PROCES BOLOŃSKI - o co chodzi ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
KONTROLA CZY KULTURA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA w szkole wyższej
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
STUDIA DOKTORANCKIE w świetle procesu bolońskiego
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Reforma szkolnictwa wyższego Stanowisko Zarządu Krajowego Niezależnego Zrzeszenia Studentów Michał Piątek Członek Zarządu Krajowego NZS Student SGH.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Jak to robią inni ? – wybrane zagadnienia organizacji poradnictwa zawodowego na świecie – planowanie kariery zawodowej jako przedmiot szkolny Jak to robią
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Akademia do Spraw Edukacji i Ustawicznego Rozwoju Nauczycieli Bawarii W imieniu Bawarskiego Ministerstwa Edukacji podejmuje i koordynuje wszystkie działania.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
ZARZĄDZANIE NIEPUBLICZNYM UNIWERSYTETEM PRZYMIOTNIKOWYM W POLSCE Małgorzata Wróblewska.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
STUDIA W JĘZYKACH OBCYCH cel czy narzędzie? na przykładzie Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej Tomasz Saryusz-Wolski, Politechnika.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

PROCES BOLOŃSKI - o co chodzi ? „V Regionalna Konferencja Dla Nauczycieli” (Wrocław, 10. października 2008 roku) Janusz M. Pawlikowski Politechnika Wrocławska, ekspert boloński janusz.m.pawlikowski@pwr.wroc.pl

(zamiast motta) Zjednoczona Europa to nie tylko wspólna waluta, swobodny przepływ ludzi, wspólny rynek towarów i usług, etc. ; ale także - i przede wszystkim: INTELEKTUALNY, EDUKACYJNY, KULTUROWY I SOCJALNY WYMIAR NASZEGO KONTYNENTU

PODSTAWOWY CEL PROCESU BOLOŃSKIEGO JMP PODSTAWOWY CEL PROCESU BOLOŃSKIEGO Stworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, EOSW (powiązanego z Europejskim Obszarem Badań Naukowych, EOBN) w którym funkcjonować będą wspólnie opracowane zasady organizacji kształcenia na poziomie wyższym; z poszanowaniem instytucji i tradycji krajów uczestniczących w tym procesie. Następnie - zwiększenie atrakcyjności oraz konkurencyjności EOSW (plus EOBN) w Europie i w całym świecie !

CELE DO ZREALIZOWANIA W RAMACH EOSW JMP CELE DO ZREALIZOWANIA W RAMACH EOSW 1. Kształcenie na wysokim poziomie studentów dla potrzeb europejskiego! i krajowych/regionalnych rynków pracy. 2. Przygotowywanie światłych obywateli demokratycznych państw, aktywnie dbających o swój ciągły rozwój (w tym – edukacyjny). 3. Promowanie wysokiej mobilności studentów i pracowników oraz wspieranie kształcenia ustawicznego („lifelong learning”, LLL).

NARZĘDZIA REALIZACJI CELÓW JMP NARZĘDZIA REALIZACJI CELÓW 1. Ramowa (europejska i krajowe) struktura kwalifikacji. 2. Wprowadzenie studiów 2 – 3 stopniowych. 3. Standardy i procedury zapewniania jakości kształcenia. 4. System akumulacji i transferu osiągnięć studentów i absolwentów, ECTS. 5. Suplement do dyplomu 6. inne 5 5

GDZIE JESTEŚMY ? Ranking „Londyński” : JMP GDZIE JESTEŚMY ? {dane z końca roku 2007} Ranking „Londyński” : - dwie polskie uczelnie dopiero w CZWARTEJ setce; - w PIERWSZEJ dwusetce są, n. p. 4 uczelnie ze Szwecji; 3 uczelnie z Hong Kong i Korei Południowej; 2 uczelnie z Malezji, po jednej z Tajlandii i Tajwanu; prym wiodą uczelnie z USA: 54 i z Wlk. Brytanii: 30. Ranking „Szanghajski” : wyniki bardzo podobne; w Europie wyraźnie przoduje Wlk Brytania i Niemcy.

JMP GDZIE JESTEŚMY ? c. d. {dane z roku 2007} Raport OECD na temat szkolnictwa wyższego w Polsce z 2007 roku: ● zdecydowanie przeważa „akademickość” systemu; ● brak jest powszechnej akceptacji dla „trójstopniowości” kształcenia; ● przestarzały model kariery; długoletnie i pracochłonne „wspinanie się po drabinie awansu naukowego skutkuje zaniedbywaniem doskonalenia dydaktycznego [a co to za kariera !]; ● zbyt duża „dwuetatowość” nauczycieli akademickich; ● słaba władza centralna: rektora i prorektorów. 7 7

GDZIE PRAWDOPODOBNIE BĘDZIEMY PROGNOZA CHEPS (TWENTE) JMP GDZIE PRAWDOPODOBNIE BĘDZIEMY PROGNOZA CHEPS (TWENTE) Prognoza wykonana metodą delficką we wrześniu 2004, z horyzontem 2020 roku, z udziałem około 750 ekspertów z 24 krajów. Po analizie otrzymano trzy scenariusze najbardziej prawdopodobnego rozwoju sytuacji w Europie –„krajobrazu edukacyjnego EOSW – 2020” * CENTRALIA (dominacja polityczno – biurokratyczna) * OCTAVIA (dominacja środowiska akademickiego) * VITIS VINIFERA (dominacja rynku edukacyjnego i rynku pracy)

CENTRALIA („MIASTO SŁOŃCA”) JMP CENTRALIA („MIASTO SŁOŃCA”) Podstawowe cechy : ścisła, hierarchiczna koordynacja, sterowana centralnie z Brukseli; dominacja dużych (w zasadzie – państwowych) uczelni; nauczanie połączone z badaniami (model „klasyczny” uniwersytetu); stratyfikacja geograficzna (M + D na „Zachodzie” ; zaś B + M na „Wschodzie”); „nauczanie na Wschodzie, nauka na Zachodzie”; obowiązkowa i okresowa akredytacja uczelni.

OCTAVIA („MIASTO PAJĘCZYNA”) JMP OCTAVIA („MIASTO PAJĘCZYNA”) Podstawowe cechy : system edukacji koordynowany „sieciowo”; władza rozproszona m. w. równomiernie po uczelniach; współistnienie różnych typów uczelni, powiązanych wzajemnie; różne modele kształcenia, ale M + D na „Zachodzie”; preferowany system kształcenia: nauczanie + praca; różne systemy studiów (stacjonarne, niestacjonarne, LLL, e-L, kształcenie modułowe + ECTS); „nauczanie na Wschodzie, nauka na Zachodzie”; dbałość o jakość – odpowiedzialność uczelni, ocena środowiska.

VITIS VINIFERA („MIASTO HANDLARZY”) JMP VITIS VINIFERA („MIASTO HANDLARZY”) Podstawowe cechy : system przeciwstawny CENTRALII, bardzo elastyczny; silna orientacja na wymagania rynku pracy; praktycznie cała władza w uczelni; swobodnie dobierana i elastyczna struktura wewnętrzna uczelni; różne modele kształcenia, świadectwa na każdym szczeblu; jakość kształcenia sprawą samej uczelni, akredytacja (jeśli) to tylko programów kształcenia.

PROGNOZA CHEPS (TWENTE) cont. JMP PROGNOZA CHEPS (TWENTE) cont. Zasadnicze elementy wszystkich trzech scenariuszy: model kształcenia: wszędzie B + M + D; „północ” i „zachód” Europy : raczej M + D, oraz badania naukowe; „południe” i „wschód” Europy : raczej B + M , a jeśli badania naukowe, to słabo finansowane; wyraźne różnice w systemach kształcenia. Jak widać, te scenariusze odzwierciedlają trzy podstawowe elementy otoczenia uczelni : WŁADZĘ (politycy); WIEDZĘ (środowisko akademickie) i RYNEK (rynek pracy i usług edukacyjnych).

POLSKIE UCZELNIE WOBEC AKTUALNYCH WYZWAŃ JMP POLSKIE UCZELNIE WOBEC AKTUALNYCH WYZWAŃ TRZY PODSTAWOWE ŹRÓDŁA NOWYCH WYZWAŃ Dynamiczne przemiany otoczenia uczelni. Konieczność nowej strategii – „odnalezienia się” w krajobrazie EOSW – 2020. Istota i rozwój „procesu bolońskiego”. [ aby odpowiedzieć na te wyzwania ] → KONIECZNA JEST GRUNTOWNA REFORMA SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE

POLSKIE UCZELNIE WOBEC AKTUALNYCH WYZWAŃ cont. JMP POLSKIE UCZELNIE WOBEC AKTUALNYCH WYZWAŃ cont. Ad 1. - przemiany demograficzne - postępujące procesy globalizacji zmiany społeczno – polityczno – kulturowe Ad 2. dalej Ad 3. konieczność dostosowania się (legislacja, obyczaje) do wymagań procesu bolońskiego

POLSKIE UCZELNIE WOBEC AKTUALNYCH WYZWAŃ cont. JMP POLSKIE UCZELNIE WOBEC AKTUALNYCH WYZWAŃ cont. Ad 2. Adaptacja strategii uczelni do przewidywanego scenariusza rozwoju EOSW wymaga, przede wszystkim: zdecydowanego podwyższenia kwalifikacji dydaktycznych nauczycieli akademickich, obejmujących między innymi biegłe operowanie językiem angielskim; ustawowego wprowadzenia nowego modelu kariery na uczelni jako kariery dydaktycznej (UCZELNIA !) a nie naukowej (która „biegnie” równolegle, ze swoimi stopniami, ale może być łączona z karierą dydaktyczną);  kreowania i ugruntowywania „europejskiego wymiaru” uczelni.

POLSKIE UCZELNIE WOBEC AKTUALNYCH WYZWAŃ cont. JMP POLSKIE UCZELNIE WOBEC AKTUALNYCH WYZWAŃ cont. Ad 2. (ciąg dalszy) Adaptacja strategii uczelni do przewidywanego scenariusza rozwoju EOSW wymaga także: racjonalizacji naboru na studia – nie każdy się na nie nadaje „zaraz po szkole średniej” (kursy wyrównawcze i.t.p. pomoc); powszechnego wprowadzenia „odpłatności za studia” = pobierania czesnego przez każdą uczelnię w ustalonej przez nią wysokości, niekoniecznie od studenta ! (czesne na przykład płaci państwo, samorząd, zakład pracy, etc.) co wreszcie zapewni prawdziwą, a nie tylko deklaratywną, równość podmiotów na rynku dydaktycznym; zmian w organizacji wewnętrznej uczelni. R E FO R M A ! 17 17

ZADANIA DO ZREALIZOWANIA W RAMACH EOSW c.d. JMP ZADANIA DO ZREALIZOWANIA W RAMACH EOSW c.d. A więc musimy : → stworzyć spójny oraz elastyczny system edukacji o wysokiej jakości, który jest nakierowany na efekty kształcenia studenta; → przejść od „nauczania studentów” do „pomocy studentom w uczeniu się samodzielnie”; → przestać udawać, że to ministerstwo i uczelnie wiedzą najlepiej, jakie efekty kształcenia ma osiągnąć absolwent uczelni – to wie i o tym decyduje rynek pracy. ZATRUDNIALNOŚĆ GŁUPCZE !!! 18 18

POLSKIE UCZELNIE WOBEC WYZWAŃ PRO-BOL JMP POLSKIE UCZELNIE WOBEC WYZWAŃ PRO-BOL Co jest jeszcze ważne ? Uruchomienie studiów w językach obcych (angielski !). Nieustanna i ciągła dbałość o jakość kształcenia. Promocja uczelni w „środowisku europejskim”, w tym włączanie się w projekty pilotujące o zasięgu europejskim. MYŚLENIE W KATEGORIACH „EFEKTÓW KSZTAŁCENIA”. niezależnie od (jeszcze) obowiązującej doktryny !!! Wprowadzenie studiów interdyscyplinarnych, oferty „kształcenia na odległość”, podyplomowego i LLL, etc.

RAMOWA STRUKTURA KWALIFIKACJI JMP RAMOWA STRUKTURA KWALIFIKACJI Tworzenie EOSW wymaga wzajemnego zaufania uczelni. Struktury kwalifikacji faktycznie istniały zawsze wewnątrz danego systemu szkolnictwa (kraju) ale opisywały zdobywane kwalifikacje raczej od strony „wejścia” a nie uzyskiwanych efektów kształcenia. Nowe struktury kwalifikacji koncentrują się na studencie, a nie na instytucji; czyli na efektach kształcenia a nie na stosowanych procedurach. Kwalifikacje muszą być opisane w miarę całościowo, to jest uwzględniać wszystkie założone cele kształcenia (wiedza, umiejętności, postawy). 20 20

czy proces boloński prowadzi do nowego wymiaru edukacji? TAK ! JMP czy proces boloński prowadzi do nowego wymiaru edukacji? TAK ! Zmiana przestrzeni edukacyjnej z krajowej na europejską, połączona z mobilnością studentów (ECTS) i pracowników; Europejski wymiar dyplomów, powszechnie i bezwarunkowo uznawalnych w całym EOSW (Krajowa Struktura Kwalifikacji, Suplement do Dyplomu); Dobre uczelnie polskie, o rozpoznawalnej marce, (ostatnio tu i ówdzie nazywane „okrętami flagowymi”) nabierają wymiaru europejskiego jako część nowoczesnego systemu edukacyjnego i mogą się stać Regionalnymi Centrami Edukacji.

czym więc jest proces boloński ? JMP czym więc jest proces boloński ? Ostatecznym zerwaniem z „tradycyjnym” (w gruncie rzeczy średniowiecznym) modelem uczelni, według którego w uczelni przede wszystkim prowadzi się badania (dociekania) naukowe, a ich wynikami obdarza się studentów według uznania danego profesora. Harmonizacją (na bardzo ogólnym poziomie) systemów szkolnictwa wyższego w krajach realizujących Proces Boloński, wyrażającą się dążeniem do zdefiniowania porównywalnych kwalifikacji i kompetencji poprzez (w zasadzie dość ogólnie określone) efekty kształcenia. 22 22