Krajowy system raportowania n/t jakości wody w Holandii Warsztaty w Warszawie, 2-5 czerwca 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
Małe przedsiębiorstwa wodociągowe w Polsce.
Warszawa, 1 kwietnia 2009 r. Projektowane zmiany legislacyjne – odpowiedź na rozwój technologii w sprzedaży ubezpieczeń Katarzyna Przewalska Zastępca Dyrektora.
Odstępstwa od wymogu uzyskania zatwierdzenia Patricia Lallement DGAL/SDSSA/ Komórka ds. działań horyzontalnych Ministerstwo Rolnictwa i Rybołówstwa.
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Projekt współpracy bliźniaczej Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji SanitarnejSzkolenia z zakresu monitoringu.
Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej Transition Facility 2006 PL/06/IB/EN/01 Dr Michael Janos.
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Dezynfekcja wody do spożycia i instalacji wody do spożycia w Niemczech
de la jeunesse, des sports et de la vie associative
Dyrektywa 98/83/WE ws. wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi z dnia 3. listopada 1998 r. Ministère de la Santé, de la jeunesse, des sports et de la.
Skażenie mikrobiologiczne w sieci dystrybucyjnej
Projekt współpracy bliźniaczej Polska / Niemcy
Small water supplies Workshop under Component 2, Activity Warsaw June 17 – 19, 2009 Monitoring i zarządzanie małymi zakładami wodociągowymi na poziomie.
Zalecenia w sprawie nadzoru nad małymi zakładami wodociągowymi w systemie zaopatrzenia w wodę do spożycia - Kompendium dla urzędów zdrowia - Uwagi.
Projekt współpracy bliźniaczej Polska / Niemcy Niemieckie Federalne Ministerstwo Zdrowia Wydział 324 Woda do spożycia.
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA Nadzór
Zmiana dyrektywy w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
oraz ocena ryzyka Piotr Czerwczak
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Jakość żywności w Polsce
DIGISTER CSS spółka z o. o Katowice ul. Sobieskiego 27
Nowe przepisy dotyczące utrzymania loch i loszek Główny Inspektorat Weterynarii 11 kwietnia 2012 r.
Higiena produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Nowe, unijne przepisy dotyczące najwyższych dopuszczalnych poziomów
Dopuszczalne poziomy hałasu
Regionalny Program Operacyjny
w aspekcie nadzoru sanitarnego
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
REKRUTACJA ROK SZKOLNY 2014/2015. Przypominamy o obowiązku zapisania dzieci urodzonych w latach 2009, 2008, 2007 do I klasy oraz do oddziału wychowania.
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Branża wod-kan w krajach UE
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Podstawa prawna: Obowi.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Tegoroczny Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia 2015) został ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) hasłem: „Z POLA NA STÓŁ – UCZYŃ JEDZENIE.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Sprawozdawczość Poznań, 8 Marca 2007 r.. Sprawozdawczość Rozporządzenie nr 1260/1999/WE z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
ELEMENTY SYSTEMÓW ZAOPATRZENIA W WODĘ OBLICZANIE ZAPOTRZEBOWANIA WODY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Beneficjenci projektów finansowanych w ramach PO WER
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Zapis prezentacji:

Krajowy system raportowania n/t jakości wody w Holandii Warsztaty w Warszawie, 2-5 czerwca 2009

Wstęp Stosowne akty prawne w Holandii Organizacja danych dot. jakości wody do spożycia Baza danych jakości wody do spożycia Co zawiera raport? Inne sposoby wykorzystania bazy danych Nowy unijny system raportowania WISE Odpowiedzialność za dostarczanie informacji konsumentom Odstępstwa, art. 9 DWS Postępowanie z SZW Raportowanie na temat małych wodociągów

Zaopatrzenie w WS: 60 % wody podziemne, 40 % wody powierzchniowe Zasoby na obszarze silnie zindustrializowanym Gęste zaludnienie (16 mln konsumentów), wielofunkcyjne wykorzystanie gleby i wody, oraz obszarów wiejskich © photo: Vitens, Arjen Kok Fakty i liczby: zaopatrzenie w wodę do spożycia, Holandia

Stosowne akty prawne Dekret o wodzie do spożycia -Normy dotyczące zawartości mikroorganizmów i substancji mających wpływ na zdrowie publiczne, -Projektowanie wodociągów oraz materiały i związki chemiczne w nich stosowane, -Informowanie użytkowników o jakości wody do spożycia. -Dostosowany do dyrektywy UE 98/83/WE Wytyczne dla Inspekcji w sprawie Harmonizacji częstotliwości próbobrania -Dodatkowe umowy pomiędzy Inspekcją a ZZW dotyczące pobierania (dodatkowych) prób, metod analitycznych oraz miejsc pobierania prób

Zakres odpowiedzialności Dostawcy wody do spożycia odpowiedzialni za pobierania prób, analizy i kontrolę jakości. Inspektorat VROM -Losowo kontroluje różne aspekty działalności dostawców wody -higiena metod pracy -program monitorowania -zapobieganie Legionella -Coroczny raport dla rządu krajowego RIVM składa roczny raport na temat jakości wody do spożycia w Holandii

Dane na temat jakości wody w Holandii

Przepływ danych ZZW / laboratorium

System danych Baza danych na serwerze SQL z określonymi relacjami pomiędzy poszczególnymi polami Baza zawiera: - Wykaz miejsc produkcji opatrzonych unikalnym numerem numery te powiązane są z numerami miejsc pobierania prób dla każdego miejsca produkcji - Wykaz unikalnych numerów wszystkich parametrów Informacje wprowadzane są co roku Dane zawarte we wszystkich polach można segregować przy pomocy zapytań

Zawartość bazy danych Analizy podzielone są na 3 miejsca pobierania prób: -Woda surowaprzed uzdatnianiem -Zakład produkcyjny(gotowa woda do spożycia) -Dystrybucja(woda w kranie) -Woda w sprzedaży Częstotliwość próbobrania Normy krajowe / europejskie Plan pobierania prób w roku kolejnym

Od danych do raportu dla Parlamentu

Generowanie raportu Dane dostarczane są przez ZZW do 1. kwietnia Surowe dane są streszczane Spójność danych sprawdzana jest ręcznie -Ręcznie sprawdzane są przypadki braku zgodności -Niespójności Po kontroli generowane są tabele i wykresy Pisana jest tekstowa część raportu

Zawartość raportu 1 Zmiany jakości wody do spożycia w kraju Zmiany w ustawodawstwie związanym z wodą do spożycia Zmiany w kraju mające wpływ na jakość wody do spożycia

Zawartość raportu 2

Inne sposoby wykorzystania bazy danych Raportowanie w systemie WISE -Zapytania służące wygenerowaniu raportu co (trzy) lata Inne analizy -Raport n/t radioaktywności dla Euratom -Analizy trendów -Jakość wody dla zwierząt laboratoryjnych RIVM -Dyrektywa ramowa ws. wody

Raportowanie do UE W latach 1992 – 2007 raportowanie zgodnie z obecnymi przepisami Dyrektywy. Ministerstwo Spraw Zagranicznych ponosi końcową odpowiedzialność RIVM zajmuje się raportowaniem Nowe Wytyczne w sprawie raportowania DWS 98/83 Informacje uzupełnione danymi GIS dotyczącymi SZW Informacje na temat odstępstw Informacje w formie elektronicznej w systemie WISE (sieć raportowania)

Informacje dla konsumentów Poziom lokalny: ZZW odpowiedzialne za przekazanie informacji w ciągu 4 tygodni Poziom lokalny: ZZW informują grupy konsumentów narażone na ryzyko (szpitale, domy opieki) ZZW muszą przekazać informacje na poziom krajowy (do końca marca) w określonym formacie Poziom krajowy: Odstępstwa publikowane są w monitorze rządowym oraz prasie ogólnokrajowej i lokalnej Poziom krajowy: Raport roczny przed Poziom krajowy: raport do KE co trzy lata Większość ZZW posiada stronę internetową zawierającą dane o jakości Vewin oraz ZZW posiadają informacje na różne tematy

Odstępstwa Wyłącznie od parametrów z Części B W przypadku przywrócenia stanu zgodnego z przepisami w ciągu 30 dni, informowany jest tylko Inspektorat ZZW muszą składać wniosek o odstępstwo do Ministra Należy przestrzegać zasad opisanych w Art. 9 Odstępstwa: obecnie brak dla Części B W ramach DWS 98/83 tylko jedno: nikiel do 1. stycznia 2006 r. w jednym ujęciu wód podziemnych W przypadku Części C Inspektorat może udzielać pozwoleń na odstępstwa

Postępowanie w przypadku braku zgodności ZZW odpowiedzialne za monitoring Inspektorat musi sprawdzić program monitoringu i udzielić zgody na jego realizację Inspektorat musi być poinformowany o przypadkach braku zgodności Większość przypadków braku zgodności związana jest z pracami remontowymi na sieci. ZZW zalecają gotowanie wody. Inspektorat prosi RIVM o opinię

Strefy Zaopatrzenia w Wodę SZW to jedno ujęcie i sieć dystrybucyjna Ale: istnieją strefy, gdzie (częściowo) występuje woda mieszana Woda surowa z jednego ujęcia uzdatniana jest w innej strefie Obowiązek zaopatrzenia w wodę jest nadrzędny dla ZZW Do celów raportu do UE ZZW podaje GI (kod pocztowy) Niedokładność informacji zostanie zaakceptowana? Jak inne kraje rozwiązują ten problem?

Raportowanie na temat małych wodociągów (MW) ZZW zaopatrują >99.99 % ludności MW ok. 250 (nie tylko na użytek prywatny) lokalizowane są przez Inspektorat W niektórych przypadkach woda z własnego ujęcia wykorzystywana jest do produkcji żywności Większość znajduje się na kempingach w obszarach wiejskich Woda z MW nie jest stale wykorzystywana przez konsumentów Dostępne są modelowe programy monitoringu Właściciele muszą mieć taki program i informować o braku zgodności z przepisami (co dzieje się niezwykle rzadko)

Raportowanie n/t MW Informacje z monitoringu zostały dostarczone Informacje nie są łatwo osiągalne, jeżeli brak jest obowiązku monitorowania i modelowych programów monitoringu Tabele wypełniono i przesłano do UE Niezgodności dotyczyły najczęściej E. coli lub wskaźników Większość MW w kategorii < 100 m 3 / dzień W latach 2002 – 2007 wszystkie zidentyfikowane MW odwiedzili przedstawiciele Inspektoratu Wszystkie były monitorowane przez RIVM Niektóre zamknięto, w innych ulepszono system

Prosit!!