Matura w systemie polskim a matura międzynarodowa w VI Liceum Ogólnokształcącym im. J. Słowackiego w Kielcach
Organizacja nauki Matura polska Matura międzynarodowa Nauka trwa trzy lata W pierwszej klasie uczeń realizuje obowiązkowe przedmioty na poziomie podstawowym Wybierając „profil” przed pierwszą klasą uczeń już decyduje się na przedmioty rozszerzone Realizacja przedmiotów rozszerzonych zaczyna się w drugiej klasie zgodnie z proponowanym „profilem” danej klasy W trzeciej klasie uczeń deklaruje, jakie przedmioty będzie zdawał na egzaminie maturalnym Po trzech latach nauki uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły Do egzaminu maturalnego uczeń przystępuje jako absolwent i otrzymuje świadectwo dojrzałości Nauka trwa trzy lata ale składa się z dwóch elementów, w pierwszej klasie uczeń realizuje przedmioty obowiązkowe z polskiego systemu, ale ma zwiększoną liczbę godzin matematyki i języka angielskiego, a także poznaje program IB i ćwiczy specjalistyczne słownictwo W trakcie pierwszej klasy uczeń, deklaruje, których przedmiotów chce się uczyć w programie IB i jest to jednoznaczne z tym, które przedmioty będzie zdawał na egzaminie maturalnym (wszystkie wybrane) Po trzech latach nauki uczeń otrzymuje zaświadczenie, że realizował program IB O pomyślnym ukończeniu programu IB (a tym samym ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej) i zdaniu matury informuje dyplom otrzymany z Genewy.
Liczba godzin Matura polska Matura międzynarodowa Przedmioty rozszerzone 2 – 4 (najczęściej są to dwa lub czasami trzy przedmioty, ich liczba zależy od profilu klasy i jest ograniczana prawnie oraz organizacyjnie) 3 – 4 (uczeń sam indywidualnie określa, ile i jakie przedmioty będzie realizował na poziomie rozszerzonym, liczba przedmiotów rozszerzonych warunkuje liczbę godzin tygodniowo) Matematyka PP: 3 + 3 + 4 = 10 PR: 5 + 6 + 7 = 18 (bez podziału na grupy) PP: 5 + 4 +4 = 13 PR: 5 + 6 + 6 = 17 (w dwóch ostatnich latach z podziałem na grupy) Fizyka PP: 1 + 0 + 0 = 1 PR: 1 + 5 + 5 = 11 (połowa zajęć z podziałem na grupy) PP: 1 + 4 + 4 = 9 PR: 1 + 6 + 6 = 13 Biologia, chemia PR: 1 + 6 + 5 = 12 Geografia
Liczba godzin – języki obce Matura polska Matura międzynarodowa Język angielski PP: 3 + 3 + 3 = 9 PR: 5 + 5 + 5 = 15 (wszystkie zajęcia z podziałem na grupy) PP: ----------------- PR: 6 + 6 + 6 = 18 (wszystkie zajęcia z podziałem na grupy, dodatkowo w dwóch ostatnich latach zajęcia z pozostałych przedmiotów w języku angielskim jako wykładowym) Język niemiecki (lub II-gi język obcy) PP: 2 + 2 + 2 = 6 PR: ----------------- PP: 2 + 4 + 4 = 10 PR: 2 + 6 + 6 = 14
Liczba przedmiotów Matura polska Matura międzynarodowa Liczba przedmiotów ogólnokształcących 14 + 7 + 7 14 + 6 + 6 Pozostałe przedmioty godzina z wychowawcą religia wychowanie do życia w rodzinie wychowanie fizyczne W pierwszym roku: godzina z wychowawcą religia W dwóch ostatnich latach: CAS TOK religia (opcjonalnie)
Deklaracja wyboru przedmiotów Matura polska Matura międzynarodowa Uczeń ma możliwość wyboru tylko przedmiotów rozszerzonych Wyboru dokonuje się w zasadzie przed rozpoczęciem nauki w pierwszej klasie Przedmioty obowiązkowe i uzupełniające są narzucone z góry Uczeń wybiera przedmioty, których chce się uczyć i deklaruje poziomy Przynajmniej trzy i nie więcej jak cztery przedmioty muszą być zadeklarowane na poziomie rozszerzonym Wyboru dokonuje się w trakcie nauki w pierwszej klasie Na egzaminie maturalnym uczeń zdaje obowiązkowo język polski, matematykę i język obcy oraz dodatkowo przynajmniej dwa przedmioty realizowane na poziomie rozszerzonym Na egzaminie maturalnym uczeń zdaje wszystkie przedmioty, których się uczył na zadeklarowanych poziomach
Możliwość poprawienia wyniku Matura polska Matura międzynarodowa W ciągu pięciu lat uczeń może zaliczyć niezdany przedmiot lub poprawić wynik egzaminu, z którego jest niezadowolony W ciągu trzech sesji egzaminacyjnych uczeń może podnosić wynik egzaminu aż do spełnienia warunków dyplomowych. Nie muszą to być kolejne lata. Każde kolejne podejście do sesji jest płatne w zależności od liczby poprawianych przedmiotów. Jeśli uczeń zaliczył każdy przedmiot na ocenę powyżej 1, ale w sumie nie uzyskał wymaganych 24 punktów, to sam lub na drodze konsultacji z koordynatorem programu i nauczycielami uczącymi decyduje, który przedmiot chce poprawiać.
Składowe wyniku maturalnego Matura polska Matura międzynarodowa 1 arkusz egzaminacyjny, który decyduje o wyniku z całego przedmiotu Egzamin ustny z języków nie ma wpływu na rekrutację, ale musi być zdany, żeby otrzymać świadectwo dojrzałości 2–3 arkusze egzaminacyjne = ok. 50% oceny inne prace pisane w domu pod kierunkiem nauczyciela = ok. 20% oceny egzamin ustny (w przypadku języków) = ok. 15% oceny prezentacja ustna lub inna praca na zajęciach (w przypadku języków) =
Rekrutacja na uczelnie Matura polska Matura międzynarodowa Na dany kierunek studiów w zasadzie liczy się procentowy wynik z rozszerzenia z 1 – 2 przedmiotów kierunkowych Na studia zagraniczne liczy się przede wszystkim suma punktów Na studia krajowe liczy się wynik z rozszerzenia z 1 – 2 przedmiotów kierunkowych Podstawą do przeliczania punktów w rekrutacji jest procentowy wynik uzyskany na maturze Podstawą do przeliczania punktów w rekrutacji jest ostateczna ocena z przedmiotu I tak: 100% z przedmiotu na poziomie rozszerzonym = 100 pkt. 7 jako najwyższa ocena z przedmiotu na poziomie rozszerzonym = 100 pkt. Warto zauważyć, że ocenę 7 można uzyskać już za wynik 85% z danego przedmiotu na poziomie rozszerzonym
Możliwość podjęcia studiów Matura polska Matura międzynarodowa Polska matura jest honorowana przez uczelnie zagraniczne, ale często kandydat z polską maturą musi przejść 1 rok przygotowawczy (głównie z zakresu przygotowania językowego do studiowania poszczególnych dziedzin wiedzy) Kandydat po zakwalifikowaniu się na dany kierunek rozpoczyna od razu pierwszy rok studiów.
Wiedza a umiejętności Matura polska Matura międzynarodowa Przeważa encyklopedyczny i teoretyczny sposób zdobywania wiedzy Z niewielkimi wyjątkami zajęcia odbywają się bez podziału na grupy, czyli w klasach 35 – 36 osobowych Nauka ogranicza się do realizowania materiału z podstawy programowej i do przygotowania do egzaminu maturalnego Uczeń uczy się tego, co wskaże nauczyciel Przeważa praktyczna forma zdobywania wiedzy (ćwiczenia, laboratoria, zajęcia w terenie) W ciągu dwóch ostatnich lat nauki wszystkie przedmioty są realizowane z podziałem na grupy, czasem nawet kilkuosobowe Oprócz przygotowania do matury program daje możliwość skutecznego przygotowania się do studiowania (umiejętność: pisania prac z zachowaniem standardów akademickich, stawiania pytań badawczych i poszukiwania odpowiedzi, formułowania wniosków, postawa samodzielności i odpowiedzialności za własną naukę) Samodzielne wybieranie i redagowanie tematów prac, projektów, poruszanie się w sferze zagadnień o międzynarodowym zasięgu