Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Województwo Podkarpackie
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Wyrównywanie szans edukacyjnych
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych – aktywizacja środowiska na pograniczu Andrzej Łuszko Szkolna integracja w powiecie Jaworskim.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
INTEGRACJA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI NR 23 IM
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Nabór do szkół ponadgimnazjalnych Tarnowa Analiza naboru Rok szkolny 2008/2009 Wyniki naboru w poszczególnych szkołach.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wiesław Włodarski 13 kwietnia 2010 r
Integracja w kształceniu zawodowym
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
IM. POLSKICH OLIMPIJCZYKÓW
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
z Oddziałami Integracyjnymi
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Wydział Gospodarki UMWD Luty Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego 2020 Cel: Rozwój gospodarki opartej na wiedzy Makrosfera: Edukacja, nauka,
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
EGZAMIN GIMNAZJALNY EGZAMIN GIMNAZJALNY od roku szkolnego 2011/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
XLIV Liceum Ogólnokształcące w Łodzi ul. Wacława 22/24 93 – 118 Łódź tel. do sekretariatu
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Bad Teinach-Zavelstein 1

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule www.kghschule.de Helmar Schartner Październik 2011 2

System edukacyjny w Niemczech Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule System edukacyjny w Niemczech Ze względu na panującą w Niemczech niezleżność w dziedzinie edukacji i kultury, każdy z landów posiada własny system edukacyjny.. 3

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które są w stanie nadążyć za obąwiązujacym programem szkolnym podlegają szkołom publicznym. Oznacza to, że wszyscy uczniowie w klasie mają zbliżone cele edukacyjne. Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, które nie są w stanie osiągnąć optymalnych wyników w szkołach publicznych trafiają do szkół specjalnych. Otrzymują tam specjalne wsparcie edukacyjne w zależności od swoich potrzeb (niepełnosprawności). W roku szkolnym 2007/2008 w Badenii-Wirtembergii było ok. 54.000 uczniów uczęszczających do 580 szkół specjalnych. To ok. 5% wszystkich uczniów w Badenii-Wirtembergii

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii “Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych” 2009  równy udział w życiu społecznym osób niepełnosprawnych  zmiany w dziedzinie edukacji ukierunkowane na wspólną edukację dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych. Oznacza to zróżnicowane, indywidualne podejście do każdego ucznia w ramach jednej klasy.

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii 9 róznych typów szkół specjalnych: szkoły dla osób niewidzących szkoły dla osób niedosłyszących szkoły dla osób niepełnosprawnych fizycznie szkoły dla osób z problemami w uczeniu się szkoły dla osób z niedowidzących szkoły dla osób z zaburzeniami mowy szkoły dla osób upośledzonych psychicznie szkoły dla osób wymagajacych wsparcia edukacyjnego szkoły dla dzieci wymagających długotrwałej opieki szpitalnej

Karl-Georg-Haldenwang-Schule Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Karl-Georg-Haldenwang-Schule “Plan edukacyjny dla szkół dla osób upośledzonych umysłowo”, znowelizowany 2009 stanowi podstawę dla określenia misji edukacyjnej: “Wspieranie młodych osób w rozwijaniu i wzmacnianiu osobowości” Struktura szkół dla osób upośledzonych umysłowo: - poziom podstawowy (4 lata – jak w szkołach publicznych)‏ - poziom gimnazjalny (5 lat - jak w szkołach publicznych)‏ - poziom zawodowy (3 lata)‏  razem 12 lat obowiązkowej edukacji

Karl-Georg-Haldenwang-Schule Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Karl-Georg-Haldenwang-Schule W obecnym roku szkolnym mamy: - 127 uczniów w 20 klasach - około 50 nauczycieli - około 10 asystentów Szkoła obejmuje zasięgiem cały Powiat Calw

Karl-Georg-Haldenwang-Schule – poziom podstawowy (Klasy 1.-4.)‏ Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Karl-Georg-Haldenwang-Schule – poziom podstawowy (Klasy 1.-4.)‏ 29 uczniów w 6 klasach 3 klasy w Bad Teinach-Zavelstein 2 klasy integracyjne – w innych szkołach (Zavelstein, Neubulach)‏ 1 cała klasa poza szkołą (Gechingen)‏

Karl-Georg-Haldenwang-Schule – poziom gimnazjalny (klasy 5.-9.)‏ Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Karl-Georg-Haldenwang-Schule – poziom gimnazjalny (klasy 5.-9.)‏ 58 uczniów w 8 klasach 7 klas w Bad Teinach-Zavelstein 1 klasa integracyjna – w innej szkole (klasa 6 w Neubulach)‏

Karl-Georg-Haldenwang-Schule – Poziom zawodowy (klasy 10.-12.)‏ Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Karl-Georg-Haldenwang-Schule – Poziom zawodowy (klasy 10.-12.)‏ 40 uczniów w 6 klasach 5 klas w Bad Teinach-Zavelstein 1 klasa specjalna w szkole zawodowej w Calw

Karl-Georg-Haldenwang-Schule – Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Karl-Georg-Haldenwang-Schule – Misja szkoły 5 wiodących zasad: Każda osoba jest ważna. Każda osoba stara się rozumieć. Każda osoba komunikuje w swój osobisty sposób. Każda osoba ma zapewnioną niezależność w własny sposób życia. Każda osoba ma zapewniony aktywnyudział w społeczeństwie. Każda osoba wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności w procesie edukacyjnym.

Karl-Georg-Haldenwang-Schule – Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Karl-Georg-Haldenwang-Schule – Podsumowanie Testowanie i rozwijanie różnych typów nauczania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Wzmacanie praw rodziców do wyboru szkoły dla swoich dzieci  rozwiązania indywidualne Wspieranie oferty edukacyjnej w szkołach publicznych Tworzenie sieci pomiędzy przedszkolami, szkoły publiczne, partnerów spoza szkól oraz szkołami speclanymi.

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy Karl-Georg-Haldenwang-Schule Dziękuję za uwagę!