Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Adam Ludwikowski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Gospodarka odpadami.
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
KOMPETENCJE KONTROLNE W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI
Prawo administracyjne
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Inspekcja Ochrony Środowiska
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego 2010 Wojciech Kozak Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Kraków 24 lutego 2009 r. Departament Środowiska.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Stan Wdrożenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami na Dolnym Śląsku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Rozwiązywanie zagadnień związanych z gospodarką odpadami na poziomie gminy czy też w skali powiatu wymaga stworzenia kompleksowego i długofalowego planu.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Małgorzata Szymborska.
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
STAN PRAC NAD AKTAMI WYKONAWCZYMI DO NOWELIZACJI USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Częstochowa, 1.
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Zapis prezentacji:

Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Adam Ludwikowski „Współdziałanie organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie w zakresie zapobiegania zagrożeniom środowiska odpadami komunalnymi” „Kompetencje Inspekcji Ochrony Środowiska w zakresie nadzoru nad gospodarką odpadami komunalnymi” Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska Adam Ludwikowski Warszawa, styczeń 2010

ZOBOWIĄZANIA AKCESYJNE 1 maja 2004 r. – Polska zostaje członkiem Unii Europejskiej. Odpowiedzialność za wdrażanie standardów UE: administracja rządowa, administracja samorządowa, podmioty gospodarcze, instytucje i organizacje, obywatele, Realizacja wdrażania standardów przebiega na trzech poziomach: centralnym, regionalnym, lokalnym. IMPLEMENTACJA PRAWA UE - DOKUMENTY STRATEGICZNE (plany, programy) – WDRAŻANIE (harmonogramy działań) - MONITOROWANIE – DZIAŁANIA KORYGUJĄCE

ZOBOWIĄZANIA AKCESYJNE Traktat Akcesyjny – Polska uzyskała okresy przejściowe w obszarze „ŚRODOWISKO” dla 9 dyrektyw i 1 rozporządzenia. Istotne zobowiązania z zakresu gospodarki odpadami: 1 maja 2004 r.– likwidacja tzw. dzikich wysypisk odpadów; 31 grudnia 2009 r. – dostosowanie składowisk odpadów do wymogów technicznych i lokalizacyjnych, określonych w decyzjach odpowiednich organów, 31 grudnia 2010 r. - uzyskanie pozwoleń zintegrowanych zgodnie z dyrektywą 96/61/WE dla składowisk wymienionych w TA (7 w mazowieckim), 1 stycznia 2012 r. – dostosowanie gminnych składowisk odpadów komunalnych do wszystkich wymogów dyrektywy 99/31/WE w sprawie składowania odpadów, pod warunkiem zgodności z celami pośrednimi (cel pośredni na rok 2008 – składowanie 68% odpadów zgodnie z dyrektywą, został osiągnięty) ; ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania do dnia 31 grudnia 2010 r. do nie więcej niż 75%, 31 grudnia 2013 r. do nie więcej niż 50%, 31 grudnia 2020 r. do nie więcej niż 35% odpadów wytworzonych w 1995 r. Kolejne obowiązki pojawiają się w miarę wchodzenia w życie nowych przepisów.

PODSTAWY PRAWNE Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; określa relacje wzajemne uczestników systemu gospodarki odpadami komunalnymi, którymi są: gmina – właściciel nieruchomości – przedsiębiorca odbierający odpady od właścicieli nieruchomości; Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach; określa zasady ogólne postępowania z odpadami w celu ochrony środowiska, w rozdziale 3a określa zadania samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi; Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska; określa ogólne zasady ochrony środowiska oraz warunki korzystania z jego zasobów, daje samorządom uprawnienia kontrolne.

PODSTAWY PRAWNE Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem, w gospodarce odpadami komunalnymi gmina pełni funkcje: planistyczno – organizacyjne, reglamentacyjne, kontrolne, egzekucyjne. To właśnie gmina musi egzekwować od wszystkich, w tym od mieszkańców i przedsiębiorców odbierających odpady komunalne, przestrzeganie obowiązującego prawa.

ZASADY W GOSPODARCE ODPADAMI KOMUNALNYMI Ważne zasady w gospodarce odpadami komunalnymi: objęcie wszystkich mieszkańców gminy systemem zbierania wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, w tym nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych, selektywne zbieranie z gospodarstw domowych odpadów opakowaniowych (szkło, makulatura, metale, plastiki), zapewnienie warunków do selektywnego zbierania odpadów niebezpiecznych wydzielonych ze strumienia odpadów komunalnych, zapewnienie warunków do odbierania odpadów wielkogabarytowych, selektywne zbieranie z gospodarstw domowych odpadów ulegających biodegradacji, zapewnienie warunków do selektywnego zbierania odpadów budowlanych z drobnych remontów, zapewnienie warunków do zbierania odpadów zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (obowiązek zebrania 4 kg tego rodzaju odpadów na mieszkańca w skali roku).

OBOWIĄZKI W GOSPODARCE ODPADAMI KOMUNALNYMI Na szczeblu krajowym i na każdym poziomie administracji samorządowej opracowywanie i aktualizacja planów gospodarki odpadami (co 4 lata) oraz raportowanie (co 2 lata) o ich realizacji. W znacznej części gmin działania planistyczne, organizacyjne oraz sprawozdawcze realizowane są z opóźnieniem. WIOŚ, poza możliwością wystąpienia do Rady Gminy, nie dysponuje odpowiednimi kompetencjami co do skutecznego nadzoru w tym obszarze. Na poziomie gminnym zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji własnych lub wspólnych z innymi gminami albo przedsiębiorcami instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych albo zapewnienie warunków do takich działań przez przedsiębiorców; Na poziomie wojewódzkim zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji instalacji i urządzeń do odzysku i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych, wydzielonych z odpadów komunalnych. WIOŚ wykonuje kontrole istniejących instalacji oraz kontroluje oddawanie do eksploatacji nowych obiektów gospodarki odpadami.

OBOWIĄZKI W GOSPODARCE ODPADAMI KOMUNALNYMI Obowiązki gminy w gospodarce odpadami komunalnymi: uchwalanie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy; jest to akt prawa miejscowego, wydawanie z urzędu decyzji, na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy o odpadach, prowadzenie wykazu przedsiębiorców zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, informowanie mieszkańców o miejscach zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, selektywne zbieranie i przekazywanie do odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. WIOŚ, poza możliwością wystąpienia do Rady Gminy, nie dysponuje odpowiednimi kompetencjami, co do skutecznego nadzoru w tym obszarze. Organy Inspekcji Ochrony Środowiska nie są uprawnione do kontroli prawidłowości działania organów samorządu gminy.

OBOWIĄZKI W GOSPODARCE ODPADAMI KOMUNALNYMI Obowiązki gminy w gospodarce odpadami komunalnymi: nadzór nad zawieraniem umów na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, kontrole właścicieli nieruchomości, podejmowane w oparciu o art. 379 ust.2 ustawy - Prawo ochrony środowiska, wykonywane przez upoważnionych pracowników gminy lub straż miejską , wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przeprowadzanie kontroli przedsiębiorców w zakresie przestrzegania warunków, określonych w wydanych zezwoleniach. WIOŚ, poza możliwością wystąpienia do Rady Gminy, nie dysponuje odpowiednimi kompetencjami, co do skutecznego nadzoru w tym obszarze. Inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska nie posiadają uprawnienia do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia przeciwko obowiązkom, określonym w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

OBOWIĄZKI W GOSPODARCE ODPADAMI KOMUNALNYMI Kompetencje administracji samorządowej w gospodarce odpadami komunalnymi: W oparciu o art. 379 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska marszałek województwa, starosta, organ wykonawczy gminy sprawują kontrolę przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie objętym właściwością tych organów, Organy mogą upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników podległych im urzędów lub funkcjonariuszy straży gminnych (art. 379 ust. 2 ustawy), Organy samorządowe występują do WIOŚ o podjęcie działań, będących w jego kompetencji (wymierzenie kary, wstrzymanie działalności), po stwierdzeniu w wyniku kontroli, naruszenia lub podejrzenia naruszenia, przepisów o ochronie środowiska. Do wystąpienia organ samorządowy dołącza dokumentację sprawy (art. 379 ust. 5 ustawy).

KOMPETENCJE WIOŚ Uprawnienia WIOŚ określone ustawą o Inspekcji : Kompetencje Inspekcji Ochrony Środowiska dotyczą przede wszystkim nadzoru nad wytwarzaniem i postępowaniem z odpadami przemysłowymi, które stanowią około 92% wszystkich rodzajów odpadów powstających w Polsce. Uprawnienia WIOŚ określone ustawą o Inspekcji : kontrola podmiotów korzystających ze środowiska, w tym gospodarujących odpadami: wytwarzających odpady, prowadzących działalność w zakresie zbierania, unieszkodliwiania i odzysku odpadów, działania pokontrolne: zastosowanie pouczenia w trybie art. 41 ustawy – Kodeks wykroczeń, nakładanie grzywny w drodze mandatu karnego, kierowanie wniosku do sądu grodzkiego lub zawiadomienie organów ścigania o popełnieniu przestępstwa, wydawanie zarządzeń pokontrolnych, kierowanie wystąpień do organów administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego,

KOMPETENCJE WIOŚ Uprawnienia WIOŚ określone ustawą o Inspekcji Ochrony Środowiska: wydawanie decyzji: - nakładających administracyjną karę pieniężną za naruszenie warunków decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska lub decyzji określającej miejsce i sposób magazynowania odpadów, wstrzymujących działalność, powodującą zagrożenie życia lub zdrowia albo zniszczenie środowiska w znacznych rozmiarach (art. 364 ustawy Prawo ochrony środowiska; art. 13 ust. 6 ustawy o odpadach), wstrzymujących użytkowanie instalacji (art. 367 ust.1 ustawy Prawo ochrony środowiska), nakładających na podmiot do tego zobowiązany tzw. opłatę sankcyjną: za brak selektywnej zbiórki 10 - 40 tys. zł, od 2011r. za brak ograniczenia w składowaniu odpadów biodegradowalnych 40 – 200 tys. zł.

KOMPETENCJE WIOŚ Zamierzone działania WIOŚ w Warszawie na rok 2010: „Ogólnopolski cykl kontrolny, dotyczący składowisk odpadów komunalnych w oparciu o Kpgo 2010” - kontynuacja wcześniejszych etapów cyklu, kontrole wszystkich składowisk odpadów, które podlegały do 31 grudnia 2009 r. obowiązkowi dostosowania do wymogów technicznych, określonych w decyzjach organów ochrony środowiska, wydawanie przez MWIOŚ odpowiednich decyzji; kontynuacja „mobilizacji” gmin poprzez kolejne wystąpienia, dotyczące zużytego sprzętu, wydawania zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, nadzoru nad realizacją wydawanych zezwoleń oraz sposobu pozbywania się nieczystości stałych i płynnych przez osoby fizyczne.

KOMPETENCJE WIOŚ Zamierzone działania WIOŚ w Warszawie na rok 2010: kontrole wszystkich zakładów, przetwarzających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny w ramach realizacji celu: „Ograniczanie negatywnego oddziaływania na środowisko w zakresie postępowania z odpadami”, „Ogólnopolski cykl kontrolny przestrzegania przepisów ochrony środowiska przez podmioty prowadzące gospodarkę odpadami opakowań szklanych” - kontrola organizacji odzysku oraz recyklerów, między innymi w aspekcie współpracy z gminami w zakresie selektywnego zbierania opakowań szklanych; „Ogólnopolski cykl kontrolny podmiotów prowadzących odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych ze szczególnym uwzględnieniem instalacji do zagospodarowania odpadów biodegradowalnych” - kontrola instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych, takich jak sortownie i kompostownie;

KOMPETENCJE WIOŚ Podejmowane dotychczas działania mobilizujące Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska adresowane do gmin: opracowanie i zamieszczenie na stronie internetowej listy kontrolnej gmin, ułatwiającej gminom dokonanie samooceny, co do realizacji zadań, dotyczących gospodarki odpadami komunalnymi, opracowanie i rozpowszechnianie publikacji i ulotek na temat postępowania z odpadami, wystąpienie do 314 gmin z pytaniem, dotyczącym informowania mieszkańców o zasadach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

KOMPETENCJE WIOŚ WSPÓŁPRACA Z SAMORZĄDEM Zapytanie rozesłano do 314 gmin; Odpowiedzi przysłało 286 gmin (91 %),  w tym: gminy, które umieściły informację o zbierających zużyty sprzęt na stronie internetowej - 212 (75% odpowiadających; 68% wszystkich gmin Mazowsza), deklarowana inna forma informowania mieszkańców lub inna informacja na stronie niż wymagana w ustawie - 25. ponadto: brak informacji na stronie - 66 gmin, brak informacji w ogóle - 49 gmin. MWIOŚ ponownie wystąpił do gmin, wyznaczając 31 stycznia 2010 r. jako termin, po upływie którego zostaną podjęte działania sankcyjne.

KOMPETENCJE WIOŚ Działalność edukacyjna

ODPADY KOMUNALNE W MAZOWIECKIM W województwie mazowieckim w 2008 r. zebrano 1,56 mln ton niesegregowanych odpadów komunalnych, średnio na jednego mieszkańca 324 kg/rok, przy szacowanej ilości wytworzonej 394 kg/mieszkańca/rok. Pomnożona przez około 5,2 mln mieszkańców różnica 70 kg między ilością wytworzoną a zebraną daje 364 tys. ton odpadów w skali roku. To są te odpady, które trafiają do środowiska w postaci dzikich wysypisk, lub w postaci emisji z palenisk domowych. Obszar Odpady zebrane [kg/M/rok]   2008 UE-27* 522 Polska 263 woj. mazowieckie 324 Warszawa 476,8 * Wytworzone w 2007 r. Ilość zebranych odpadów komunalnych w przeliczeniu na 1 mieszkańca [kg/rok] w 2008 roku (wg danych GUS)

ODPADY KOMUNALNE W MAZOWIECKIM Polska Woj. mazowieckie Odpady w 2008 r. [tys. Mg] Polska woj. mazowieckie składowane 8 700 1 370 przetworzone termicznie 62,7 przetworzone biologicznie i metodami mechaniczno-biologicznymi 385 126

ODPADY KOMUNALNE W MAZOWIECKIM Liczba „dzikich” wysypisk na Mazowszu Wysypiska "dzikie" obszar 2007 2008 woj. mazowieckie 307 287 miasto 167 148 wieś 140 139 Polska 2828 3481 miasto 838 1090 wieś 1990 2391 W województwie mazowieckim liczba dzikich wysypisk w 2008r. zmalała o 6,5 %. Wysypiska w miastach stanowiły 51,6 % wszystkich dzikich wysypisk (w 2007r. - 54,4 %). Tereny, gdzie najczęściej spotyka się dzikie wysypiska, to miejsca w pobliżu zakładów gospodarki odpadami, nieużytki, pobocza dróg, boczne drogi, tereny prywatne (szczególnie na obrzeżach miast) i cieki wodne.

PODSTAWY PRAWNE Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności art. 74 określa, że władze publiczne prowadzą politykę, zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom, a ochrona środowiska jest ich obowiązkiem. Obowiązek ochrony środowiska spoczywa zarówno na organach administracji publicznej jak i na użytkownikach środowiska. Ustawa z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie w art. 22. ust 2. stanowi, że Wojewoda odpowiada za wykonywanie polityki Rady Ministrów w województwie, a w szczególności zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach;

PODSTAWY PRAWNE W razie nie rokującego nadziei na szybką poprawę USTAWA z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym: W razie nie rokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy, Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, może zawiesić organy gminy i ustanowić zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłużej jednak niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną kadencję.

PROPOZYCJE WSPÓŁDZIAŁANIA Kowalski jako osoba fizyczna – kontrole upoważnionego pracownika urzędu gminy, Straży Miejskiej, Policji, Przedsiębiorca, odbierający odpady komunalne - kontrole upoważnionego pracownika urzędu gminy, w transporcie kontrole ITD, Policji, Instalacje do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych – kontrole WIOŚ, Zgodność z prawem uchwał Rady Gminy – nadzór Wojewody, Zgodność z prawem decyzji / zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych – Samorządowe Kolegium Odwoławcze, Dzikie wysypiska – kontrole Straży Miejskiej, Policji, PSP, PSR.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ