POWIĄZANIE „RAMOWEJ KONWENCJI NZ W SPRAWIE ZMIAN KLIMATU” Z INNYMI GLOBALNYMI KONWENCJAMI W POLSKIM SYSTEMIE ZARZĄDZANIA ŚRODOWISKIEM.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Arkadiusz Wojciechowski
Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Działania na forum ICAO – Grupa ds. Międzynarodowego Lotnictwa i Zmian Klimatu (GIACC) Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
CEL konsolidacja jednostek naukowych oraz podniesienie poziomu i znaczenia w Europejskiej Przestrzeni Badawczej, polskich badań w zakresie zmian zanieczyszczenia.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Priorytet 1 Zdrowie Biotechnologie, rozwój instrumentów i technologii na rzecz ludzkiego zdrowia Badania na rzecz ludzkiego zdrowia mające zastosowanie.
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
I Kongres Nauk Rolniczych ”Nauka –Praktyce” Puławy,
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
Polska w Programach Ramowych UE
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
KONIECZNOŚĆ PROWADZENIA ZINTEGROWANYCH MIĘDZY-DYSCYPLINARNYCH BADAŃ NAUKOWYCH DOTYCZĄCYCH WDRAŻANIA KONCEPCJI TRWAŁEGO, ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU A SZCZEGÓLNIE.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

POWIĄZANIE „RAMOWEJ KONWENCJI NZ W SPRAWIE ZMIAN KLIMATU” Z INNYMI GLOBALNYMI KONWENCJAMI W POLSKIM SYSTEMIE ZARZĄDZANIA ŚRODOWISKIEM

PRZYCZYNY POWSTANIA I HISTORIA RAMOWEJ KONWNECJI NZ W SPRAWIE ZMIAN KLIMATU 1988 Światowa Organizacja Meteorologiczna (WMO) i Program Środowiska Narodów Zjednoczonych (UNEP) powołały Międzyrządowy Panel ds. Zmian Klimatu (IPCC) Zadanie: rozpoznanie zależności pomiędzy zmianami klimatu w skali globalnej a działalnością człowieka związaną ze wzrostem demograficznym i gospodarczym.

1988 Zgromadzenie Ogólne NZ przyjęło rezolucję 43/53 w sprawie ”Ochrony globalnego klimatu dla obecnego i przyszłych pokoleń rodzaju ludzkiego” „Pierwszy raport oceniający” IPCC, potwierdzający istnienie faktycznego zagrożenia zmian klimatu i wzywający do opracowania globalnego porozumienia zajmującego się tym problemem.

1990 Zgromadzenie Ogólne NZ przyjęło rezolucję 45/212 w sprawie rozpoczęcia procesu międzynarodowych negocjacji ramowej konwencji w sprawie zmian klimatu na forum Międzyrządowego Komitetu Negocjacyjnego (INC). 4 czerwca 1992 Konwencja została wyłożona do podpisu podczas Konferencji NZ „Środowisko i Rozwój” w Rio de Janeiro i podpisana przez 154 państwa, w tym przez Polskę.

26 października 1994 Konwencja formalnie weszła w życie w Polsce. Cel nadrzędny Konwencji: doprowadzenie do ustabilizowania koncentracji gazów cieplarnianych w atmosferze na poziomie, który zapobiegałby niebezpiecznej a ntropogenicznej ingerencji w system klimatyczny.

ORGANY KONWENCJI Najwyższym organem Konwencji jest Konferencja Stron Konwencji (COP), której sesje odbywają się corocznie. Funkcjonują także Organ Pomocniczy ds. Wdrażania (SBI) i Organ Pomocniczy ds. Naukowych i Technicznych (SBSTA). Sekretariat Konwencji mieści się w Bonn.

Przedmiotem obrad rządów podczas Konferencji Stron jest poprawa i monitorowanie procesu wdrażania zobowiązań wynikających z Konwencji oraz kontynuacja rozmów na temat najlepszych sposobów zajęcia się zmianami klimatu. Konferencja Stron podejmuje szereg decyzji w sprawie realizacji zobowiązań. Pierwsza Konferencja Stron Konwencji odbyła się na przełomie marca i kwietnia 1995 roku (COP1, Berlin, Niemcy), podczas której przyjęto decyzję zwaną Mandatem Berlińskim.

WAŻNIEJSZE WYDARZENIA 1997-COP 3 Protokół z Kioto podpisują 84 państwa (w tym Polska, która go ratyfikowała w 2002 r) COP 4 Plan działań z Buenos Aires COP Haga, Bonn 2001 COP Marakesz 2002 COP New Delhi 2003 COP Mediolan 2004 COP Buenos Aires 16 luty 2005 r. Wejście w życie Protokołu z Kioto

TEMATY DYSKUSJI NA KONFERENCJACH STRON Zmiany klimatu a zrównoważony rozwój Działania adaptacyjne Technologie proklimatyczne i ich transfer Programowe opóźnianie zmian klimatu Protokół z Kioto po 2012 roku

POSTANOWIENIA KONWENCJI Tekst Konwencji podzielony jest na 24 artykuły. Artykuł 1 – wyjaśnia podstawowe pojęcia, Artykuł 2 – określa cel Konwencji, Artykuł 3 – określa zasady, którymi będą kierować się Strony Konwencji w trakcie realizacji zobowiązań wynikających z jej przepisów, Artykuł 4 – definiuje ogólne zobowiązania Stron, Artykuł 5 - zobowiązuje Strony do przeprowadzania badań i systematycznych obserwacji

Artykuł 6 - zobowiązuje Strony do promowania i współpracy w zakresie edukacji, szkolenia i szerzenia społecznej świadomości Artykuł 7 – określa strukturę instytucjonalną Konwencji powołując Konferencję Stron Artykuł 8, 9 i 10 – powołuje Sekretariat Konwencji, Organ pomocniczy do spraw doradztwa naukowego i technicznego (SBSTA), Organ pomocniczy do spraw wdrożeń, określając zadania i tryb działania tych instytucji. Artykuł 11 – określa mechanizm finansowania Artykuł 12 – określa procedury przekazywania informacji

Artykuł 13 – określa sposoby rozwiązywania problemów dotyczących wdrażania Konwencji Artykuł 14 – określa procedury rozstrzygania sporów Artykuł 15 – określa zasady wprowadzania poprawek do Konwencji Artykuł 16 – określa zasady przyjmowania i wprowadzania zmian w załącznikach do Konwencji Artykuł 17 – określa zasady wprowadzania protokółów do Konwencji Artykuł 18 – określa zasady głosowania

Artykuły – określają zasady proceduralne podpisywania, ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia do Konwencji oraz jej wejścia w życie Integralną część Konwencji stanowią Załączniki: Załącznik I - dot. krajów rozwiniętych i krajów w okresie transformacji, Załącznik II - dot. krajów rozwiniętych

PROTOKÓŁ Z KIOTO Podstawowy Cel: Redukcja antropogenicznej emisji gazów cieplarnianych wyrażonej w równoważniku dwutlenku węgla w okresie rozliczeniowym ( ) dla wszystkich Stron Konwencji wymienionych w Załączniku I do Konwencji.

Tekst Protokółu podzielony został na 28 artykułów: Artykuł 1 – zawiera definicje podstawowych pojęć Artykuł 2 – określa zobowiązania Stron wymienionych w Załączniku I do Konwencji Artykuł 3 – określa podstawowy cel Protokółu Artykuł 4 – określa możliwość wspólnego wypełniania zobowiązań przez grupę państw – Stron Protokołu, bez konieczności osiągnięcia założonych poziomów emisji przez każdy kraj z osobna Artykuł 5 – zobowiązuje Stron do utworzenia narodowego systemu monitorowania emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych

Artykuł 6 – określa mechanizm wspólnych działań (JI) mający za zadanie pomoc krajom z Załącznika I do Konwencji w wypełnieniu ich zobowiązań Artykuł 7, 8 – określają zasady przygotowywania i weryfikacji raportów rządowych Artykuł 9 – określa zasady pracy Konferencji Stron Protokółu Artykuł 10 – określa zobowiązania Stron do przekazywania informacji dotyczących wdrażania Artykuł 11 – określa zasady tworzenia zasobów finansowych

Artykuł 12 – zawiera postanowienia dotyczące wprowadzenia mechanizmu czystego rozwoju – (CDM) ułatwiającego krajom wymienionym w Załączniku I do Konwencji realizację swoich zobowiązań, przy jednoczesnym zapewnieniu krajom rozwijającym się dostępu do czystych technologii i osiąganiu trwałego rozwoju Artykuł 13- zawiera upoważnienie Konferencji Stron Konwencji (COP) do działania jako Spotkanie Stron Protokołu Artykuł 14, 15, 16 –ustanawiają Sekretariat Protokółu, wykorzystanie organów pomocniczych i mechanizmu konsultacyjnego Konwencji w ramach działania Protokółu

Artykuł 17 – określa mechanizm handlu emisjami Artykuł 18 – określa sankcje w przypadku nie wywiązywania się z zobowiązań Artykuły – mają charakter proceduralny i stanowią powtórzenie artykułów Konwencji Integralną część protokołu stanowią załączniki: Załącznik A wymienia gazy cieplarniane i kategorie źródeł Załącznik B wymienia strony Konwencji i ilościowo określone zobowiązanie do ograniczenia lub redukcji emisji

MECHANIZMY WSPOMAGAJĄCE Joint Implementation (JI) mechanizm wspólnego wypełniania zobowiązań przez państwa rozwinięte i z gospodarką w okresie przejściowym, zobowiązanych do redukcji emisji, stwarzający możliwość zaliczenia w poczet redukcji emisji gazów cieplarnianych w danym kraju redukcji emisji uzyskanej w wyniku inwestycji w innym kraju. Państwo-dawca zmniejsza swoje koszty redukcji emisji (w porównaniu do kosztów jakie musiałby ponieść realizując inwestycje krajowe) i zwiększa swój limit emisji, natomiast państwo-biorca zyskuje ekologicznie czyste i nowoczesne technologie.

CDM - mechanizm czystego rozwoju podobny do mechanizmu JI, pozwalający dokonywać transakcji pomiędzy krajami zobowiązanymi do redukcji emisji gazów a krajami nie posiadającymi zobowiązań (kraje rozwijające się - strony spoza załącznika I do konwencji). Uzyskana w tych projektach redukcja emisji może zostać wykorzystana przez strony wymienione w załączniku I do Konwencji do wywiązania się z części swoich zobowiązań.

Handel emisjami pozwalający krajowi - Stronie Protokołu sprzedać nadwyżki uzyskanych redukcji emisji gazów cieplarnianych w stosunku do zobowiązań, wynikających z Protokołu innemu krajowi - Stronie Protokołu; jednostki emisji gazów cieplarnianych, wyrażone w równoważnych jednostkach dwutlenku węgla stają się przedmiotem handlu na rynku międzynarodowym

ZOBOWIĄZANIA MIĘDZYNARODOWE POLSKI Opracowanie i wdrożenie państwowej strategii redukcji emisji gazów cieplarnianych, w tym także mechanizmów ekonomicznych i administracyjnych, oraz okresowej kontroli wdrażania tej strategii. Opracowanie długookresowych scenariuszy redukcji emisji g.c. dla wszystkich sektorów gospodarczych i dla podstawowych g.c. oddzielnie. Inwentaryzacja emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych dla każdego roku według metodologii przyjętej przez Konferencję Stron i na tej podstawie prowadzenie monitoringu zmian emisji.

Prowadzenie badań naukowych dotyczących zmian klimatu i ich następstw. Opracowywanie co dwa lata raportów rządowych dla Konferencji Stron zawierających szczegółowe informacje o wypełnianiu powyższych zobowiązań.

ZOBOWIĄZANIA SZCZEGÓŁOWE Kontrola wprowadzania i zwiększania użytkowania podstawowych, a także innych gazów cieplarnianych. Poprawa efektywności energetycznej całej gospodarki. Wspomaganie pochłaniania i retencjonowania gazów cieplarnianych, w tym promowanie zrównoważonej gospodarki leśnej i zrównoważonych form rolnictwa. Promowanie i wdrażanie technologii z wykorzystaniem oszczędzających środowisko źródeł energii, w tym tzw. energii odnawialnej oraz energii, przy wytwarzaniu której bilans dwutlenku węgla jest korzystny.

Usuwanie barier rynkowych, utrudniających redukcję emisji w sektorach gospodarczych, w tym z jednej strony usuwania dotacji, a z drugiej wprowadzanie ulg i innych preferencji, w tym podatkowych. Szybsze wdrażanie reform sprzyjających redukcji i pochłanianiu gazów cieplarnianych. Podejmowania działań zmierzających do ograniczania emisji przez transport. Ograniczenia emisji metanu ze składowisk odpadów oraz z procesów produkcji, transportu i przetwarzania energii.

UWARUNKOWANIA ZEWNĘTRZNE Związane z naszą przynależnością do UE: VI Program działań środowiskowych wypełnianie decyzji Rady UE w sprawie monitorowania gazów cieplarnianych Wypełnianie postanowień Dyrektywy w sprawie handel zbywalnymi pozwoleniami na emisję negocjacje II okresu zgodność z regulacjami UE: IPCC, kontrola powietrza, emisje z dużych obiektów energetycznych, spalanie odpadów, wartości graniczne emisji i inne.

Związane z gospodarką światową: Wejście w życie Protokołu z Kioto Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii Polityka Unii Europejskiej

UWARUNKOWANIA WEWNĘTRZNE Prawne: Polityka Klimatyczna Polski 2003, II Polityka Ekologiczna Polski, założenia Polityki Energetycznej do 2020, Strategia rozwoju energetyki odnawialnej, inne, koncepcje i plany przestrzennego zagospodarowania. Gospodarcze i ekonomiczne: strefy bardzo niskiego rozwoju gospodarczego, niska rentowność firm, wysokie i niezrównoważone koszty funkcjonowania energetyki, energochłonność produkcji i transportu, ograniczona innowacyjność, transport nieekologiczny.

Społeczne: niedostateczny wzrost poziomu świadomości ekologicznej, niekorzystne trendy konsumpcyjne i styl życia, źle ukształtowany ruch społeczny ochrony środowiska, niskie dochody ludności i zła sytuacja na rynku pracy. Ekologiczne: stan ledwie dostateczny, zła struktura energetyki, zwłaszcza cieplnej.

POWIĄZANIA KONWENCJI KLIMATYCZNEJ Z INNYMI GLOBALNYMI KONWENCJAMI Aktualne działania światowe koncentrują się na rozpoznaniu warunków i wskazaniu sposobów zwiększania skuteczności działań wynikających z postanowień konwencji dotyczących środowiska globalnego: Ramowej Konwencji NZ o Zmianach Klimatu, Konwencji o Różnorodności Biologicznej oraz Konwencji NZ w sprawie Zwalczania Pustynnienia.

Silne związki przyczyn i skutków łączą te trzy konwencje: Odpowiednie warunki klimatyczne  odpowiednie zmiany pogody  powodzie, susze  degradacja gleby i szaty roślinnej  trwałe zmiany ekosystemów, migracje gatunków, gatunki inwazyjne i mutacje  trwałe zmiany i zanik różnorodności biologicznej.

Podstawowym celem działań światowych jest: budowanie skuteczniejszego systemu zarządzania środowiskiem oraz wzmacnianie procesu wdrażania zrównoważonego rozwoju.

Aktualny system zarządzania realizacją tych konwencji: Każda konwencja posiada odrębną strukturę i system realizacji jej zobowiązań zarówno w Polsce jak i na świecie Sytuacja ta powoduje często dublowanie działań oraz większe nakłady finansowe

POLA SYNERGII polami synergii - pola wspólne dla trzech globalnych konwencji wynikające z wzajemnych związków pomiędzy nimi. w ramach ostatnich prac rozpoznano następujące pola synergii: problemowe sektorowe

Do problemowych pól synergii należą następujące sfery : edukacja monitoring badania naukowe udział społeczeństwa i dostęp do informacji finansowanie prawo

Do sektorowych pól synergii należą następujące sfery: gospodarka wodna rolnictwo transport gospodarka przestrzenna przemysł leśnictwo turystyka

ramach ostatnich prac rozpoznano potrzeby synergicznego wdrażania postanowień trzech globalnych konwencji oraz przedstawiono propozycje działań w ramach określonych pól synergii Działania takie, przy zastosowaniu podejścia zintegrowanego, mają służyć poprawie współpracy pomiędzy tymi konwencjami oraz unikania dublowania działań, nieefektywnego alokowania zasobów ludzkich, finansowych i instytucjonalnych, a także potencjalnych konfliktów, jakie mogą powstać pomiędzy zobowiązaniami i działaniami każdego z tych porozumień.

POTENCJALNE MOŻLIWOŚCI WZMOCNIENIA WSPÓŁDZIAŁANIA MIĘDZY GLOBALNYMI KONWENCJAMI W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH: Współpracy pomiędzy krajowymi punktami kontaktowymi dla poszczególnych konwencji oraz krajowymi sekretariatami tych konwencji. Stworzenia formalnego mechanizmu koordynacji działań sekretariatów na rzecz synergicznego wdrażania konwencji. Monitoringu, inwentaryzacji i zarządzania.

Badań i systematycznych obserwacji. Prognozowania zmian. Zwiększenia skuteczności realizacji konwencji i zredukowania pomocy potrzebnej dla realizacji pojedynczych krajowych projektów. Raportowania. Współpracy rządu ze społeczeństwem. Transferu technologii. Polityk, programów i strategii dotyczących ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

SPOSOBY WZMOCNIENIA WSPÓŁPRACY MIĘDZY GLOBALNYMI KONWENCJAMI Nawiązanie i rozwijanie wzajemnej współpracy oraz ustanowienie formalnych kanałów przepływu informacji pomiędzy krajowymi punktami kontaktowymi i sekretariatami konwencji. Ustanowienie formalnych mechanizmów koordynacji działań sekretariatów konwencji. Wzmocnienie systemu wykorzystania danych dotyczących klimatu i różnorodności biologicznej dla lepszego zrozumienia wzajemnych relacji.

Wprowadzenie nowych ram współpracy i wymiany informacji pomiędzy krajowymi sekretariatami i punktami kontaktowymi w celu usprawnienia działania monitoringu, inwentaryzacji i zarządzania danymi. Zastosowanie wspólnego, ekosystemowego podejścia w osiąganiu założonych celów. Powiązanie raportowania o charakterze ilościowym w ramach Konwencji UN FCCC, z raportowaniem o charakterze jakościowym w ramach Konwencji UN CCD i UN CBD, poprzez znalezienie i wskazanie zależności przyczynowo- skutkowych.

Rozwijanie edukacji i upowszechnianie wiedzy w celu podnoszenia świadomości społeczeństwa w zakresie obejmującym cele i działania trzech globalnych konwencji. Wprowadzenie zasad przekazywania informacji o nowoczesnych technologiach i o programach szkoleniowych w tym zakresie oraz tworzenie możliwości transferu tych technologii. Uwzględnienie zagadnień przekrojowych dotyczących globalnych konwencji w ramach aktualizacji polityk, programów i strategii ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Zmiany temperatury