Teorie rozwoju regionalnego pod kątem polityki UE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Współczesne czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Innowacje w rozwoju regionu metropolitalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Charakterystyka finansów publicznych
Dyskusja o projekcie Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 POLITYKA REGIONALNA PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI JAKO CZYNNIK ROZWOJU GOSPODARCZEGO KONFERENCJA Szczecin, 25 kwietnia 2007 r.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Metropolia Wiedzy jako „motor” konkurencyjności Pomorza
Program wsparcia działań proinnowacyjnych w przemyśle okrętowym w Strategii Rozwoju Regionu i innych dokumentach planowania strategicznego Województwa.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
1.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań 1964 i Siła robocza1Bliskość rynku zbytu 2Dogodne powiązania z rynkiem 2Wspieranie działalności 3Możliwości.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Programowanie perspektywy finansowej
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Koncepcje rozwoju regionalnego. Teorie rozwoju regionalnego powstają na podstawie badań empirycznych i są odbiciem rzeczywistych trendów ekonomicznych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Warsztat konsultacyjny
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Teorie rozwoju regionalnego pod kątem polityki UE

Pojęcie rozwoju lokalnego Wg literatury amerykańskiej rozwój lokalny (regionalny) kojarzony jest z rozwojem gospodarczym, który, gdy zaistnieje jest praprzyczyną ogólnego wzrostu. Europejscy badacze rozwoju kładą jednak nacisk na aspekt całościowy tzn. rozwój wtedy będzie skuteczny i nieodwracalny, gdy oprócz zmian gospodarczych zaistnieje również zmiana jakościowa na polu społecznym i kulturowym.

Rozwój lokalny Rozwój lokalny i regionalny to rozwój pewnej wspólnoty (wtedy rozwój lokalny), bądź zbiorowości (wtedy regionalny) zidentyfikowany terytorialnie. Ukierunkowanie rozwoju musi być zbieżne z wartościami wyznawanymi przez daną społeczność

Teorie rozwoju lokalnego Teorie lokalizacji (Weber, von Thünen, Christaller, Lösch) Teorie (neo)klasyczne: Teoria korzyści komparatywnych (Ricardo, Heckscher, Ohlin) Teoria Keynes’a Teoria rozwoju zrównoważonego (Nurkse, Rosenstein- Rodan) Teoria rozwoju niezrównoważonego (Hirschman)

Teorie rozwoju lokalnego Teorie polityk strukturalnych Teoria nieadekwatności rynków Teoria cyklu wzrostu

Teorie rozwoju lokalnego Teorie polaryzacji: Teoria polaryzacji sektorowej (Schumpeter) Teoria polaryzacji regionalnej (Myrdal) Teoria centrum i peryferii (Prebisch, Friedmann)

Teorie rozwoju lokalnego Teorie rozwoju „od dołu”: Teoria potrzeb podstawowych Teoria rozwoju autocentrycznego (Senghaas) Teoria niezależnego rozwoju regionalnego Teoria wykorzystania potencjału endogenicznego

Teoria bazy ekonomicznej podstawowym czynnikiem lokalnego i regionalnego rozwoju jest zewnętrzny, elementarny popyt na dobra i usługi wytwarzane wewnątrz danego układu. Wspomaganie rozwoju przez władze lokalne powinno polegać na pomaganiu firmom eksportowym, które dostarczają dodatkowych pieniędzy na rozwój (W. Sombart),

Teorie rozwoju regionalnego: Teorie lokalizacji (Weber, von Thünen, Christaller, Lösch) Teoria „lokalizacji” – rozwój rozważa się z punktu widzenia czynników lokalizacji działalności gospodarczej. Nie każde miejsce jest dobre dla każdego rodzaju działalności. Każda działalność ma niekiedy specyficzne wymagania dotyczące swojego funkcjonowania. Te specyficzne wymagania to między innymi dostępność zasobów ludzkich i ich jakość, dostępność komunikacyjna, rynek zbytu. Rankingi atrakcyjności lokalizacyjnej są opracowywane dla inwestorów. Im lepsze warunki oferuje dana gmina inwestorom, tym wyższa pozycja w rankingu

Teoria kumulatywnej przyczynowości Myrdala miejsca raz wypromowane, w które raz zainwestowano mają większą szansę na rozwój. Kapitał i siła robocza w sposób naturalny przypływa do miejsc o najkorzystniejszych warunkach prowadzenia działalności gospodarczej. Według tej teorii zachodzą równocześnie dwa procesy o przeciwnych kierunkach, dotyczące koncentracji ludności w określonych miejscach.

Teoria kumulatywnej przyczynowości Myrdala proces rozlewania się aktywności z centrum na zewnątrz (słaba dynamika), rozprzestrzenianie się aktywności gospodarczej, ludzi i dobrobytu.  proces wymywania zasobów z miejsc słabo rozwiniętych do rozwiniętych dobrze (ten proces najłatwiej zatrzymać, gdy na słabym obszarze zlokalizuje się dużą inwestycję) koncepcja „błędnego koła”

Koncepcja „błędnego koła” Gunnar Myrdal również opisywał nierównomierny przestrzennie rozwój gospodarczy. Jest to według uczonego długi proces historyczny, uwarunkowany nie tylko czynnikami ekonomicznymi, ale również społecznymi i kulturowymi. Wg Myrdala zróżnicowanie regionalne rozwoju pogłębia się wraz z upływem czasu. Jest to spowodowane kumulowaniem się i wzajemnym oddziaływaniem przyczyn ekonomicznych, politycznych i kulturowych (cumulative causation). W ten sposób obszary bogate rozwijają się coraz szybciej, natomiast biedne pogrążają się w stagnacji. Jest to więc mechanizm błędnego koła.

Teoria „polaryzacji” istnieją jednostki wiodące ze względu na charakter działalności, funkcji lub potencjału tam zgromadzonego – charakter biegunów wzrostu (polaryzacja - od biegunów wzrostu), jeżeli w jakimś miejscu zgromadzona jest dostateczna ilość mas kapitału inwestycji, infrastruktury, to taka jednostka jest w stanie przekształcić strukturę całego regionu i wpłynąć na jego rozwój. Działanie, generowanie powiązań w jednym miejscu – biegunie. Np. dwa duże województwa: mazowieckie i wielkopolskie mają wyraźnie wyodrębnione centra – bieguny. Ludzie z całego województwa dojeżdżają do pracy do tych centrów

Teoria centrów wzrostu Według Hirschmana rozwój gospodarczy dokonuje się nierównomiernie i jest skoncentrowany w tzw. geograficznych centrach wzrostu (geographical growth centers). Później jednak następuje naturalne rozprzestrzenianie się rozwoju z centrów na obszary sąsiadujące. Dlatego podobnie jak w teorii biegunów wzrostu, Hirschman zaleca wzmacnianie rozwoju regionów centralnych i wspieranie późniejszej dyfuzji rozwojowej przez budowanie np. infrastruktury komunikacyjnej.

Teoria biegunów wzrostu W rozumieniu tej teorii rozwój gospodarczy jest skoncentrowany w najbardziej rozwiniętych przedsiębiorstwach, gałęziach przemysłu i sektorach, które stanowią˛ tzw. bieguny wzrostu dla całej gospodarki. Wymienione bieguny charakteryzuję się najsilniejszą pozycją na rynku, szybkim tempem wzrostu działalności gospodarczej i wieloma powiązaniami kooperacyjnymi. Stanowią siłę napędzającą rozwój gospodarki regionu. Zgodnie z tą teorią takie bieguny wpływają później na lokalizację nowych przedsiębiorstw oraz dzięki szybkiemu rozwojowi wpływają na sąsiednie podmioty i przy wysokim poziomie komunikacji proces rozwoju w sposób naturalny szybko się rozprzestrzenia.

Teoria centrum i peryferii (Prebisch, Friedmann) Model rdzenia i peryferii (core and peripheries). Zdaniem Friedmanna działalność wytwórcza i usługowa najbardziej konkurencyjnych przedsiębiorstw jest lokowana w najsilniej rozwiniętych regionach, głównie dużych ośrodkach metropolitalnych. Jednocześnie centra gospodarcze dominują nad swoimi peryferiami. Wprawdzie przyczyniają się do zainicjowania trajektorii rozwoju tych terenów, ale jest on podporządkowany i usługowy wobec obszarów centralnych. Ponadto centra dążą do dominacji nie tylko w sferze gospodarczej, ale również politycznej i kulturowej.

Teoria „modeli przyciągania” koncepcja zakłada, że aktywna postawa władz lokalnych i regionalnych jest bardzo ważna. Może ona polegać na przyciąganiu kapitału a co za tym idzie rozwoju regionu. Atrakcyjność, zachęta dla inwestorów może odbywać się między innymi na drodze np. obniżenia podatków, tworzeniu stref ekonomicznych (ustawa, działanie administracji rządowej), tworzeniu „obszarów strategicznych”, porozumień gminnych, budowy infrastruktury

Teoria dystryktów przemysłowych Według A. Marshalla dystrykt przemysłowy stanowi przestrzennie wydzielony obszar, na którym koncentrują swoją lokalizację zakłady przemysłowe. Struktura gospodarki regionalnej jest oparta na małych i średnich przedsiębiorstwach, produkujących głównie na rynek regionalny. Cechą charakterystyczną dystryktu przemysłowego jest niezwykła ruchliwość siły roboczej. Zdaniem Marshalla pracownicy są bardziej związani z regionem, aniżeli z konkretnym zakładem produkcyjnym, i często zmieniają pracodawcę. Zapleczem są wysoko wykwalifikowane instytucje usługowe, przystosowane do specjalistycznej produkcji regionalnej. W ramach tego zaplecza funkcjonują także instytucje finansowe, które podejmują się długofalowego kredytowania produkcji, nawet stanowiącej poważne ryzyko handlowe.

Koncepcja klastrów Klaster – to geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (na przykład uniwersytetów, jednostek normalizacyjnych i stowarzyszeń współpracujących). Klastry osiągają masę krytyczną (niezbędna liczba firm i innych instytucji tworzące efekt aglomeracji) i odnoszące niezwykłe sukcesy konkurencyjne w określonych dziedzinach działalności. Klastry są cechą niemal każdej gospodarki narodowej, regionalnej, stanowej, a nawet wielkomiejskiej, głównie w krajach gospodarczo rozwiniętych.

Teorie rozwoju „od dołu” Praktyka gospodarcza wykazała, że wdrażane koncepcje “od góry” nie przyniosły spodziewanych efektów w postaci zmniejszenia międzyregionalnych dysproporcji rozwojowych poszczególnych regionów. Występowały nadal tendencje znacznego zróżnicowania dochodów, pogorszenia się warunków materialnych ludności regionów peryferyjnych itp. Teorie rozwoju “od dołu” powstały po to aby ograniczyć, łagodzić negatywne efekty konsekwencje i zagrożenia koncepcji rozwoju “od góry”.

Teorie rozwoju „od dołu” Rozwój “od dołu” jest więc uzupełnieniem rozwoju “od góry” i polega na pełnym wykorzystaniu zasobów naturalnych danego regionu i kwalifikacji ludzkich (czynników twardych i miękkich rozwoju) w wyniku inicjatyw społeczności lokalnych dla zaspokojenia potrzeb miejscowej ludności.

Twarde czynniki rozwoju - położenie geograficzne i cechy topograficzne oraz zasoby naturalne, - dostęp do sprawnej infrastruktury społecznej (badania naukowe, edukacja, kultura, ochrona zdrowia, prawo, administracja), - dostęp do sprawnej infrastruktury technicznej (transport, łączność, elektroenergetyka, gospodarka wodna, obieg pieniądza), - wielkość, jakość i różnorodność zasobów ludzkich (rynek pracy), strukturę branżową, rozmiary i typ własności podmiotów gospodarczych.

Miękkie czynniki rozwoju - intensywność, różnorodność i jakość działań środowiskowych, jakość środowiska kulturowego i naturalnego człowieka, klimat twórczy, powstawanie i przyswajalność innowacji, uczestnictwo obywateli w działalności publicznej, poczucie obywatelskiej identyfikacji społeczeństw lokalnych z regionem, - pobudzanie patriotyzmu lokalnego itp. szczególne znaczenie w tym względzie posiadają kreatywność ekonomiczna i kapitał intelektualny mieszkańców, w tym przedsiębiorców danego regionu.

Teorie innowacji Teoria cyklu produkcyjnego – łączy rozwój gospodarczy z procesem powstawania nowych towarów, Teoria uczącego się regionu – najważniejszym dla gospodarki regionalnej jest wiedza i rozwój technologiczny, motorem rozwoju jest nieustanna innowacja.

Teorie innowacji Proces twórczego niszczenia (J.Schumpter) – wynalazki zapewniające rozwój niszczą wcześniejsze struktury gospodarcze i społeczne Środowisko innowacyjne, środowisko dla przedsiębiorczości: obejmuje zasoby naukowe i badawcze regionu, wykwalifikowaną siłę roboczą, doświadczonych menadżerów, profesjonalną administrację, wysoki poziom infrastruktury technicznej w tym telekomunikacyjnej,

Środowisko innowacyjne c.d. Obecność wiarygodnych instytucji finansowych, Lotnisko międzynarodowe, Postawa władz publicznych, Wartości społeczne, Tradycja przedsiębiorczości regionalnej, Zasobny rynek konsumencki, Dostępność powierzchni biurowych i przemysłowych, (oraz tania siła robocza...) Sieć kooperujących instytucji > kolektywny przedsiębiorca