Polski system ochrony zdrowia w okresie transformacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Advertisements

Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Zmiana społeczna w ochronie zdrowia w Polsce
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. Centralnej Bazy Świadczeń Opieki Zdrowotnej.
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Uwarunkowania rozwoju sektora produktów i usług medycznych
Zawody przyszłości.
Olbrzym rozwiązania Bohdan Rożnowski. Plan działań Adresowane do pracowników Adresowane do pracodawców Adresowane do społeczeństwa.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Budowanie systemu prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Propozycja Polskiej Izby Ubezpieczeń Luty 2008.
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
PRYWATNE UBEZPIECZENIA ZDROWTNE
Reforma systemu ochrony zdrowia
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski MINH VIET NGUYEN.
Plan Prezentacji Transformacja , krótka charakterystyka
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Podatek Religi – fundamentalne zastrzeżenia prawne
Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Normy praktyki zawodowej
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
System opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Ruch organizacji pacjentów.
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. koszyka gwarantowanych świadczeń opieki.
Polish Association of Medical Tourism
Finansowanie edukacji przedszkolnej Warszawa r. Mikołaj Herbst.
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
Romuald Krajewski Czy można zapewnić odpowiednią jakość opieki specjalistycznej w całej Europie?
Wydatki na świadczenia z ubezpieczeń społecznych
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
KIERUNKOWE ZMIANY LEGISLACYJNE W OCHRONIE ZDROWIA
Finansowanie systemu zdrowia
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Uniwersytet Medyczny im
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Analiza ekonomiczno – finansowa
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Gorzów Wielkopolski 04 – r. Zasady kontraktowania.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Jakość w opiece zdrowotnej Jerzy Hennig
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Ekonomia sektora publicznego WYKŁAD 11: SEKTOR OCHORNY ZDROWIA Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Europejski Fundusz Społeczny -
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Zapis prezentacji:

Polski system ochrony zdrowia w okresie transformacji Ewelina Nojszewska

Stan SOZ Zasoby SOZ i jego możliwości finansowe powinny ulec poprawie, co ujawniają zestawienia z krajami OECD. Jednakże udział całkowitych wydatków na ochronę zdrowia w PKB powyżej 6% traktowany jest już jako bezpieczny. Najważniejszą jest więc kwestia zarządzania finansami i majątkiem, która wymyka się ze statystyk zawartych w zestawieniach OECD, a jest największym problemem polskiego SOZ.

Struktura SOZ

Uwarunkowania finansowe dla SOZ Rządy napotykając twarde ograniczenie budżetowe dążą do włączenia jednostek do współfinansowania świadczeń medycznych, a przede wszystkim do współuczestniczenia pracodawców w „dbaniu” o zdrowie pracowników, a także do kształtowania odpowiedzialnej postawy suwerennego konsumenta. Koszty funkcjonowania SOZ rosną: - coraz droższa jest „technologia” medyczna - z przyczyn demograficznych - podnosi się świadomość i rosną oczekiwania społeczeństwa

Uwarunkowania demograficzne dla SOZ

Uwarunkowania demograficzne dla SOZ Źródło: Jerzy Miller opracowanie własne na podstawie danych NFZ

Uwarunkowania finansowe dla SOZ Dane NFZ

Niekończące się reformy – upolitycznienie SOZ ؟ ؟ Rządy i ich Premierzy

Niekończące się reformy – upolitycznienie SOZ PKB (mld.zł.; ceny bieżące) Publiczne wydatki bieżące na ochronę zdrowia Prywatne wydatki bieżące na ochronę zdrowia Wydatki ogółem na ochronę zdrowia (mld. zł. / %PKB) Przychody ogółem NFZ Prezesi NFZ Ministrowie zdrowia Rządy i ich Premierzy

Upolitycznienie SOZ Od 1 X 2007 r. do 31 XII 2008 r. do NFZ wpłynęło 881.712.852,66 zł.

§ § § Upolitycznienie SOZ Nieodpowiedzialne tworzenia prawa: Nowelizacja ustawy o pomocy publicznej mająca służyć zwiększeniu efektywności prowadzonych procesów restrukturyzacji finansowej ZOZów. § §

1. Nieistnienie koszyka świadczeń gwarantowanych wraz z ich wyceną. Chwila prawdy o SOZ 1. Nieistnienie koszyka świadczeń gwarantowanych wraz z ich wyceną.

Chwila prawdy o SOZ 2. Nieistnienie systemu informatycznego będącego warunkiem funkcjonowania systemu informacyjnego.

3. Nieistnienie prywatnego ubezpieczenia. Chwila prawdy o SOZ 3. Nieistnienie prywatnego ubezpieczenia.

4. Brak konkurencji między płatnikiem publicznym, a prywatnym. Chwila prawdy o SOZ 4. Brak konkurencji między płatnikiem publicznym, a prywatnym.

5. Brak spójnej i wewnętrznie zgodnej regulacji prawnej. Chwila prawdy o SOZ 5. Brak spójnej i wewnętrznie zgodnej regulacji prawnej.

Chwila prawdy o SOZ 6. Brak działań o charakterze informacyjnym i edukacyjnym ze strony rządu.

Chwila prawdy o SOZ Nieuświadamianą stratą jest to, że - 100 mld złotych - i około 1 mln pracowników funkcjonuje w obszarze gospodarczym, który nawet trudno zdefiniować.  Przestrzeń ta jest zajęta przez związki i korporacje zawodowe, medycynę polityczną i lobbystów.

Chwila prawdy o SOZ Państwo osłabia instytucje demokratyczne i egzekucje praw pacjenta pozwalając na dominacje struktur nieformalnych nad strukturami formalnymi z coraz słabszymi instytucjami regulującymi system, co pozostaje w ewidentnej sprzeczności z oczekiwaniami społeczeństwa i nowoczesną medycyną.

Chwila prawdy o SOZ Obecnie system wytwarza coraz mniej usług medycznych przy utrzymaniu/wzroście kosztów: Liczba świadczeń Wartość 2007 r. 1 447 196 1 202 643 299 2008 r. 758 405 1 190 727 804 Dane NFZ

Chwila prawdy o SOZ Zamiast eksportować usługi medyczne eksportujemy lekarzy. Wysoki poziom kształcenia lekarzy z początku lat dziewięćdziesiątych coraz bardziej się obniża.

Chwila prawdy o SOZ System przestaje być efektywny klinicznie i nigdy nie był efektywny ekonomicznie. Przykładowo w onkologii jesteśmy na ostatnich miejscach w Europie. Brak reform przesuwa nas w obszar trzeciego świata.

Podsumowanie Brak reformy nie zabezpiecza nas przed niekontrowanymi zmianami w finansowaniu usług medycznych. Proponowana reforma oznacza w dalszym ciągu brak nowoczesnego płatnika, RUM-u, koszyka z działającym JPG, standardów i wytycznych, nie daje szans na reformę przesterowującą system w kierunku bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów i efektywności ekonomicznej. Co jest gorsze dla pacjentów: brak reformy, czy proponowane zmiany? Ponadto niepowodzenie obecnej „reformy” odbierze w przyszłości akceptację dla działań racjonalizujących opiekę zdrowotną.

Dziękuję za uwagę.

Dziękujemy Panu, Panie Profesorze !!!