AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązki i zadania poszczególnych osób funkcyjnych stałego dyżuru
Advertisements

STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
PLANOWANIE OPERACYJNE
Konferencja wojewódzka
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PRG Państwowy Rejestr Granic
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
DO SIŁ ZBROJNYCH W RAMACH AKCJI KURIERSKIEJ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA STAROSTÓW, PREZYDENTÓW,
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Powiatowy Magazyn Przeciwpowodziowy i Obrony Cywilnej
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Przygotował Andrzej Potucha
N O W E A K T Y P R A W N E SIERPIEŃ WRZESIEŃ PAŹDZIERNIK.
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA, FUNKCJONOWANIE STAŁYCH DYŻURÓW
Departament Prawny i Kadr Wydział Obronności i Bezpieczeństwa
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żarach
Zdania i organizacja obrony cywilnej
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
OBRONA CYWILNA Pod pojęciem obrony cywilnej, ochrony ludności należy rozumieć zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, ich mieniu i środowisku przed wypadkami.
„Obrona Cywilna w Polsce”
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
PO REFORMIE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
Stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
Pogorzelica - listopad 2014 r.
Ustrój samorządu terytorialnego
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
Sposób rekompensaty świadczeń pieniężnych
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Zadania administracji w czasie klęsk żywiołowych
ROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ I SAMORZĄDOWEJ W ZAKRESIE OCHRONY LUDNOŚCI Bogdan Piasecki – 2 UAZ-BP.
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
OPRACOWANIE PLANU PRZYGOTOWAŃ PUBLICZNEJ I NIEPUBLICZNEJ SŁUŻBY ZDROWIA NA POTRZEBY OBRONNE PAŃSTWA JEST ELEMENTEM PLANOWANIA OPERACYJNEGO REALIZOWANEGO.
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
TRYB I ZASADY PROWADZENIA KONTROLI WYKONYWANIA ZADAŃ OBRONNYCH WYDZIAŁ BEZPIECZEŃSTWA I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO MUW ODDZIAŁ SPRAW OBRONNYCH ODDZIAŁ SPRAW.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Sposób rekompensaty świadczeń pieniężnych
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
WNIOSKI Z REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ W 2017 ROKU
Szkolenie Komendantów FOC w zakresie przygotowania do realizacji zadań Obrony Cywilnej. 1 marca 2018 r.
Zasady powoływania ochotników do Terytorialnej Służby Wojskowej
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ WYDZIAŁ BEZPIECZEŃSTWA I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PUW Oddział Obronności i Bezpieczeństwa AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ Roman DŁUTEK- kierownik oddziału

PODSTAWOWE DEFINICJE AKCJA KURIERSKA – zorganizowany przez organy administracji publicznej system doręczania kart powołania żołnierzom rezerwy do odbycia ćwiczeń wojskowych przeprowadzonych w trybie natychmiastowego stawiennictwa oraz do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny; Słownik terminów z zakresu bezpieczeństwa narodowego, red. J. Pawłowski, AON, Warszawa 2002, s. 71. CEL AKCJI KURIERSKIEJ - dostarczenie pakietów kart powołania albo przekazanie dokumentu zawiadamiania (zawierającego hasło do uruchomienia akcji kurierskiej) do gmin, albo bezpośrednie doręczenie kart powołania żołnierzom rezerwy zamieszkałym na obszarze danej gminy (miasta);państwowych, wykonywania przez obywateli świadczeń na rzecz obronności oraz przestawienia gospodarki narodowej na potrzeby wojenne.

PODSTAWOWE DEFINICJE OBWÓD AKCJI KURIERSKIEJ – teren powiatu (miasta na prawach powiatu) wraz z urzędami administracji samorządowej organizującymi akcję kurierską na tym terenie; REJONIE I TRASIE AKCJI KURIERSKIEJ – rejon doręczeń w mieście /obręb kilku lub kilkunastu ulic / natomiast termin „trasa” dotyczy trasy doręczeń na terenach poza miastem; WŁAŚCIWY WOJSKOWY KOMENDANT UZUPEŁNIEŃ – wojskowy komendant uzupełnień, któremu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komend uzupełnień. TERENOWYM ORGANIE POLICJI – powiatowy (miejski) komendant policji albo komendant komisariatu policji.

PODSTAWY PRAWNE USTAWA z dnia 21 listopada 1967r o powszechnym obowiązku obrony RP (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.) ROZPORZĄDZENIE MINISTRÓW SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI, OBRONY NARODOWEJ ORAZ INFRASTRUKTURY z dnia 5 lipca 2002 r. w sprawie trybu doręczania kart powołania i rozplakatowania obwieszczeń o stawieniu się osób do czynnej służby wojskowej (Dz. U. Nr 122 poz. 1049 z późn. zm.) ; ZAŁOŻENIA I SCHEMAT AKCJI KURIERSKIEJ DLA TERENU WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO z dnia 11 grudnia 2010r. rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie wojewódzkich sztabów wojskowych i wojskowych komend uzupełnień.

WKU w Słupsku WKU w Gdyni WSzW w Gdańsku WKU w Gdańsku WKU w Malborku WKU w Człuchowie

ZADANIA WOJEWODY W ZAKRESIE Akcji Kurierskiej Opracowuje założenia i schemat akcji kurierskiej dla terenu województwa. W zakresie realizacji zadań akcji kurierskiej w województwie prowadzi zbiorczą dokumentację planów akcji kurierskich, sporządzonych przez starostów (prezydentów miast na prawach powiatu), realizuje szkolenie i pomoc merytoryczną organom w zakładaniu i prowadzeniu dokumentacji, kontroluje prawidłowość i aktualność dokumentacji w zakresie organizacji i przebiegu akcji kurierskich w starostwach powiatowych i urzędach gmin (miast), opracowuje i przekazuje Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego sprawozdanie z realizacji zadań związanych z doręczaniem kart powołania w trybie akcji kurierskiej na terenie województwa.

ZADANIA ORGANÓW SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Starosta: Opracowuje plan akcji kurierskiej dla terenu powiatu w zakresie tras doręczania dokumentów zawiadamiania lub pakietów kart powołania wójtom lub burmistrzom (prezydentom miast, z wyjątkiem prezydentów miast na prawach powiatu), kopie planu przesyła wojewodzie i WKU, Odpowiada za uruchomienie akcji kurierskiej na terenie powiatu oraz za niezwłoczne przekazanie otrzymanych od WKU dokumentów zawiadamiania lub pakietów kart powołania wójtom lub burmistrzom (prezydentom miast), O uruchomieniu akcji kurierskiej zawiadamia niezwłocznie na piśmie wojewodę i organy samorządu terytorialnego objęte tą akcją, Kieruje akcją kurierską osobiście lub poprzez upoważnioną osobę (upoważnienie powinno mieć formę pisemną i być przechowywane wraz z planem akcji kurierskiej), Weryfikuje sprawozdania gmin, opracowuje dokument zbiorczy za powiat i przesyła corocznie wojewodzie sprawozdanie z realizacji zadań związanych z doręczaniem kart powołania w trybie akcji kurierskiej na terenie powiatu,

ZADANIA ORGANÓW SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Wójt (burmistrz Prezydent Miasta): Opracowuje plan akcji kurierskiej w zakresie rejonów i tras bezpośredniego doręczania dokumentów powołania adresatom, kopie planu przesyła staroście i WKU, Opracowuje plan rozplakatowania obwieszczeń Odpowiada za uruchomienie akcji kurierskiej na terenie gminy (miasta) oraz za niezwłoczne doręczenie kart powołania adresatom oraz za rozplakatowanie obwieszczeń, O uruchomieniu akcji kurierskiej wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zawiadamia niezwłocznie na piśmie starostę, także sołtysów w celu udzielenia kurierom niezbędnej pomocy w doręczaniu kart powołania, Kieruje akcją kurierską osobiście lub poprzez upoważnioną osobę (upoważnienie powinno mieć formę pisemną i być przechowywane wraz z planem akcji kurierskiej), Opracowuje i przesyła corocznie staroście sprawozdanie z realizacji zadań związanych z doręczaniem kart powołania w trybie akcji kurierskiej na terenie gminy (miasta),

ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 21 września 2004 roku w sprawie gotowości obronnej państwa STAŁA GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA CZASU KRYZYSU W wykonaniu delegacji Ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, w dniu 21 września 2004 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie gotowości obronnej państwa, które wprowadza trzy stany gotowości. GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA CZASU WOJNY

KRYZYS POLITYCZNO-MILITARNY STANY NADZWYCZAJNE KRYZYS POLITYCZNO-MILITARNY Rozporządzenie Prezydenta RP Konstytucja RP - art. 229 STAN WOJENNY Rozporządzenie Prezydenta RP Rozporządzenie RM Konstytucja RP - art. 232 Konstytucja RP - art. 230 KRYZYS NIEMILITARNY W sytuacjach szczególnych zagrożeń państwa, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, mogą być wprowadzone stany nadzwyczajne. Przed omówieniem systemu podwyższania gotowości obronnej państwa chciałbym krótko scharakteryzować ustawę o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom RP. Ustawa ta ma bowiem istotny wpływ na funkcjonowanie mechanizmów związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa. STAN WYJĄTKOWY STAN KLĘSKI ŻYWIOŁOWEJ

MOBILIZACJA PAŃSTWA I SIŁ ZBROJNYCH MOBILIZACJA SIŁ ZBROJNYCH ADMINISTRACYJNO-GOSPODARCZA PAŃSTWA - mobilizacja zasobów siły roboczej - konwersja przemysłu - wydzielenie rezerw państwowych na potrzeby mobilizacyjne - dostosowanie bazy remontowo-usługowej do odtwarzania sprawności sprzętu technicznego - transformacja komunikacji i transportu oraz telekomunikacji do potrzeb wojny - militaryzacja wydzielonych jednostek organizacyjnych z gospodarki narodowej i administracji - kierowanie mobilizacją w państwie SIŁY ZBROJNE cz. „ P ” MOBILIZACJA SIŁ ZBROJNYCH - uruchomienie mobilizacyjnego rozwinięcia - rozwinięcie części lub całości sił zbrojnych - kierowanie mobilizacyjnym rozwinięciem SZ - zabezpieczenie logistyczne i bojowe mobilizacji SIŁY I ŚRODKI GN WYDZIELANE NA POTRZEBY SZ - żołnierze rezerwy - środki transportowe - urządzenia - zapasy środków materiałowych - świadczenia osobiste i rzeczowe UZUPEŁNIANIE WOJSK W WYNIKU STRAT PONOSZONYCH W CZASIE WOJNY S I Ł Y Z B R O J N E cz. „W”

URUCHOMIENIE AKCJI KURIERSKIEJ SZEF SG WP Rozkaz (sygnał) WKU Hasło (kurier) WOJEWODA sygnał WSzW Rozkaz (sygnał) hasło KWP hasło STAROSTA hasło WSPOLDZIALANIE hasło KPP hasło hasło gmina komisariaty WSPOLDZIALANIE

TABELA SYGNAŁOWA § 21. 1. Wojskowi komendanci uzupełnień przekazują organom realizującym akcje kurierskie tabele sygnałowe określające hasła oraz zakres przedsięwzięć do realizacji na rzecz powszechnego obowiązku obrony. 2. Z treścią tabeli sygnałowej zapoznaje się tylko pracowników starostwa powiatowego lub urzędu gminy (miasta) wyznaczonych do uruchomienia akcji kurierskiej. Fakt zapoznania się z treścią tabeli sygnałowej pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem. Tabela sygnałowa powinna być przechowywana w dokumentacji kierującego akcją kurierskąw sposób zapewniający ochronę przed dostępem osób nieupoważnionych w zapieczętowanej kopercie, wraz z wykazem osób, które zapoznały się z jej treścią za podpisem

ZAGROŻENIA W CZASIE PROWADZENIA AKCJI KURIERSKIEJ OBEZWŁADNIENIE URZĘDU ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ ATAK NA KURIERA I PRZEJĘCIE KART POWOŁANIA SPARALIŻOWANIE TRANSPORTU OBEZWŁADNIENIE SYSTEMU ŁĄCZNOŚCI