completion of the first cycle are awarded to students who: - have demonstrated knowledge and understanding in a field of study that builds upon and their general secondary education, and is typically at a level that, whilst supported by advanced textbooks, includes some aspects that will be informed by knowledge of the forefront of their field of study; - can apply their knowledge and understanding in a manner that indicates a professional approach to their work or vocation, and have competences typically demonstrated through devising and sustaining arguments and solving problems within their field of study; - have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgements that include reflection on relevant social, scientific or ethical issues; - can communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences; - have developed those learning skills that are necessary for them to continue to undertake further study with a high degree of autonomy.

przykład cd. Dublin Descriptors Making judgements Bachelor …[involves] gathering and interpreting relevant data ... Master …[demonstrates] the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgements with incomplete data ... Doctorate …[requires being] capable of critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas ...

Efekty kształcenia - klasyfikacja (4) Z jakim poziomem wymagań są związane? pożądane (standardowe, dla typowego studenta) progowe (minimalne) Z jaką fazą „cyklu życia” procesu kształcenia są związane? zamierzone (projektowanie procesu kształcenia) osiągnięte (realizacja procesu kształcenia)

przykład Efekty kształcenia (pożądane, zamierzone) związane z przedstawianą prezentacją Słuchacz wie, czym są efekty kształcenia rozumie kluczową rolę efektów kształcenia w zachodzącej zmianie paradygmatu kształcenia potrafi uzasadnić konieczność wdrożenia rozwiązań opartych na efektach kształcenia w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce

PLAN PREZENTACJI Efekty kształcenia – definicja i klasyfikacja Efekty kształcenia – spoiwo nowego paradygmatu kształcenia (przyjętego w Procesie Bolońskim) Skutki wdrożenia rozwiązań opartych na efektach kształcenia Konkluzja

Zmiana sposobu myślenia o kształceniu opis „wejścia” teacher-centred opis „wyjścia” student-centred - godziny zajęć - zawartość treściowa Istotne są efekty kształcenia (uczenia się) - co „absolwent” wie i umie; jest mniej istotne, w jaki sposób nabył wiedzę i umiejętności efekty kształcenia – spoiwo nowego paradygmatu kształcenia (centralny element reform związanych z Procesem Bolońskim)

Spoiwo nowego paradygmatu kształcenia krajowa struktura (ramy) kwalifikacji europejska struktura (ramy) kwalifikacji EFEKTY KSZTAŁCENIA standardy kształcenia ocena jakości, akredytacja programy studiów

Struktura (ramy) kwalifikacji Każdy element struktury (ram) kwalifikacji - dyplom, certyfikat, ... - definiowany przez poziom (level) nakład pracy studenta (workload - ECTS) profil (profile) efekty kształcenia (learning outcomes, competences) wiedza umiejętności postawy

Standardy kształcenia Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) – projekt (17.10.2008), zespół roboczy pod przew. prof. J. Błażejowskiego Efekty kształcenia – kompetencje ogólne absolwenta studiów doktoranckich w zakresie wiedzy zna najnowsze pojęcia, teorie i zagadnienia badawcze dziedziny nauki odpowiadającej obszarowi prowadzonych badań, zna najnowsze pojęcia, teorie i problemy badawcze dyscypliny nauki właściwej obszarowi prowadzonych badań, zna zaawansowaną metodykę i metodologię prowadzenia badań oraz pozyskiwania i wykorzystywania informacji właściwej dla dziedziny i dyscypliny nauki odpowiedniej do obszaru prowadzonych badań oraz zasady ochrony własności intelektualnej. w zakresie umiejętności umie wnieść oryginalny wkład do zasobów wiedzy poprzez badania oraz krytyczną analizę, ocenę i interpretację wyników …, w zakresie postaw

Standardy kształcenia Reguły kształcenia na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) – projekt (17.10.2008), zespół roboczy pod przew. prof. J. Błażejowskiego Organizacja i realizacja kształcenia 1. Studia doktoranckie powinny stwarzać warunki do uzyskania kompetencji – efektów kształcenia – ogólnych (określonych w niniejszym dokumencie) oraz szczegółowych (zdefiniowanych przez jednostkę/instytucję prowadzącą kształcenie) poprzez: • realizację programu studiów …, • prowadzanie badań pod kierunkiem opiekuna naukowego, • uczestnictwo w życiu wspólnoty akademickiej … 2. Kształcenie na studiach doktoranckich powinno obejmować: … kształtowanie umiejętności związanych bezpośrednio lub pośrednio z metodyką i metodologią prowadzenia badań, kształtowanie postaw etycznych i prospołecznych w kontekście działalności badawczej i społecznej roli uczonego. 3. … Kształcenie obejmujące kształtowanie umiejętności powinno być realizowane w wymiarze odpowiadającym co najmniej 10 punktów ECTS. ...

Tworzenie programów studiów podejście tradycyjne minimum programowe zestaw przedmiotów PROGRAM STUDIÓW propozycje ze strony kadry system is supply-driven (producer-dominated)

(wiedza, umiejętności, postawy) Tworzenie programów studiów nowe podejście zestaw przedmiotów szczegółowe efekty kształcenia misja uczelni opinie pracodawcówi innych interesariuszy (wiedza, umiejętności, postawy) krajowa struktura kwalifikacji ? zapotrzebowanie na nowe zajęcia konieczność modyfikacji propozycji standardy kształcenia

(wiedza, umiejętności, postawy) Tworzenie programów studiów zestaw przedmiotów szczegółowe efekty kształcenia krajowa struktura kwalifikacji (wiedza, umiejętności, postawy) PROGRAM STUDIÓW standardy kształcenia misja uczelni opinie pracodawcówi innych interesariuszy

Zapewnianie jakości, akredytacja Standards and Guidelines for Quality Assurance in EHEA (Bergen, 2005) The quality assurance of programmes and awards are expected to include development and publication of explicit intended learning outcomes; … Student assessment procedures are expected to: be designed to measure the achievement of the intended learning outcomes and other programme objectives; In fulfilment of their public role, higher education institutions have a responsibility to provide information about the programmes they are offering, the intended learning outcomes of these, ….

Zapewnianie jakości, akredytacja większy nacisk na badanie „wyjścia” (efektów kształcenia), a nie „wejścia” (zasobów, …) opracowanie kryteriów: PKA we współdziałaniu z MNiSW, konferencjami rektorów i uczelniami Uchwała Nr 219/2008 Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej z dnia 10 kwietnia 2008 r. w sprawie kryteriów oceny systemu weryfikacji efektów kształcenia

Jak to robią inni? (od wielu lat!) Standardy kształcenia wg ABET (Accreditation Board for Engineering & Technology, USA) ABET Engineering Criteria 2000 (studia I stopnia) Engineering programs must demonstrate that their graduates have an ability to apply knowledge of mathematics, science, and engineering an ability to design and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data an ability to design a system, component, or process to meet desired needs an ability to function on multi-disciplinary teams an ability to identify, formulate, and solve engineering problems an understanding of professional and ethical responsibility an ability to communicate effectively the broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global and societal context a recognition of the need for, and an ability to engage in life-long learning a knowledge of contemporary issues an ability to use the techniques, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice. + standardy „kierunkowe”

Jak to robią inni? (od wielu lat!) Standardy kształcenia wg ABET (Accreditation Board for Engineering & Technology, USA) ABET Engineering Criteria 2000 (studia I stopnia) Engineering programs must demonstrate that their graduates have an ability to apply knowledge of mathematics, science, and engineering an ability to design and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data an ability to design a system, component, or process to meet desired needs an ability to function on multi-disciplinary teams an ability to identify, formulate, and solve engineering problems an understanding of professional and ethical responsibility an ability to communicate effectively the broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global and societal context a recognition of the need for, and an ability to engage in life-long learning a knowledge of contemporary issues an ability to use the techniques, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice.

(wiedza, umiejętności) Jak to robią inni? (od wielu lat!) związane z kierunkiem kształcenia i profilem programu studiów (wiedza, umiejętności) Ocena/akredytacja realizacji programu studiów oparta na badaniu „prac studenckich”: poprawionych (także ze względu na język!) prac domowych, egzaminów, projektów, zarejestrowanych prezentacji i dyskusji na seminariach, zarejestrowanych obron prac dyplomowych, ...

Jak to robią inni? (od wielu lat!) Akredytacja programu studiów ABET 2000: Criteria for Accrediting Programs in Engineering ... The program must have a well-developed process for assessing the extent to which the educational objectives are being achieved by the graduates zadanie uczelni (wewn. system zapewniania jakości), a nie komisji akredytacyjnej grading system videotapes of students' oral defenses of theses reviews of experimental techniques critiques of written communication skills measures of project comprehensiveness

Assessment of Higher Education Learning Outcomes Co nas czeka (być może)? PISA dla szkolnictwa wyższego? Roadmap for the OECD Assessment of Higher Education Learning Outcomes (AHELO) Feasibility Study 3 July 2008

A co u nas? Zobowiązania ministra właściwego ds. … A realizacja … Bergen Communiqué, May 2005 We adopt the overarching framework for qualifications in the EHEA, comprising three cycles …, generic descriptors for each cycle based on learning outcomes and competences, … London Communiqué, May 2007 Qualifications frameworks … should also help HEIs to develop modules and study programmes based on learning outcomes … We commit ourselves to fully implementing such national qualifications frameworks … by 2010. A realizacja …

BP Stocktaking Exercise – London 2007 krajowa struktura kwalifikacji (oparta na efektach kształcenia) Bologna Scorecard

Mamy wiele do zrobienia!!! Czy jesteśmy do tego przygotowani? A co u nas? Zmian w podejściu do kształcenia (nastawienie „na studenta”; wykorzystanie efektów kształcenia) nie da się „przeczekać” Mamy wiele do zrobienia!!! Czy jesteśmy do tego przygotowani? Co z tego będziemy mieli?

PLAN PREZENTACJI Efekty kształcenia – definicja i klasyfikacja Efekty kształcenia – spoiwo nowego paradygmatu kształcenia (przyjętego w Procesie Bolońskim) Skutki wdrożenia rozwiązań opartych na efektach kształcenia Konkluzja na poziomie programu studiów na poziomie systemu SzW

Skutki – program studiów ułatwienie identyfikacji (i eliminacji) „dziur” i redundancji w programie studiów zwiększenie możliwości eksperymentowania i wprowadzania innowacji w metodach nauczania PBL: problem/project-based learning wymuszenie lepszych i bardziej kompletnych mechanizmów oceny osiągnięć studenta ułatwienie tworzenia wspólnych programów studiów (z innymi uczelniami) ułatwienie wymiany studentów

Skutki – program studiów wymuszenie kształcenia w zakresie umiejętności uniwersalnych i praktycznych (kosztem wąskiej specjalizacji teoretycznej) ograniczenie możliwości tworzenia programu zdominowanego interesami kadry nauczającej ułatwienie zaangażowania interesariuszy zewnętrznych (pracodawców, …) lepsza jakość programu lepsze kwalifikacje absolwentów

Skutki – program studiów Wdrożenie rozwiązań opartych na efektach kształcenia rodzi pozytywne skutki tworzy potencjalne możliwości (warunki do) osiągnięcia wielu korzystnych efektów wymaga zmiany sposobu myślenia (mentalności) kadry akademickiej!

Skutki – system szkolnictwa wyższego stworzenie wspólnego, powszechnie zrozumiałego języka opisu studiów (oferty dydaktycznej) i kwalifikacji absolwentów sposób opisu zrozumiały dla nauczycieli akad., studentów, kandydatów na studia, pracodawców, szerokiej opinii publicznej zwiększenie przejrzystości działań uczelni i ułatwienie jej rozliczania (accountability) lepiej zdefiniowany „produkt” działalności uczelni: „klient” (student/państwo) wie, za co płaci i może łatwiej wyegzekwować od uczelni realizację jej zobowiązań

Skutki – system szkolnictwa wyższego stworzenie warunków do „rzeczywistego” zróżnicowania oferty dydaktycznej uczelni i poszukiwania „nisz” (źródeł przewagi konkurencyjnej) mniej skuteczny mechanizm „sprzedawania” starego programu studiów pod nową nazwą łatwiejsze uznawanie różnych kompetencji (także nabytych poza systemem SzW) łatwiejsza realizacja idei elastycznych ścieżek kształcenia oraz idei uczenia się przez całe życie

„zaoczne” na odległość Skutki – system szkolnictwa wyższego rozwiązanie problemu różnych rodzajów i różnych form prowadzenia studiów uczelnia A studia stacjonarne studia „zaoczne” efekty kształcenia uczelnia B studia stacjonarne studia „zaoczne” na odległość

„zaoczne” na odległość Skutki – system szkolnictwa wyższego rozwiązanie problemu różnych rodzajów i różnych form prowadzenia studiów uczelnia A studia stacjonarne efekty kształcenia 1 studia „zaoczne” uczelnia B studia stacjonarne efekty kształcenia 2 studia „zaoczne” na odległość

„zaoczne” na odległość Skutki – system szkolnictwa wyższego rozwiązanie problemu różnych rodzajów i różnych form prowadzenia studiów zgodne ze standardami kształcenia (efektami „dziedzinowymi”) wspólnymi dla wszystkich rodzajów i form prowadzenia studiów efekty kształcenia 1 uczelnia A studia stacjonarne studia „zaoczne” efekty kształcenia 2 ? efekty kształcenia 3 uczelnia B studia stacjonarne studia „zaoczne” na odległość efekty kształcenia 4

„zaoczne” na odległość Skutki – system szkolnictwa wyższego rozwiązanie problemu różnych rodzajów i różnych form prowadzenia studiów uczelnia A studia stacjonarne efekty kształcenia 1 studia „zaoczne” uczelnia B studia stacjonarne efekty kształcenia 2 studia „zaoczne” na odległość

„zaoczne” na odległość Skutki – system szkolnictwa wyższego rozwiązanie problemu różnych rodzajów i różnych form prowadzenia studiów uczelnia A studia stacjonarne efekty kształcenia 1 studia „zaoczne” uczelnia B studia stacjonarne efekty kształcenia 2 studia „zaoczne” na odległość

wymagania pracodawców Skutki – system szkolnictwa wyższego lepsza samoregulacja systemu prognozy rozwoju rynku pracy MECHANIZMY FINANSOWANIA (uzyskiwane) AKREDYTACJA wymagania pracodawców (oferty pracy) oferta edukacyjna uczelni A: efekty kształcenia (zamierzone) wybór kształtujący popyt na rynku usług edukacyjnych student (kandydat) wizja kariery zawodowej oferta edukacyjna uczelni B: efekty kształcenia (zamierzone)

Skutki – system szkolnictwa wyższego lepsza samoregulacja systemu warunki swoboda uczelni w zakresie definiowania szczegółowych efektów kształcenia („luźne” standardy kształcenia) sprawny mechanizm weryfikacji uzyskiwanych efektów kształcenia (akredytacja) rzetelna, publicznie dostępna informacja o aktualnym stanie i przewidywanych zmianach na rynku pracy mechanizmy finansowania uczelni sprzyjające realizacji celów społecznych i premiujące innowacyjność w procesie kształcenia

Skutki – system szkolnictwa wyższego lepsza samoregulacja systemu efekty/konsekwencje redukcja „nietrafionych decyzji” dot. wyboru programu studiów, uczelni, … bardziej uczciwe warunki konkurowania uczelni (o studentów, o środki) eliminacja uczelni/programów, które „niczego nie uczą” większe zróżnicowanie i lepsze dopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb, preferencji i możliwości potencjalnych studentów lepsze dopasowanie kwalifikacji absolwentów do potrzeb społecznych/potrzeb rynku pracy zwiększenie wiarygodności uczelni i zaufania do systemu SzW

Konkurencyjność a) większa konkurencyjność (zatrudnialność) absolwentów uczelni na rynku pracy – krajowym i międzynarodowym czytelny opis kwalifikacji bardziej „przydatne” kompetencje absolwentów lepszy rozkład kompetencji w całej populacji absolwentów

Konkurencyjność b) większa konkurencyjność szkolnictwa wyższego wśród innych sektorów gospodarki i życia społecznego większa przejrzystość, rozliczalność i wiarygodność lepsza samoregulacja i większa sprawność

Konkurencyjność c) potencjalnie większa konkurencyjność polskich uczelni i polskiego szkolnictwa wyższego w skali międzynarodowej większa czytelność większa zrozumiałość i wiarygodność decyzji akredytacyjnych bardziej jednolite kryteria konkurencji

Zagrożenia filozofia „efektów kształcenia” nie pasuje do tradycyjnej wizji kształcenia uniwersyteckiego, którego istotą jest sam proces nauczania, a istotnym elementem - osobowość nauczyciela formułowanie efektów kształcenia - trudne - grozi niedoregulowanie lub przeregulowanie zmiana paradygmatu kształcenia wymaga wysiłku (i zmiany mentalności) - niezbędne przełamywanie oporów - niezbędne dodatkowe nakłady finansowe

ale … It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change. Charles Darwin

a poza tym … przełamywanie stereotypów ma swój urok - prowadzi niekiedy do zaskakujących rezultatów

PLAN PREZENTACJI Efekty kształcenia – definicja i klasyfikacja Efekty kształcenia – spoiwo nowego paradygmatu kształcenia (przyjętego w Procesie Bolońskim) Skutki wdrożenia rozwiązań opartych na efektach kształcenia Konkluzja

Nie „czy?”, ale „jak?” Wdrożenie rozwiązań opartych na efektach Learning outcomes are not the universal panacea for all educational problems facing higher education and they certainly create distinct challenges that should not be underestimated. However, it is not possible to have a meaningful European Higher Education Area without their widespread and consistent use. S. Adam, „An introduction to learning outcomes”, Bologna Handbook, 2007 Wdrożenie rozwiązań opartych na efektach kształcenia warunek „obecności” polskich uczelni w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego

Czy wdrażać rozwiązania oparte na efektach kształcenia? Nie „czy?”, ale „jak?” Jak Czy wdrażać rozwiązania oparte na efektach kształcenia? odpowiedź – w kolejnych prezentacjach

Efekty kształcenia a konkurencyjność polskiego szkolnictwa wyższego Andrzej Kraśniewski Konferencja UW-FRSE, 29 października 2008 r.