"Innowacje pedagogiczne w szkole ponadgimnazjalnej sposobem na kreatywność ucznia i atrakcyjną edukację" Konferencja pod patronatem Lubelskiego Kuratora.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
KLASY PATRONACKIE V LO w Gimnazjum nr 2
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Indywidualne nauczanie
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Założenia pilotażu Czas pilotażu : 1 rok z możliwością przedłużenia do 3 lat, Początek pilotażu: 1 września 2016 r. Cel główny pilotażu: Sprawdzenie w.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
na rzecz cyfryzacji szkół

Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
„Programowanie czas zacząć”
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Szkoła Nauczycielem stoi
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Zapis prezentacji:

"Innowacje pedagogiczne w szkole ponadgimnazjalnej sposobem na kreatywność ucznia i atrakcyjną edukację" Konferencja pod patronatem Lubelskiego Kuratora Oświaty i Rektora Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie

Zespół Szkół Ekonomicznych w Międzyrzecu Podlaskim im. M. Dąbrowskiej w Międzyrzecu Podlaskim 30 listopada 2009 r. mgr Michał Kiryluk

„Zarządzanie innowacją w placówce oświatowej”

Struktura szkoły Liceum Ogólnokształcące z klasami integracyjnymi Technikum: Ekonomiczne Informatyczne Logistyczne Spedycyjne

Potrzeba innowacji przemiany w strukturze społeczno – ekonomicznej, szybki rozwój technologii,

Cechy absolwenta współczesnej szkoły otwartość i zdolność do ciągłego kształcenia i doskonalenia, umiejętność oceny własnych predyspozycji, możliwość podejmowania racjonalnych decyzji dotyczących własnego rozwoju, możliwość planowania kariery zawodowej,

Innowacja pedagogiczna Specyfikę innowacji pedagogicznej zdefiniował W. Okoń: „Innowacją pedagogiczną jest zmiana struktury systemu szkolnego (dydaktycznego, wychowawczego) jako całości lub struktury ważnych jego składników – w celu wprowadzenia ulepszeń o charakterze wymiernym. Składniki te obejmują m.in.: nauczycieli, uczniów, programy i podręczniki, wyposażenie szkół, środki masowego przekazu i środowisko wychowawcze”

Akty prawne regulujące prowadzenie innowacji Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty; Rozporządzenie MENiS z dnia 19 lutego 2002r. w sprawie sposobu prowadzenia przez szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności opiekuńczej i wychowawczej oraz rodzajów tej dokumentacji; Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.

Typy innowacji w oświacie kształceniowe (dydaktyczne) – wszelkie zmiany metodyczne, programowe i organizacyjne w zakresie sposobów nauczania, wychowawcze – zmiany dotyczące celów, metod, treści, zasad oraz oddziaływań wychowawczych kształtujących postawy osobowe,

przedmiotowe, opiekuńcze, terapeutyczno – zdrowotne, eksperyment pedagogiczny – działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole w ramach, których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych oraz treści nauczania prowadzone pod opieką jednostki naukowej, reforma oświatowa.

Karta informacyjna innowacji pedagogicznej zawiera: tytuł innowacji, typ innowacji, autorów innowacji, pisemną zgodę autorów na prowadzenie innowacji, realizatorów innowacji, nazwę placówki (typ szkoły),

poziom edukacyjny i rodzaj zajęć innowacyjnych, formę zajęć innowacyjnych, termin realizacji, opiniodawców, opis zasad innowacji, uchwałę rady pedagogicznej,

Jak wprowadzać innowację? zabezpiecz warunki kadrowe, zabezpiecz warunki organizacyjne, doskonal kadrę wprowadzającą innowację, wystąp do organu prowadzącego o dodatkowe fundusze, Uzyskaj zgodę nauczycieli, którzy uczestniczą w innowacji,

uzyskaj pisemną zgodę autora lub autorów innowacji, uzyskaj opinię Rady Rodziców o innowacji, podejmij uchwałę Rady Pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji, przekaż wniosek do 31 marca poprzedzający rok szkolny do Kuratora Oświaty i Starostwa.

Działania innowacyjne 1991 r. Ministerstwo Finansów – programy wdrożeniowe: finanse i rachunkowość, ekonomika przedsiębiorstw, rachunkowość i rynek rolny, 1992 r. Zakład Metod Numerycznych UMCS w Lublinie – technik informatyk (Policealne Studium Zawodowe)

Działania innowacyjne 1992 r. ANIMEX S. A. i IMPEXMETAL w Warszawie - autorski projekt nauczania przedmiotów informatycznych w szkole -„Informatyka w szkole” 1992 r. Narodowy Bank Polski – bankowość 1992 r. Fundacja Stefana Batorego - program „Junior Achievement”

Działania innowacyjne 1992 r. Bank Przemysłowo-Handlowy w Krakowie - wdrożenie innowacyjnego programu nauczania w specjalności bankowość 1993 r. Narodowy Bank Polski – konspekty: rachunkowość bankowa, operacje bankowe, systemy bankowe, prawo bankowe, informatyka bankowa,

Działania innowacyjne 1994 r. realizacja autorskiego programu nauczania przedmiotów informatycznych w Liceum Ekonomicznym, 1995 r. w ramach pilotażu wprowadzenie Liceum Technicznego o profilu ekonomiczno – administracyjnym, jako jedna ze 100 szkół w Polsce

Działania innowacyjne 1998 r. utworzenie 5-letniego Liceum Ekonomicznego o specjalizacji: bankowość, komputerowe techniki informacyjne, finanse i rachunkowość, ekonomika i organizacja przedsiębiorstw.

Działania innowacyjne 2001 r. Microsoft – podpisanie umowy o współpracy, 2002 r. wprowadzenie 4 – letniego Technikum Ekonomicznego na podbudowie gimnazjum, 2003 r. wprowadzenie w ramach eksperymentu MENiS 4 – letniego Technikum Informatycznego na podbudowie gimnazjum,

Działania innowacyjne 2004 r. wdrożenie w ramach programu PHARE 2001 projektu „Multimedialne centrum kształcenia zawodowego w powiecie bialskim” modułowej specjalizacji „Zarządzanie małą firmą” w zawodzie technik ekonomista.

Współpraca z Microsoft od 13 czerwca 2001 r.

IT Academy Advanced od 2008 roku Korzyści: dostęp do szkoleń e-Learningowych zniżka na książki MOC (Microsoft Official Curriculum) 50% zniżki na egzaminy certyfikujące subskrypcja MSDN AA biblioteka wiedzy technologicznej - TechNet wszystkie benefity IT Academy Essential możliwość stworzenia oficjalnego centrum certyfkacyjnego

MSDN AA (Microsoft Developer Network Academic Alliance) program skierowany do uczelni, które prowadzą zajęcia z szerokopojętej informatyki dostęp do legalnego i bezpłatnego oprogramowania firmy Microsoft licencja jest dożywotnia – pod warunkiem używania oprogramowania zgodnie z zasadami licencji MSDN AA

Jak powinien postępować dyrektor – menadżer oświaty, aby kształtować postawy innowacyjne u nauczycieli?

Rozpoznanie Trzeba zacząć od rozpoznania, do której z trzech grup można przypisać poszczególnych nauczycieli:

Artyści to nieliczne jednostki z wrodzonym talentem pedagogicznym, które mają naturalne skłonności do nieustannego poszukiwania nowych rozwiązań, do unikania schematów i zachowań szablonowych;

Rzemieślnicy tych jest najwięcej. To osoby bez nadzwyczajnych predyspozycji pedagogicznych, ale też bez wyraźnych przeciwwskazań do wykonywania tego zawodu. Z tymi nauczycielami można sporo zrobić, trzeba jednak wyzwolić tkwiące w nich możliwości twórcze.

Niereformowalni to pojedyncze osoby, które przez pomyłkę trafiły do zawodu nauczycielskiego. Są to osoby, które nie tylko nie mają talentu, ale też motywacji do rzetelnej pracy z uczniami.

O czym powinien pamiętać dyrektor – innowator Bądź zawsze otwarty na wszelkie nowości. Umiejętnie prezentuj zmiany. Miej świadomość, że wszelkie nowości zwykle wywołują opór. Poważnie traktuj każdą pozycję innowacyjną, z którą przyjdzie do Ciebie nauczyciel. Dowartościowuj nauczycieli innowatorów.

Jeśli zdecydowałeś się na realizację innowacji opracuj plan działania, czyli zarządzanie przedsięwzięciem, ustal:

Cele innowacji co konkretnie chcemy osiągnąć, jakie zmiany powinny nastąpić w wyniku wdrażanego projektu,

Priorytety co jest w nim najważniejsze i powinno być realizowane w pierwszej kolejności,

Środki przede wszystkim finansowe oraz inne, na przykład materialne, z uwzględnieniem możliwości ich pozyskania;

Motywacje czyli jakimi sposobami i jakich nauczycieli trzeba przekonać do podjęcia realizacji projektu,

Organizację działania trzeba jasno określić: kto, gdzie, co i kiedy będzie robić oraz za co będzie odpowiedzialny.

technik informatyk na podbudowie gimnazjum Harmonogram działań przygotowujących eksperyment pedagogiczny prowadzony w Zespole Szkół Ekonomicznych im. M. Dąbrowskiej w Międzyrzecu Podlaskim technik informatyk na podbudowie gimnazjum

Tak przygotowane planowe działanie zagwarantuje skuteczną i bez zakłóceń organizacyjnych, realizację zamierzonej innowacji, lub eksperymentu

Rezultaty uzyskane w wyniku prowadzonych w szkole innowacji

Wyniki egzaminu maturalnego Maj 2009

Liceum Ogólnokształcące

Technikum

Wyniki egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe Czerwiec 2009

Porównanie

Porównanie zdawalności w poszczególnych zawodach

Technik ekonomista

Technik informatyk

Technik logistyk

Technik spedytor W roku szkolnym 2009/2010 w szkole po raz pierwszy będzie prowadzony egzamin w zawodzie technik spedytor

Gdzie szukać pomysłów na innowację? Film (00:05:045) Źródło: Microsoft Office Labs Productivity Future Vision http://www.officelabs.com

Nauczyciele będą tylko wtedy innowacyjni, Uwaga końcowa Nauczyciele będą tylko wtedy innowacyjni, jeżeli będzie innowacyjny dyrektor.

Zespół Szkół Ekonomicznych im. Marii Dąbrowskiej ul. 3 Maja 40/42 21-560 Międzyrzec Podlaski tel. (83) 371 78 80, (83) 371 78 81 e-mail: szkola@zse.miedzyrzec.pl http://www.zse.miedzyrzec.pl

"Innowacje pedagogiczne w szkole ponadgimnazjalnej sposobem na kreatywność ucznia i atrakcyjną edukację" Konferencja pod patronatem Lubelskiego Kuratora Oświaty i Rektora Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie