Bożena Balcerzak-Paradowska Instytut Pracy i Spraw Socjalnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Współpraca międzysektorowa na rzecz csr na Śląsku Rola instytucji publicznych w upowszechnianiu CSR w regionie. Katowice, 27 czerwca 2012.
Advertisements

Warszawski System Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Bożena Balcerzak-Paradowska Podstawowe kierunki zmian
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Co naprawdę utrudnia wdrażanie elastycznego czasu pracy w polskich firmach? Panel dyskusyjny pt „Elastyczne formy zatrudnienia – bariery i możliwości.
Polska dla Rodziny – Rodzina dla Polski Warszawa, 10 marca 2010r. Cele i działania Federacji Związków Rodzin Katolickich w Europie, FAFCE.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Bożena Balcerzak-Paradowska Instytut Pracy i Spraw Socjalnych
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Dnia 4 marca 2008 roku odbyło się spotkanie Dolnośląskiej Rady ds. Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży Na spotkaniu była poruszana między innymi kwestia.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Irena Wóycicka Kancelaria Prezydenta RP. Program Polityki Rodzinnej Prezydenta RP Konferencja „Samorząd przyjazny rodzinie” Szczecin, 23 maj 2014 r.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
UCHODŻCY I MIGRANCI Forum organizacji pozarządowych kwietnia 2016 r. Oferta pomocy społecznej dla uchodźców.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Komplementarność EFS z PO PŻ
Opieka długoterminowa
Zapis prezentacji:

Bożena Balcerzak-Paradowska Instytut Pracy i Spraw Socjalnych Wnioski z warsztatów Rekomendacje dla polityki rodzinnej

Panel I. Dobre praktyki polskie i europejskie w godzeniu ról na lokalnym rynku pracy Wnioski - potrzeba współpracy pracodawców ze związkami zawodowymi w działaniach na rzecz równoważenia pracy z życiem rodzinnym -relacja pracodawca-pracownik oparta na zaufaniu i wzajemnym zrozumieniu potrzeb – - korzyści pracodawcy z gpżr -- wizerunek firmy; większe zaangażowanie pracowników = rezultaty biznesowe, niższe koszty rekrutacji - działania w zakresie gpżr w oparciu o fundusze europejskie

Rekomendacje Potrzeba identyfikacji barier w obowiązujących regulacjach prawnych poprzedzającej stanowienie nowych Potrzeba zachowania „przestrzeni” dla elastyczności rozwiązań ( nieprzeregulowanie)

Panel II. Doświadczenia miast europejskich w zakresie polityki rodzinnej Wnioski - polityka rodzinna w coraz szerszym zakresie nabiera charakteru polityki lokalnej; ten wymiar pozwala na dostosowanie rozwiązań do faktycznych i zindywidualizowanych potrzeb rodzin - dominuje podejście socjalne – działania ukierunkowane na rodziny z problemami; zarysowuje się tendencja do uniwersalizmu – działań na rzecz w wszystkich rodzin( infrastruktura,środowisko, informacja, placówki opieki)

c.d. - inicjatywy na rzecz wspierania rodzin wielodzietnych( ulgi. świadczenia pieniężne); diagnozowanie w oparciu o badania potrzeb - działania w coraz szerszym zakresie opierają się na współpracy różnych podmiotów, głównie – strony samorządowej i NGO ; włączanie sektora prywatnego

Rekomendacje - upowszechnianie podejścia uniwersalnego – większy zakres działań na rzecz wszystkich rodzin ( większości) - większy nacisk na funkcję prewencyjną - potrzeba promocji i upowszechnienia dobrych praktyk - uwzględnienie w kryteriach dostępu do przedszkoli rodzin wielodzietnych - potrzeba informacji i edukacji w zakresie sytuacji rodzin i możliwości udzielania pomocy skierowanej do podmiotów polityki rodzinnej; diagnoza sytuacji - potrzebne jest tworzenie lokalnego lobby prorodzinnego

c.d. - potrzebne jest tworzenie lokalnego lobby prorodzinnego - nowa inicjatywa – miasta przyjazne rodzinie – o zasięgu europejskim - prorodzinny kierunek w polityce lokalnej

- bariery: niskie kompetencje menedżerów Panel III. Elastyczne formy zatrudnienia- bariery i możliwości wdrażania elastycznych form czasu pracy Wnioski- - elastyczne formy zatrudnienia w obecnym kształcie mają niski potencjał aktywizacyjny (brak poczucie bezpieczeństwa, możliwość wykorzystywania przez pracodawców, brak pola do negocjacji, dialogu) - bariery: niskie kompetencje menedżerów kultura organizacyjna ( złe nawyki organizacji pracy, przewaga płci męskiej) - postawa pracowników (poczucie gorszego statusu)

c.d. -elastyczne formy zatrudnienia są inwestycją w firmę( przynoszą korzyści dla firmy)

Rekomendacje Potrzeba akcentowania trzech elementów w zakresie implementacji elastycznych form zatrudnienia: - korzyść ekonomiczna po stronie pracodawcy - nastawienie na jakość i efekt pracy ( a nie formalną obecność - odpowiedzialność pracodawcy za gżzr Promocja kultury firmy w zakresie zzl ( zaufanie,negocjacje,dialog) Wola polityczna – tworzenie bodźców stymulujących wykorzystanie przez firmę elastycznych form zatrudnienia

Panel IV. Wspieranie rodziny w jej funkcjach Wnioski - wiele rodzin potrzebuje pomocy psychologicznej ( kryzys małżeński, rozwód, decyzje rodzicielskie, problemy wychowawcze, osobowościowe) - potrzebna diagnoza i dostosowanie form pomocy do indywidualnych przypadków - potrzeba wychowania młodzieży do życia w rodzinie - rodzina jest instytucją wsparcia - dysfunkcje rodziny pociągają za sobą różne koszty

c.d. - zdrowotne,psychologiczne.emocjonalne, prawne i finansowe - potrzeba współdziałania wielu podmiotów ( w tym NGO)

- potrzeba rozwoju szkolnej pomocy psychologicznej Rekomendacje - potrzeba rozwoju szkolnej pomocy psychologicznej - wzmocnienie znaczenia edukacji młodzieży w zakresie przygotowania do życia w rodzinie -wzmocnienie i rozszerzenie działań profilaktycznych na rzec rodziny jako całości; upowszechnianie funkcji asystenta rodziny - instytucjonalne wsparcie rodziny w jej funkcjach ( usługi opiekuńcze, wychowawcze) - rozwój środowiskowych sieci wsparcia ( rola NGO)- nowe metody pracy

c.d. rozwój środowiskowych sieci wsparcia ( rola NGO)- nowe metody pracy; upowszechnianie dobrych praktyk

Wnioski i rekomendacje dla polityki rodzinnej Polityka rodzinna powinna być realizowana w oparciu o działania podejmowane przez różne podmioty; szczebla centralnego (o charakterze międzyresortowym), lokalnego (samorządy), z udziałem NGO, partnerów społecznych, pracodawców, mediów, społeczności lokalnych, z wykorzystaniem potencjału samych rodzin. Czy potrzebna strategia? Program? Dialog = umowa społeczna? Potrzeba ciągłości i konsekwencji w działaniach; wytyczania celów krótko i długoterminowych

c.d. Działania na rzecz rodziny powinny mieć charakter polityki bezpośredniej, ukierunkowanej na rodzinę, z wykorzystaniem instrumentów właściwych dla tej polityki, jak i polityki pośredniej, o innych celach, ale przynoszącej skutki dla rodzin Zasady polityki rodzinnej: - powiązane z celem polityki rodzinnej= umacnianie rodziny ze względu na jej wartość autoteliczną i społeczną: - podmiotowości - suwerenności

- dobra dziecka c.d. - ciągłości rodzinnej ( międzygeneracyjnej) - poszanowania praw wszystkich członków - partnerstwa w rodzinie

c.d. - związane ze sposobem realizacji: - solidarności - pomocniczości - aktywności - równych szans - wielości podmiotów - partnerstwa z rodziną

c.d. Cel Działania Tworzenie warunków sprzyjających decyzjom matrymonialnym i prokreacyjnym Rozwiązania mające na celu godzenie obowiązków zawodowych z rodzinnymi Wspieranie rodziny w ponoszeniu koszów wychowania dzieci - określenie kosztów rodzicielstwa, bezpośrednich, pośrednich ( koszt alternatywny); - udział rodziny – udział państwa( społeczeństwa) -

c.d. Cel Działania Tworzenie warunków sprzyjających decyzjom matrymonialnym i prokreacyjnym określenie roli i znaczenia świadczeń rodzinnych - określenie roli i znaczenia prorodzinnego systemu podatkowego - grupy docelowe Kształtowanie systemu wartości prorodzinnych Tworzenie klimatu i środowiska społecznego przyjaznego rodzinie

c.d. Cel Działania Tworzenie warunków sprzyjających decyzjom matrymonialnym i prokreacyjnym Polityka pośrednia - edukacyjna - rynku pracy - mieszkaniowa - ochrony zdrowia

c.d. Cel Działania Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi młodego pokolenia= inwestycja w kapitał ludzki; ograniczenie ubóstwa dzieci (Children wellbeing) Rozwój usług społecznych dla dzieci i młodzieży - w tym z zakresu opieki i wychowania w wieku 0-6 (5) lat Wyrównywanie szans dzieci ze środowisk (rodzin) defaworyzowanych Systemy transferów pieniężnych; ich rola w ograniczaniu ubóstwa Świadczenia w naturze (rzeczowe, w formie usług)

= - System ochrony dzieci w trudnych sytuacjach rodzinnych Cel działania Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi młodego pokolenia=inwestowanie w kapitał ludzki; ograniczenie ubóstwa dzieci (Children wellbeing) - System ochrony dzieci w trudnych sytuacjach rodzinnych Pozbawionych środowiska rodzinnego Narażonych na dysfunkcje w rodzinie ( przemoc,wykorzystywanie i in. Narażonych na patologie

c.d. Cel Działania Pomoc rodzinom w trudnej sytuacji materialnej i życiowej ( adekwatność rozwiązań do zróżnicowanej sytuacji rodzin: Ubogich, wielodzietnych, niepełnych, osobą niepełnosprawną, dysfunkcyjnych - Rozwój aktywizujących form pomocy : w ramach polityki pośredniej ( podnoszenie kwalifikacji, wspieranie reaktywizacji zawodowej) i bezpośredniej (ułatwienia w godzeniu obowiązków zawodowych z rodzinnymi; dostęp do usług opiekuńczych) - Uwzględnienie trudnej sytuacji w systemach transferów pieniężnych

c.d. Cel – jak wyżej Działania Zapewnienie adekwatności form pomocy do zróżnicowanych sytuacji i potrzeb rodzin Rozwój systemu edukacji i poradnictwa rodzinnego

c.d.