Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Badanie wykonane przez Instytut Badań Strukturalnych dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Podsumowanie i wybrane wnioski dla XIII spotkania Grupy Roboczej.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Prezentacja wyników badania nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Wyniki badań ankietowych Warszawa,
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Otocznie i strategia Raport przygotowany we współpracy z firmą 6 grudnia 2010 Organizatorzy Projektu:
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
2009 Warszawa, 24 czerwca 2009 r Oferta Krajowego Systemu Usług (KSU) dla przedsiębiorców Warszawa, 7 września 2009 r.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Instytut Statystyki i Demografii
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
1 Regionalny Program Przedsiębiorczy Pomorzanin Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Powiatowy Urząd Pracy w Golubiu-Dobrzyniu w partnerstwie z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Toruniu oraz pozostałymi urzędami pracy z województwa kujawsko-pomorskiego.
Janusz Bokser – WUP Toruń Toruń
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
MODUŁ A.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Elementy geometryczne i relacje
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu „Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu kujawsko – pomorskiego Działanie.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Warszawa, luty 2011 Główne wyniki badania przeprowadzonego w ramach projektu „Komercjalizacja wiedzy i wyników badań naukowych” Przygotowanie: Grzegorz.
Konferencja Prasowa Warszawa, 3 marca 2016 r.. 2 Barometr Rynku Pracy V IV Podsumowanie I Zdaniem Pracownika II Zdaniem Pracodawcy III Wyzwania pracodawców.
Informacja, opieka i asysta – wsparcie Wielkopolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Sp. z o.o. w ramach projektu Punkt Konsultacyjny KSU Leszno
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Contents 1 Informacje o badaniu 3 2 Wyniki badania 5.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Zapis prezentacji:

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Prezentacja wyników badania zrealizowanego na zlecenie Powiatowego Urzędu Pracy w Chojnicach Grudzień 2008 Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Spis treści 3 Najważniejsze wyniki 5 Założenia badania 16 Początki działalności gospodarczej: Analiza trudności i czynników wspierających, jakie napotyka przedsiębiorca w trakcie zakładania i na początku funkcjonowania firmy 26 Czy firma nadal funkcjonuje, Przyczyny rozwiązania firmy 46 Znajomość instytucjonalnych form wsparcia działalności gospodarczej 54 Korzystanie z instytucjonalnych form wspierania działalności gospodarczej 59 Instytucjonalne formy wspierania działalności gospodarczej - wykorzystane i planowane 67 Znajomość oferty Powiatowego Urzędu Pracy dla przedsiębiorców 73 Korzystanie z oferty Powiatowego Urzędu Pracy dla przedsiębiorców 80 Ocena udzielonego wsparcia w formie dotacji/pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej 93 Ocena wybranych aspektów ubiegania się o dotację/pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej 107 Charakterystyka badanych firm 126 Historia badanych przedsiębiorców 134 Dane społeczno-demograficzne 143 Sugestie / rekomendacje Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Najważniejsze wyniki Pomimo stosunkowo niskiego poziomu znajomości instytucji oferujących wsparcie dla przedsiębiorców urząd pracy i jego oferta są bardzo rozpoznawalne zarówno w grupie beneficjentów, jak i niebeneficjentów. Współpraca z Urzędem Pracy w Chojnicach jest najlepiej ocenianym elementem związanym z działalnością firm beneficjentów w powiecie. Sztandarową formą wspierania przedsiębiorczości przez urząd pracy są dotacje (najbardziej rozpoznawalne, pożądane i wykorzystywane). Aby osiągnąć efekt synergii warto promować instrumenty/usługi skierowane do przedsiębiorstw już funkcjonujących. Analiza wyników skłania do wniosku, iż pożyczki/dotacje są efektywnym instrumentem wspierania przedsiębiorczości. Pierwszy rok funkcjonowania wydaje się być krytyczny dla przetrwania firmy. Wskaźnik przetrwania firm założonych w latach 2004-2007 jest wyższy dla firm, które otrzymały pożyczkę/dotację z urzędu pracy. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Najważniejsze wyniki Dodatkowym pozytywnym efektem udzielenia dotacji jest fakt, iż w dalszej przyszłości powoduje to zwiększenie zatrudnienia w dotowanych firmach. Formalne obwarowania dotacji dotyczące niemożności podejmowania zatrudnienia przez określony okres oraz obowiązek utrzymania firmy przez rok czasu stanowią dodatkowy element wzmacniający przedsiębiorców w walce o przetrwanie. Analiza przyczyn rozwiązywania firm skłania do wniosku, iż przemyślenie pomysłu na firmę i przygotowanie biznes planu może być kluczowe dla powodzenia firmy. 9% firm niebeneficjentów zakładanych jest na życzenie byłego lub przyszłego pracodawcy, czyli jest tzw. wymuszonym samozatrudnieniem. Wśród beneficjentów zjawisko to prawie nie występuje. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Założenia badania Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Cele badania wielowymiarowa ocena kondycji firm (osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) zarejestrowanych w powiecie chojnickim w latach 2004-2007. porównanie sytuacji firm, które otrzymały wsparcie z PUP w formie jednorazowej dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej i firm, które nie korzystały z tej formy pomocy. analiza „historii” firm, a więc od początku działalności poprzez stan obecny i planowane na przeszłość działania. sformułowanie wniosków m.in. o efektywności wsparcia, jego znaczeniu dla sukcesu firmy, powodach podejmowania działalności, warunkach funkcjonowania firmy (bariery itp.), powodach „porażek” firm, ocenie zapotrzebowania na wsparcie instytucjonalne i kierunkach rozwoju tego rodzaju przedsiębiorczości na terenie powiatu.

Cały projekt składał się z trzech uzupełniających się części: Badanie ilościowe realizowane techniką standaryzowanego wywiadu kwestionariuszowego na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców powiatu chojnickiego, którzy w latach 2004-2007 zarejestrowali na terenie powiatu działalność gospodarczą, lecz nie korzystali ze wsparcia w postaci dotacji PUP na rozpoczęcie działalności gospodarczej. II. Badanie ilościowe realizowane techniką standaryzowanego wywiadu kwestionariuszowego na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców z powiatu chojnickiego, którzy w latach 2004-2007 zarejestrowali na terenie powiatu działalność gospodarczą i korzystali ze wsparcia w postaci dotacji PUP na rozpoczęcie działalności gospodarczej. III. Badanie wtórne – aby uzupełnić informacje zebrane w trakcie badania pierwotnego zebrane zostały informacje ze źródeł już istniejących: raportów z realizowanych wcześniej projektów dotyczących przedsiębiorczości, danych GUS, urzędów pracy, zasobów internetu, itp. Celem jest zarysowanie tła dla wyników badań pierwotnych oraz pokazanie wyników innych badań dotyczących przedsiębiorczości, które mogłyby posłużyć do nadania kontekstu lub wytłumaczenia otrzymanych wyników.

Obszary badawcze Początki działalności gospodarczej Analiza trudności i czynników wspierających, jakie napotyka przedsiębiorca w trakcie zakładania i na początku funkcjonowania firmy Instytucjonalne wparcie działalności gospodarczej (znajomość instytucji i programów skierowanych do przedsiębiorców, potrzeby w zakresie wsparcia, korzystanie ze wsparcia i jego ocena) Ocena udzielonego wsparcia w formie dotacji na podjęcie działalności gospodarczej (motywy rejestracji, ocena obsługi, ocena etapów procedury) Charakterystyka firmy (branża, profil, zasięg działalności, wielkość zatrudnienia, forma prawna, źródła finansowania, typ klientów, czas pracy) Plany przedsiębiorców na przyszłość Historia zawodowa przedsiębiorców Dane metryczkowe przedsiębiorców

Podstawowe założenia Technika: Standaryzowany wywiad kwestionariuszowy face-to-face przeprowadzany przez ankietera wyposażonego w kwestionariusz badawczy w domu respondenta. Próba: Badanie przedsiębiorców, którzy w latach 2004-2007 otrzymali dotację/pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej z PUP Chojnice i w latach 2004-2007 zostali zarejestrowani w powiecie chojnickim. Próba założona/zrealizowana N=228/N=198 Badanie przedsiębiorców, którzy w latach 2004-2007 nie otrzymali dotacji/pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej z PUP Chojnice i w latach 2004-2007 zostali zarejestrowani w powiecie chojnickim. Próba założona/zrealizowana N=328/N=251 Wielkość zaproponowanej próby została wyliczona przy następujących założeniach dla obydwu badanych grup: Losowanie próby: Respondentów losowano z kompletnych baz badanych grup przedsiębiorców przekazanych przez PUP w Chojnicach. Uwaga! Liczebność próby zrealizowanej jest różna od próby założonej.

Oznaczenia Firmy, które zostały założone przy wsparciu Urzędu Pracy w Chojnicach w postaci dotacji (lub pożyczki - w 2004 roku) na rozpoczęcie działalności gospodarczej zostały oznaczone jako „beneficjenci”. Firmy, które zostały założone bez takiego wsparcia zostały oznaczone jako „niebeneficjenci”. Wszędzie tam, gdzie zaznaczono „Urząd Pracy” ankieter pytał o Urząd Pracy w Chojnicach. informacja pogłębiona wnioski/podsumowanie tematy do przemyślenia rekomendacje/sugestie

Ilość wszystkich firm w Powiecie Chojnickim założonych w latach 2004-2007 Dane przekazane przez Urząd Pracy w Chojnicach Lata/Gmina Miasto Chojnice Gmina Chojnice Czersk Brusy Konarzyny suma 2004 328 114 128 57 8 635 2005 326 123 158 106 9 722 2006 355 189 95 11 808 2007 377 141 201 133 15 867 1389 536 676 391 43 3032

Ilość wszystkich firm zakładanych w latach 2004-2007 z wyróżnieniem tych, które zostały założone ze wsparciem Urzędu Pracy w postaci dotacji/pożyczki. Dane przekazane przez Urząd Pracy w Chojnicach

Rok założenia badanych firm (w %) Średni „wiek” firm w momencie badania to 2 lata i 10 miesięcy Średni „wiek” firm w momencie badania to 2 lata i 3 miesiące

Urząd w którym zarejestrowano badane firmy (w %)

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Badane firmy beneficjentów założone były średnio o siedem miesięcy później niż firmy niebeneficjentów, tym samym były to firmy młodsze. Wynika to bezpośrednio z tego, że liczba przyznawanych dotacji rośnie szybciej niż ogólna liczba zakładanych firm w powiecie. Najwięcej badanych firm zarejestrowanych zostało w urzędach miasta Chojnice, następnie miasta Czerska, co odzwierciedla rzeczywistą strukturę zarejestrowanych firm w powiecie. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Początki działalności gospodarczej Analiza trudności i czynników wspierających, jakie napotyka przedsiębiorca w trakcie zakładania i na początku funkcjonowania firmy Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Jakie czynniki zdecydowały o tym, że zdecydował(a) się P Jakie czynniki zdecydowały o tym, że zdecydował(a) się P. podjąć działalność gospodarczą? Można było podać tylko jeden główny powód

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Najczęstszą przyczyną zakładania firmy, na jaką powołują się respondenci jest plan na życie marzenie związane z prowadzeniem firmy. Jednak powód ten, jak również argument, iż prowadząc własną firmę decyduje się o samym sobie podawany jest częściej w grupie beneficjentów. Co istotne, aż 9% firm niebeneficjentów zakładanych jest na życzenie byłego lub przyszłego pracodawcy, czyli jest tzw. Wymuszonym samozatrudnieniem. Wsród benenficjentów zjawisko to prawie nie występuje. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Który z problemów był najbardziej uciążliwy na etapie zakładania własnej firmy? (w %) Można było podać tylko jeden główny powód

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim 6% beneficjentów uznała, iż największą trudność na początku sprawiło im określenie pomysłu na firmę i ocena koncepcji (zapewne w dużej części związana z koniecznością przygotowaniem wniosku o dotację). Nie było takich wskazań wśród niebeneficjentów, ale co ważne często później brak pomysłu na firmę wskazywany był przez nich jako przyczyna jej rozwiązania. Jako inne problemy uciążliwe na etapie zakładania własnej firmy podawano głównie różnego rodzaju szczegółowe problemy w urzędach związane z wymogami, procedurami, a przede wszystkim z informacją na ich temat. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Ocena poszczególnych elementów związanych z działalnością firmy cz Ocena poszczególnych elementów związanych z działalnością firmy cz.1 (skala 1-10, średnia) Oceniane przez około 78% respondentów

Ocena poszczególnych elementów związanych z działalnością firmy cz Ocena poszczególnych elementów związanych z działalnością firmy cz.2 (skala 1-10, średnia) Oceniane przez około 66% niebeneficjentów Oceniane przez około 28% respondentów

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Analizując oceny poszczególnych elementów warto wziąć pod uwagę średnią ocenę dla danej grupy jako punkt odniesienia. Dodatkowo oznaczone zostały elementy, które zostały ocenione przez mniejszą lub dużo mniejszą grupę respondentów jak np. korupcja przy załatwieniu spraw w urzędach. Pozostali utrzymywali, że nie potrafią ocenić tych elementów, co również jest informacją, że z danym urzędem/zjawiskiem nie mają do czynienia. Najwyżej ocenionym przez beneficjentów elementem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej w powiecie chojnickim jest współpraca z Urzędem Pracy  Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Co sprawiało P. największe problemy zaraz po rozpoczęciu działalności gospodarczej? (w %) Na wykresie zaznaczono tylko najczęściej wskazywane powody, respondent mógł wskazać maksymalnie trzy powody

Czy któreś z tych trudności udało się P. pokonać, jeśli tak to które Czy któreś z tych trudności udało się P. pokonać, jeśli tak to które? (w %) Na wykresie zaznaczono tylko najczęściej wskazywane powody

Czy firma nadal funkcjonuje, przyczyny rozwiązania firmy Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Czy firma nadal funkcjonuje? (w %)

Czy firma nadal funkcjonuje Czy firma nadal funkcjonuje? Odpowiedzi „tak” według roku założenia firmy i grupy beneficjentów (w %) Procenty z wyłączeniem braków danych

Ile czasu funkcjonowała firma? (dotyczy firm rozwiązanych) (w %)

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Większy odsetek firm beneficjentów niż niebeneficejntów zakładanych w latach 2004-2007 nadal funkcjonuje. Częściowo efekt ten jest spowodowany większym udziałem firm z ostatnich lat w ogólnej liczbie firm beneficjentów w próbie, gdyż więcej firm otrzymywało dotacje w ostatnich latach. Jeśli przeanalizujemy przeżywalność firm w zależności od daty ich utworzenia to okazuje się, że w pierwszym roku funkcjonowania pada znacznie więcej firm niebeneficjentów. Jest to z pewnością spowodowane wymogiem prowadzenia działalności przez co najmniej rok przez beneficjentów. Jednak w drugim, trzecim i czwartym roku funkcjonowania „przeżywalność’ firm obydwu grup jest już bardzo podobna. Oznacza to, że raczej nie ma takich praktyk, że firmy beneficjentów są „dociągane” do końca pierwszego roku tylko po to, aby nie zwracać dotacji, a później rozwiązywane w drugim roku. Dlatego możemy generalnie stwierdzić, że firmy beneficjentów odnoszą częściej sukces mierzony „przeżywalnością” firmy. Okazuje się również że pierwszy rok funkcjonowania jest często kluczowy dla przyszłości firmy. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Dlaczego zakończono działalność? (dotyczy firm rozwiązanych) (w %) Na wykresie zaznaczono tylko najczęściej wskazywane powody

Co sprawiało P. największe problemy zaraz po rozpoczęciu działalności gospodarczej? (w %) Na wykresie zaznaczono tylko najczęściej wskazywane powody, respondent mógł wskazać maksymalnie trzy powody

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Najczęstszą przyczyną rozwiązywania firm niebeneficjentów jest otrzymanie atrakcyjnej oferty pracy. Tutaj zapewne wymagania związane z otrzymaniem dotacji znacznie ograniczają rozwiązywanie firm beneficjentów, gdyż w przeciągu pierwszego roku nie mają oni możliwości podjęcia pracy najemnej. Właściciele firm, które zostały rozwiązane częściej skarżyli się na brak lub niski kapitał początkowy oraz trudności z wyegzekwowaniem płatności, a także co ważne z uwagi na zły pomysł lub brak pomysłu na firmę. Dlatego wymóg przygotowania biznes planu przez beneficjentów i jego weryfikacja w procedurze przyznawania dotacji może być również uznany za wsparcie dla przedsiębiorców. Właściciele nadal funkcjonujących firm częściej narzekali na trudności z rozliczeniu z ZUS, US, biurokrację i bariery instytucjonalne na początku działalności, co nie stało się jednak przyczyną ich upadku. Są to uciążliwości, ale raczej bez wpływu na przyszłość firmy. Natomiast częstsze wskazania właścicieli rozwiązanych firm na trudności w zdobyciu lub zbyt wysokie ceny towarów, półproduktów sygnalizują, że jest to już poważniejszy, czasem krytyczny, problem dla przedsiębiorców. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Branża, w której obecnie funkcjonuje przedsiębiorstwo lub w której funkcjonowało zaraz przed zamknięciem, a fakt funkcjonowania firmy lub nie w momencie badania (w %).

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Jednym z najwyższych wskaźników powodzenia firmy mierzonych ich „przeżywalnością” cieszyła się branża budowlana. Niewątpliwe związane było to z boomem budowlanym w ostatnich latach. Zmiana sytuacji na rynku najprawdopodobniej spowoduje, że w najbliższej przyszłości firmy z tej branży nie będą odnosiły tak często sukcesu. Dużą szansą na sukces miały również firmy zajmujące się usługami. Stosunkowo często rozwiązywane były firmy z branży produkcyjnej. Trudno przyjąć jednoznaczne stanowisko w stosunku do branż, które w badaniu były reprezentowane przez nieliczne firmy. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Czy w trakcie prowadzenia przez P Czy w trakcie prowadzenia przez P. aktualnej/ostatniej działalności gospodarczej pracuje/pracował(ała) P. na etacie? (w %)

Czy branża w jakiej Pan(i) pracował(a) to ta sama branża co aktualnej/ostatniej działalności gospodarczej? (w %)

Średnio ile godzin w tygodniu poświęca (lub poświęcał) P Średnio ile godzin w tygodniu poświęca (lub poświęcał) P. pracy zawodowej biorąc pod uwagę wszystkie obowiązki i czynności, które się na nią składają? (w %) Średnio: 52h St.D. 16,9 Średnio: 46h St.D. 20,3

Wiek przedsiębiorcy, a powodzenie przedsięwzięcia (w %) Średnia wieku: 36,6 lat Średnia wieku: 39 lat

Wiek przedsiębiorcy, a powodzenie przedsięwzięcia (w %)

Wykształcenie przedsiębiorcy, a powodzenie przedsięwzięcia (w %)

Płeć przedsiębiorcy, a powodzenie przedsięwzięcia (w %)

Płeć przedsiębiorcy i posiadanie dzieci, a powodzenie przedsięwzięcia (w %)

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Rozwiązaniu firmy zdaje się sprzyjać fakt pracowania równolegle na etacie czyli nie poświęcania się całkowicie działalności gospodarczej. Jest to również bezpośrednio związane z mniejszą ilością czasu poświęcaną na pracę. Przedsiębiorcy, których firmy nadal funkcjonują pracują średnio o 6 godzin w tygodniu dłużej niż pracowali przedsiębiorcy, których firmy zostały rozwiązane. Powodzeniu firmy sprzyja również niższy wiek przedsiębiorcy oraz fakt bycia mężczyzną. W przypadku mężczyzn fakt posiadania dzieci wydaje się nie mieć wpływu na powodzenie firmy, kobiety posiadające dzieci częściej niż te nieposiadające dzieci rozwiązały firmę. Co ciekawe wydaje się, że wykształcenie przedsiębiorców nie jest tutaj istotne. Powodzenie mogą osiągnąć przedsiębiorcy zarówno z wyższym jak i niższym wykształceniem. Ważniejsze jest raczej wcześniejsze doświadczenie w branży, w której funkcjonuje firma. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Instytucjonalne wsparcie działalności gospodarczej Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Znajomość instytucjonalnych form wsparcia działalności gospodarczej Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Czy znane są P. instytucje wspierające przedsiębiorców działające na terenie powiatu chojnickiego? (w %)

Proszę wymienić te instytucje: … Najczęściej pojawiające się wskazania (w %)

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Wśród instytucji działających na terenie powiatu chojnickiego, oferujących wsparcie dla przedsiębiorców respondenci wymieniali ponadto: instytucje rządowe: Urząd Skarbowy, ZUS, PFRON, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa instytucje finansowe: banki organizacje zrzeszające przedsiębiorców/pracodawców: np. Cech Rzemiosł Rożnych, Klub Pracodawców instytucje promujące region: np. Promocja Regionu Chojnickiego instytucje edukacyjne: Szkoła Biznesu organizacje promujące rodzimy handel: sieć 34 Program Gryf samopomoc: firmy koleżeńskie mimo, iż nie wszystkie oferują formy bezpośredniego wsparcia. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Czy potrafi P. wymienić inicjatywy/działania/programy skierowane do osób, które chcą założyć działalność gospodarczą bądź prowadzą taką działalność? (w %)

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Pomimo deklarowanej wcześniej znajomości inicjatyw/działań/programów skierowanych do potencjalnych/działających przedsiębiorców: 8,5% wszystkich respondentów nie wymieniło żadnej nazwy 7,9% beneficjentów nie wymieniło żadnej nazwy 10,3% niebenficjentów nie wymieniło żadnej nazwy Natomiast wśród wskazywanych występowały przede wszystkim (rożnie nazywane – rzadko prawidłowo) instrumenty rynku pracy w formie np. dotacji czy refundacji, rzadziej: usługi w postaci np. szkoleń a więc oferta PUP W zasadzie więc taka forma pomocy utożsamiana jest z ofertą publicznych służb zatrudnienia Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Deklaracje badanych dotyczące instytucji oferujących wsparcie przedsiębiorcom wskazują na niski poziom ich znajomości. Wśród wszystkich badanych ich znajomość deklaruje bowiem jedynie 36%. Zdecydowanie większą znajomość deklarują beneficjenci (60%). Natomiast wśród niebeneficjentów znajomość deklaruje jedynie 18% badanych. Instytucją wskazywaną najczęściej jest urząd pracy. Zdecydowanie niższy poziom znajomości deklarują badani w odniesieniu do inicjatyw/działań/programów skierowanych do potencjalnych/działających przedsiębiorców. Wśród wszystkich badanych ich znajomość deklaruje bowiem jedynie 29%. Ponownie zdecydowanie większą znajomość deklarują beneficjenci (51%). Natomiast wśród niebeneficjentów znajomość deklaruje jedynie 11%. Respondenci wskazując inicjatywy/działania/programy wymieniali z nielicznymi wyjątkami instrumenty i usługi oferowane przez PUP. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Przewidywane formy wsparcia dla przedsiębiorców na lata 2007 - 2013 – województwo pomorskie Źródło: http://ksu.parp.gov.pl/pl/biznes/opracowania_przed/pakiety informacyjne/dział35 Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Korzystanie z instytucjonalnych form wspierania działalności gospodarczej Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Czy korzystał/a P. z jakiś form wsparcia dla osób chcących rozpocząć/prowadzących działalność gospodarczą ? (w %)

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Dlaczego nie korzystał/a P. z form wsparcia dla osób chcących rozpocząć/prowadzących działalność gospodarczą ? Ujęcie jakościowe Główne przyczyny: brak potrzeby brak informacji/wiedzy wykluczenie przedmiotowe lub podmiotowe np. brak rejestracji, branża wykluczona, „kolejna” działalność za niska kwota problem z wymaganym zabezpieczeniem – kwestia żyrantów ocena procedury jako zbyt czasochłonnej ocena procedury jako zbyt wymagającej, skomplikowanej niska ocena poziomu wiedzy pracowników brak programów/niedostępność w danym czasie negatywna ocena pomysłu „biurokracja” negatywne doświadczenia w kontakcie Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Deklaracje badanych dotyczące korzystania z instytucjonalnych form wsparcia dla przedsiębiorców wykazują duże zróżnicowanie w grupach: beneficjentów i niebeneficjentów. Wśród wszystkich badanych ich wykorzystanie deklaruje 42%. Zdecydowanie większe wykorzystanie deklarują beneficjenci (90%). Natomiast wśród niebeneficjentów aż 94% badanych nie korzystało z form wsparcia . Wśród wielu wymienianych przyczyn nie korzystania z form wsparcia warto zwrócić uwagę na: brak wiedzy/informacji. Przyczyna braku wiedzy/informacji wskazuje na dwa źródła takiego stanu rzeczy: informacja o formach wsparcia istnieje ale potencjalny beneficjent nie jest nią zainteresowany potencjalny beneficjent jest zainteresowany formami wsparcia ale ma problem z pozyskaniem informacji W przekazywaniu informacji o istniejących formach wsparcia należy więc używać najefektywniejszych kanałów komunikacji z przedsiębiorcami, dostosowując formę przekazu do ich potrzeb. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Relacja między znajomością instytucji i ich ofert przez badanych a ich wykorzystaniem: „Nie zna – nie korzysta” „Zna – nie potrzebuje korzystać” „Zna – nie może skorzystać” „Zna – korzysta” Problem negatywnych opinii o instytucjach i ich ofertach: „Nie zna – nie ma” Znaczenie dobrej informacji i promocji form wsparcia: „Informacja i promocja – jest, zna Sytuacje: Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Instytucjonalne formy wspierania działalności gospodarczej - wykorzystane i planowane Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Jaka instytucja udzieliła P. wsparcia (w %) Można było podać tylko jedną instytucję

Jakiego rodzaju było to wsparcie? (w %) Można było podać tylko jedną formę

Kiedy to wsparcie było udzielone ? (w %)

Jak P. ocenia przydatność tego wsparcia ? (w %)

Jakiego rodzaju wsparcie jest potrzebne P. firmie aktualnie? (w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Instytucją zdecydowanie najczęściej udzielającą wsparcia był urząd pracy (około 90% wskazań). Najpopularniejszą formą wsparcia były dotacje, ale popularne były też inne instrumenty oferowane przez urząd pracy. Deklaracje badanych dotyczące momentu wykorzystania instytucjonalnych form wsparcia dla przedsiębiorców wykazują duże zróżnicowanie w grupach: beneficjentów i niebeneficjentów. Wśród wszystkich badanych wykorzystanie na początku działalności deklaruje 97% respondentów. W grupie beneficjentów - 99%. Natomiast wśród niebeneficjentów aż 40% badanych korzystało z form wsparcia w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Żaden z badanych nie ocenił uzyskanego wsparcia jako: zupełnie nieprzydatne. Deklaracje badanych dotyczące przydatności instytucjonalnych form wsparcia dla przedsiębiorców wykazują duże zróżnicowanie w grupach: beneficjentów i niebenficjentów. W grupie beneficjentów 68% oceniało to wsparcie jako niezbędne. Natomiast wśród niebeneficjentów większość (68%) traktowała je jako przydatne ale nie niezbędne. Duża grupa badanych nie wykazuje aktualnie zainteresowania formami wsparcia dla przedsiębiorców. Wśród wszystkich badanych brak potrzeby deklaruje 47%. W grupie beneficjentów - 36%. Natomiast wśród niebeneficjentów więcej bo aż 55% badanych nie ma aktualnie potrzeby korzystania z form wsparcia działalności gospodarczej. Aktualne zainteresowanie formami wsparcia dotyczy głównie instrumentów urzędu pracy np. refundacji. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Znajomość oferty Powiatowego Urzędu Pracy dla przedsiębiorców Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Jedną z instytucji, która w swojej ofercie ma wspieranie przedsiębiorczości jest Powiatowy Urząd Pracy. Czy kiedykolwiek kontaktował/a się P. z: …? (w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Czy znana jest P. oferta PUP z zakresu wspierania przedsiębiorczości Czy znana jest P. oferta PUP z zakresu wspierania przedsiębiorczości? (w %)

Proszę wymienić znane P Proszę wymienić znane P. formy wspierania przedsiębiorczości oferowane przez PUP: … Najczęściej pojawiające się wskazania (w %)

Przeczytam teraz P. wszystkie oferowane przez Powiatowy Urząd Pracy formy wspierania przedsiębiorczości. Proszę wskazać wszystkie te, które są P. znane a np. zapomniał/a P. je wymienić wcześniej (w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Deklaracje badanych dotyczące kontaktów z urzędem pracy wykazują duże zróżnicowanie w grupach: beneficjentów i niebeneficjentów. W grupie beneficjentów jedynie 10% wskazań dotyczyło braku kontaktu, mimo iż teoretycznie każdy beneficjent powinien kontaktować się z urzędem pracy. Natomiast wśród niebeneficjentów brak kontaktu deklarowało 67% badanych. Deklaracje badanych dotyczące znajomości oferty urzędu pracy również wykazują duże zróżnicowanie w grupach: beneficjentów i niebeneficjentów. W grupie beneficjentów niemal połowa badanych zna ofertę urzędu dla przedsiębiorców, podczas gdy wśród niebeneficjentów jedynie co piąty. Zarówno w spontanicznej jak i we wspomaganej znajomości form wsparcia oferowanych przez urząd pracy prym wiodą dotacje. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Korzystanie z oferty Powiatowego Urzędu Pracy dla przedsiębiorców Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Z których z wymienionych form wspierania przedsiębiorczości korzystał/a P. ? Najczęściej pojawiające się wskazania (w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Z których z wymienionych form wspierania przedsiębiorczości korzystał/a P. ? (w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Dlaczego nie skorzystał/a P Dlaczego nie skorzystał/a P. z dotacji/pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej? Najczęściej pojawiające się wskazania (Niebeneficjenci - N=216, w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Dlaczego nie skorzystał/a P Dlaczego nie skorzystał/a P. z dotacji/pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej? (Niebeneficjenci - N=216, w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Dlaczego nie skorzystał/a P Dlaczego nie skorzystał/a P. z dotacji/pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej? Kontynuacja (Niebeneficjenci - N=216, w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Najpopularniejszą formą wsparcia oferowaną przez urząd pracy były dotacje. 91% beneficjentów potwierdziło ich wykorzystanie. Aż 87% niebeneficjentów nie korzystało z żadnej formy wsparcia oferowanej przedsiębiorcom przez urząd pracy. Warto podkreślić, iż jedną z częstszych (32% wskazań) przyczyn nie korzystania z tej dotacji/pożyczki był brak wiedzy o jej istnieniu na etapie rozpoczynania działalności gospodarczej. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Ocena udzielonego wsparcia w formie dotacji/pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Kiedy uzyskał/a P. dotację/pożyczkę Kiedy uzyskał/a P. dotację/pożyczkę? Proszę podać rok (podpisania umowy o udzielenie dotacji/pożyczki)? (Beneficjenci - N=190, w %)

Kiedy uzyskał/a P. dotację/pożyczkę Kiedy uzyskał/a P. dotację/pożyczkę? Proszę podać miesiąc (podpisania umowy o udzielenie dotacji/pożyczki)? (Beneficjenci - N=189, w %)

Czy P. decyzja o rejestracji w PUP podyktowana była jedynie koniecznością spełnienia wymogu formalnego do ubiegania się o dotację/pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej? (Beneficjenci - N=198, w %)

Czy uzyskanie przez P. dotacji/pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej stanowiło bezwzględny warunek jej rozpoczęcia? (Beneficjenci - N=190, w %)

7% beneficjentów nawet bez wsparcia uruchomiłoby działalność. W przypadku tych osób można prawdopodobnie mówić o wystąpieniu niepożądanego efektu interwencji publicznej. Tzw. efekt biegu jałowego (deadweight): „udzielenie wsparcia osobom bezrobotnym, które nawet bez pomocy powróciłyby na rynek pracy” Źródło: „Teoria i praktyka ewaluacji , interwencji publicznych. Podręcznik Akademicki”, pod redakcją naukową: K.Olejniczaka, M.Kozaka, B.Ledziona, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Średnia ocena: 7,90 z odchyleniem 2,23 Biorąc pod uwagę całą procedurę ubiegania się o dotację/pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej, jak ocenia P. poziom swojego zadowolenia ze współpracy z PUP. Proszę aby go określił/a P. w skali od 1 do 10 gdzie 1 oznacza najniższą ocenę – 10 zaś najwyższą. ? (Beneficjenci - N=198, w %) Średnia ocena: 7,90 z odchyleniem 2,23 Najczęstsza ocena: 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Który z etapów procedury ubiegania się o dotację na podjęcie działalności gospodarczej i jej rozliczenia ocenia P. jako najtrudniejszy? (Beneficjenci - N=188, w %) Można było podać tylko jedną odpowiedź

Które z kryteriów uzyskania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej są P. zdaniem najtrudniejsze do spełnienia (max. 3)? Najczęściej pojawiające się wskazania (Beneficjenci - N=173, w %) Można było podać maksymalnie 3 odpowiedzi

Które z kryteriów uzyskania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej są P. zdaniem najtrudniejsze do spełnienia (max. 3)? (Beneficjenci - N=173, w %) Można było podać maksymalnie 3 odpowiedzi

Które z kryteriów uzyskania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej są P. zdaniem najtrudniejsze do spełnienia (max. 3)? (Beneficjenci - N=173, w %) Można było podać maksymalnie 3 odpowiedzi

Istnieje więc pewna „sezonowość” dotowania. W latach 2004-2007 występuje tendencja wzrostowa w zakresie udzielanych dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Najwięcej umów o udzielenie dotacji zawieranych jest w miesiącach: XI-I i IV - VI. Istnieje więc pewna „sezonowość” dotowania. Według deklaracji badanych 37% z nich dokonało rejestracji jedynie po to by skorzystać z dotacji. Dla 63% beneficjentów uzyskanie dotacji stanowiło bezwzględny warunek rozpoczęcia działalności gospodarczej, 7% nawet bez wsparcia uruchomiłoby działalność. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Oceny respondentów wskazują na wysoki poziom zadowolenia ze współpracy z urzędem pracy. Przygotowanie wniosku to zdaniem beneficjentów najtrudniejszy etap procedury ubiegania się o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej i najtrudniejsze do spełnienia kryterium. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Ocena wybranych aspektów ubiegania się o dotację/pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Czy znane P. były kryteria oceny wniosków o dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej? (Beneficjenci - N=190, w %)

Czy były one sformułowane w sposób gwarantujący, iż każdy wniosek oceniany był według tych samych, przedstawionych jasno zasad? (Beneficjenci - N=148, w %)

Jak P. ocenia pracę zespołu negocjacyjnego Jak P. ocenia pracę zespołu negocjacyjnego? (Beneficjenci - N=196/198, w %) Średnia ocena: 7,38 z odchyleniem 3,20 Najczęstsza ocena: 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Proszę aby go określił/a P. w skali od 1 do 10 gdzie 1 oznacza najniższą ocenę – 10 zaś najwyższą. (Beneficjenci - N=196/198, w %) Jak P. ocenia pracę pracowników merytorycznych obsługujących dotację? (Beneficjenci - N=196/198, w %) Średnia ocena: 8,43 z odchyleniem 1,95 Najczęstsza ocena: 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Czy kwota dotacji jaką P Czy kwota dotacji jaką P. uzyskał/a była kwotą wystarczającą do rozpoczęcia działalności gospodarczej? (Beneficjenci - N=190, w %)

Czy w ramach dotacji korzystał P Czy w ramach dotacji korzystał P. z pomocy prawnej, konsultacji, doradztwa? (Beneficjenci - N=190, w %)

Biorąc pod uwagę P. doświadczenie, które z wymienionych poniżej działań mogłyby P. zdaniem wspomóc w przyszłości osoby ubiegające się o dotacje? (Beneficjenci - N=188, w %) Można było podać kilka odpowiedzi

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Wśród innych działań mogących wspomóc w przyszłości osoby ubiegające się o dotację respondenci wskazali: objaśnienie procedur (N=3) szybsze finansowanie złagodzenie zabezpieczeń sporządzenie wykazu tego co można kupić za dotację wyrównywanie szans beneficjentów z różnych powiatów pisanie biznes planu przez inną osobę Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

22% beneficjentów nie znało kryteriów oceny wniosków. W ocenie 94% beneficjentów były one sformułowane w sposób gwarantujący, iż każdy wniosek oceniany był według tych samych, przedstawionych jasno zasad. Zarówno praca zespołu negocjacyjnego (średnia ocena: 7,38), jak i pracowników merytorycznych (średnia ocena: 8,43) były wysokie. Dla 13% beneficjentów kwota dotacji była wystarczająca do rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim W ramach kwoty dotacji jedynie 15% beneficjentów wykorzystało pomoc prawną, konsultacje, doradztwo. W ocenie 94% beneficjentów były one sformułowane w sposób gwarantujący, iż każdy wniosek oceniany był według tych samych, przedstawionych jasno zasad. Zapytani o rodzaj działań jakie mogłyby wspomóc w przyszłości osoby ubiegające się o dotacje respondenci najczęściej wskazywali: udostępnienie przykładowo wypełnionego wniosku, ale inne przedłożone propozycje również spotkały się z ich akceptacją. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Rola ewaluacji w planowaniu i zarządzaniu programami w obszarze społeczno-ekonomicznym „Ewaluacja to zróżnicowany zestaw metod i działań zorientowany na krytyczną refleksję nad wartością i jakością interwencji publicznych – zarówno procesów wdrażania, jak i ich efektów”. Źródło: „Teoria i praktyka ewaluacji , interwencji publicznych. Podręcznik Akademicki”, pod redakcją naukową: K.Olejniczaka, M.Kozaka, B.Ledziona, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 Polecamy! Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Przedmiot ewaluacji: ewaluacja instrumentu – pożyczki/dotacje Rola ewaluacji w planowaniu i zarządzaniu programami w obszarze społeczno-ekonomicznym Przedmiot ewaluacji: ewaluacja instrumentu – pożyczki/dotacje Cel ewaluacji: ewaluacja formatywna ma na celu ocenę wdrażania interwencji i poprawę płynności wdrażania oraz podniesienie jej jakości Moment podjęcia badania: ewaluacja końcowa – ex post – po zakończeniu interwencji (2004-2007) Organizacja badania – ewaluacja zewnętrzna Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Przykładowe pytania ewaluacyjne: Rola ewaluacji w planowaniu i zarządzaniu programami w obszarze społeczno-ekonomicznym Przykładowe pytania ewaluacyjne: Czy pojawiły się pozytywne efekty uboczne? (efekt dodatkowości, dźwigni, impulsu, mnożnikowe, synergii) Czy pojawiły się negatywne efekty uboczne? (efekt tzw. biegu jałowego, zastępowania, substytucji) Czy efekty działania są trwałe, długookresowe? Czy są odczuwalne po zakończeniu interwencji? Jakie problemy napotyka interwencja? Czy system zarządzania i wdrażania jest skuteczny? Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Po co „robić ewaluacje” - funkcje: Rola ewaluacji w planowaniu i zarządzaniu programami w obszarze społeczno-ekonomicznym Po co „robić ewaluacje” - funkcje: Budowanie partnerstwa np. z innymi instytucjami Poprawa wdrażania i bieżącej jakości np. zmiana procedur Racjonalizowanie planowania np. przy nowej strategii Funkcja poznawcza np. wyjaśniło sukcesy/porażki Rozliczenie i wzmocnienie odpowiedzialność Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Charakterystyka badanych firm Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Proszę określić branżę, w której obecnie funkcjonuje przedsiębiorstwo (lub w której funkcjonowało zaraz przed zamknięciem w przypadku firmy już nieistniejącej)? (w %) Na wykresie zaznaczono tylko najczęściej wskazywane powody, respondent mógł wskazać maksymalnie trzy powody

Czy od momentu rejestracji działalności zmieniał(a) P Czy od momentu rejestracji działalności zmieniał(a) P. branżę, w której funkcjonuje P. firma? (w %)

Jaki jest profil działalności P Jaki jest profil działalności P. firmy (lub był zaraz przed zamknięciem w przypadku firmy już nieistniejącej) (w %) Respondent mógł zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź

Jaki jest zasięg działalności na rynku Pana/Pani firmy Jaki jest zasięg działalności na rynku Pana/Pani firmy? (lub był zaraz przed zamknięciem w przypadku firmy już nieistniejącej) (w %)

Czy firmy zmieniały zasięg działalności firmy na rynku od początku działalności (w %)

Jaka jest forma prawna P. firmy Jaka jest forma prawna P. firmy? (lub była zaraz przed zamknięciem w przypadku firmy już nieistniejącej) (w %)

Jaka jest forma opodatkowania P. firmy Jaka jest forma opodatkowania P. firmy? (lub była zaraz przed zamknięciem w przypadku firmy już nieistniejącej) (w %)

Ile osób P. zatrudnia (bez względu na formę umowy) Ile osób P. zatrudnia (bez względu na formę umowy)? (lub zatrudniał(a) P. zaraz przed zamknięciem w przypadku firmy już nieistniejącej) (w %) Najwyższe wskazanie: 20 osób Najwyższe wskazanie: 50 osób

Czy liczba osób zatrudnionych zmieniła się od początku funkcjonowania firmy (w %)

Źródła finansowania firmy na samym początku działalności (w %)

Główne źródło finansowania firmy obecnie (lub tuż przed zamknięciem w przypadku firmy już nieistniejącej) (w %) Można było wskazać tylko jedną odpowiedź

Jaki jest główny typ klientów P. firmy Jaki jest główny typ klientów P. firmy? (lub był zaraz przed zamknięciem w przypadku firmy już nieistniejącej) (w %)

Średnio ile godzin w tygodniu poświęca (lub poświęcał) P Średnio ile godzin w tygodniu poświęca (lub poświęcał) P. pracy zawodowej biorąc pod uwagę wszystkie obowiązki i czynności, które się na nią składają? (w %) Średnio 55 przy odchyleniu standardowym 15 Średnio 47,5 przy odchyleniu standardowym 20

Czy korzysta (lub korzystał) P. z usług firm zewnętrznych tzw Czy korzysta (lub korzystał) P. z usług firm zewnętrznych tzw. outsourcingu, jeśli tak to w jakim zakresie? (w %)

Jaka P. zdaniem będzie sytuacja firmy za rok? 1 2 3 4 5 Biorąc pod uwagę wszystkie aspekty funkcjonowania P. firmy jak P. ocenia jej aktualną sytuację? Czy jest ona? (Średnia) niebeneficjenci (N=170) 2,49 (St.D 0,9) beneficjenci (N=154) 2,17 (St.D 0,6) Ogółem (N=324) 2,34 (St.D 0,8) 1 2 3 4 5 Bardzo dobra dobra ani dobra, ani zła zła bardzo zła Jaka P. zdaniem będzie sytuacja firmy za rok? beneficjenci (N=154) 2,38 (St.D 1,4) Ogółem (N=324) 2,70 (St.D 1,7) niebeneficjenci (N=170) 2,99 (St.D 1,8) 1 2 3 4 5 Bardzo dobra dobra ani dobra, ani zła zła bardzo zła

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Oceny obecnej sytuacji oraz przewidywań na przyszłość wskazują, że beneficjenci są w stosunku do niebeneficjentów pesymistami. Mimo, iż wiele obiektywnych miar wskazuje na to, że ich sytuacja jest lepsza. Jednak oceny tej grupy aktualnej sytuacji firm oraz oczekiwań co do przyszłości są niższe niż oceny niebeneficjentów. Obydwie grupy respondentów zwykle jednak przewidują, iż za rok sytuacja ich firm się poprawi. Trzeba jednak zauważyć, że o ile niebeneficjenci tą poprawę sytuacji szacują średnio na 0,61 punkta, to beneficjenci już tylko na 0,32 punkta. Porównanie odchyleń standardowych średnich ocen wskazują również na to, że w grupie niebeneficjentów pojawiało się więcej ocen bardziej odbiegających od średniej, grupa beneficjentów była nieco bardziej jednomyślna w ocenach. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Proszę wyobrazić sobie swoją firmę za rok czasu i powiedzieć jakie zmiany planuje/przewiduje P. w tym okresie. (w %) Podstawę procentowania stanowi liczba respondentów, która potrafiła udzielić odpowiedzi.

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Wielu przedsiębiorców (19% wszystkich beneficjentów i 30% wszystkich niebeneficjentów) nie potrafiło odpowiedzieć jakie zmiany przewiduje w przeciągu najbliższego roku. Dodatkowo, aż ponad połowa planujących niebeneficjentów nie przewiduje żadnych zmian. Wskazuje to na dużą niepewność co do przyszłości oraz brak planowania w dłuższych okresach czasu. Niemniej jednak zmiany planowane związane są w przeważającej większości z rozwojem firmy: wzrostem zatrudnienia, obrotów, rozszerzeniem działalności. Mniejsza część respondentów planuje spadek zatrudnienia, obrotów itp. W wypowiedziach respondentów pojawiały się jednak również plany co do rozwiązania lub zawieszenia działalności. Były to jednak głównie głosy niebeneficjentów. Beneficjenci natomiast częściej planowali zmianę branży. Beneficjenci również zdecydowanie częściej planują zmiany „wzrostowe” oraz związane z pozyskaniem dodatkowych źródeł finansowania. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Historia badanych przedsiębiorców

Czy P. aktualna/ostatnia działalność gospodarcza to pierwsza prowadzona przez P. działalność? (w %)

Czy zysk z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej stanowi(ł) P Czy zysk z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej stanowi(ł) P. główny dochód? (w %)

Czy w trakcie prowadzenia przez P Czy w trakcie prowadzenia przez P. aktualnej/ostatniej działalności gospodarczej pracuje/pracował(ała) P. na etacie? (w %)

Czy przed rozpoczęciem aktualnej/ostatniej działalności gospodarczej pracował(ała) P.? (w %)

Czy i gdzie pracował przedsiębiorca przed rozpoczęciem aktualnej/ostatniej działalności gospodarczej (w %)

Na to pytanie odpowiadały jedynie osoby, które wcześniej pracowały. Czy branża w jakiej P. pracował(a) to ta sama branża co aktualnej/ostatniej działalności gospodarczej? (w %) Na to pytanie odpowiadały jedynie osoby, które wcześniej pracowały.

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Badana firma była najczęściej pierwszą firmą respondentów, szczególnie beneficjentów. Prawie 17% niebeneficjentów jednocześnie z prowadzeniem działalności pracowało na etacie, dla 22% działalność gospodarcza nie była głównym źródłem dochodu. Znacznie rzadziej zjawiska te występowały w przypadku beneficjentów. Niebeneficjenci jeśli pracowali przed podjęciem działalności to częściej nie w branży, w której prowadzili działalność. Fakty te mogą mieć wpływ na niższy procent „przeżywalności” firm w tej grupie. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Dane społeczno-demograficzne Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Płeć respondenta (w %)

Ile ma P. lat ? (w %) Średni wiek: 37 lat Średni wiek: 34 lat

Jakie ma P. wykształcenie? (w %)

Czy ma P. dzieci, a jeśli tak to ile? (w %) Średnia liczba dzieci: 2

Jaki jest P. stan cywilny ? (w %)

Gdzie P. aktualnie mieszka? (w %)

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości 2008 Struktura wieku przedsiębiorców w świetle wyników wybranych badań (w %) Wiek Omnibus 97* BiznesBus 97 1/* BiznesBus 97 2/* BAEL 97* BAEL 2008 I (www.stat.gov.pl) Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości 2008 Do 29 lat 19,7 6 10,1 12,2 11,3 30,3 30-34 lat 13,3 8,8 7,8 11,5 12,9 16,5 35-44 lat 38,1 40,7 30,6 37,5 26,8 26,3 45-54 lat 22 35,9 39,7 27,1 32,9 20,0 55 i więcej lat 6,3 8,5 11,8 16,1 6,9 * Badanie aktywności zawodowej absolwentów w kontekście realizacji Programu ‘Pierwsza praca’ MPiPS, 2008, s.155; za [w] Przedsiębiorcy jako grupa społeczna, (red.) Jaźwińska E., Żuk-Iwanowska A., 1998, s.13

wykształcenie średnie mieszka w gminie miejskiej Chojnice Przeciętny przedsiębiorca powiatu chojnickiego (który rozpoczął działalność w latach 2004-2007): mężczyzna - kobieta 37 lat wykształcenie średnie żonaty – zamężna ma dwójkę dzieci mieszka w gminie miejskiej Chojnice Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Sugestie / rekomendacje Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Pożądane byłoby podjęcie działań mających na celu informowanie i promocję ofert instytucji oferujących wsparcie przedsiębiorcom. Pomimo silnej pozycji urzędu pracy na mapie instytucji , warto wzmacniać znajomość oferty urzędu akcentując przy tym, iż przedsiębiorcy to równie ważna jak bezrobotni grupa docelowa. Z uwagi na silną pozycję urząd pracy mógłby zainicjować współpracę instytucji otoczenia biznesu mającą na celu stworzenie kompleksowej oferty dla przedsiębiorców. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim 2. Pożądane byłoby stworzenie jednej kompleksowej oferty instrumentów i usług urzędu dla przedsiębiorców. Dobrym kanałem komunikacji mógłby być Internet. Na stronie internetowej urzędu mogłaby być wydzielona w menu zakładka: Przedsiębiorczość, tak by informacja dostępna była w jednym miejscu. Istnieje zasada 3 kliknięć – informacja ma być odnaleziona po max. 3 kliknięciach. Przy założeniu współpracy instytucji otoczenia biznesu efektywna (również kosztowo) mogłaby być akcja informacyjno-promocyjna poprzez lokalne portale np. strona urzędu gminy, Chojnice Nasze miasto, Portal Regionalny Chojnice, Multimedialna Gazeta Internetowa Chojnice 24. Warto w większym stopniu udostępniać przedsiębiorcom ciekawe opracowania z zakresu runku pracy np. „Rynek pracy powiatu chojnickiego” np. w postaci mailingu do przedsiębiorstw współpracujących z urzędem. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim

Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim Informując i promując ofertę urzędu pracy dla przedsiębiorców należy przede wszystkim położyć akcent na instrumenty i usługi rynku pracy, jakie mogą być wykorzystane przez przedsiębiorców już w trakcie prowadzenia przez nich działalności. Należy zagwarantować jeszcze większą przejrzystość i zrozumiałość procedury ubiegania się o dotację. Rozwiązaniem mogłoby być stworzenie ABC dotacji zawierającego podstawę prawną, regulamin, kryteria oceny, przykładowo wypełnione wnioski, wzory zaświadczeń, słowniczek, wykaz najczęściej popełnianych błędów, linki do stron o przedsiębiorczości np. KSU. Pomocny byłby też opis procedury w ujęciu: krok 1… 5. Udzielając dotacji będących formą interwencji publicznej warto dążyć do ograniczenia negatywnych efektów np. efektu biegu jałowego. Wielowymiarowa ocena przedsiębiorczości w powiecie chojnickim