Europejskie Stowarzyszenie Ekologów (ESE)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
innowacyjna wielkopolska
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Doświadczenia z budowania relacji między Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ a jej otoczeniem – koncepcja Wydziałowej Rady Biznesu Dr Agnieszka Kurczewska,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM – NAUKA PRZEZ DZIAŁANIE
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Szkoła nie musi być zamknięta. Realizacja polityki oświatowej w Opolu. Centrum Nauk Przyrodniczych przy PG nr 6, jako przykład zagospodarowania budynku.
Doświadczenie Polskiej Zielonej Sieci w zakresie monitoringu i rzecznictwa funduszy unijnych.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku KRAKÓW
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
U4energy Europejski konkurs dla szkół
SERMO Stowarzyszenie Akademickich Ośrodków Nauczania Języków Obcych
Projekt Szkoła z klasą 2.0 Edycja 2011/2012. Cele projektu Celem Programu jest promowanie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno.
Opracował J. Stryjkowski
Proces Boloński Życie i twórczość.
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Ogólnopolski Klaster e-Zdrowie wizytówką Wrocławia
POMORSKI PARK NAUKOWO-TECHNOLOGICZNY W GDYNI Stan wdrażania Kierunki rozwoju II Forum Innowacyjne – Gdańsk, r.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
SIDE- CLUSTER liderem ekoprzedsiębiorczości Projekt finansowany z budżetu Województwa Dolnośląskiego
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego – nowa jakość, nowe szanse.
Ko-Kluby Przedsiębiorczości – promocja świadomości proekologicznej wśród młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja wspomagania szkół
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Organizowane przez LGD „Qwsi”.  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” powstało w 2008 r. (rejestracja w KRS w lutym 2009 r.) w celu realizacji 4 osi priorytetowej.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Energia w Dolnośląskim Centrum Zaawansowanych Technologii Prof. dr hab. Miros ław Miller, Politechnika Wrocławsk a, DCZT.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Dolnośląski Klaster Energii Odnawialnej – jak praktycy pomagają gminom oszczędzać na energii Krzysztof Brzozowski Dolnośląski Klaster Energii Odnawialnej.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
XII Sympozjum Krajowej Rady Koordynatorów Projektów Badawczych UE (KRAB) 2 grudnia 2015, Narodowe Centrum Badań Jądrowych, Świerk Pozyskiwanie i realizacja.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Program Edukacja dla Doliny Baryczy. EDUKACJA DLA DOLINY BARYCZY Projekt edukacji regionalnej i przyrodniczej realizowany od stycznia 2014 do czerwca.
„InnoGastro - Innovative Approach to Gastronomy in Vocational Schools"
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
ISO 14001:2015 Spotkanie otwarte Stowarzyszenia Polskie Forum Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy ISO Biuro Usług Doskonalenia Zarządzania.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
„Podnosimy bezpieczeństwo pracy w rolnictwie poprzez wymianę naszych doświadczeń szkoleniowych” Projekt nr PL01-KA
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Europejskie Stowarzyszenie Ekologów (ESE) European Association of Ecologists dr inż. Barbara Mianowska wiceprezes

Europejskie Stowarzyszenie Ekologów zał Europejskie Stowarzyszenie Ekologów zał. 2001, działa na zasadzie wolontariatu Podstawowe działania: wykonywanie zadań na rzecz ochrony środowiska naturalnego; popularyzowanie wiedzy z dziedziny ochrony środowiska; promocja oraz popieranie proekologicznych inicjatyw oraz zdrowego trybu życia; realizacja zadań ekorozwoju; tworzenie płaszczyzny wymiany informacji i doświadczeń w kraju i za granicą

Nasze działania NASZE DZIAŁANIA Nawiązanie kontaktu ze Szwedzko-Polskim Towarzystwem Ochrony Przyrody - warsztaty aktywnej edukacji metodą EcoLogik w Malmo. Zdobyte doświadczenia prezentowane były na szkoleniach i konferencjach, zostały opublikowane w miesięczniku EkoŚwiat oraz są aktualnie wykorzystywane w praktyce szkolnej. Oszczędzanie energii i wody oraz pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych (SPARE) – międzynarodowy program edukacyjny realizowany w 13 krajach Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Centralnej Grażyna Jaworska, prezes ESE, koordynator programu w Polsce Nasze działania W 2004 - zaproponowano Europejskiemu Stowarzyszeniu Ekologów kierowanie działaniami w grupie państw Europy Wschodniej Program został poszerzony o projekt pozyskiwania energii słonecznej, planujemy tworzenie sieci Solar School - centrów praktycznej edukacji ekologicznej.

SESJE EKOLOGICZNE czy wiemy co jemy?, czy wiemy co pijemy? chemia minerałów i inne

Nasze działania Projekt: „WIELKA WYSPA” Wrocław za pracę z młodzieżą szkolną Europejskie Stowarzyszenie Ekologów otrzymało wyróżnienie w 2002 roku w IV Ogólnopolskiej Edycji Konkursu o Indywidualną Nagrodę Bayera

Rajdy Ekologiczne oznaczanie roślin badanie jakości wód projektowanie krajobrazu

Dolnośląśki Festiwal Nauki impreza popularnonaukowa organizowana przez wyższe uczelnie Wrocławia, PAN oraz środowiska pozauczelniane zajęcia odbywają się we Wrocławiu i czterech miastach Dolnego Śląska corocznie rośnie liczba uczestników dr inż. Barbara Mianowska – koordynator sesji ząbkowickich ESE jest współorganizatorem sesji w Ząbkowicach Śląskich

Dolnośląski Festiwal Nauki w Ząbkowicach Śląskich 2002 historia Srebrna Góra i jej twierdzy 2003 podziemne krajobrazy kopalni w Złotym Stoku 2004 parkowe założenie w Zespole Klasztornym w Henrykowie 2005 krajobraz średniowiecznego miasta Ziębice 2006 pałac Królewny Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim

Active Learning Integracja Aktywnego Nauczania i Monitoringu Energetycznego z Programem Szkolnym. Okres realizacji 36 miesięcy (2006 - 2009.) Koordynator Międzynarodowy Norwegian Energy Efficiency Inc. Koordynatorzy w Polsce Europejskie Centrum Energii Odnawialnej dla Państw Regionu Morza Bałtyckiego (Warszawa) oraz Europejskie Stowarzyszenie Ekologów (Wrocław). Finansowanie Komisja Europejska. Celem projektu jest redukcja zużycia energii w budynkach szkolnych i domach poprzez edukację młodzieży. Zwiększenie efektywności energetycznej, korzystanie ze źródeł energii odnawialnej oraz monitoring energetyczny (EM) to najważniejsze zadania aktywnego nauczania. Projekt Active Learning (AL) będzie realizowany w oparciu o inne programy międzynarodowe w tym o Szkolny Projekt Energetyczny SPARE, w którym uczestniczą polskie placówki. Koordynatorem międzynarodowym SPARE jest Norweskie Towarzystwo Ochrony Przyrody a w Polsce Europejskie Stowarzyszenie Ekologów. Więcej informacji o tym programie jest zamieszczonych na stronie internetowej: www.spareworld.org

W projekcie uczestniczą dzieci i młodzież z 14 państw (z Norwegii, Grecji, Belgii, Francji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Szwecji, Litwy, Węgier, Słowenii, Czech, Bułgarii i Polski). W Polsce program będzie realizowany pilotażowo w kilkunastu placówkach na terenie Dolnego Śląska i w Warszawie. Rezultatem ma być redukcja zużycia energii w szkołach o ok. 5 % kWh. Program AL jest adresowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz placówek ponadgimnazjalnych i będzie realizowany poprzez aktywne włączenie młodzieży w działania praktyczne. Do szczególnych zadań Active Learning należy zaliczyć: zaangażowanie młodzieży w realizację zadań praktycznych; promocja i integracja AL z programem szkolnym; opracowanie materiałów edukacyjnych dla uczniów; przeprowadzenie monitoringu energetycznego; utworzenie strony internetowej o projekcie; szkolenia dla nauczycieli; włączenie władz oświatowych do projektu; kooperacja z innymi międzynarodowymi programami energetycznymi (FEEDU, SPARE, Eco-schools, KidsCorner). Podczas trwania projektu planowanych jest 6 konferencji międzynarodowych. Po 25 miesiącach realizacji koordynatorzy wszystkich państw biorących udział w projekcie mają się spotkać w Polsce.

Podczas realizacji projektu zostanie opracowanych sześć zestawów edukacyjnych. Zestaw 1 – integracja z programem szkolnym przedstawienie programów aktywnej edukacji i monitoringów energetycznych realizowanych w poszczególnych krajach; ewaluacja najważniejszych realizowanych programów dotyczących energetyki; opis systemu szkolnictwa w poszczególnych państwach i możliwości realizacji AL.; opracowanie strategii AL. Promocja zestawów edukacyjnych; zdefiniowanie kryteriów sukcesu integracji i wymiany doświadczeń; Zestaw 2- opracowanie materiałów do nauczania utworzenie międzynarodowych grup doradczych (IAG) w celu dostarczenia i wprowadzania danych i informacji podczas trwania projektu; powołanie krajowych grup doradczych (NAGs) – nauczycieli, metodyków, ekspertów zajmujących się energetyką, rodziców w celu wprowadzania informacji i danych oraz opracowania nowych materiałów niezbędnych do realizacji programu. Ważną rolę będą spełniać Lokalne Agencje Energetyczne; ocena współpracy szkół w ramach istniejących już projektów; opracowanie materiałów niezbędnych przy realizacji programu i zaadoptowanie ich do istniejących podstaw programowych oraz przetłumaczenie na języki ojczyste. Materiały będą dostępne na stronie internetowej i oceniane podczas realizacji programu a nowe propozycje będą wprowadzane przez krajowe grupy doradcze.

Zestaw 3- wdrażanie EM i AL. wybranie uczestników projektu (minimum 10 szkół) w każdym kraju; współpraca z władzami oświatowymi; przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli z placówek pilotażowych; testowanie materiałów szkoleniowych; realizacja programu; wymiana doświadczeń i ewaluacja programu. Sporządzenie raportu. Zestaw 4-utworzenie sieci utworzenie sieci w celu pogłębienia współpracy uczestników projektu; wymiana doświadczeń i promowanie w Europie AL i AM; powołanie Europejskich Sieci Edukacyjnych (włączenie władz oświatowych, nauczycieli, szkół); promowanie i koordynacja z istniejącymi już programami międzynarodowymi. Zestaw 5- ewaluacja ocena wiedzy i postaw uczniów dotyczących korzystania ze źródeł energii odnawialnej i zwiększenia efektywności energetycznej przed realizacją i po wprowadzeniu projektu; ewaluacja działań i całego programu. Zestaw 6- wspólne obowiązki wprowadzanie danych do systemu informacji komputerowych; udział w spotkaniach koordynatorów, konferencjach dotyczących Inteligent Energy- Europe i innych dotyczących podobnych programów; opracowania artykułów, broszur i informowanie mediów o programie, organizowanie wystaw, akcji itp.

Zabawy energią

Deklaracja Współpracy w Ramach Sieci Naukowo-Gospodarczej „ENERGIA” * Dolnośląskiego Centrum Zaawansowanych Technologii Niżej podpisani, mając na uwadze: konieczność tworzenia skutecznych mechanizmów transferu wiedzy i innowacji z nauki do praktyki gospodarczej oraz rozwój zaawansowanych technologii w obszarze energii alternatywnych i odnawialnych na Dolnym Śląsku, wyrażają niniejszym wolę integracji swojego potencjału naukowego, organizacyjnego i technicznego. Integracji tej służyć będzie regionalna sieć naukowo-gospodarcza „Energia” Dolnośląskiego Centrum Zaawansowanych Technologii (DCZT), do której deklarują przystąpienie. Podpisując niniejszą Deklarację Współpracy, podmioty przystępujące do Sieci akceptują następujące zasady jej funkcjonowania: Sieć ma charakter otwarty. Członkami założycielami Sieci są Politechnika Wrocławska jako koordynator DCZT, Uniwersytet Wrocławski, Akademia Medyczna we Wrocławiu oraz Akademia Rolnicza we Wrocławiu . Koordynatorem Sieci ustanawia się Politechnikę Wrocławską. Pracami Sieci kieruje Rada Sieci, w skład której wchodzą wskazani pisemnie przedstawiciele Członków Założycieli Sieci. Każdy z Członków Założycieli Sieci wskazuje jednego przedstawiciela do Rady Sieci. Rada Sieci jest organem inicjującym, opiniodawczym, opiniotwórczym i doradczym Sieci w zakresie planowanych i przeprowadzanych przedsięwzięć oraz kierunków rozwoju. W szczególności do zadań Rady Sieci należy: ocena merytoryczna przedsięwzięć, ich opiniowanie oraz doradztwo w sprawach projektów, ustalanie perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej Sieci, wyrażanie opinii w sprawie przystąpienia nowego kandydata do Sieci.

Promocja projektu AL Wrocław OBORNIKI Legnica Trzebnica Ząbkowice Sląskie

Grupy Doradcze Jerzy Żurawski JACO Conservation Energy Centre, Wrocław Energy expert prof. Mirosław Miller Technical University, Wrocław Agnieszka Bielska Ministry of the Environment Educational expert Renata Kamińska Department of Education in Wroclaw School authority Zenon Tagowski The office of the Marshal of Dolnoslaskie Voivodeship prof. Zuzanna Borcz The Agricultural University of Wroclaw Piotr Lisiecki

Zachowanie bioróżnorodności Międzynarodowy program inicjowany przez Europejskie Stowarzyszenie Ekologów Prowadzenie programu na różnych szczeblach nauczania Budowanie pionowych grup w myśl zasady mistrz – uczeń Ścisła współpraca z uczelniami wyższymi Cykl zajęć dla koordynatorów poszczególnych projektów Pomoc w pozyskaniu środków finansowych na realizację programów edukacyjnych Współpraca z samorządem lokalnym Międzynarodowa współpraca Wymiana doświadczeń koordynatorów w dziedzinie edukacji ekologicznej

Współpraca w realizacji programu Wspólne warsztaty młodzieży szkolnej i członków studenckich kół naukowych (AR, Uwr, PWr) Współpraca ESE z angielskim stowarzyszeniem Field Studies Council – prawo wydania kluczy do rozpoznawania gatunków Materiały pomocnicze opracowane przez ESE

Europejskie Stowarzyszenie Ekologów ul. Braci Gierymskich 107B 51-640 Wrocław eseeko@wp.pl