Zasady ochrony zabytków w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Zarządzanie finansami w NGO
Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
Gumowy Surowiec.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Mgr Miros ł aw Urbaczewski. W łą czenie si ę do ruchu to rozpocz ę cie jazdy po wcze ś niejszym postoju lub zatrzymaniu si ę, nie wynikaj ą ce z warunków.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Służba Ochrony Zabytków
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Planowanie energetyczne w gminie - obowi ą zki wynikaj ą ce z ustawy – Prawo energetyczne i ich znaczenie Pó ł nocno – Zachodni Oddzia ł Terenowy URE Szczecin.
Projekt nr 1.48 „Kompleksowe formy reintegracji społecznej i zawodowej w ś rodowisku lokalnym” – projekt współfinansowany ze ś rodków finansowych Europejskiego.
Przysiek POLITYKA TERYTORIALNA JAKO INSTRUMENT ROZWOJU WOJEWÓDZTWA.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
ZMIANY RZESTRZENNE I KRAJOBRAZOWE WYWOŁANE EKSPLOATACĄ KOPALIN NATURALNYCH NA TERENIE WOJ. POMORSKIEGO dr inż. arch Wanda Łaguna.
WEWN Ą TRZSZKOLNA PROCEDURA Oprac. Magdalena Dyszkiewicz WYDŁUŻANIE OKRESU EDUKACYJNEGO.
Podstawy prawa ochrony zabytków
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Prawne regulacje dotyczące zabytkowych cmentarzy
„Zwolnienie zabytków z opodatkowania podatkami gminnymi – zagadnienia praktyczne” LIV spotkanie naukowe SPF Aureus Opole, 23 stycznia 2014 r. mgr Anita.
Ustrój samorządu terytorialnego
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Warszawie
„Ochrona zespołu pałacowo-parkowego w Kamieńcu Ząbkowickim przed wandalizmem oraz ochrona zabytków i gatunków przyrodniczych na przykładzie pałacu w Kamieńcu.
Podwodne dziedzictwo kultury to: ogół obiektów będących wytworami człowieka, o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kultury, które znajdują się dziś.
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ PARK KULTUROWY. krajobraz kulturowy - przestrzeń historycznie ukształtowaną w wyniku działalności człowieka, zawierającą wytwory.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
INFRASTRUKTURY INFORMACJI PRZESTRZENNEJ ORAZ ICH RELACJE WZGLĘDEM DZIEDZICTWA KULTUROWEGO Jerzy Gaździcki Kraków, 17 maja 2007 r.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2011 roku.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Urząd Miasta Departament Architektury i Rozwoju Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
Dotacje z Budżetu Miasta Płocka Uchwała Nr 229/XVI/07 Rady Miasta Płocka z dnia 27 listopada 2007 r. w sprawie ustalenia przedmiotu, zakresu oraz zasad.
Ustawa krajobrazowa nowe zadania samorządu województwa Monika Brzeszkiewicz-Kowalska Dyrektor Oddziału Terenowego w Ciechanowie Mazowieckiego Biura Planowania.
Trakt wielu kultur pomnik historii
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Podstawy prawa ochrony zabytków
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Łobżenica Zabytkowy układ urbanistyczny Łobżenicy
Prawne regulacje dotyczące zabytkowych cmentarzy i Pomników Zagłady
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Zasady ochrony zabytków w Polsce Ustawa z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm.) Ustawa z dnia 18.marca 2010 r. Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2011 r.

Przedmiot ochrony Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt. 1 ochronie i opiece podlegają bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące w szczególności: krajobrazami kulturowymi układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi dziełami architektury i budownictwa dziełami budownictwa obronnego obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi cmentarzami parkami, ogrodami i innymi formami zagospodarowanej zieleni miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji

Formy ochrony zabytków Zgodnie z art. 7 wpis do rejestru zabytków uznanie za pomnik historii utworzenie parku kulturowego ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego

DEFINICJA ZABYTKU Art. 3. ust.1) zabytek - nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową;

Ochrona zabytków – zadanie organów administracji publicznej (Art. 4) 1) zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających trwałe zachowanie zabytków oraz ich zagospodarowanie i utrzymanie; 2) zapobieganie zagrożeniom mogącym spowodować uszczerbek dla wartości zabytków; 3) udaremnianie niszczenia i niewłaściwego korzystania z zabytków; 4) przeciwdziałanie kradzieży, zaginięciu lub nielegalnemu wywozowi zabytków za granicę; 5) kontrolę stanu zachowania i przeznaczenia zabytków; 6) uwzględnianie zadań ochronnych w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przy kształtowaniu środowiska.

Opieka nad zabytkiem – zadanie właściciela bądź posiadacza zabytku (art.5) 1) naukowego badania i dokumentowania zabytku; 2) prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku; 3) zabezpieczenia i utrzymania zabytku oraz jego otoczenia w jak najlepszym stanie; 4) korzystania z zabytku w sposób zapewniający trwałe zachowanie jego wartości; 5) popularyzowania i upowszechniania wiedzy o zabytku oraz jego znaczeniu dla historii i kultury.

Zadania samorządów związane z ochroną zabytków Art. 19. 1. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się, w szczególności ochronę: 1) zabytków nieruchomych wpisanych do rejestru i ich otoczenia; 2) innych zabytków nieruchomych, znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków; 3) parków kulturowych.

Zadania samorządów związane z ochroną zabytków Art. 22. ust. 4. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) prowadzi gminną ewidencję zabytków w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy. Art. 87. ust. 1. Zarząd województwa, powiatu lub wójt (burmistrz, prezydent miasta) sporządza na okres 4 lat odpowiednio wojewódzki, powiatowy lub gminny program opieki nad zabytkami.

Zadania samorządów związane z ochroną zabytków Art.. 87. ust. 2. Programy, o których mowa w ust. 1, mają na celu, w szczególności: włączenie problemów ochrony zabytków do systemu zadań strategicznych, wynikających z koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju; uwzględnianie uwarunkowań ochrony zabytków, w tym krajobrazu kulturowego i dziedzictwa archeologicznego, łącznie z uwarunkowaniami ochrony przyrody i równowagi ekologicznej; zahamowanie procesów degradacji zabytków i doprowadzenie do poprawy stanu ich zachowania; wyeksponowanie poszczególnych zabytków oraz walorów krajobrazu kulturowego; podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków dla potrzeb społecznych, turystycznych i edukacyjnych oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków finansowych na opiekę nad zabytkami; określenie warunków współpracy z właścicielami zabytków, eliminujących sytuacje konfliktowe związane z wykorzystaniem tych zabytków; podejmowanie przedsięwzięć umożliwiających tworzenie miejsc pracy związanych z opieką nad zabytkami. ust. 3. Wojewódzki, powiatowy i gminny program opieki nad zabytkami przyjmuje odpowiednio sejmik województwa, rada powiatu i rada gminy, po uzyskaniu opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Ustawowe terminy realizacji gminnej ewidencji zabytków i gminnego programu opieki nad zabytkami Art. 6 pkt 2 (ustawa z dnia 18. marca 2010 r.) W terminie 2 lat od dnia przekazania przez wojewódzkiego konserwatora zabytków wykazu zabytków, wójt (burmistrz, prezydent miasta) założy gminną ewidencję zabytków. Art. 87. ust. 1. wójt (burmistrz, prezydent miasta) sporządza na okres 4 lat odpowiednio wojewódzki, powiatowy lub gminny program opieki nad zabytkami.