Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Kształcenie specjalne
Organizacja nauczania indywidualnego
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Rozpatrywanie odwołań od orzeczeń wydanych przez publiczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne Barbara Łaska Kuratorium Oświaty w Łodzi.
ZNACZENIE, PROBLEMY I REGULACJE PRAWNE ORZECZNICTWA
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Integracja w kształceniu zawodowym
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Szczecin, 4 października 2012 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
z Oddziałami Integracyjnymi
WPROWADZENIE W TEMATYKĘ KONFERENCJI DOTYCZĄCEJ
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Animus” Kwiecień 2013.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Ścieżki edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Paweł Kubicki, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Przyszłość edukacji włączającej, , Warszawa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska

Formy kształcenia: Szkoły specjalne dla uczniów niesłyszących, Szkoły specjalne dla uczniów słabo słyszących, Szkoły integracyjne, Szkoły ogólnodostępne.

Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem…. Cel - określenie ścieżek edukacyjnych uczniów z uszkodzonym słuchem. Badaniami objęto 283 dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem (w tym 117 dziewcząt i 166 chłopców). Zebrane dane dotyczą lat 2004/05 – 2008/09.

Badana grupa: 18% uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną;

(źródło: badania własne)

Edukacja przedszkolna STOPIEŃ USZKODZENIA SŁUCHU PRZEDSZKOLE OGÓLNODOSTĘPNE INTEGRACYJNE SPECJALNE LEKKI 41 11 UMIARKOWANY 59 2 ZNACZNY 12 30 GŁĘBOKI 23 58 25 Razem 135 110 29 (źródło: badania własne)

(źródło: badania własne)

(źródło: badania własne)

Warto podkreślić, że zespoły orzekające działające przy poradniach psychologiczno-pedagogicznych nie kierują się jedynie stopniem uszkodzenia słuchu przy kierowaniu do danej formy kształcenia.

Bardzo istotny jest poziom intelektualnego, społecznego i emocjonalnego rozwoju dziecka, motywacji do nauki szkolnej a przede wszystkim stopień rozwoju mowy fakt czy rodzice dziecka z uszkodzonym słuchem są osobami słyszącymi czy osobami niesłyszącymi

Gimnazjum… (źródło: badania własne)

(źródło: badania własne)

Rekwalifikacje… Etap szkoły podstawowej: Etap gimnazjum: ok. 3% uczniów z uszkodzonym słuchem Etap gimnazjum: ok. 2% uczniów z uszkodzonym słuchem

Zalety kształcenia w szkołach specjalnych: Indywidualizacja nauki Zmniejszenie współczynnika stresu Stosowanie specjalnych metod, form i środków

Ograniczenia kształcenia w szkołach specjalnych: Niewielka liczba szkół Izolacja dziecka od rodziny Ryzyko pojawienia się zaburzeń w procesie wychowawczym Brak lub ograniczenie naturalnej stymulacji rozwoju językowego

Zalety kształcenia uczniów w szkołach masowych: Ciągła stymulacja rozwoju językowego; Wzrastanie w środowisku, w którym dziecko naturalnie żyje; Pozostawanie z rodziną.

Ograniczenia… Stres; Brak indywidualizacji nauczania; Duże zespoły klasowe; Werbalne metody przekazywania wiedzy.

Ograniczenia… Brak specjalistycznie wykwalifikowanej kadry; Brak odpowiedniej aparatury wspomagającej słyszenie; Możliwość zetknięcia się dziecka z przejawami dyskryminacji; Czasem kłopoty dziecka z identyfikacją zarówno z grupą słyszących jak i niesłyszących; Duże zaangażowanie rodziców.

Dziękuję za uwagę…