1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierunki przemian Szkolnictwa Wyższego
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Od kompetencji do kwalifikacji
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Krajowe Ramy Kwalifikacji, standardy kształcenia, ocena programów …
ECTS - Przewodnik dla użytkowników
dotyczące wprowadzenia NOWEGO FORMULARZA
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
1 System kształcenia na WETI w świetle nowego prawa o szkolnictwie wyższym i nowych standardów kształcenia Projekt Opracował: Krzysztof Goczyła.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE 2014
Decyzje/zobowiązania: Do 2005: Wszystkie kraje mają mieć systemy zapewnienia jakości kształcenia Wszystkie kraje mają wprowadzić studia 2-stopniowe Wszystkie.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Struktura egzaminu zawodowego
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Seminarium Dobre praktyki w organizacji studiów I stopnia Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechnika Gdańska Prof. dr hab. inż. Alicja.
Organizacja i czasu trwania studiów dwustopniowych w zakresie nauk technicznych Prof. Antoni Tajduś Dwustopniowy system kształcenia, a wymiana międzynarodowa.
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Prognozowanie rozwoju dydaktyki w szkole wyższej
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

1 Maria Ziółek - Ekspert Boloński Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Warszawa 15 stycznia 2009 r. Wielostopniowy model studiów – jak wykorzysta ć przebudowę programów kształcenia do poprawy jakości i uelastycznienia studiów w Polsce

2 Studia 3-stopniowe Programy oparte na efektach kształcenia i ECTS Bolońskie, Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji Europejskie mechanizmy zapewnienia jakości, porównywalności i uznawalności Promowanie mobilności studentów i pracowników Promowanie wspólnych inicjatyw edukacyjnych Zwiększanie atrakcyjności EOSW w świecie Dostosowanie kształcenia w poszczególnych krajach do potrzeb rynku pracy Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego (EOSW) – elementy jego tworzenia Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego (EOSW) – elementy jego tworzenia Maria Ziółek - Ekspert Boloński

3 ZALETY Umożliwia zakończenie kształcenia po pierwszym stopniu i podjęcie pracy Umożliwia przerwanie kształcenia po pierwszym stopniu i powrót po pewnym czasie Wpływa na uelastycznienie studiów Sprzyja mobilności studentów pomiędzy uczelniami i kierunkami studiów Wpływa na zwiększenie dostępu do studiów Trójstopniowy system kształcenia I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Trójstopniowy system kształcenia I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Maria Ziółek - Ekspert Boloński

4 Trójstopniowy system kształcenia I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Trójstopniowy system kształcenia I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor NARZĘDZIA do budowy studiów trójstopniowych ECTS Efekty kształcenia (Learning Outcomes) Ramy Kwalifikacji (Qualification Frameworks) W Polsce dodatkowo: STANDARDY dla kierunku studiów Maria Ziółek - Ekspert Boloński

5 ECTS 2 (3?) stopniowy system kształcenia Mobilność studentów Akumulacja punktów Kształcenie ustawiczne Uznawanie doświadczenia nabytego poza systemem edukacji formalnej European Credit Transfer and Accumulation System Maria Ziółek - Ekspert Boloński

6 Art Studia w uczelni są prowadzone jako studia pierwszego, drugiego stopnia lub jako jednolite studia magisterskie. Art Studia licencjackie trwają od sześciu do ośmiu semestrów, a studia inżynierskie siedem lub osiem semestrów. 2. Okres studiów pierwszego stopnia, obejmujących zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia praktykę zawodową, może być przedłużony o czas trwania praktyki. 3. Senat uczelni może określić warunki zwalniania studenta z obowiązku odbycia praktyki. 4. Studia drugiego stopnia trwają trzy lub cztery semestry. 5. Jednolite studia magisterskie trwają od dziewięciu do dwunastu semestrów. 6. Studia niestacjonarne mogą trwać jeden lub dwa semestry dłużej niż odpowiednie studia stacjonarne. (Art. 2 ust. 7-10; Art. 9 ust. 1-3; Art. 159, 160, ) Ustawa z dnia 27 lipca 2005 PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM Ustawa z dnia 27 lipca 2005 PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM

7 Undergraduate cycle Studia I stopnia 3 lata 180 pkt ECTS Studia II stopnia 2 lata 120 pkt ECTS Studia jednolite 5-6lat pkt ECTS Graduate cycle Postgraduate cycle Model bazowy np. prawo medycyna Dyplom typu bachelor I + II = 300 ECTS Trójstopniowy system kształcenia I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Trójstopniowy system kształcenia I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Studia III stopnia 3-4 lat ECTS ??

8 Undergraduate cycle Struktura studiów trójstopniowych I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Struktura studiów trójstopniowych I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Studia I stopnia 3,5 roku 210 pkt ECTS Studia II stopnia 1.5 roku 90 pkt ECTS Studia III stopnia 3-4 lat ECTS ?? Studia jednolite 5-6 lat pkt ECTS Graduate cycle Postgraduate cycle Modele inne np. prawo medycyna Dyplom typu bachelor I + II = 300 ECTS

9 Undergraduate cycle Struktura studiów trójstopniowych I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Struktura studiów trójstopniowych I stopień – licencjat/inżynier, II stopień – magister, III stopień – doktor Studia I stopnia 4 lata 240 pkt ECTS Studia III stopnia 3-4 lat ECTS ?? Studia jednolite 5-6 lat pkt ECTS Graduate cycle Postgraduate cycle Modele inne np. prawo medycyna Dyplom typu advanced bachelor I + II = ECTS Studia II stopnia lat p. ECTS

10 III stopień – doktor Londyn – maj 2007 Nie wprowadzono obowiązku (zalecenia) ECTS na III stopniu, ale dopuszczono stosowanie ECTS na III stopniu Maria Ziółek - Ekspert Boloński

11 Studia I stopnia Studia II stopnia Ścieżki kształcenia B M 180 B M 240 B + (90-120) M z czego może być uzyskane z osiągnięć z ostatniego roku studiów I stopnia ? Warunki przejścia z I na II stopień i uzyskania tytułu magistra Warunki przejścia z I na II stopień i uzyskania tytułu magistra Każdy stopień stanowi odrębne studia prowadzące do uzyskania przez studenta określonych efektów kształcenia. Ma za zadanie przygotować absolwentów do pracy zawodowej lub/i dalszego kształcenia oraz ułatwić mobilność studentów. Maria Ziółek - Ekspert Boloński

12 Studia II stopnia M ? Studia II stopnia Studia II stopnia Studia II stopnia 1 n 3 2 Warianty wejścia na II stopień Ścieżki do wyboru STANDARDY Studia I stopnia Studia II stopnia Studia I stopnia 1 Studia I stopnia 2 Studia I stopnia 3 Studia III stopnia Maria Ziółek - Ekspert Boloński

13 Sposób kształcenia NAUCZANIE UCZENIE SIĘ Student centered teaching ZMIANA Pytania zadawane absolwentowi POPRZEDNIO: co zrobiłeś (jakie przedmioty studiowałeś), żeby uzyskać dyplom? OBECNIE: co potrafisz zrobić teraz po uzyskaniu dyplomu? Maria Ziółek - Ekspert Boloński

14 Tworzenie programów studiów dwustopniowych Etapy postępowania: 2. Określenie efektów kształcenia 1. Określenie celu studiów Cel: szeroki, ogólny opis intencji nauczania; wskazuje na to co nauczyciel zamierza zawrzeć w przedmiocie nauczania (studiów). Cele są zwykle pisane z punktu widzenia nauczycieli. Efekty kształcenia: co student/absolwent powinien umieć, rozumieć, potrafić zademonstrować po zaliczeniu danego programu (uzyskaniu przypisanych programowi punktów ECTS). Efekty kształcenia definiujemy tak, aby można było sprawdzić ich osiągnięcie. 3. Przypisanie punktów ECTS odpowiadających założonym efektom kształcenia

15 PORÓWNANIA / ROZRÓŻNIENIA celów i efektów kształcenia PORÓWNANIA / ROZRÓŻNIENIA celów i efektów kształcenia CeleEfekty WiedzaUmiejętność np. rozróżnienia pomiędzy… RozumienieUmiejętność np. wyboru, identyfikacji… OcenianieUmiejętność np. dostosowania do… PoznanieUmiejętność np. zastosowania; rozwiązania problemu... Maria Ziółek - Ekspert Boloński

16 Efekty kształcenia W kategoriach WIEDZY UMIEJĘTNOŚCI ZACHOWAŃ I POSTAW 1. Wiedza 3. Zastosowanie 2. Zrozumienie 4. Analiza 5. Synteza 6. Ocena Hierarchia w dziedzinie wiedzy

17 Jak zapewnić osiągnięcie założonych efektów kształcenia ? Jak zapewnić osiągnięcie założonych efektów kształcenia ? 1. Ustalić treści kształcenia, uwzględniające obowiązujące standardy i poszerzone o treści zapewniające uzyskanie założonych efektów kształcenia. Te treści przypisać przedmiotom (lub modułom). 2. Określić metody nauczania przedmiotu zapewniające uzyskanie założonych efektów kształcenia. 3. Określić metody oceny stopnia osiągniętych przez studenta efektów kształcenia. Należy Maria Ziółek - Ekspert Boloński

18 1. Ustalenie treści kształcenia... Standardy Praktyki / inne wymagania Podstawowe (dziedzinowe)Kierunkowe Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 dot. standardów nauczania Maria Ziółek - Ekspert Boloński

19 Standardy Inne obejmują np.: * język obcy – 120 godz., 5 punktów ECTS * technologia informacyjna – 30 godz., 2 p. ECTS * WF – 60 h, można przypisać do 2 punktów ECTS Podstawowe i kierunkowe – odnoszą się do poszczególnych kierunków (makrokierunków) studiów. Punkty ECTS w standardach najczęściej są przyporządkowane klasom (grupom) treści programowych, a nie poszczególnym przedmiotom Maria Ziółek - Ekspert Boloński

20 2. Metody nauczania i uczenia... Wykłady Praca kliniczna Ćwiczenia Laboratoria Praca w grupie Seminaria Prezentacje Dyskusje Konwersatoria Rozwiązywanie problemu

21 3. Oceny... Ocena formująca Ocena podsumowująca Prowadzona na początku zajęć lub w trakcie ich trwania przez nauczycieli i studentów. Daje informacje podstawowe dla nauczania i uczenia się określonego przedmiotu. Pomaga nauczycielowi ukierunkować nauczanie do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty kształcenia, a studentowi pomaga w uczeniu się Ocena zwykle pod koniec modułu lub przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty kształcenia Maria Ziółek - Ekspert Boloński

22 Powiązania Efekty kształcenia-Metody nauczania-Metody oceny Powiązania Efekty kształcenia-Metody nauczania-Metody oceny Efekty kształcenia w dziedzinie: Metody uczenia i nauczania Metody oceny WIEDZY Wykazanie wiedzy, zrozumienia, zastosowania, analizy, syntezy, oceny Wykłady Tutorial Dyskusje Egzamin końcowy Test wielokrotnego wyboru Esej (raport) ZACHOWANIA Praca w grupie Seminarium Praktyka kliniczna Prezentacje UMIEJĘTNOŚCI LaboratoriumOcena praktycznych umiejętności PRZYKŁADY Maria Ziółek - Ekspert Boloński

23 Efekty kształcenia Zaprojektowanie modułów/ programów Zapewnienie jakości Dla studentów Dla mobilności Korzyści wynikające ze zdefiniowania efektów kształcenia i ich powiązania z metodami nauczania, uczenia i oceną Korzyści wynikające ze zdefiniowania efektów kształcenia i ich powiązania z metodami nauczania, uczenia i oceną Maria Ziółek - Ekspert Boloński Dla pracodawców

24 Efekty kształcenia Zaprojektowanie modułów / programów Efekty kształcenia Zaprojektowanie modułów / programów Efekty kształcenia mogą: pomóc w zapewnieniu logicznego ułożenia treści kształcenia w modułach i przedmiotach pomóc w projektowaniu programu przez usunięcie powtarzających się treści i wypełnienie białych plam pomóc projektującym program w precyzyjnym określeniu celu przedmiotu i dopasowaniu komponentów programu wyjaśnić powiązania pomiędzy nauczaniem, uczeniem i oceną spowodować refleksję nad rozwojem efektywnych i zróżnicowanych metod oceny Maria Ziółek - Ekspert Boloński

25 Efekty kształcenia Zapewnienie jakości Efekty kształcenia Zapewnienie jakości Efekty kształcenia : podnoszą przejrzystość i porównywalność poziomów pomiędzy i wewnątrz kwalifikacji wykazują większą wiarygodność i użyteczność niż tradycyjne kwalifikacje odgrywają kluczową rolę jako punkty odniesienia dla norm instytucjonalnych i oceniających Maria Ziółek - Ekspert Boloński

26 Efekty kształcenia korzyści dla studentów i pracodawców Efekty kształcenia korzyści dla studentów i pracodawców Efekty kształcenia dostarczają: obszernego zestawienia stwierdzeń, co studenci będą w stanie osiągnąć po pozytywnym zakończeniu (zaliczeniu) studiów (przedmiotów/modułów) jasnej informacji pomagającej studentom w wyborze modułu, programu. To może prowadzić do efektywniejszego studiowania jasnej informacji dla pracodawców i instytucji szkolnictwa wyższego na temat charakterystyki określonych kwalifikacji absolwenta Maria Ziółek - Ekspert Boloński

27 Efekty kształcenia korzyści dla mobilności studentów Efekty kształcenia korzyści dla mobilności studentów Efekty kształcenia : biorą udział w mobilności studentów przez ułatwienie uznawalności ich kwalifikacji podnoszą przejrzystość kwalifikacji ułatwiają transfer punktów kredytowych dostarczają wspólnych form, które pomagają w promocji kształcenia przez całe życie (LLL) i mogą być użyteczne w organizowaniu wielu ścieżek kształcenia w systemie edukacji Maria Ziółek - Ekspert Boloński

28 1. Konstrukcja tabeli zbiorczej, która: przedstawia informacje o całym programie studiów (treści programowe, efekty kształcenia) ułatwia identyfikację powtórzeń i białych plam Uwagi praktyczne Maria Ziółek - Ekspert Boloński

29 Znajomość i zrozumienie (Z&Z), Umiejętności (U) Przedmiot/moduł Przedmiot/moduł NCele kształcenia/ Efekty kształcenia (całe studia) Z&ZPojęcia1 Zastosowania 1 ………………… Pojęcia 2 Zastosowania 2 ………………… Pojęcia Zastosowania ……………… UStos. metod 1 Rozwiąz. probl. 1 ………………… Stos. metod 2 Rozwiąz. probl. 2 ………………… Metody Rozwiąz. probl. ……………………. Cele kształcenia/ Efekty kształcenia (przedmiot/moduł) Opis celów/efektów Opis celów/efektów N Opis programu studiów Uwagi praktyczne 2. Przy budowaniu programów – przynajmniej jeden semestr bez przedmiotów obejmujących standardy – ułatwia mobilność

30 Uczelnia A lub kierunek A Uczelnia B (może być za granicą) lub kierunek B Promocja i wspieranie mobilności studentów, nauczycieli akademickich, pracowników naukowych i administracyjnych Promocja i wspieranie mobilności studentów, nauczycieli akademickich, pracowników naukowych i administracyjnych Mobilność studentów I i II cyklu Studia II stopnia Studia I stopnia Uczelnia A lub kierunek A Uczelnia B (może być za granicą) lub kierunek B MOBILNOŚĆ POZIOMAMOBILNOŚĆ PIONOWA Możliwa zmiana kierunku studiów

31 Jak wykorzystać przebudowę programów studiów do poprawy jakości i uelastycznienia studiów w Polsce ? Zacząć od rozumnego, jasnego zdefiniowania zakładanych efektów kształcenia w taki sposób, aby możliwe było sprawdzenie ich osiągnięcia Maria Ziółek - Ekspert Boloński