Efekty opracowania i wdrożenia Programu Poprawy Jakości Kształcenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Zanim wybierzesz program nauczania
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ nr 2 w CHEŁMŻY na lata
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Uczeń niepełnosprawny
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracował J. Stryjkowski
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
WITAMY w Zespole Szkół w Lubominie.
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
Program poprawy efektywności kształcenia
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Giżycku
RODZICE W SZKOLE.
Szkoła Podstawowa im. Józefa hr. Skarbka w Woli Skarbkowej www. spwolaskarbkowa.osieciny.pl tel. (0-54)
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Tytuł projektu : „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” GIMNAZJUM W GRANOWCU Gimnazjum w Granowcu.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 28 im. Adama Mickiewicza w Radomiu Publiczna Szkoła Podstawowa nr 28 im. Adama Mickiewicza w Radomiu położona jest w cichym.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności.
Zespół Szkół Szkoła Podstawowa i Gimnazjum im
Uczniowie cudzoziemscy w Szkole Podstawowej nr 4 w Kostrzynie nad Odrą
Technologia informacyjna
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wykonanie: Amelia Kowalczyk
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Efekty opracowania i wdrożenia Programu Poprawy Jakości Kształcenia Szkoła Podstawowa w Zawdzie

Czas realizacji programu czerwiec –wrzesień 2007 – opracowanie szczegółowej analizy wyników sprawdzianu przeprowadzonego po klasie VI w kwietniu 2007 roku, październik 2007 - opracowanie Programu Poprawy Jakości Kształcenia, grudzień 2007 - ewaluacja działań zawartych w PPJK, projektowanie zmian na podstawie wyników ewaluacji (uszczegółowienie zadań, imienny przydział zadań dla poszczególnych członków rady pedagogicznej).

Uwarunkowania kontekstów kształcenia Czynniki indywidualne ucznia, Wykorzystaliśmy: wysoką motywację ucznia nastawioną na sukces, wysoką frekwencję, inteligencję, Czynniki środowiska, Wykorzystaliśmy: bardzo dobrą współprace domu rodzinnego ze szkołą (świadomość rodzica dotycząca umiejętności i wiadomości w jakie uczeń zostaje wyposażony w szkole podstawowej oraz roli jaką w procesie uczenia się ich dziecka ma do spełnienia dom rodzinny), Czynniki pedagogiczne, Wykorzystaliśmy: doskonalenie zawodowe nauczycieli, WSO, PSO, bazę dydaktyczną, aktywizujące metody nauczania, wysoką świadomość nauczycieli w zakresie podstawy programowej, kompetencji kluczowych i standardów wymagań edukacyjnych, stosunek nauczyciela do ucznia i sposoby motywowania ucznia do uczenia się i rodzica do współpracy.

Przykłady dobrej praktyki

1. Działania Rady Pedagogicznej Korelacja działań wszystkich członków Rady Pedagogicznej uwzględniających program nauczania, standardy wymagań i kompetencje kluczowe. Analiza stosowanych metod pod kątem dążenia do optymalizacji procesu dydaktycznego w szkole. Stosowanie metod aktywizujących. Konstruowanie testów sprawdzianów uwzględniających wnioski z analiz porównawczych wyników testów, sprawdzianów miedzyprzedmiotowych klasy VI, prowadzonych w ramach zajęć z testem kompetencji.

2. Badanie przyrostu wiedzy ucznia Uczniowie samodzielnie uzupełniali arkusze przyrostu wiedzy, (zestawienia tabelaryczne i graficzne - wykresy słupkowe), Analiza ilościowa i jakościowa wyników testów próbnych – lekcje informatyki, zajęcia z testem, godzina wychowawcza.

Zestawienia tabelaryczne przyrostu wiedzy ucznia Miesiąc Czytanie 0 - 10 punktów Pisanie 0 -10 punktów Rozumowanie 0 – 8 punktów Korzystanie z informacji 0 – 4 Wykorzystanie wiedzy w praktyce Suma punktów 0 – 40 punktów listopad 9 4 5 31 grudzień 8 6 7 33 przyrost listopad/grudzień -1 -3 +3 0 – max pkt. +2 styczeń 3 34 grudzień/styczeń +1 -2 marzec 10 35 styczeń/marzec kwiecień 36 marzec/kwiecień

Zestawienia graficzne - wykresy słupkowe, przyrostu wiedzy ucznia w zakresie standardu czytanie i pisanie Analiza jakościowa 1. W standardzie czytanie uzyskałam następującą ilość punktów, w miesiącu: listopadzie osiągnęłam 9 na 10 możliwych punktów, wnioski : przypomnieć wymagania standardu i wracać do przeczytanego tekstu jeszcze raz, szukać w nim podpowiedzi i wiadomości, grudniu, 8 na 10 możliwych punktów , wnioski : przypomnieć wymagania standardu i wracać do przeczytanego tekstu jeszcze raz, szukać w nim podpowiedzi i wiadomości, powtórzyć wiadomości jak odczytać informacje znajdujące się w diagramie, styczniu 9 na 10 możliwych punktów, wnioski : przypomnieć wymagania standardu i wracać do przeczytanego tekstu jeszcze raz, szukać w nim podpowiedzi i wiadomości, marcu 10 na 10 możliwych punktów, kwietniu 10 na 10 możliwych punktów. 2. W standardzie wykorzystanie pisanie uzyskałam następującą ilość punktów, w miesiącu: grudniu, 6 na 10 możliwych punktów, wnioski : przypomnieć wymagania standardu i popracować nad pisaniem sprawozdania i wypowiadaniu własnego zdania na podany temat, styczniu, 9 na 10 możliwych punktów, marcu – 6 na 10 możliwych punktów, wnioski : przypomnieć wymagania standardu i popracować nad opisem postaci rzeczywistej, kwietniu - 7 na 10 możliwych punktów .

Zestawienia graficzne - wykresy słupkowe, przyrostu wiedzy ucznia w zakresie standardu rozumowanie i wykorzystanie wiedzy w praktyce Analiza jakościowa 3. W standardzie rozumowanie uzyskałam następującą ilość punktów, w miesiącu: listopadzie osiągnęłam 4 na 8 możliwych punktów, wnioski : przypomnieć wymagania standardu i poćwiczyć pracę z, grudniu, 7 na 8 możliwych punktów , styczniu 5 na 8 możliwych punktów, marcu 7 na 8 możliwych punktów, kwietniu 7 na 8 możliwych punktów. 4. W standardzie wykorzystanie wiedzy w praktyce uzyskałam następującą ilość punktów, w miesiącu: listopadzie osiągnęłam 5 na 8 możliwych punktów, wnioski : przypomnieć wymagania standardu i popracować nad , grudniu, 8 na 8 możliwych punktów , styczniu, 8 na 8 możliwych punktów , marcu - 8 na 8 możliwych punktów , Kwietniu - 8 na 8 możliwych punktów .

Zestawienia graficzne - wykresy słupkowe, przyrostu wiedzy ucznia w zakresie standardu korzystanie z informacji Analiza jakościowa 5. W standardzie korzystanie z informacji uzyskałam następującą ilość punktów, w miesiącu: listopadzie osiągnęłam 4 na 4 możliwe punkty, grudniu4 na 4 możliwe punkty, , styczniu 3 na 4 możliwe punkty, wnioski : przypomnieć wymagania standardu i poćwiczyć pracę ze słownikiem wyrazów bliskoznacznych marcu 4 na 4 możliwe punkty, kwietniu 4 na 4 możliwe punkty.

3. Wymiana informacji: nauczyciel – uczeń - rodzic Organizacja szkoleń rad pedagogicznych w zakresie podnoszenia umiejętności kontekstowego interpretowania i wykorzystania wyników sprawdzianu po klasie VI. Opracowanie scenariuszy spotkań z rodzicami w zakresie podnoszenia umiejętności kontekstowego interpretowania i wykorzystania wyników sprawdzianu po klasie VI. Zapoznanie rodziców z priorytetami szkoły na rok szkolny 2007/2008. Zapoznanie rodziców z WSO i standardami wymagań edukacyjnych. Prelekcja dla rodziców o efektywności kształcenia, organizacji czasu dziecka i możliwości pomocy. Informowanie uczniów o wynikach kształcenia: porównywanie wyników sprawdzianów w szkole w stosunku do wyników w rejonie i kraju.

4. Nagroda, jako środek motywujący Stosowanie nagród motywujących uczniów do wytężonej pracy: konkurs „Szkolny Omnibus” kl. IV-VI, konkurs „klasowy Omnibus” kl. I-III, listy pochwalne do rodziców dotyczące osiągnięć uczniów, wyróżnienie uczniów na apelach szkolnych. stosowanie systemu kar za nie wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.

5. Zajęcia pozalekcyjne koło języka niemieckiego klas I-III – 3 godziny , 50 uczniów, koło komputerowe klas I-III - 3 godziny, 50 uczniów, zajęcia dydaktyczno wyrównawcze dla klas I-VI – 9 godzin, 45 uczniów, zajęcia z testem kompetencji klas VI wrzesień – kwiecień, 18 uczniów, zajęcia z testem kompetencji klas V kwiecień - czerwiec, 15 uczniów, zajęcia korekcyjno kompensacyjne – 2 godziny, 11 uczniów, zajęcia logopedyczne – 2 godziny, 10 uczniów, świetlicę środowiskową 4 godziny, 20 uczniów, rewalidacja 0. II, VI, 6 godzin, 3 uczniów,

6. Doposażenie pracowni przedmiotowych doposażono oddział przedszkolny w pomoce dydaktyczne zakupiono 18 mapy ściennych, atlasy świata: zakupiono prenumeratę czasopism dla uczniów klas I-III i oddziału przedszkolnego, zakupiono prenumeratę czasopism metodycznych dla nauczycieli: doposażono pracownie komputerową w programy multimedialne wielostanowiskowe: wzbogacono bibliotekę szkolną o 99 pozycji książkowych w tym: lektury szkolne, słowniki ortograficzne, poradniki metodyczne dla nauczycieli, słowniki poprawnej polszczyzny, wyrazów obcych, synonimów i encyklopedie jednotomowe dla wszystkich pracowni przedmiotowych IV – VI i klas I-III.

Podsumowanie Wzrosła świadomość nauczycieli co do konieczności weryfikacji programów nauczania, metod nauczania, rozkładów materiałów nauczania pod względem podstawy programowej, kompetencji kluczowych, standardów wymagań. Znaczna część rodziców identyfikuje się ze szkołą poprzez uczestnictwo w procesie nauczania i wychowania własnych dzieci i pracę na rzecz szkoły.