W POLSCE JAK W TEKSASIE NAJSZYBCIEJ I NAJPRĘŻNIEJ ZA EDUKOWANIE NAJMŁODSZYCH W NASZYM KRAJU BIORĄ SIĘ KONCERNY, EUFEMISTYCZNIE ZWANE PRODUCENTAMI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Informacja dla rodziców.
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Monitorowanie postępów we wdrażaniu rekomendacji wypływających z badania pt.: Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu kształcenia i szkolenia.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Badanie wykonane przez Instytut Badań Strukturalnych dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Podsumowanie i wybrane wnioski dla XIII spotkania Grupy Roboczej.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
OŚRODKI PRZEDSZKOLNE – szansa na dobry start
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10. Główne wejście do placówki.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Szczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich przedszkolachSzczęśliwe przedszkolaki – program wyrównywania szans w rzeszowskich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Finansowanie edukacji przedszkolnej Warszawa r. Mikołaj Herbst.
Edukacja przedszkolna
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Dobrocin, 31 sierpnia 2009 Przedszkole w Dobrocinie – szansa na rozwój dostępna dla każdego dziecka.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Instytut Statystyki i Demografii
1 KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH ORAZ ORGANÓW PROWADZĄCYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO sierpień 2008 Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
PROGRAM EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA- - OD PRZEDSZKOLA DO MATURY jest częścią Projektu Doskonalenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kariery zawodowe w prognozach na XXI wiek
Wsparcie dla rozwoju technologii
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Odpowiadać za słowo Przegląd edukacyjnych programów partii politycznych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
System edukacji w Polsce
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

EDUKACJA, POLITYKA, PRAWO: RAPORT O SYTUACJI EDUKACJI ELEMENTARNEJ W POLSCE

W POLSCE JAK W TEKSASIE NAJSZYBCIEJ I NAJPRĘŻNIEJ ZA EDUKOWANIE NAJMŁODSZYCH W NASZYM KRAJU BIORĄ SIĘ KONCERNY, EUFEMISTYCZNIE ZWANE PRODUCENTAMI DÓBR I USŁUG.

EKSTREMA KONSUMERYZMU MARKETING KIEROWANY DO DZIECI W USA TO OD 5 DO 20 MILIARDÓW ROCZNIE

EKSTREMA KONSUMERYZMU 7-8 MIESIĘCY TO NAJWSPANIALSZY WIEK, ŻEBY SADZAĆ DZIECKO W SUPERMARKECIA NYM WÓZKU

EKSTREMA KONSUMERYZMU 2-3-LATKI SĄDZĄ, ŻE ŚWIAT PRZEDSTAWIONY W REKLAMIE JEST TAK SAMO PRAWDZIWY JAK ŚWIAT ZA OKNEM, DLATEGO MOŻNA IM SPOKOJNIE WCISKAĆ FRYTKI NADZIEWANE CZEKOLADĄ, LIZAKA NA BATERIĘ I SIEDMIOMETROWĄ GUMĘ DO ŻUCIA

KAPITAŁ KULTUROWY NAJSMUTNIEJSZE JEST OCZYWIŚCIE TO, ŻE ZA EDUKOWANIE NASZYCH DZIECI NAJSZYBCIEJ I NAJSKUTECZNIEJ ZABIERAJĄ SIĘ DZISIAJ REKLAMODAWCY POPRZEZ MINI-MINI, JETIX I CARTOON NETWORK...

PARTYZANCI

KAPITAŁ KULTUROWY EFEKTEM TAKICH DZIAŁAŃ W KRAJU, W KTÓRYM EDUKACJA ELEMENTARNA JEST ZANIEDBANA JEST SPECYFICZNY KAPITAŁ KULTUROWY DZIECI, KTÓRY UCZYNI Z NAS W PRZYSZŁOŚCI GĄBKĘ CHŁONĄCĄ BUTY Z PROMOCJI, POLIETYLENOWE ROWERKI I PLASTYKOWE MEBLE OGRODOWE...

EDUKACJA ANTY-KONSUMENCKA SUSAN LINN i jej partyzantka na konferencjach dotyczących marketingu na rynku dziecięcym

O CO CHODZI ? CHODZI O TO, ŻEBY EDUKACJA (A TAKŻE REGULACJE PRAWNE I POLITYKA ZWIĄZANA Z OBSZAREM EDUKACJI NAJMŁODSZYCH) ZADBAŁY O WYSOKI KAPITAŁ KULTUROWY NASZYCH DZIECI, ODPORNY NA MANIPULACJE I UMOŻLIWIAJĄCY OSIĄGANIE SUKCESÓW W POKOMLIKOWANYM ŚWIECIE.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO RAPORT DOTYCZY DWÓCH SPRAW NIEZWYKLE WAŻNYCH DLA PRZYSZŁOŚCI NASZEGO KRAJU: JAKOŚCI KAPITAŁU LUDZKIEGO ORAZ WYRÓWNYWANIA SZANS EDUKACYJNYCH.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI, W KTÓRE WYPOSAŻENI SĄ LUDZIE, STANOWIĄ, PODOBNIE JAK INFRASTRUKTURA CZY MASZYNY, BARDZO ISTOTNY ZASÓB GOSPODARCZY.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO Z CAŁĄ PEWNOŚCIĄ W SPOŁECZEŃSTWIE INFORMACYJNYM, NA PROGU KTÓREGO WŁAŚNIE STOIMY, JEST TO ZASÓB NAJWAŻNIEJSZY.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO DLATEGO NALEŻY O KAPITALE LUDZKIM MYŚLEĆ W KATEGORIACH INWESTYCJI, CO OZNACZA, ŻE WYDATKI NA PODNOSZENIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI LUDZI, KTÓRZY W PRZYSZŁOŚCI STANĄ SIĘ OBYWATELAMI I PRACOWNIKAMI, PO PROSTU SIĘ OPŁACAJĄ.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO ABY GOSPODARKA SPRAWNIE SIĘ ROZWIJAŁA, PAŃSTWO POWINNO TROSZCZYĆ SIĘ O OGÓLNY POZIOM WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI W SPOŁECZEŃSTWIE NA TAKIEJ SAMEJ ZASADZIE, JAK POWINNO UDOSTĘPNIAĆ SPRAWNĄ INFRASTRUKTURĘ, PRZEJEZDNE DROGI I ZNAKOMICIE URZĄDZONE LOTNISKA.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO KAPITAŁ LUDZKI KOJARZONY JEST NAJCZĘŚCIEJ Z EDUKACJĄ W SZKOŁACH ŚREDNICH I WYŻSZYCH, NAUKĄ, BADANIAMI, TECHNOLOGIĄ.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO NIEZWYKLE RZADKO WIĄŻE SIĘ W POLSCE JAKOŚĆ KAPITAŁU LUDZKIEGO Z NAJWCZEŚNIEJSZYMI DOŚWIADCZENIAMI EDUKACYJNYMI CZŁOWIEKA – JEGO WYCHOWANIEM W RODZINIE CZY POBYTEM W PRZEDSZKOLU. I JEST TO NASZYM ZDANIEM BARDZO POWAŻNY BŁĄD.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO TO WE WCZESNYM DZIECIŃSTWIE BOWIEM KSZTAŁTUJĄ SIĘ NASZE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE, WERBALNE I EMOCJONALNE, NIEZBĘDNE W DALSZEJ KARIERZE SZKOLNEJ I ZAWODOWEJ, POTRZEBNE, ABY CIESZYĆ SIĘ UDANYM ŻYCIEM. UMIEJĘTNOŚCI TE, NP. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM ALBO KREATYWNOŚĆ, TWORZĄ TZW. OGÓLNY KAPITAŁ LUDZKI, PRZYDATNY PÓŹNIEJ W KAŻDEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO UPOWSZECHNIENIE ŚWIADOMOŚCI NA TEMAT TEGO, ŻE WCZESNA EDUKACJA TO PEŁNOPRAWNY ETAP EDUKACJI PRZEKŁADAJĄCY SIĘ NA JAKOŚĆ KAPITAŁU LUDZKIEGO, W CIĄGU OSTATNICH KILKUNASTU LAT WIDOCZNE JEST W DZIAŁANIACH POLITYCZNYCH WIELU KRAJÓW ROZWINIĘTYCH.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO OD 1998 ROKU W RAMACH DZIAŁAŃ OECD OPUBLIKOWANO KILKANAŚCIE RAPORTÓW DOTYCZĄCYCH SYTUACJI WCZESNEJ EDUKACJI W POSZCZEGÓLNYCH KRAJACH NALEŻĄCYCH DO TEJ ORGANIZACJI.

RAPORT FUNDACJI KOMEŃSKIEGO POLSKA NIE UCZESTNICZYŁA W TYCH BADANIACH, NIE DOCZEKAŁA SIĘ ZATEM ZEWNĘTRZNEJ, OGÓLNEJ ANALIZY SYSTEMU OPIEKI I EDUKACJI NAD MAŁYMI DZIEĆMI. NINIEJSZY RAPORT MOŻE ZATEM SŁUŻYĆ JAKO DROBNY KROK W TYM KIERUNKU.

Raport Fundacji Komeńskiego zawiera pełną, choć ujętą w krótkiej przystępnej formie, informację na temat: funkcjonowania i stanowienia prawa edukacyjnego, kształcenia nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych, kontaktów przedszkola i szkoły z rodzicami, finansowania wczesnej oświaty, edukacji dzieci o specjalnych potrzebach, pochodzących z mniejszości narodowych i z grup edukacyjnie zaniedbanych, funkcjonowania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Raport Fundacji Komeńskiego zawiera pełną, choć ujętą w krótkiej przystępnej formie, informację na temat:

Poszczególne części raportu, na specjalne zamówienie Fundacji, przygotowali: Marek Andrzejewski i Marek Budajczak, Andrzej Zybertowicz z zespołem, Barbara Murawska, Maria Mendel, Dorota Misiejuk, Maciej Jabłoński, Mikołaj Herbst, Anna Kienig, Małgorzata Żytko, Agnieszka Olechowska.

DLA PRZYKŁADU...

DLA PRZYKŁADU... Kategorie społeczne najsilniej różnicujące dostęp do edukacji w Polsce to miejsce zamieszkania, wykształcenie rodziców, płeć, niepełnosprawność oraz przynależność do mniejszości narodowych. Udział dzieci w wieku 3-5 lat w wychowaniu przedszkolnym w roku szkolnym 2004/2005 wyniósł 38,2%, tj. o 2% więcej niż w poprzednim roku i o około 5% więcej w porównaniu z rokiem 2000/2001.

DLA PRZYKŁADU... W miastach uczestnictwo dzieci w edukacji przedszkolnej wynosiło w roku 2004/2005 55%, wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem o 2,7%. Chłopcy są częściej posyłani do szkół niepublicznych, co prawdopodobnie jest efektem kompensacji związanej z ich brakiem umiejętności szkolnego przystosowania.

DLA PRZYKŁADU... Wprowadzenie obowiązku przedszkolnego od szóstego roku życia, jak pokazują wyniki badań, może mieć ograniczone znaczenie dla wyrównywania szans edukacyjnych. Przedszkole, by mogło spełniać swoją rolę w życiu dzieci o niskim statusie społecznym, musi być dla nich dostępne już w trzecim roku życia.

WNIOSKI WCZESNA EDUKACJA TO W POLSCE ZANIEDBANY OBSZAR POLITYKI SPOŁECZNEJ W OGÓLE, A POLITYKI EDUKACYJNEJ W SZCZEGÓLNOŚCI. NAWET STAN WIEDZY NA TEMAT SYTUACJI MAŁYCH DZIECI I DZIAŁANIA INSTYTUCJI WCZESNEJ EDUKACJI JEST NIKŁY, CZEMU FUNDACJA KOMEŃSKIEGO STARA SIĘ OD KILKU LAT ZARADZIĆ.

WNIOSKI RÓŻNORODNOŚĆ FORM WCZESNEJ EDUKACJI, POZWALAJĄCĄ WSPÓLNOTOM LOKALNYM DOPASOWAĆ WARUNKI EDUKACJI MAŁYCH DZIECI DO WARUNKÓW LOKALNYCH, OCZEKIWAŃ RODZICÓW I DOSTĘPNYCH ŚRODKÓW, MOŻNA UZNAĆ ZA JEDEN Z WARUNKÓW SZYBKIEGO UPOWSZECHNIANIA SIĘ EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ.

Co miałoby wpłynąć na poprawę systemu wczesnej edukacji w naszym kraju? upowszechnienie alternatywnych form edukacji przedszkolnej, umożliwienie gminom ustanowienia bonu przedszkolnego, ustanowienie systemu zwolnień z opłat rodziców w trudnej sytuacji finansowej, określenie standardów edukacyjnych dla przedszkoli, obniżenie wieku szkolnego do lat 6, wprowadzenie dla dzieci 5-letnich prawa do rocznego wychowania przedszkolnego.