opracowanie: Piotr Borkowski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Przegląd projektu Egzamin gimnazjalny z języka obcego.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Sprawdzian w szkole podstawowej
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Obowiązkowy Egzamin z Matematyki Obowiązkowy Egzamin z Matematyki 2010.
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
SPRAWDZIAN PO KLASIE SZÓSTEJ
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY CZAS TRWANIA120 MIN150 POZIOM TRUDNOŚCI B1B2(+)
1 Egzamin gimnazjalny z języka obcego nowożytnego PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 1 IM. JÓZEFA WYBICKIEGO W ZĄBKOWICACH ŚLASKICH.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego Skala staninowa średnich wyników szkół (w %) z egzaminu gimnazjalnego w 2012 r. Stanin Język polski Historia.
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013 GIMNAZJUM IM
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
Trzecia część egzaminu gimnazjalnego Język obcy nowożytny
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Nowa formuła sprawdzianu zewnętrznego w klasie VI od 2015 r.
SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian szóstoklasisty
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
ANALIZA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2014 GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W BOGUSZYCACH.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Obowiązkowa matura z matematyki Co wiadomo o tym egzaminie na dwadzieścia miesięcy przed jego premierą? Piotr Ludwikowski.
INFORMACJE O SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY. Sprawdzian szóstoklasisty jest egzaminem powszechnym i obowiązkowym. W roku 2015 sprawdzian w klasie VI szkoły.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Sprawdzian szóstoklasisty
1 kwietnia 2015 roku odbył się kolejny ogólnopolski sprawdzian dla uczniów klas szóstych szkoły podstawowej. Został on zorganizowany i przeprowadzony na.
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Podczas sprawdzianu badano umiejętności z następujących obszarów:
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
P. Świętochowska-Łaziuk, K. Łapa
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin gimnazjalny z języka obcego nowożytnego
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Zapis prezentacji:

opracowanie: Piotr Borkowski Standardy wymagań egzaminacyjnych w planowaniu pracy dydaktycznej (gimnazjum – przedmioty humanistyczne) opracowanie: Piotr Borkowski Rada pedagogiczna - 23 listopada 2007 r.

Standardy wymagań egzaminacyjnych - podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (DzU z 2001 r. Nr 92, poz. 1020) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów (DzU z 2007 r. Nr 157, poz. 1102)

Struktura i forma zestawów egzaminacyjnych Zadania zamknięte (przeważają w arkuszach dla uczniów z wadą słuchu) zadanie wyboru wielokrotnego (WW), zadanie typu „prawda-fałsz” (P-F), zadanie na dobieranie. Zadania otwarte zadanie z luką (KO), zadanie krótkiej odpowiedź (KO), zadanie rozszerzonej odpowiedzi (RO), np. opis, opowiadanie, sprawozdanie, list itp. Technika tworzenia zadań

I. Czytanie i odbiór tekstów kultury II. Tworzenie własnego tekstu Standardy wymagań dla uczniów słabo słyszących i niesłyszących z zakresu przedmiotów humanistycznych Dwa obszary: I. Czytanie i odbiór tekstów kultury II. Tworzenie własnego tekstu

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych Teksty kultury to: teksty literackie, publicystyczne, popularnonaukowe, źródła historyczne, akty prawne, instrukcje, słowniki, encyklopedie, reprodukcje dzieł sztuk plastycznych (malarstwa, grafiki, architektury, rzeźby, fotografii, sztuki użytkowej, np. meble, stroje, szkło artystyczne), mapy, tabele, diagramy, wykresy, schematy.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I. Czytanie i odbiór tekstów kultury I.1. Uczeń czyta teksty kultury na poziomie dosłownym, przenośnym Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu): Zaznacz dobrą odpowiedź.   Tekst I opowiada A. o tęsknocie króla Minosa za ojczyzną. B. o przyjaźni Dedala z królem Minosem. C. o pracy rybaka, pasterza i rolnika. D. o ucieczce Dedala i Ikara do ojczyzny. Uczeń rozpoznaje temat tekstu.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I. Czytanie i odbiór tekstów kultury I. 2. Uczeń interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy – odróżnia prawdę historyczną od fikcji, dostrzega wartościowanie (kto, do kogo, po co mówi; prawda a fikcja; oceny, opinie autora tekstu ) Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu): Zaznacz dobrą odpowiedź. Autor tekstu II A. krytykuje wynalazek braci Montgolfier. B. opisuje pierwsze loty balonem. C. zachęca do latania balonem. D. tłumaczy różnice między balonem a samolotem. Uczeń odczytuje intencję nadawcy tekstu.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I. Czytanie i odbiór tekstów kultury I. 3. Uczeń wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury, w szczególności w tekstach literackich, publicystycznych, ilustracjach, mapach, tabelach, wykresach, schematach Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu): Zaznacz dobrą odpowiedź.   Bracia Montgolfier wykonali balon A. z gumy i płótna. B. z papieru i jedwabiu. C. z lekkiego metalu. D. z materiału i papieru. Uczeń wyszukuje informacje zawarte w tekście.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I. Czytanie i odbiór tekstów kultury I. 4. Uczeń dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu typowe dla: tekstów literackich, tekstów publicystycznych i dzieł sztuki plastycznej Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu): Zaznacz dobrą odpowiedź.   W którym zdaniu występuje porównanie? A. „On leciał w słońcu cały”. B. „Wyleciał jako ptak.” C. „Pioruny za nim gnały.” D. „Przez chmury wzleciał płowe.” Uczeń rozpoznaje porównanie.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I. Czytanie i odbiór tekstów kultury I. 5. Uczeń odnajduje związki przyczynowo-skutkowe w kulturze i życiu społecznym Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu): Zaznacz dobrą odpowiedź.   Ikar spadł na ziemię, ponieważ A. leciał zbyt nisko. B. zapomniał o radach ojca. C. źle przymocował skrzydła do ramion. D. leciał środkiem – między morzem, a niebem. Uczeń określa przyczynę niepowodzenia bohatera tekstu.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I. Czytanie i odbiór tekstów kultury I. 6. Uczeń dostrzega konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury, w szczególności kontekst historyczny, biograficzny, plastyczny Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu): Zaznacz dobrą odpowiedź. Obraz Carla Saraceniego można wykorzystać jako ilustrację do A. tekstu I. B. tekstu II. C. tekstu III. D. tekstu IV. Uczeń dostrzega kontekst literacki.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – I. Czytanie i odbiór tekstów kultury I. 7. Uczeń dostrzega wartości wpisane w teksty kultury Przykładowe zadanie (arkusz Nasze miejsce w Europie) Wypisz z tekstu zdania, które odpowiadają na pytania. 1. Jakie są najważniejsze cele Unii Europejskiej? ………………………………………………………………………………… 2. Co dobrego wynika dla Polski z tego, że należy do Unii Europejskiej? Uczeń dostrzega wartości.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II. Tworzenie własnego tekstu II. 1. Uczeń buduje wypowiedzi w następujących formach: opis, opowiadanie, dialog, charakterystyka, sprawozdanie, notatka, plan, ogłoszenie, zaproszenie, dedykacja, podanie, list II. 3. Uczeń tworzy teksty o charakterze informacyjnym II. 4. Uczeń zna i stosuje zasady organizacji tekstu – tworzy tekst na zadany temat, spójny pod względem logicznym II. 7. Uczeń streszcza tekst

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II. Tworzenie własnego tekstu Zadania – II.1./ II.3./ II.4. Rozszerzonej odpowiedzi Czytelne sformułowanie polecenia Pytania pomocnicze/ informacje dodatkowe podane w ramce II. 1. Uczeń pisze np. zaproszenie (badana znajomość określonej formy wypowiedzi – jej cech gatunkowych) poprawnie pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym. II. 3. Uczeń pisze zaproszenie, uwzględniając potrzebne informacje. II. 4. Uczeń zachowuje spójność wypowiedzi (kompozycja).

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II. Tworzenie własnego tekstu II. 2. Uczeń posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych i ścieżek edukacyjnych Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu) Dokończ zdania. Fragment wiersza składa się z dwóch …………………………………… . Każda zwrotka ma sześć …………………………………………………… . Uczeń posługuje się terminami strofa i wers.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II. Tworzenie własnego tekstu II. 5. Uczeń formułuje i wartościuje argumenty uzasadniające stanowisko własne lub cudze Dokończ zdanie. Uzasadnij w nim, dlaczego rok 1783 jest ważny dla historii lotnictwa. Rok 1783 jest ważny dla historii lotnictwa, ponieważ ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Uczeń uzasadnia podaną tezę na podstawie tekstu.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II. Tworzenie własnego tekstu II. 6. Uczeń analizuje, porównuje, porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu) Ponumeruj wydarzenia po kolei, zaczynając od najdawniejszego. Wpisz  w cyfry od 1 do 7.  Wymyślenie przez Dedala sposobu ucieczki.  Ucieczka ojca i syna z wyspy.  Upadek i śmierć Ikara.  Wykonanie skrzydeł przez Dedala.  Udzielenie przestrogi przez ojca.  Lot Ikara w kierunku słońca.  Zwrócenie się Dedala do Minosa z prośbą o zgodę na powrót do ojczyzny. Uczeń porządkuje chronologicznie podane wydarzenia.

Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II. Tworzenie własnego tekstu II. 6. Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu) Zaznacz na osi czasu podane wydarzenia. Wpisz litery A, B w odpowiednie kratki. A – pierwszy lot człowieka balonem, 1783 r. B – pierwszy lot człowieka w kosmos, 1961 r. Uczeń przetwarza informacje zawarte w tekstach kultury – zaznacza na osi czasu podane wydarzenia. XIII w. XIV XV XVI XVII w. XVIII w. XIX XX XXI

Jako pierwszy człowiek poleciał w przestrzeń kosmiczną. Standardy wymagań z zakresu przedmiotów humanistycznych – II. Tworzenie własnego tekstu II. 6. Przykładowe zadanie (arkusz Człowiek w powietrzu) Uzupełnij tabelę odpowiednimi informacjami z tekstu. Uczeń przetwarza informacje zawarte w tekście i uzupełnia nimi tabelę. Kto? Czego dokonał? Co ważnego zrobił? Kiedy to było? (dokładna data) Amerykanin Orville Wright …………………………………………… 17 grudnia 1903 roku Francuz Louis Bleriot ………………………… Rosjanin Jurij Gagarin Jako pierwszy człowiek poleciał w przestrzeń kosmiczną.

I. Odbiór tekstu czytanego II. Reagowanie językowe Standardy wymagań dla uczniów słabo słyszących i niesłyszących z zakresu języka obcego nowożytnego (od roku szkolnego 2008/ 2009) Dwa obszary: I. Odbiór tekstu czytanego II. Reagowanie językowe

Standardy wymagań z zakresu języka obcego nowożytnego Odbiór tekstu czytanego Uczeń: określa główną myśl tekstu, określa główną myśl poszczególnych części tekstu, stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje; wyszukuje lub selekcjonuje informacje, określa intencje nadawcy tekstu, określa kontekst sytuacyjny, rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu.

Standardy wymagań z zakresu języka obcego nowożytnego Reagowanie językowe Uczeń: właściwie reaguje językowo w określonych kontekstach sytuacyjnych, w szczególności w celu uzyskania, udzielenia, przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, podtrzymania i zakończenia rozmowy, rozpoznaje i poprawnie stosuje struktury leksykalno- gramatyczne niezbędne do skutecznej komunikacji, przetwarza treści tekstu przeczytanego w języku polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyraża je w języku obcym.

Standardy wymagań z zakresu języka obcego nowożytnego Informator o egzaminie gimnazjalnym z języka angielskiego przygotowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi na stronie www.oke.poznan.pl

Standardy wymagań w pracy dydaktycznej Plany wynikowe, Karty pracy, Testy, sprawdziany, Zestawy zadań do mierzenia jakości pracy dydaktycznej (sprawdziany dyrektorskie)

Dziękuję za uwagę.