Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska
Formy kształcenia: Szkoły specjalne dla uczniów niesłyszących, Szkoły specjalne dla uczniów słabo słyszących, Szkoły integracyjne, Szkoły ogólnodostępne.
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem…. Cel - określenie ścieżek edukacyjnych uczniów z uszkodzonym słuchem. Badaniami objęto 283 dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem (w tym 117 dziewcząt i 166 chłopców). Zebrane dane dotyczą lat 2004/05 – 2008/09.
Badana grupa: 18% uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną;
(źródło: badania własne)
Edukacja przedszkolna STOPIEŃ USZKODZENIA SŁUCHU PRZEDSZKOLE OGÓLNODOSTĘPNE INTEGRACYJNE SPECJALNE LEKKI 41 11 UMIARKOWANY 59 2 ZNACZNY 12 30 GŁĘBOKI 23 58 25 Razem 135 110 29 (źródło: badania własne)
(źródło: badania własne)
(źródło: badania własne)
Warto podkreślić, że zespoły orzekające działające przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych nie kierują się jedynie stopniem uszkodzenia słuchu przy kierowaniu do danej formy kształcenia.
Bardzo istotny jest poziom intelektualnego, społecznego i emocjonalnego rozwoju dziecka, motywacji do nauki szkolnej a przede wszystkim stopień rozwoju mowy fakt czy rodzice dziecka z uszkodzonym słuchem są osobami słyszącymi czy osobami niesłyszącymi
Gimnazjum… (źródło: badania własne)
(źródło: badania własne)
Rekwalifikacje… Etap szkoły podstawowej: Etap gimnazjum: ok. 3% uczniów z uszkodzonym słuchem Etap gimnazjum: ok. 2% uczniów z uszkodzonym słuchem
Zalety kształcenia w szkołach specjalnych: Indywidualizacja nauki Zmniejszenie współczynnika stresu Stosowanie specjalnych metod, form i środków
Ograniczenia kształcenia w szkołach specjalnych: Niewielka liczba szkół Izolacja dziecka od rodziny Ryzyko pojawienia się zaburzeń w procesie wychowawczym Brak lub ograniczenie naturalnej stymulacji rozwoju językowego
Zalety kształcenia uczniów w szkołach masowych: Ciągła stymulacja rozwoju językowego; Wzrastanie w środowisku, w którym dziecko naturalnie żyje; Pozostawanie z rodziną.
Ograniczenia… Stres; Brak indywidualizacji nauczania; Duże zespoły klasowe; Werbalne metody przekazywania wiedzy.
Ograniczenia… Brak specjalistycznie wykwalifikowanej kadry; Brak odpowiedniej aparatury wspomagającej słyszenie; Możliwość zetknięcia się dziecka z przejawami dyskryminacji; Czasem kłopoty dziecka z identyfikacją zarówno z grupą słyszących jak i niesłyszących; Duże zaangażowanie rodziców.
Dziękuję za uwagę…