System Zarządzania Jakością ISO 9001:2000

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Idea oceniania kształtującego
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

System Zarządzania Jakością ISO 9001:2000 Przygotowanie do auditu zewnętrznego Opracowała PK Beata Stal

TERMINOLOGIA System –ciąg funkcji lub działań w obrębie organizacji, współpracujących, aby osiągnąć jej cele Proces –sekwencja kroków, która przekształca to, z czym przystępujemy do działania-WEJŚCIE- w to co chcemy uzyskać po zakończeniu działań –WYJŚCIE Podejście systemowe- zarządzanie wzajemnie powiązanymi procesami jako systemem przyczynia się do zwiększenia skuteczności i efektywności organizacji Wyrób – w przypadku szkoły usługa edukacyjna Klienci – uczniowie, rodzice, władze oświatowe, władze gminne

CYKL DEMINGA -koncepcja 1. Planowanie –ustal cele i procesy niezbędne do osiągnięcia wyników zgodnych z wymaganiami klienta 2.Wykonanie – realizacja zaplanowanych działań 3.Sprawdzanie – monitorowanie i mierzenie procesów w odniesieniu do celów 4.Działanie –wyciąganie wniosków, podejmowanie działań dotyczących ciągłego doskonalenia funkcjonowania organizacji

MAPA PROCESÓW

Wymagania normy ISO 9001:2000 Celem wdrażania normy jest zadowolenie klienta WEJŚCIE – oczekiwania uczniów, rodziców, władz oświatowych i gminnych WYJŚCIE – zadowolenie uczniów, rodziców, badanie opinii klienta – ankiety, ewaluacja pracy

Wymagania normy ISO 9001:2000 Identyfikacja procesów Określić cele, kryteria metody konieczne do zapewnienia skuteczności przebiegu i nadzorowania procesów Zapewnić dostępność zasobów i informacji niezbędnych do przebiegu i monitorowania procesów Monitorować, mierzyć i analizować te procesy Wdrażać działania niezbędne do osiągania zaplanowanych wyników i ciągłego doskonalenia

KSIĘGA JAKOŚCI Procesy systemu : Informacje o gimnazjum określa zakres SZJ wraz z wyłączeniami i uzasadnieniem Opisuje procesy i wzajemne powiązania między nimi –mapa procesów Polityka jakości Procesy systemu : procesy zarządzania- kierowanie Procesy realizacji wyrobu: Współpraca ze środowiskiem, Kształcenie, Opieka i wychowanie, Doradztwo Procesy wspomagające: Zakupy, Analiza danych, Działania korygujące, Działania zapobiegawcze

Wychowanie do samodzielności i odpowiedzialności Polityka jakości Wychowanie do samodzielności i odpowiedzialności Stawiamy wysokie wymagania (na miarę możliwości) wychowawcze i dydaktyczne Jesteśmy doradcami, służymy czasem, wiedzą, umiejętnościami, pozwalamy podejmować uczniom różnorodne decyzje, wskazujemy źródła metody, środki usprawniające proces uczenia się Pomagamy młodzieży doświadczających trudnych sytuacji, ucząc samodzielnego rozwiązywania problemu Organizujemy pracę, samodzielne działania uczniów, stosując aktywne metody uczenia się, umożliwiamy im planowanie własnej pracy i swojej przyszłości

Polityka jakości Wychowanie do samodzielności i odpowiedzialności - Wysoko oceniamy kreatywność, pomysłowość, chęć działania, własną inicjatywę gimnazjalistów Konsekwentnie egzekwujemy od uczniów uzgodnione wymagania, aby przygotować ich do ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje Wykorzystujemy w planowaniu i realizacji procesu uczenia się gimnazjalistów samoocenę dokonań, osiągnięć, pokazujemy zależności między wysiłkiem a efektami Poprzez swój własny przykład pokazujemy czym jest odpowiedzialność za siebie i swój rozwój

CELE F 1.1.3 –Rejestr celów i kryteriów Wspieranie uczniów i ich rodziców w zakresie rozwijania różnych zdolności i zainteresowań oraz planowania ich rozwoju Przygotowanie młodzieży do aktywnego uczestnictwa w odbiorze kultury, promowanie aktywnego życia jako alternatywa i mądre zagospodarowanie czasu wolnego, przeciwstawienie zagrożeniom zachowaniami ryzykownymi młodzieży Wzmacnianie samodzielności uczniów w procesie uczenia się, analizowanie ich dokonań, wytworów, formułowanie wniosków do dalszej pracy uczniów i nauczycieli. Poszukiwanie usterek w realizacji i działaniach wszystkich pracowników szkoły, budowanie systemu zapewniania jakości pracy – poznawanie istoty idei jakości

Procedury główne Postanowienia ogólne, dane –wejście, wyjście, terminologia Opis procesu: Przebieg procesu Monitoring i ewaluacja Spodziewane efekty i możliwe zagrożenia Działania zapobiegawcze

PR 2.3.1 Realizacja działań wychowawczych i profilaktycznych Przebieg procesu: (określone działania) Eliminowanie zachowań wybranych z katalogu zachowań niepożądanych Modyfikowanie i przypominanie postanowień Statutu w zakresie praw i obowiązków ucznia Monitorowanie procesu: (pytania) Czy nauczyciele potrafią radzić sobie w sytuacjach trudnych i umiejętnie rozwiązywać konflikty? Spodziewane efekty i możliwe zagrożenia: Wszyscy nauczyciele potrafią sobie radzić w sytuacjach trudnych i umiejętnie rozwiązywać konflikty oraz problemy uczniów, uzyskują także wsparcie poprzez doskonalenie i systematyczną pomoc specjalistów.

Wskaźniki wychowania i profilaktyki 1.Opieka nad uczniami zgodnie z programem profilaktyczno-wychowawczym wszyscy uczniowie objęci są zajęciami profilaktycznymi i diagnozą psychologiczną w klasach pierwszych -zbiorcze zestawienie zajęć do PK do 15.06.09(pedagodzy) b) Wszyscy uczniowie mają możliwość korzystania z pomocy pedagogów i psychologa, pielęgniarki w określonym miejscu i czasie –pedagodzy i psycholog w ewaluacji własnej pracy pytają uczniów o dostępność pomocy specjalistów do PK do 15.06.09.

Wskaźniki wychowania i profilaktyki 2.Oddziaływanie wychowawców na uczniów poprzez organizację różnorodnych spotkań Wychowawca realizuje..4 imprezy o charakterze kulturalno-turystycznym w ramach zajęć lekcyjnych oraz co najmniej 2 imprezy poza zajęciami szkolnymi (nie dotyczy klas III) informacje w postaci tabeli do PK do 10.06.09.

Dokumentacja wychowawcy Plan pracy wychowawcy (monitoring planu) Zestawienie współpracy z pedagogiem, psychologiem, rozmów z rodzicami Protokoły zebrań z rodzicami Sprawozdania z wycieczek Adnotacje dotyczące uczniów Tabele do wskaźników Ewaluacja pracy wychowawcy

PR 2.2.1Doprowadzanie ucznia do sukcesu edukacyjnego na miarę jego możliwości i\lub oczekiwań Przebieg procesu: - Analiza wyników diagnoz i egzaminów, opracowanie wniosków i wykorzystanie ich do planowania dalszej pracy Dostosowanie form i metod pracy do możliwości uczniów Odkrywanie i rozwijanie zdolności uczniów Indywidualizacja pracy z uczniem ( o specyficznych trudnościach w nauce)

PR 2.2.1Doprowadzanie ucznia do sukcesu edukacyjnego na miarę jego możliwości i\lub oczekiwań Monitoring : Czy szkoła osiągnęła cele założone dla procesu kształcenia? Jakie działania podejmuje nauczyciel, gdy uczeń ma trudności z opanowaniem materiału nauczania? Spodziewane efekty i możliwe zagrożenia: Uczniowie uzyskują sukces na miarę swoich możliwości i/lub oczekiwań –( Brak monitoringu lub tylko częściowy wyników kształcenia) Nauczyciele prowadzą zajęcia wspierające indywidualne potrzeby ucznia – ( Brak chęci lub umiejętności u nauczycieli do stosowania indywidualizacji nauczania)

Wskaźniki efektywności kształcenia Frekwencja uczniów na zajęciach edukacyjnych – wyniki w stosunku do założeń wychowawcy do PK do 15.06.09 Dzielenie się wiedzą przez nauczycieli z II i III stopnia awansu zawodowego – wszyscy nauczyciele mianowani i dyplomowani prowadzą zajęcia otwarte przynajmniej raz na 3 lata - informacje lider WDN Osiągnięcia edukacyjne uczniów a) uczniowie utrzymują lub podnoszą poziom osiągnięć edukacyjnych liczony na „wejściu” i „wyjściu”- PK i przewodniczący zespołu sprawdza poziom akceptacji w staninach dla klas III po uzyskaniu wyników egzaminu gimnazjalnego b) uczniowie podnoszą poziom osiągnięć edukacyjnych liczony w punktach ( diagnozy wstępna, po I i II klasie) –wychowawcy gromadzą informacje , przekazują ją do PK , analiza wnioski w przypadku braku progresu, do PK do 15.06.09 4. Uczestnictwo uczniów w sporcie szkolnym -95% uczniów przynajmniej raz w roku szkolnym uczestniczy w sporcie szkolnym –informacje gromadzą nauczyciele wf, przewodniczący zespołu dostarcza informacje do PK do 10.06.09.

PR 2.1.1 Współpraca ze środowiskiem Przebieg procesu: - Badanie opinii o placówce –ankiety - Prezentacja osiągnięć Gimnazjum i specyfiki szkoły Monitoring procesu: - Czy współpraca jest skuteczna i efektywna? Spodziewane efekty i możliwe zagrożenia: Zrealizowanie naboru (otwarcie innej ilości klas niż zaplanowano) Pozytywna opinia o organizacji ( brak znajomości organizacji w środowisku lokalnym)

Wskaźniki współpracy ze środowiskiem 1.Nabór uczniów do Gimnazjum: 90% uczniów z rejonu wybiera Gimnazjum Siechnice, 10% dochodzi spoza rejonu – zespół ds. promocji dostarcza analizę 90 % uczniów –absolwentów i ich rodziców wyrażają pozytywną opinię o szkole – pedagodzy i PK 2.Uczestnictwo uczniów w proponowanych przez szkołę imprezach kulturalnych – każdy uczeń gimnazjum przynajmniej raz w roku szkolnym, z jednej formy kulturalnej zaproponowanej przez szkołę- wychowawcy przygotowują w formie tabeli do 10.06.09 do PK 3.Wykorzystanie /promocja osiągnięć kulturalno-społecznych uczniów gimnazjum na zewnątrz szkoły –nauczyciele promują osiągnięcia uczniów w gminie i poza nią, uczniowie uczestniczą w co najmniej 10 imprezach gminnych i szerszego zasięgu –zespół ds. promocji zestawienie imprez do 15.06.09. do PK

PR 2.4.1 Doradztwo Przebieg procesu: Praca z uczniami (Poradnictwo grupowe), planowanie kariery edukacyjnej i zawodowej. Badanie losów absolwentów Wyszukiwanie i udostępnianie informacji o aktualnej ofercie szkół ponadgimnazjalnych Monitoring procesu: -Czy uczniowie klas III znają typy szkół ponadgimnazjalnych oraz kierunki i profile kształcenia? -Czy uczniowie korzystają z pomocy doradcy zawodowego w wyborze zawodu i dalszej drogi kształcenia? Spodziewane efekty i zagrożenia: - Uczniowie klas III świadomie i optymalnie podejmują decyzje edukacyjne i zawodowe( Niechęć do korzystania z usług doradcy zawodowego, szczególnie poradnictwa indywidualnego)

Wskaźniki doradztwa 1.Uczestnictwo uczniów w poradnictwie grupowym i indywidualnym: a) 80% uczniów bierze udział w zajęciach grupowych i zaplanowanych i organizowanych przez doradcę b) 70% uczniów klas III skorzystało z indywidualnej pomocy doradcy w wyborze dalszej drogi kształcenia c) 80% uczniów korzystających z indywidualnej porady potwierdza, że doradca pomógł im w podjęciu właściwej decyzji wyboru szkoły 2.Podejmowanie decyzji edukacyjnych przez uczniów klas III: a ) 95% uczniów klas III zostaje przyjęta do wybranych przez siebie szkół w tzw. I naborze b) 70 % uczniów dostaje się do szkoły pierwszego wyboru

KORZYŚCI Z WDROŻENIA SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ 1.Pozwoliło nam uporządkować wszelkie działania szkoły i zapisać je w postaci procedur lub instrukcji. 2.Umożliwiło dyrekcji sprawniejsze zarządzanie wiedzą i umiejętnościami wszystkich pracowników. 3.Stworzyło nam warunki do współpracy w drodze do skonsolidowanego zespołu.

KORZYŚCI Z WDROŻENIA SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ 4.Nauczyło myślenia procesowego i dostrzegania powiązań między procesami. 5.Pomaga w rozwiązywaniu problemów, od badania przyczyn, poprzez szukanie rozwiązań, do oceny skuteczności zastosowanych metod. 6.Uświadomiło nam, że każde działanie musi mieć cel i wynik.

KORZYŚCI Z WDROŻENIA SYSTEMU ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ 7.Zrozumieliśmy,że wszystkie działania ludzi w systemie nastawione są na realizację mierzalnych celów. 8.Jesteśmy przekonani, że w szkole, jak w każdej organizacji liczy się skuteczność w realizacji potrzeb i wymagań klientów (ich zadowolenie). 9.Doszliśmy do wniosku, że nasza praca podlega procesowi ciągłego doskonalenia

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ