Przyczyny odrzucenia wniosków do LIFE+ przez KE 20111NFOŚiGW – Warsztaty przygotowania wniosków LIFE+ Wydział ds. Projektów UE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Rola NFOŚiGW we wdrażaniu Instrumentu Finansowego LIFE+ w Polsce
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Warsztaty pisania wniosków LIFE+ Warszawa, r. Komponent II Komponent II Komentarze KE do otrzymanych wniosków LIFE+ Radosław Domagała Wydział
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Instrument Finansowy LIFE+ Formularz A wniosku Nabór wniosków 2011
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Koszty osobowe w kosztach pośrednich w ramach projektów PO KL Warszawa, 22 lutego 2012 r.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
Spójność logiczna projektu.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
System „Ewidencji Projektów”
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Wydział ds. Projektów UE
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Zmiany w projektach w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Komentarze KE do otrzymanych wniosków Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Generator wniosków o dofinansowanie LSI MAKS2 Elbląg,
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Końcowy raport z postępu realizacji projektu. 2 Wzór raportu końcowego formularz zgodny ze wzorem na stronie na początku należy zaznaczyć OS kokres sprawozdawczy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Działania informacyjno – promocyjne w Programie Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa,
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
w zakresie pomocy społecznej
Załączniki do wniosku o płatność
Wskaźniki.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Nowy Generator Wniosków Aplikacyjnych PO KL
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

Przyczyny odrzucenia wniosków do LIFE+ przez KE 20111NFOŚiGW – Warsztaty przygotowania wniosków LIFE+ Wydział ds. Projektów UE

Przykładowe komentarze KE do wniosków odrzuconych - III komponent (1) 2 Jakość i spójność techniczna: Brak jasnego opisu, rozwiązaniu, jakiego problemu środowiskowego, służy realizacja projektu; Brak opisu problemu środowiskowego, brak posłużenia się danymi statystycznymi służącymi scharakteryzowaniu danego problemu w danym kontekście geograficznym, w Polsce; Brak właściwego scharakteryzowania interesariuszy projektu – lista osób, grup zainteresowanych projektem zbyt ogólna (policja, szkoły średnie, instytuty badawcze)- brak wyjaśnienia, jaką rolę odgrywają poszczególne grupy w projekcie – brak informacji czy zawarto porozumienie z interesariuszami projektu, brak podania liczby interesariuszy oraz głównych odbiorców projektu;

LIFE+ Presentation - Part 3 - Part 3 3 Brak wyraźnego powiązania pomiędzy działaniami zaplanowanymi w projekcie, a rezultatami projektu, brak opisu, w jaki sposób będzie monitorowany wpływ projektu na dany problem środowiskowy; Brak podania, jakie informacje i w jaki sposób będą rozpowszechniane wśród głównych odbiorców projektu (strona internetowa projektu, tablice informacyjne oraz raport laika); Brak opisu, w jaki sposób zwiększenie świadomości u obywateli przyczyni się do zmiejszenia problemu środowiskowego; Oczekiwane rezultaty zostały opisane zbyt ogólnikowo (jako rezultaty wskazano ograniczenie kłusownictwa oraz wzrost gatunków ryb bez dalszego wyjaśniania); Brak wskaźników rezultatów projektu; Brak opisu obowiązkowego działania dotyczącego rozpowszechniania wiedzy o projekcie (strona internetowa projektu, tablice informacyjne, raport laika);

LIFE+ Presentation - Part 3 - Part 3 4 Niewystarczający opis struktury zarządzania projektem – brak opisu ról, jakie pełnią poszczególne osoby odpowiedzialne za prowadzenie projektu np. koordynator projektu, koordynator finansowy itp.; Źle zaplanowane działanie związane z monitoringiem wpływu projektu na głównych odbiorców - źle przeprowadzone badanie ankietowe – wnioskodawca postanowił przeprowadzić badanie tylko raz podczas różnego rodzaju wydarzeń oraz przez Internet, co uniemożliwiło wychwycenie zmian u odbiorców docelowych projektu na skutek przeprowadzonych działań, jedna ankieta powinna być przeprowadzona przed rozpoczęciem działań natomiast druga ankieta powinna być przeprowadzona po zakończeniu działań na tej samej grupie odbiorców; Przeszacowany budżet projektu; Brak wystarczającego opisu ograniczeń i założeń projektu; Brak właściwego wskazania głównych odbiorców projektu (zbyt ogólnie) – wnioskodawca jako głównych odbiorców projektu wskazał wszystkich mieszkańców Polski;

LIFE+ Presentation - Part 3 - Part 3 5 Brak powiązania monitoringu wpływu projektu na dany problem środowiskowy z celami projektu; Brak powiązania pomiędzy wskazaniem głównych odbiorców projektu, a monitoringiem wpływu projektu na głównych odbiorców – Wnioskodawca jako głównych odbiorców wskazał wszystkich obywateli Polski, natomiast grupa na podstawie której będzie monitorował wpływ projektu na głównych odbiorców to młodzi ludzie. Brak ilościowego, konkretnego wskazania oczekiwanych rezultatów; Niektóre planowane działania zawierają poddziałania, które nie są właściwe np. 5 poddziałań w części C2; Brak opisu metodologii opracowanej dla monitoringu postępu projektu; Występowanie działań niezwiązanych z założeniami projektu, przykładowo wybudowanie Centrum szkoleniowo-informacyjnego, podczas gdy większość działań komunikacyjnych, informacyjnych ma zostać przeprowadzonych w miejscowościach zlokalizowanych w znacznym oddaleniu Centrum;

LIFE+ Presentation - Part 3 - Part 3 6 Brak opisu sytuacji, stanu odnośnie problemu środowiskowego w innych krajach UE - opisano tylko stan w Polsce, opis odnośnie stanu w Słowacji, Rumuni, na Węgrzech pominięto – przy czym projekt miał być realizowany z partnerami z zagranicy; Brak opisu w jaki sposób interesariusze projektu z zagranicy mogliby współpracować z interesariuszami projektu z Polski; Brak opisu w jaki sposób główni odbiorcy projektu zostaną zaangażowani w projekt; Brak zgodności, powiązania pomiędzy oczekiwanymi rezultatami, a planowanymi działaniami przykładowo: wnioskodawca poinformował, że w działaniach komunikacyjnych weźmie udział 5 milionów osób w trakcie trwania projektu, niemniej jednak nie podał na jakiej podstawie zostanie określona, oszacowana aktualna liczba uczestników, którzy wzięli udział w poszczególnych działaniach komunikacyjnych np. lista obecności, liczba wejść na stronę internetową; Wnioskodawca założył, że w wyniku przeprowadzenia projektu zwiększy się liczba budynków wykorzystujących ekologiczne rozwiązania, technologie – natomiast nie opisał, w jaki sposób zamierza określić wzrost liczby tych budynków.

LIFE+ Presentation - Part 3 - Part 3 7 Brak logicznego rozplanowania poszczególnych działań w czasie – rozpoczęcie najbardziej kosztownego działania obejmującego 4 kraje zaplanowano dopiero na 6 miesięcy przed końcem projektu; Część działań określonych jako działania przygotowawcze w projekcie – mogłyby być spokojnie zrealizowane przed rozpoczęciem projektu;

Przykładowe komentarze KE do wniosków odrzuconych - III komponent (2) 8 Jakość i spójność finansowa: Przeszacowanie poszczególnych kosztów, brak wyjaśnienia skąd wynikają dane koszty i brak chęci do ich obniżenia; Niewłaściwie oszacowana liczba dni i miesięcy, dłuższy okres zatrudnienia pracowników do projektu niż czas trwania projektu – brak wyjaśnień skąd wynika niniejsza rozbieżność; Niewłaściwie oszacowana liczba dni roboczych przypadających na miesiąc – wnioskodawca nie uwzględnił świąt oraz weekendów w danych miesiącach, co jest określone ustawowo. Umowa o dzieło powinna zostać zaliczona do kategorii kosztów: wsparcie zewnętrzne, a nie kosztów osobowych; Brak wyjaśnienia dlaczego dana liczba pracowników jest niezbędna do zrealizowania projektu;

LIFE+ Presentation - Part 3 - Part 3 9 Wskazano wymiar etatu oraz ilość osób zatrudnionych do projektu lecz nie wskazano okresu zatrudnienia i nie podano wyjaśnienia dlaczego istnieje konieczność zatrudnienia tak dużej liczby osób do projektu (20 pracowników), nie uzasadniono stawek godzinowych poszczególnych osób zatrudnionych do projektu; Przekroczenie 35% limitu dla wsparcia zewnętrznego – brak wyjaśnienia przyczyn; Brak przypisania kosztów do właściwych kategorii kosztów; Zbyt wysokie koszty osobowe (przekraczające 50% całkowitego kosztu projektu); Złe zaplanowanie podróży – podróże, które mają na celu wykonanie w znacznej części podobnych zadań nie powinny być zaplanowane jako oddzielne; Brak wyjaśnienia skąd wynikają dane koszty i na jakiej podstawie zostały oszacowane np. brak informacji ile osób będzie korzystało z cateringu, brak podania informacji jakie ceny obowiązują na rynku itp.;

Przykładowe komentarze KE do wniosków odrzuconych III komponent (3) 10 Zgodność z ogólnymi celami LIFE+: Brak szczegółowego opisu danego problemu środowiskowego, w konsekwencji nie jest możliwa ocena czy dany projekt jest zgodny z polityką UE w zakresie ochrony środowiska; Brak nawiązania w opisie do polityki i ustawodawstwa UE, brak powołania się na odpowiednie akty prawne; Brak opisu, w jaki sposób będzie zapewniona trwałość projektu;

Przykładowe komentarze KE do wniosków odrzuconych III komponent (4) 11 Europejska wartość dodana oraz optymalne wykorzystanie środków UE: W projekcie nie przewidziano działania mającego na celu monitoring wpływu projektu na problem środowiskowy; Monitoring wpływu projektu na głównych odbiorców został źle opisany, przedstawiony; W projekcie nie uwzględniono działania dotyczącego rozpowszechniania informacji o projekcie (tablice informacyjne, strona internetowa, raport laika);

12 Departament Ochrony Przyrody Wydział ds. Projektów UE NFOŚiGW Tel. (22) /396/543 fax. (22) Krajowy Punkt Kontaktowy