Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie Autor: Anna Granatyr-Spychała Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku
Dziecko w szkole powinno mieć możliwość wszechstronnego rozwoju osobowości a okres szkolny sprzyja rozwojowi zdolności i decyduje o postawie wobec otoczenia oraz o działaniu twórczym w późniejszym okresie życia. Gra na flecie prostym wywiera ogromny wpływ na rozwój dziecka. Rozwija pamięć, pomysłowość, oryginalność myślenia. W znacznym stopniu pomaga w nauce czytania, a także wywiera ogromny wpływ na ogólny rozwój umysłowy i ruchowy dziecka. Ponadto kontakt z fletem zachęca do tworzenia i poszukiwania najróżniejszych melodii, a także pobudza do działania i wyzwala ekspresję.
„Moja przygoda z fletem”- innowacja pedagogiczna rok szkolny 2013/2014 – podsumowanie Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” realizowana była w dwóch grupach raz w tygodniu przez cały rok szkolny 2013/2014 w ramach zajęć pozalekcyjnych. Skierowana była do wszystkich chętnych uczniów klas I-VI Szkoły Podstawowej nr 10 pragnących nauczyć się gry na flecie prostym. Głównym założeniem innowacji było nabycie umiejętności gry na flecie prostym sopranowym (barokowym lub renesansowym) przez chętnych uczniów klas I-VI, a także uwrażliwienie ich na piękno muzyki, wyzwolenie inwencji twórczej i czerpanie radości ze wspólnego muzykowania.
We wrześniu 2013 roku powstały dwie młodsze grupy kółka fletowego „Fleciki”. Wówczas na zaproszenie na naukę gry na flecie prostym odpowiedziało 13 uczniów klas I-III.
Zajęcia, na których była realizowana innowacja cieszyły się zainteresowaniem. Praca z dziećmi na zajęciach przyniosła oczekiwane efekty, a zaplanowane działania i założone cele zostały zrealizowane. Dzięki realizacji innowacji szkoła poszerzyła ofertę edukacyjną w zakresie zajęć pozalekcyjnych, stwarzając uczniom sprzyjające warunki rozwijania uzdolnień i zainteresowań muzycznych a tym samym przyczyniła się do wyrównywania szans edukacyjnych uczniów naszej szkoły. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem podejmowali stawiane przed nimi wyzwania związane z kolejnymi utworami na flet prosty. Swobodna atmosfera zajęć sprzyjała wyzbyciu się wszystkich obaw, nieśmiałości, skrępowania, a także sprzyjała wyzwalaniu ciekawych pomysłów i działań. Dzieciom zajęcia sprawiały radość, ponieważ w szybkim czasie widziały efekty swojej pracy. Uczniowie rozwinęli swoje zdolności i zainteresowania muzyczne. Zdobyli umiejętności niezbędne do gry na instrumencie. Opanowali podstawowe wartości nut, czytanie nut na pięciolinii. Grają z pamięci i z nut różne znane piosenki zarówno indywidualnie jak i zespołowo.
Innowacja „Moja przygoda fletem” zapewniła chętnym dzieciom niesamowitą podróż w świat muzyki i gry na flecie. A końcowym etapem było zaprezentowanie swoich umiejętności na Koncercie dla Rodziców, na akademii z okazji zakończenia roku szkolnego 2013/2014 oraz na akademii z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2014/2015 na którym doceniono ich wielką pracę i zaangażowanie.
Koncert dla Rodziców, akademia z okazji zakończenia roku szkolnego 2013/2014 oraz akademia z okazji rozpoczęcia roku szkolnego 2014/2015
„Fandango, czyli flet i taniec” Ciekawym doświadczeniem w czasie realizacji innowacji „Moja przygoda z fletem” było połączenie ruchu z grą na flecie prostym- „Fandango, czyli flet i taniec” https://www.youtube.com/watch?v=Z8qSMPNdibo&feature=youtu.be .
ma problemy w nauce czy z zachowaniem Bez względu na to, czy uczeń jest zdolny, ma problemy w nauce czy z zachowaniem muzyka ma zawsze cieszyć i bawić.