Stanowisko negocjacyjne Polski wobec projektu 7 PR Unii Europejskiej Departament Integracji Europejskiej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
1 7 Program Ramowy od podstaw. 2 Program Ramowy: dlaczego siódmy? Kraje UE przeznaczają od 1984 r. część wspólnego budżetu.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP)
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Krajowy Punkt Kontaktowy 6.PR 1 Andrzej Sławiński NEST Nauka i technologia przyszłości NEST New and Emerging Science and Technology.
JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W PROJEKTY EUROPEJSKIE?. POMYSŁ NA PROJEKT – ALE JAKI? Projekty realizowane w ramach współpracy (collaborative projects) Sieci doskonałości.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
6 Program Ramowy System Stypendiów Marii Curie Małgorzata Zysińska LPK ds. 5PR UE.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Małe i średnie przedsiębiorstwa w Programie Ramowym UE
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań European Research Council - ERC.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Oferta Europejskiej Rady ds. Badań. Program Pomysły Cel: zwiększenie dynamiki, kreatywności i doskonałości europejskich badań naukowych przekraczających.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
SIEĆ ERRIN SIEĆ ERRIN Jakie są zadania sieci ERRIN i jak osiągnąć jej cele 19 października 2006 Latour de Freins - Bruksela.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 7 Program Ramowy Zasady uczestnictwa.
Badania i rozwój w funduszach strukturalnych w Polsce
Wsparcie dla rozwoju technologii
Branżowy Punkt Kontaktowy 6.PR – Dział Współpracy Międzynarodowej i Programów UE, Politechnika Opolska Monika Świech Zagadnienia.
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
7 PROGRAM RAMOWY PROGRAMY SZCZEGÓŁOWE. IDEAS (pomysły) PEOPLE (ludzie) CAPACITIES (możliwości) COOPERATION (współpraca) 4 PROGRAMY SZCZEGÓŁOWE.
JERZY BUZEK POSEŁ DO PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO 7. Program Ramowy jako źródło finansowania rozwoju regionalnego, postępu technologicznego i innowacyjnego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
HORYZONT 2020.
Zapis prezentacji:

Stanowisko negocjacyjne Polski wobec projektu 7 PR Unii Europejskiej Departament Integracji Europejskiej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Korzyści z udziału Polski w PR Dotychczasowe słabości Działania administracji Koncepcja 7 PR Stanowisko negocjacyjne Polski

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Korzyści z udziału w Programach Ramowych Budowa i utrzymywanie kontaktów z nauką europejską i ośrodkami akademickimi w Europie, Budowa i utrzymywanie kontaktów z ośrodkami badawczymi w zakresie zaawansowanych technologii, nawiązywanie kontaktów z nowoczesnymi podmiotami przemysłowymi, udział w transferze technologii, Związanie programów badawczych z ogólno-europejskimi wyzwaniami i inicjatywami naukowymi, Wzmacnianie potencjału naukowego jednostek badawczych, Podnoszenie innowacyjności podmiotów gospodarczych.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Ocena udziału polskich zespołów w 5 i 6 PR (1)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Ocena udziału polskich zespołów w 5 i 6 PR (2)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Ocena udziału polskich zespołów w 5 i 6 PR (3)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Projekcja dofinansowania polskich jednostek naukowych z PR (stan obecny – 10% roczny wzrost)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Dotychczasowe słabości konkluzje Zbyt mała liczba polskich zespołów badawczych przystępuje do konkursów o projekty PR, szczególnie reprezentujących MŚP oraz podmioty gospodarcze, Wymiana naukowa jest niezadowalająca; znacznie większa liczba naukowców wyjeżdża z Polski niż przyjeżdża, Transfer technologii będących rezultatem PR jest znikomy, Procent polskich zespołów badawczych finansowanych z budżetu PR jest niewystarczający; zbyt mała jest także całkowita wysokość dofinansowania, Przy kontynuacji obecnego 10% (rocznie) wzrostu dofinansowania z budżetu PR Polska nie osiągnie zrównoważenia pomiędzy kosztami udziału w PR a uzyskiwanym całkowitym dofinansowaniem.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Strategiczne cele względem udziału w PR Maksymalizacja liczby polskich zespołów w PR UE poprzez: - zwiększanie współczynnika sukcesu, oraz - zwiększenie liczby składanych wniosków, Osiągnięcie równowagi w poziomie wymiany naukowej, Zwiększenie efektywności udziału polskiej nauki w PR, Poszukiwanie globalnego zrównoważenia bilansu finansowego w zakresie uczestnictwa Polski w PR (konieczny co najmniej 20% roczny wzrost dofinansowania).

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Projekcja dofinansowania polskich jednostek naukowych z PR (stan pożądany – 20% roczny wzrost)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Działania administracji Aktywny udział w kształtowaniu polityki naukowej UE (Grupy Robocze, COREPER, Rady ds. Konkurencyjności, konsultacje z posłami do PE), Współudział w tworzeniu aktów prawnych – na poziomie europejskim i krajowym, Informacja i szkolenia w kraju (poprzez Krajowy Punkt Kontaktowy, Branżowe i Regionalne Punkty Kontaktowe oraz Regionalne Centra Innowacyjności), Wspieranie polskich jednostek biorących udział w PR.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Koncepcja 7 PR przygotowana przez KE Projekt decyzji Parlamentu Europejskiego przygotowany przez KE – kwiecień PR obejmuje okres 7 lat ( ) Składa się z czterech programów szczegółowych:  Kooperacja  Idee naukowe  Zasoby ludzkie  Zdolności badawcze

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Program „Kooperacja” Cel: osiągnięcie wiodącej pozycji w kluczowych dziedzinach nauki i technologii, Środki: szereg działań poczynając od współpracy badawczej i sieci naukowych po koordynację krajowych programów badawczych, Budżet: ponad połowa całego budżetu 7 PR, Możliwość wspierania emerging needs oraz unforseen policy needs.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Program „Kooperacja” – priorytety tematyczne Zdrowie, Żywność, rolnictwo i biotechnologia, ICT, Nanonauka, nanotechnologia, materiały i nowe technologie produkcyjne, Energia, Środowisko (+ zmiany klimatyczne), Transport (+ aeronautyka), Nauki społeczno-ekonomiczne i nauki humanistyczne, Bezpieczeństwo i badania przestrzeni kosmicznej.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Program „Idee naukowe” Cel: Stymulowanie kreatywności i „doskonałości” badań europejskich przez finansowanie frontier research prowadzonych przez zespoły badawcze konkurujące między sobą na poziomie europejskim, Finansowanie projektów badawczych, których tematyka będzie określana przez samych naukowców – investigator driven, Projekty badawcze będą dotyczyły wszystkich dziedzin, Wdrażaniem będzie się zajmować Europejska Rada ds. Badań (ERC), składająca się z Governing Council oraz struktury implementacyjnej.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Program „Zasoby ludzkie” Cel: Rozwijanie i wzmacnianie potencjału ludzkiego w dziedzinie badań naukowych w Europie poprzez wspieranie kształcenia, mobilności oraz rozwój karier badawczych, szczególnie młodych naukowców, Zaakcentowanie wagi programu „Maria Curie”.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Program „Zdolności badawcze” Cel: zwiększenie potencjału w dziedzinie badań i innowacji w Europie, Ważne: jedno z działań to „pełne wykorzystanie potencjału badawczego znajdującego się w regionach konwergencji” – dotyczy infrastruktury badawczej.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Inne elementy projektu decyzji PE Położenie większego nacisku na priorytety tematyczne niż na „instrumenty”, Nacisk na zaspokajanie potrzeb przemysłu, w szczególności duża rola Europejskich Platform Technologicznych, Nowa infrastruktura badawcza i osiągnięcie synergii w tym obszarze z funduszami strukturalnymi, Zapowiedź uproszczenia instrumentów finansowania, zmniejszenia obciążeń biurokratycznych, optymalizacji zarządzania.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Przewidziane instrumenty finansowania Instrumenty służące wdrażaniu działań przy wykorzystaniu konkursów (call of proposals): - współpraca badawcza (callaborative projects), - sieci doskonałości (networks of excellence), - akcje wspierające (coordination and support actions), - projekty indywidualne (individual projects), - wsparcie rozwoju kariery naukowej, - badania na rzecz określonych grup (w szczególności MSP).

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Założenia budżetowe 7 PR (1) Dwukrotne zwiększenie budżetu PR, z uwagi na: Zbieżność z celem barcelońskim (3% PKB na B+R do 2010 r.), Efekt dźwigni – stymulowanie prywatnych inwestycji w B+R, Wpływ na wzrost gospodarczy UE, Wartość dodana – tworzenie masy krytycznej, dostęp do wiedzy i infrastruktury w innych państwach, Zwiększające się koszty prowadzenia badań i trudność w ich udźwignięciu przez poszczególne państwa, Obecnie znaczny odsetek dobrych projektów nie uzyskuje wsparcia z powodu zbyt małych środków – marnowanie pomysłów i wysiłku związanego z przygotowaniem propozycji.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI ProgramPropozycja KE (mld EUR) % Kooperacja44,761 Idee naukowe11,916,3 Zasoby ludzkie7,29,8 Zdolności badawcze 7,610,3 JRC1,92,6 razem73,2100 Założenia budżetowe 7 PR (2)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Lata Propoz ycja KE (%) Wydatki na działalność operacyjną 7 PR w poszczególnych latach Założenia budżetowe 7 PR (3)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI PriorytetPropozycj a KE (%) Health19 Food, Agriculture and Biotechnologies6 ICT29 Nanosciences, Nanotech, Materials and new Production Technologies 11 Energy7 Environment (incl. Climate Change)6 Transport (incl. Aeronautics)13 Socio-economic Sciences and the Humanities2 Security and Space Research9 Założenia budżetowe 7 PR (Kooperacja)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI DziałaniePropozycja KE (w mld EUR) % Research infrastructure4,053 SME1,925 Regions0,162 Research Potential0,567 Science and Society0,567 International Co-operation0,365 Założenia budżetowe 7 PR (Zdolności badawcze)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski – argumenty (1) Brak równowagi ogólnego udziału polskiego sektora nauki w Programach Ramowych, Początkowe pozytywne doświadczenia (5 PR) świadczą dobrze o naszych możliwościach, Niekorzystny trend w 6 PR odsłania zarówno nasze słabości (np. przestarzała aparatura badawcza, związana z tym mała atrakcyjność Polski jako kraju nowoczesnej nauki, brak międzynarodowych kontaktów naukowych, tradycyjna struktura zarządzania badaniami w ośrodkach akademickich i naukowych) jak i mankamenty w zarządzaniu PR (skomplikowana procedura aplikacyjna, długi okres oczekiwania na kontrakty). Zrównoważenie instrumentów

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski – argumenty (2) Postulaty przedstawiane przez Polskę wobec projektu decyzji PE w sprawie 7 PR zmierzają do osiągnięcia równowagi w trzech podstawowych aspektach: - z uwagi na wskaźnik sukcesu i ogólną liczbę polskich zespołów badawczych, - w poziomie wymiany naukowej, - pod względem finansowym, Obecnie: - polscy naukowcy zasilają naukę w innych krajach UE a także poza jej obszarem, - polska myśl techniczna zasila przemysł w innych krajach UE. Zrównoważenie instrumentów

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski – argumenty (3) Osiągnięcie wzmocnienia i unowocześnienia sektora nauki w Polsce jest korzystne zarówno dla kraju jak i naszych partnerów z UE; przyczyni się to do: - równoczesnego wzmocnienia ERA, - podniesienia konkurencyjności Polski jak i całej UE, Rozwój gospodarczy Polski jest bardzo ważny dla rozwiniętych państw UE, ponieważ: - przyczynia się do zwiększania miejsc pracy w tych krajach, - przyczynia się do powiększania europejskiego rynku zbytu, - przyniesie zwiększenie polskiego wkładu do budżetu wspólnotowego. Zrównoważenie instrumentów

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (1) BUDŻET: Polska nie wypowiada się co do jego całkowitej wielkości, zwracając jednocześnie uwagę na konieczność jego zgodności z perspektywą finansową, Zwiększenie funduszy na program „Zdolności badawcze”, Przeniesienie największego stopnia wzrostu rocznego budżetu z końca programu na lata (mid-term). Zrównoważenie instrumentów

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (2) STRUKTURA (1): Zwrócenie szczególnej uwagi na integracyjne aspekty 7 PR poprzez tworzenie równych szans ubiegania się o udział w projektach i dostęp do funduszy unijnych, Uproszczenie procedur negocjacjacyjnych oraz kontraktów, Wzmacnianie powiązań między nauką a gospodarką; zwiększenie udziału MŚP, Wspieranie istniejących Europejskich Centrów Doskonałości (5 PR) i powołanie nowych, Wzrost nakładów na mobilność i rozwój kariery młodych naukowców.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI STRUKTURA (2): Poparcie dla rozbudowy infrastruktury badawczej - pod warunkiem, że jej rozmieszczenie będzie uwzględniało potrzeby nowych państw członkowskich, Poparcie dla tworzenia strategicznych programów badawczych (SRA) przez Europejskie Platformy Technologiczne – pod warunkiem, że będą one stwarzały możliwości odpowiedniego udziału przez podmioty ze słabiej rozwiniętych krajów. Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (3)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI STRUKTURA (3 – Polska inicjatywa): Powołanie Europejskich Platform Społeczno-Środowiskowych: - Struktury z wystarczającą masą krytyczną w celu określania programów badawczych, zwłaszcza interdyscyplinarnych, w obszarach nauk humanistycznych, społecznych i środowiskowych oraz zapewniania im odpowiedniego wsparcia finansowego, - Uczestnicy: zespoły i instytucje naukowe, samorządy lokalne i organizacje pozarządowe zaangażowane w działania na rzecz zrównoważonego wzrostu, - Podobną propozycję zgłosiła Szwecja (socially motivated research platforms); koncepcja platform zyskała poparcie Komisji Przemysłu i Badań Parlamentu Europejskiego, Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (4)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (5) INSTRUMENTY: Potrzeba zrównoważenia finansowania mniejszych projektów (collaborative research) z większymi, takimi jak projekty zintegrowane (IP) czy sieci doskonałości (NoE), Konieczność doprecyzowania reguł dla Wspólnych Inicjatyw Technologicznych (JTI) - istnieje ryzyko skumulowania środków w kilku największych korporacjach przemysłowych, Poparcie dla koordynacji krajowych programów badawczych w ramach ERA-NET; jednakże wpłaty do wspólnego budżetu (common pot) w ramach koordynowanych programów (ERA-NET+) nie powinny być warunkiem uzyskania wsparcia z UE), Wprowadzenie, gdzie to możliwe, dwustopniowego procesu ewaluacji.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (6) Program KOOPERACJA: Postulat proporcjonalnego zwiększenia nakładów na Priorytety: - Żywność, Rolnictwo i Biotechnologie, - Nauki Społeczne i Humanistyczne,

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (7) Program IDEE: Poparcie dla koncepcji utworzenia niezależnej od administracji KE instytucji – Europejskiej Rady ds. Badań – zarządzającej programem badań podstawowych, Akceptacja „doskonałości naukowej” jako podstawowego kryterium oceny projektów, Poparcie dla szczególnego wspierania rozwoju młodych naukowców i nowych grup badawczych.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Program ZASOBY LUDZKIE: Poparcie dla polityki wspierania mobilności naukowców, w szczególności: - wprowadzenie możliwości dla naukowców z regionów konwergencji wykorzystywania grantów na mobilność między regionami, a nie tylko między krajami, - kontynuacja programu Marie Curie w dotychczasowym kształcie, - sprzeciw wobec zmiany dot. stypendiów indywidualnych mającej na celu ich realizację jedynie poprzez współfinansowanie regionalnych i międzynarodowych programów stypendialnych. Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (8)

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (9) Program ZDOLNOŚCI BADAWCZE: Zdecydowane poparcie Polski dla Działania BUDOWANIE POTENCJAŁU badawczego w regionach konwergencji, Propozycja wprowadzenia następujących mechanizmów:  Bezpośrednie pozyskanie lub modernizacja aparatury badawczej przez indywidualne zespoły lub Centra Doskonałości (do 1 mln EUR),  Pozyskanie lub modernizacja aparatury badawczej w połączeniu z projektami 7 PR (do 1 mln EUR), Propozycja skrócenia amortyzacji zakupionej aparatury do 3 lat.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (10) Synergia finansowania PR z Funduszami Strukturalnymi: Poparcie dla rozwiązania, aby Działania „Infrastruktury Badawcze” oraz „Budowanie Potencjału Badawczego w regionach konwergencji”, stanowiące część Programu ZDOLNOŚCI NAUKOWE, przewidywały możliwość połączenia instrumentów finansowych. W szczególności postuluje się przyjęcie zasady obniżonego wkładu własnego, w projektach z udziałem funduszy strukturalnych na cele badawcze, do poziomu 10%, w oparciu o każdorazową akceptacje KE.

J. T. GierlińskiDepartament Integracji Europejskiej, MNiI Stanowisko negocjacyjne Polski - postulaty (11) Umiejscowienie jednej z dużych inwestycji lub agencji unijnej w Polsce: Europejska inwestycja w infrastrukturę badawczą z budżetu 7 PR, Siedziba Europejskiej Rady ds. Badań (ERC), Siedziba jednego z głównych członów Europejskiego Instytutu Technologicznego (EIT), Siedziba jednego ze Wspólnotowych Instytutów Badawczych (JRC) lub jego filii.