Konwój z Pasji z GVO i Euro 5 w tle Kampania Prawo do Naprawy
Wspólny mianownik GVO i Euro 5 Przepisy techniczne tzw. Euro 5/6 dotyczące homologacji typu pojazdu Przepisy rynkowe tzw. GVO dotyczące zasad wolnej konkurencji Dostęp do danych technicznych
227,4 GVO 1400/ ,6 265,8 283, Maj 2010 wygasa GVO 1400/ Ilość samochodów osobowych (w milionach) © R2RC 2008
227,4 GVO 1400/ ,6 265,8 283, Brak szczegółowych przepisów o dostępie do danych technicznych Dotyczy pojazdów zabezpieczonych przez rozporządzenie Euro 5 (EC) 715/2007 (szacunkowo) Maj 2010 wygasa GVO 1400/ Wrzesień 2009 Euro 5 Ilość samochodów osobowych (w milionach) © R2RC 2008 Euro 5 to zaledwie 2% parku samochodowego
Stanowisko Komisji Senatu w sprawie GVO Stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 marca 2009 roku w sprawie Rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1400/2002 z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie wyłączeń grupowych w motoryzacji Wniosek: Pilne podjęcie działań w stosunku do Komisji Europejskiej w sprawie GVO
Dezyderat nr 3 Komisji Gospodarki do Prezesa Rady Ministrów w sprawie podjęcia pilnych działań mających na celu przedłużenie obowiązywania Rozporządzenia Komisji Europejskiej (EC) 1400/2002 Uchwalony na posiedzeniu w dniu 5 marca 2009 r. Stanowisko Komisji Sejmu w sprawie GVO Wniosek: Rząd powinien bez zwłoki na forum europejskim przedstawić stanowisko popierające przedłużenie zapisów zawartych w GVO
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o GVO - UOKiK popiera propozycję Komisji dotyczącą przedłużenia obowiązywania przepisów rozporządzenia (WE) 1400/2002 w odniesieniu do dystrybucji pojazdów silnikowych, do 31 maja UOKIK nie wyraża sprzeciwu wobec propozycji stosowania przepisów ogólnych z wytycznymi i połączenia ich z drugim instrumentem czyli odrębnym rozporządzeniem - W opinii UOKiK korzystniej byłoby zastosować odrębne rozporządzenia sektorowego lub rozporządzenia sektorowego uzupełnionego o wytyczne, niż wprowadzenie jedynie wytycznych odnośnie do usług naprawy i przeglądów lub dostaw i dystrybucji części zamiennych. Trzy tezy ze stanowiska UOKiK
Stanowisko Polskiego Rządu z dnia 22 września 2009 o GVO Zdecydowane zmiękczenie stanowiska w stosunku do propozycji UOKiK Trzy tezy ze stanowiska Rządu RP - Polska popiera propozycję Komisji dotyczącą przedłużenia obowiązywania przepisów rozporządzenia (WE) 1400/2002 w odniesieniu do dystrybucji pojazdów silnikowych, do 31 maja Polska nie wyraża sprzeciwu wobec propozycji stosowania przepisów ogólnych z wytycznymi i połączenia ich z drugim instrumentem czyli odrębnym rozporządzeniem - - W opinii Polski celowym byłoby rozważenie zastosowania odrębnego rozporządzenia sektorowego lub rozporządzenia sektorowego uzupełnionego o wytyczne, niż wprowadzenie jedynie wytycznych odnośnie do usług naprawy i przeglądów lub dostaw i dystrybucji części zamiennych.
Konwój z Pasji aby Rząd jednoznacznie poparł Konsumentów Gdzie kierowcy naprawiają swoje samochody? Ilość naprawianych samochodów Roczna ilość wizyt w warsztatach 14,5 miliona * 28,0 milionów 1,5 miliona 7,0 miliona** Dysproporcja wynika z: ** - Serwisy Autoryzowane naprawiają pojazdy firmowe, których średni przebieg jest 4 krotnie większy niż prywatnych * - 14,5 miliona kierowców to przede wszystkim klienci Stacji SKP nie prowadzących ASO Warsztaty Niezależne Serwisy Autoryzowane Łódź Warszawa Wrocław Poznań
Konwój z Pasji- prawo wyboru 94 % różnicy w kosztach napraw Każda naprawa samochodu w znacznym stopniu obciąża budżet domowy, dlatego to kierowca powinien, w oparciu o swoje możliwości finansowe i określone potrzeby, decydować o tym, gdzie, w jakich warunkach i za ile chce naprawić swój samochód.
Rozporządzenie Euro 5 weszło w życie, jednakże aby wzmocnić prawa konsumenta Komisja Europejska zaproponowała dodatkowe poprawki. Polska ma prawo i powinna zająć stanowisko w tej sprawie, gdyż dobrowolna rezygnacja z prawa zabrania głosu w dyskusji jest wystawieniem polskich kierowców i przedsiębiorców pod dyktat woli innych krajów. Poprawki do rozporządzenia Euro /2007
Rozporządzenie Euro /2007 Poprawka nr 1 Ze względu na postęp techniczny i rosnącą liczbę typów i wariantów pojazdów, części i komponenty stosowane do ich montażu są trudne do identyfikacji. Dlatego też Komisja Europejska zaproponowała poprawkę gwarantującą operatorom niezależnego rynku motoryzacyjnego możliwość identyfikacji części zamiennych poprzez wykorzystanie tak zwanych numerów VIN. Jeśli warsztat nie posiada dostępu do prawidłowych danych dotyczących identyfikacji części nie jest w stanie dokonać właściwego wyboru części zamiennych.
Rozporządzenie Euro /2007 Poprawka nr 2 Jednostki robocze są niezbędnym elementem do kalkulacji kosztów napraw i prawidłowej organizacji pracy w warsztacie Ze względu na nieodzowność tych informacji Komisja Europejska zaproponowała poprawkę w rozporządzeniu Euro 5 gwarantującą informacje dotyczące roboczogodzin napraw i serwisowania samochodów dla niezależnych operatorów na rynku motoryzacyjnym. Jednostki robocze są to neutralne, elementarne podstawy oceny szkód i szacunku kosztów konkretnego zadania naprawy lub konserwacji. Jednostki robocze mogą być różne w zależności od marki pojazdu, modelu, wariantu, rocznika.
Przeprogramowanie i/lub ponowna inicjalizacja, resetowanie jest obecnie wymagane prawie w każdym przypadku wymiany lub odłączenia części, układu lub komponentu związanego z układem elektronicznym pojazdu. Niezależni operatorzy muszą mieć możliwość przeprowadzenia prac naprawczych łącznie z końcowym przeprogramowaniem Rozporządzenie Euro /2007 Poprawka nr 3
Polska ma prawo i powinna zająć stanowisko w tej sprawie. Poprawki do rozporządzenia Euro /2007 / - Ministerstwa Infrastruktury /Departament Transportu Drogowego, czy Departament Polityki Transportowej i Spraw Międzynarodowych/ - Ministerstwo Gospodarki, w gestii którego podobno leży kwestia poprawki dotyczącej roboczogodzin - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tymczasem trwa spór kompetencyjny między Ministerstwami kto ma reprezentować Polskę w Brukseli na spotkaniach Grup Roboczych:
Dziękujemy za uwagę