Raport z kontroli Beneficjentów Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 oraz Poddziałanie 2.2.1 Autorem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Aplikowanie o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na przykładzie SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Wojciech Pander CASE-Doradcy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Zasady skutecznego aplikowania o dotacje z Funduszy Strukturalnych Iwona Czaplikowska Katowice, 13 stycznia 2005.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 – Inwestycje dla MŚP Tomasz.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
2009 Problemy w realizacji umów o dofinansowanie SPO WKP 2.3, 2.2.1, Działanie 4.4 PO IG Jakub Moskal Warszawa, 30 czerwca 2009 r.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wsparcie dotacyjne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwiecień 2016 r. Kryteria wyboru projektów Działanie 4.2 Infrastruktura.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za I półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Mój region w Europie Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie inwestycji przedsiębiorstw.
Citr Centrum Innowacji Technologii i Rozwoju Sp. z o.o.
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Wsparcie procesu umiędzynarodowienia.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Departament Wdrażania RPO 01 Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Oś Priorytetowa.
POLSKA AGENCJA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POLISH AGENCY FOR ENTERPRISE DEVELOPMENT © PARP Wspieranie inwestycji innowacyjnych finansowanych z funduszy.
Paczków dnia r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
spotkanie informacyjne
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Bony na innowacje dla MŚP
Zapis prezentacji:

Raport z kontroli Beneficjentów Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Działanie 2.3 oraz Poddziałanie Autorem prezentacji jest Global Erisson Consulting Sp. z o.o. Szczecin, dn r.

INFORMACJE PODSTAWOWE Kontrola została przeprowadzona przez konsorcjum firm Global Erisson Consulting Sp. z o.o. oraz Euro-In i Partnerzy Sp. z o.o., wybrane w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nr – 2008 ogłoszonego na Potalu Urzędu Zamówień Publicznych w dniu roku przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W dniu 21 maja 2008 roku nastąpiło podpisanie umowy nr 01/ZII/2008 na realizację zamówienia. Głównym celem zlecenia było stwierdzenie, czy projekty wytypowane przez Zamawiającego do kontroli w ramach SPO WKP Działanie 2.3 oraz SPO WKP Poddziałanie są realizowane zgodnie z zapisami zawartymi w umowach o dofinansowanie. Kontrolą objęto 100 Beneficjentów. Wszystkie kontrole zostały zrealizowane w terminie od 16 czerwca 2008r. do 18 lipca 2008r. zgodnie z harmonogramem przedstawionym do akceptacji Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

ZAKRES KONTROLI Zakres kontroli obejmował: weryfikację realizacji projektu pod kątem zgodności z postanowieniami umowy o dofinansowanie, ocenę prawidłowości i skuteczności realizacji projektu w tym zgodności z politykami Wspólnoty, kontrolę sporządzanych przez Beneficjenta sprawozdań dotyczących realizacji projektu, sprawdzenie dokumentów finansowych i merytorycznych stanowiących podstawę do dokonania wypłaty dofinansowania, potwierdzenie zgodności danych i informacji zawartych we wniosku o dofinansowanie ze stanem faktycznym, kontrolę poziomu osiągniętych wskaźników, trwałość rezultatów projektu.

USTALENIA W ZAKRESIE STANU REALIZACJI WSKAŹNIKÓW Zrealizowane przez Beneficjentów projekty dzięki zastosowanym innowacyjnym technologiom w znaczącym stopniu przyczyniły się do poprawy ich konkurencyjności na rynku polskim oraz rynkach zagranicznych. Dzięki przeprowadzonym inwestycjom zostały rozbudowane oferty produktowe i usługowe, a także wprowadzono nowe lub znacząco udoskonalone stosowane metody wytwarzania lub świadczenia usług, dzięki czemu uzyskano lepsze parametry w zakresie jakości, wydajności i zdolności produkcyjnych. W przypadku 80% Beneficjentów uzyskane dofinansowanie przyczyniło się do szybkiego rozwoju w zakresie prowadzonej działalności, zwiększenia udziału w rynku, zwiększenia sprzedaży, dywersyfikacji działalności oraz wzrostu przychodów.

WIZUALIZACJA POZIOMU REALIZACJI WSKAŹNIKÓW Wykresy określają poziom realizacji wskaźników przez Beneficjentów, % odnosi się bezpośrednio do ilości kontrolowanych Beneficjentów.

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY PROBLEMÓW W REALIZACJI ZAKŁADANYCH WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW REZULTATU Zbyt optymistyczne założenia na etapie składania wniosku o dofinansowanie (szczególnie w przypadkach, gdy Beneficjenci korzystali z usług firm doradczych przy przygotowywaniu aplikacji); Okresowe wahania koniunktury w niektórych sektorach gospodarki, dla których Beneficjenci świadczą usługi i dostarczają produkty; Zbyt wysokie nakłady inwestycyjne poniesione przez Beneficjentów w ostatnich latach na rozwój przedsiębiorstw - przeinwestowanie; Napływ tanich produktów wytwarzanych w Azji (m.in. Chiny), będących dużą konkurencją dla produktów wytwarzanych przez Beneficjentów; Brak pracowników na lokalnych rynkach pracy – zarówno wysoko wykwalifikowanych jak i bez kwalifikacji (dotyczy to szczególnie stanowisk bezpośrednio związanych z produkcją).

USTALENIA DOTYCZĄCE NAJCZĘŚCIEJ IDENTYFIKOWANYCH PROBLEMÓW W REALIZACJI PROJEKTÓW Z PERSPEKTYWY BENEFICJENTÓW Błędy popełnione na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie; Brak wsparcia na etapie realizacji i rozliczania projektów ze strony części firm doradczych opracowujących wnioski o dofinansowanie na zlecenie przedsiębiorców; Wzrost zatrudnienia a wdrażane innowacje technologiczne; Sytuacja na rynku usług remontowo-budowlanych i związane z nią zagrożenia dla Beneficjentów; Problemy dotyczące prowadzenia dokumentacji związanej z realizacją projektu brak podejścia projektowego do realizowanej inwestycji; Wpływ koniunktury (czynników makroekonomicznych) na wahania w realizacji zakładanych wskaźników; Częstotliwość kontroli projektów.

SUGESTIE DOTYCZĄCE ZMIAN W ZASADACH REALIZACJI PROGRAMÓW POMOCOWYCH MAJĄCYCH NA CELU ZWIĘKSZENIE EFEKTYWNOŚCI REALIZACJI PROJEKTÓW Usprawnienie systemu komunikacji pomiędzy instytucjami odpowiadającymi za alokację środków pomocowych w ramach poszczególnych programów a Beneficjentami (np. platforma elektroniczna, ułatwiony dostęp do interpretacji, ujednolicenie wymagań w instytucjach regionalnych); Realizacja projektów edukacyjnych dotyczących kwalifikacji Beneficjentów w zakresie projektowego podejścia do inwestycji; Nacisk na precyzyjne oraz realne określanie wskaźników rezultatu; Skrupulatny dobór kadry odpowiedzialnej za zarządzanie dofinansowanym projektem inwestycyjnym pod kątem pożądanych kompetencji.