Dolnośląska Sieć Partnerstw LGD

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Kołobrzeg 14 marzec 2013 r. LGR w przyszłym okresie programowania
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Dolnośląska Sieć Partnerstw LGD Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) w Regionalnym Programie Operacyjnym (RPO) na lata 2014-2020 Dorota Goetz Paweł Antoniewicz Dolnośląska Sieć Partnerstw LGD Brzeg Dolny, 30 lipca 2013 r.

Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Idea, rozwiązania i ramy prawne

Idea Podstawy wdrażania RLKS na poziomie UE Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) jest narzędziem służącym włączeniu obywateli na szczeblu lokalnym w rozwijanie odpowiedzi na wyzwania społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, przed którymi dzisiaj stoimy. RLKS jest podejściem, które wymaga czasu i wysiłku, ale które przy stosunkowo niewielkich inwestycjach finansowych może mieć znaczący wpływ na życie ludzi, którzy mogą tworzyć nowe pomysły i wspólnie angażować się w ich wdrażanie. Wspólne wytyczne Dyrekcji Generalnych Komisji Europejskiej, na temat Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność W ramach Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych styczeń 2013r.

Podstawy wdrażania RLKS na poziomie UE Rozporządzenie ramowe dotyczące EFSI; Rozporządzenie dot. Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS); Rozporządzenie dot. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR); Rozporządzenie dot. Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT); Rozporządzenie dot. Europejskiego Funduszu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz Rozporządzenie dot. Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR) Stanowisko służb Komisji w sprawie opracowania umowy partnerstwa i programów operacyjnych w Polsce na lata 2014–2020 Common Guidance of the European Commission' Directorates-General AGRI, EMPL, MARE and REGIO on Community-led local development in European Structural and Investment funds

RLKS, a podejście LEADER Podstawy wdrażania RLKS na poziomie UE RLKS jest rozszerzeniem na lata 2014-2020 podejścia LEADER, zastosowanego w obecnym okresie programowania w Osi 4 PROW, w taki sposób, że: RLKS może być zastosowany nie tylko na obszarach wiejskich, ale także miejskich. w ramach RLKS można wykorzystać nie tylko Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, ale także Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny, Europejski Fundusz Morski i Rybacki oraz Fundusz Spójności (ten ostatni raczej w najmniejszym zakresie).

Ścieżka dojścia do ustaleń w zakresie RLKS w Polsce Wstępne zapisy w Założeniach UP; Przygotowanie materiału dyskusyjnego nt potencjalnych możliwości wdrażania CLLD w PS – podstawa do dyskusji z szerokim gronem partnerów; Cykl warsztatów KOLAB (3.04, 25-26.04, 27.05, 07.06) Szerokie grono partnerów – przedstawiciele administracji rządowej (MRR, MRiRW) i samorządowej (regiony, jst), istniejących grup w podejściu LEADER, trzeciego sektora, eksperci; Zebranie wiedzy i dotychczasowych doświadczeń (w tym Leader, URBACT, POKL, EQUAL); Wynik – wypracowanie optymalnej koncepcji wdrażania instrumentu RLKS. Prace prowadzone przez MRiRW w zakresie EFRROW oraz EFMR, bieżąca współpraca pomiędzy MRR i MRiRW; Kolejne projekty UP przesyłane nieformalnie do KE, konsultacje z resortami i regionami. Projekt UP z 19.07 przesłany do KE oraz poddany konsultacją społecznym.

Zawartość Umowy Partnerstwa – wymogi KE Zgodnie z projektem rozporządzenia ogólnego umowa partnerstwa powinna zawierać w szczególności: główne wyzwania, cele i priorytety jakie mogą być realizowane z wykorzystaniem CLLD; typy terytoriów, na których CLLD może być zastosowane; rolę jaką będą pełnić LGD; określenie funduszy WRS , które mają być wykorzystane przy zastosowaniu CLLD oraz rolę jaką mają pełnić we wdrażaniu LSR na poszczególnych terytoriach (np. miejskich, wiejskich, przybrzeżnych); mechanizmy koordynacyjne.

RLKS – założenia z UP (1) Typy terytoriów oraz fundusze EFSI RLKS wspierane z funduszy strukturalnych tylko w RPO, ale nieobligatoryjnie; Dopuszczamy realizację wielofunduszowych LSR, przy czym: EFFROW na obszarach wiejskich lub miejskich z wyłączeniem miast powyżej 20 tys. mieszkańców; EFMR na obszarach rybackich określonych w PO Ryby; EFS i EFRR na obszarach miejskich powyżej 20 tys. mieszkańców oraz na obszarach kwalifikujących się do wsparcia z EFFROW i EFMR jako uzupełnienie ich zakresu wsparcia. Na RLKS max 10% alokacji komponentu regionalnego EFS w danym regionie + max 5% alokacji EFRR w danym regionie; RLKS realizowane w ramach priorytetu inwestycyjnego 9.9 (EFS) oraz 9.4 (EFRR) co umożliwia wsparcie działań przyczyniających się do osiągania wszystkich celów tematycznych i priorytetów inwestycyjnych realizowanych w RPO zgodnie z podziałem kraj/region.

RLKS – założenia z UP (2) Podstawowa zasada 1 LGD - 1 obszar - 1 LSR; Mechanizmy koordynacyjne, ramy wdrażania RLKS Podstawowa zasada 1 LGD - 1 obszar - 1 LSR; LGD musi obejmować co najmniej obszar 2 gmin; W przypadku LGD na obszarach „wiejskich” i „rybackich” liczba ludności wynosić powinna minimum 30 tyś., a maksimum 150 tyś. mieszkańców; W miastach powyżej 20 tyś. mieszkańców w przypadku realizacji instrumentu RLKS podstawowym obszarem realizacji LSR, na którym funkcjonuje jedna LGD, może być dzielnica lub grupa dzielnic ; Do realizacji LSR dostępne byłyby 2 formuły realizacji projektów: (1) projekty realizowane indywidualnie w ramach wniosków składanych przez beneficjentów innych niż LGD i wybieranych przez organ decyzyjny LGD oraz (2) „projekty parasolowe”, w ramach, których LGD jako beneficjent organizuje konkursy na realizację „mikroprojektów”;

RLKS – założenia z UP (3) Mechanizmy koordynacyjne, ramy wdrażania RLKS Wspólne zasady wdrożeniowe dla funduszy strukturalnych, EFROW i EFMR – koordynacyjna rola regionu (wspólny komitet wybierający/koordynujący, wspólne kryteria wyboru, wspólny konkurs); Zasady zwiększające efektywność i skuteczność RLKS, w tym: warunkowość wsparcia LSR, planowane rozwiązania: wsparcie LSR w postaci transz, uzależnionych od osiągania zakładanych rezultatów określonych w projekcie i/lub LSR i sprawności wydatkowania środków; w przypadku negatywnej oceny pierwotnie planowany budżet na cały okres zostaje zmniejszony; ustalenie kosztów niekwalifikowanych; ograniczenie wartości kwotowej projektów które wybierają LGD.

Preferowane typy działań (EFS, EFRR) – zapisy UP Wyzwania, cele i priorytety do ew. wsparcia przez EFRR, EFS Odbudowa zdolności do rozwoju poprzez zintegrowaną rewitalizację zdegradowanych społecznie, ekonomicznie i fizycznie obszarów miejskich; Wsparcie dla procesów rozwojowych i restrukturyzacyjnych wobec obszarów wiejskich i miejskich; Poprawa dostępu mieszkańców do podstawowych dóbr i usług warunkujących możliwości rozwojowe; Działania z zakresu rynku pracy oraz stymulacja wewnętrznego potencjału gospodarczego; Zwiększenie aktywności społeczno-zawodowej osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym; Wykorzystanie walorów środowiska przyrodniczego oraz potencjału dziedzictwa kulturowego na rzecz lokalnego rozwoju społeczno - gospodarczego; Wspieranie rozwijania połączeń na linii miasto-wieś.

Doświadczenia, podobieństwa, różnice Program LEADER 2007 - 2013 a Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) na lata 2014-2020 Doświadczenia, podobieństwa, różnice

Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS, ang. CLLD art. 28 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego PROGRAM 2007-2013 2014-2020 Program Operacyjny Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) Program LEADER Rozwój kierowany przez Społeczność Lokalną (RLKS) - Regionalny Program Operacyjny (RPO) -------------------- Rozwój kierowany przez Społeczność Lokalną (RLKS)

Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS, ang. CLLD art. 28 ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego PROGRAM 2007-2013 2014-2020 PROW LGD i LGR LGD RPO -----------

LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa PROGRAM 2007-2013 2014-2020 PROW Obszary wiejskie, miejsko-wiejskie, miasta do 5 tys. Obszary wiejskie, miejsko-wiejskie, wyłączenie miast powyżej 20 tys. RPO ----------- Obszary miejskie powyżej 20 tys. oraz wiejskie (uzupełniająco do PROW)

LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa PROGRAM 2014-2020 PROW+RPO Obszary wiejskie i miasta nawet powyżej 20 tys.

LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa PROGRAM 2014-2020 RPO – osobny priorytet 95% finansowania projektów RPO 85%/15% finansowania projektów

LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa PROGRAM 2014-2020 RPO Dolny Śląsk 2.019,4 mld EUR

LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa PROGRAM 2014-2020 Kwoty RPO Dolny Śląsk– osobny priorytet dla RLKS maks. 10% EFS 5%EFRR 201,94 mln EUR

LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa PROGRAM min. liczba ludności max. liczba ludności PROW 30 tys. 150 tys. RPO 30 tys. (możliwość obniżenia dolnej granicy do 5 tys. w przypadku dzielnic) (dla miast większych zwiększenie górnej granicy)

LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa PROGRAM min. liczba ludności max. liczba ludności PROW+RPO 30 tys. 150 tys.

LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa Podstawy wdrażania RLKS na poziomi e UE LEADER a RLKS Umowa Partnerstwa PROGRAM Konieczne warunki do spełnienia przez Samorząd Województwa i LGD RPO – osobny priorytet Konieczność wielofunduszowości Konieczność wybrania funduszu wiodącego (LGD) Konieczność zarządzania z jednego źródła

Jakiego RLKS oczekujemy w Regionalnym Programie Operacyjnym (RPO) na lata 2014-2020

Wyzwania, cele i priorytety do ew. wsparcia przez EFRR, EFS Postulaty Sieci Postulujemy stworzenie w RPO oddzielnej Osi Priorytetowej dla RLKS. Rozwiązanie to umożliwi: Powiększenie, zgodnie z art. 110 Wspólnych Ram Strategicznych, o 10% maksymalnej stopy współfinansowania ze środków Unii Europejskiej dla osi dedykowanej RLKS. Oznacza to, że Oś Priorytetowa RLKS i realizowane w ramach niej działania/projekty w 95% finansowane będą ze środków unijnych a jedynie w 5% ze środków krajowych. W pozostałych osiach stosunek ten wynosić będzie 85% środki unijne a 15% środki krajowe. Osobna Oś Priorytetowa RLKS umożliwi Instytucji Wdrażającej łatwiejsze i bardziej uporządkowane zarządzanie środkami dedykowanymi temu instrumentowi, także w zakresie uzyskania efektu synergii pomiędzy RLKS a Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi. Przeznaczenie na Oś Priorytetową RLKS do 10% alokacji komponentu regionalnego EFS oraz do 5% alokacji EFRR oraz wsparcie z EFS i EFRR dla LGD w postaci tzw. „projektów CLLD”.

Wyzwania, cele i priorytety do ew. wsparcia przez EFRR, EFS Postulaty Sieci Postulujemy uwzględnienie w ramach Osi Priorytetowej RLKS na Dolnym Śląsku takich zgodnych z Priorytetami Inwestycyjnymi działań (instrumentów interwencji) jak: Promocja i rozwój lokalnej przedsiębiorczości; Zachowanie i promocja dziedzictwa kulturowego (e-kultura, digitalizacja tradycji kulturowych) oraz rozwój i promocja turystyki (e-turystyka); Aktywizacja społeczno - gospodarcza społeczności lokalnych poprzez wsparcie organizacji pozarządowych i podmiotów ekonomii społecznej; Lokalne inicjatywy edukacyjne wspierające uczenie się przez całe życie i kształcenie pozaformalne; Odbudowa zdolności do rozwoju poprzez zintegrowaną rewitalizację zdegradowanych społecznie, ekonomicznie i fizycznie obszarów wiejskich oraz poprzez nawiązywanie relacji miasto – wieś. Tak zaplanowany zakres instrumentów interwencji pozwoli dolnośląskim LGD na zintegrowane i efektywne wsparcie rozwoju lokalnego obszarów wiejskich i małych miast.

Dziękujemy za uwagę! Sekretariat Dolnośląskiej Sieci Partnerstw LGD 59-220 Legnica, ul. Orła Białego 2 tel. (076) 862 94 30, fax. (076) 721 24 96 e-mail: sekretariat@partnerstwa.pl 26