Zasady szkolenia maszynistów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REKRUTACJA : Projekt ZDOBĄDŹ ZAWÓD Z PRZYSZŁOŚCIĄ - AUDYTORA ENERGETYCZNEGO skierowany jest do dorosłych osób pracujących,
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Odbywanie stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku szkołach.
PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Zasady nabywania uprawnień do kierowania rowerem i motorowerem
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
Informacja o wynikach kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Urząd Lotnictwa Cywilnego Warszawa,
Podatki Vat.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Łódzka Kolej Aglomeracyjna we współpracy z
Witamy uczestników konferencji
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zmiany w projektach w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Ministerstwo Transportu Jerzy Król
Szkolenia bhp pracowników
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
WRBRD Rzeszów,12 grudzień 2013r..  Ustawa o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 roku - obowiązuje od 19 stycznia 2013 roku  Rozporządzenie.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Technik transportu drogowego
ORGANIZACJA I METODY SZKOLEŃ BHP
Symulatory w kolejnictwie
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Centrum Doradztwa i Szkoleń Zawodowych Aleksander Igielski
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
o kierujących pojazdami z późniejszymi zmianami
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Zmiany w prawie oświatowym
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Egzaminowanie i monitorowanie maszynistów
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza na stopień nauczyciela kontraktowego Renata Lipniewska,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Zasady szkolenia maszynistów omówienie projektów rozporządzeń dotyczących licencji maszynisty, świadectwa maszynisty oraz ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów Tomasz Warchoł Departament Transportu Kolejowego Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej Warszawa, 27 maja 2013 r.

TRANSPORTU, BUDOWNICTWA Program dyskusji MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ Projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty: a) zakres tematyczny i czas trwania szkolenia kandydata na maszynistę, b) zasady przyznawania uprawnień w ramach podkategorii świadectwa maszynisty, c) obowiązek szkolenia na symulatorach, d) warunki realizacji procesu doskonalenia zawodowego maszynistów, e) pozostałe zagadnienia problemowe. 2. Projekt rozporządzenia w sprawie licencji maszynisty – omówienie zmian w stosunku do aktualnego stanu prawnego. 3. Projekt rozporządzenia w sprawie ośrodków szkolenia i egzaminowania –wymagania, jakie powinny spełnić ośrodki szkolenia.

Projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ Zakres tematyczny i czas trwania szkolenia kandydata na maszynistę I. Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne; II. Szkolenie teoretyczne (wykłady i zajęcia praktyczne); III. Prowadzenie pojazdu trakcyjnego pod nadzorem.

Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ

Szkolenie teoretyczne (wykłady i zajęcia praktyczne) MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ

Prowadzenie pojazdu trakcyjnego pod nadzorem. MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ

Projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ Zasady przyznawania uprawnień w ramach podkategorii świadectwa maszynisty W zakresie kategorii A wyróżnia się następujące podkategorie: • A1 - w przypadku ograniczenia do lokomotyw manewrowych; • A2 - w przypadku ograniczenia do pociągów roboczych; • A3 - w przypadku ograniczenia do pojazdów kolejowych specjalnych; • A4 - w przypadku ograniczenia do wszelkich innych lokomotyw, kiedy używane są do manewrów; • A5 innych pojazdów kolejowych, W zakresie kategorii B wyróżnia się następujące podkategorie: • B1 - w przypadku ograniczenia do przewozu osób (pociągów pasażerskich); • B2 - w przypadku ograniczenia do przewozu towarów (pociągów towarowych). Rozwiązania zaproponowane przez MTBiGM W przypadku szkolenia na więcej niż jedną podkategorię ujętą w ramach kategorii A albo B, kandydat na maszynistę realizuje jeden cykl szkolenia (liczby godzin szkolenia nie sumują się). Jeżeli kandydat na maszynistę ubiega się o świadectwo maszynisty obejmujące jednocześnie podkategorie ujęte w ramach kat. A i kat. B (np. A1+B2), realizuje on cykl szkolenia w wymiarze przewidzianym dla kat. B.

Projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ Obowiązek szkolenia na symulatorach – możliwe warianty rozwiązań: Dla kandydatów na maszynistów: możliwość zwolnienia kandydata na maszynistę z obowiązku realizacji określonej liczby godzin prowadzenia pojazdu trakcyjnego pod nadzorem wówczas, gdy zrealizował on określoną liczbę godzin zajęć na symulatorze pojazdu trakcyjnego (wejście w życie tych przepisów w terminie wejścia w życie rozporządzenia). Dla maszynistów: obowiązek szkolenia na symulatorze nie rzadziej niż raz do roku w wymiarze 4 godzin zegarowych, w ramach pouczeń okresowych (wejście w życie tego obowiązku od dnia 29 października 2018 r. – termin, od którego wszyscy maszyniści są obowiązani do posiadania licencji i świadectwa maszynisty). Wymagania jakie powinny spełniać symulatory (zaproponowane przez ZZM w Polsce): Szkolenie na symulatorze powinno uwzględniać co najmniej: Możliwość regulowania sytuacji ruchowej np. poprzez zatrzymanie, ograniczenie prędkości, zmianę toru. Możliwość symulowania i inicjowania sytuacji szczególnych. Możliwość obserwacji postępowania i oceny zachowania maszynisty.

Projekt rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ Warunki realizacji procesu doskonalenia zawodowego maszynistów – pouczenia okresowe i pouczenia doraźne

TRANSPORTU, BUDOWNICTWA Warunki realizacji procesu doskonalenia zawodowego maszynistów – pouczenia okresowe MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ 1. Pouczenia okresowe przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 4 miesiące. 2. Minimalny roczny wymiar godzin zajęć w ramach pouczeń okresowych wynosi 24, przy czym godzina zajęć równa się 45 minutom. 3. Zajęcia w ramach pouczeń okresowych należy prowadzić w grupach nieprzekraczających 25 maszynistów. 4. Pouczenia okresowe są przeprowadzane zgodnie z opracowanym przez przewoźnika kolejowego lub zarządcę rocznym programem pouczeń okresowych, który powinien obejmować następującą tematykę: 1) podstawowe przepisy i instrukcje regulujące pracę na stanowisku maszynisty oraz wprowadzane w nich zmiany, 2) omówienie zaistniałych zdarzeń kolejowych ze wskazaniem przyczyn, skutków oraz zastosowanych środków zaradczych, 3) zagadnienia z zakresu wykonywanych czynności na stanowisku maszynisty, w tym reguły postępowania w ruchu kolejowym, odnoszące się do sytuacji standardowych i nadzwyczajnych, sprawy dyscypliny pracy, bezpieczeństwo pracy, wybrane zagadnienia z systemu zarządzania bezpieczeństwem. 5. Pracownika nieobecnego na pouczeniach okresowych należy poddać indywidualnemu szkoleniu, które może być wykonane w ramach pouczeń doraźnych.

TRANSPORTU, BUDOWNICTWA Warunki realizacji procesu doskonalenia zawodowego maszynistów – pouczenia doraźne MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ 1. Pouczenia doraźne przeprowadza się w przypadkach: 1) wprowadzania do eksploatacji nowych albo zmodernizowanych pojazdów kolejowych; 2) dokonywania zmian organizacyjnych w działalności przewoźnika kolejowego lub zarządcy, które mają wpływ na zakres i sposób wykonywania czynności na stanowisku maszynisty; 3) wydania zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, o których mowa w art. 28l ust. 1 ustawy, wskazujących na konieczność przeprowadzenia pouczeń doraźnych dla maszynistów. 2. Pouczenia doraźne są przeprowadzane na stanowisku pracy. 3. Tematyka pouczeń doraźnych dotyczy czynności wykonywanych przez maszynistę na stanowisku pracy. 4. Podczas pouczeń doraźnych sprawdzana jest praktyczna poprawność obsługi pojazdów kolejowych oraz znajomość obowiązujących przepisów w zakresie niezbędnym dla bezpiecznego wykonywania pracy na stanowisku maszynisty.

TRANSPORTU, BUDOWNICTWA MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ Projekt rozporządzenia w sprawie licencji maszynisty – omówienie zmian w stosunku do aktualnego stanu prawnego

TRANSPORTU, BUDOWNICTWA . Projekt rozporządzenia w sprawie ośrodków szkolenia i egzaminowania – wymagania, jakie powinny spełnić ośrodki szkolenia MINISTERSTWO TRANSPORTU, BUDOWNICTWA i GOSPODARKI MORSKIEJ 1) Warunki dydaktyczne i lokalowe; 2) Zapewnienie prowadzenie zajęć w warsztatach utrzymaniowych, lokomotywowniach, na stacjach techniczno-postojowych lub w innych punktach obsługi taboru kolejowego; 3) Wdrożony system zarządzania jakością potwierdzony odpowiednim certyfikatem lub wewnętrzne procedury służące zapewnieniu odpowiedniej jakości prowadzonych szkoleń i egzaminów; 4) Opracowana metodyka prowadzenia szkoleń, a także sposób i harmonogram ich realizacji; 5) Organizacja, nie rzadziej niż raz do roku, konsultacji dla instruktorów i egzaminatorów prowadzących szkolenia w tym ośrodku szkolenia i egzaminowania.

Dziękujemy za uwagę