Oddziaływanie grup interesów w UE na przykładzie Wspólnej Polityki Rolnej Joanna Linko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Adam Szczepanik i Marcin Wudarczyk SGH 2001
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
BANKI SPÓŁDZIELCZE – wyzwania wobec nowych regulacji
Europa NASZ DOM.
Ocena funkcjonowania Wspólnej Polityki Rolnej: propozycje legislacyjne
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Rolnictwo w zmieniającej się gospodarce
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Oddziaływanie grup interesów w Unii Europejskiej na przykładzie Wspólnej Polityki Rolnej Na podstawie tekstu J. Wilkina „Ekonomia polityczna systemu wsparcia.
Wspólna Polityka Rolna UE i oddziaływanie grup interesu
Oddziaływanie grup interesu w UE na podstawie Wspólnej Polityki Rolnej
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
GLOBALNA WIOSKA rybacka
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
DANE SZKOŁY Nazwa szkoły:
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
BUDŻET NA ROLNICTWO I POLSKĄ WIEŚ
Wsparcie dla rozwoju technologii
Bilans Wspólnej Polityki Rolnej w Polsce w latach
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Wykład 4 Ewolucja polityki rolnej – w kierunku regionalizacji
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki slajdy na I ćwiczenia.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Poddziałanie: Wsparcie dla nowych uczestników systemów jakości. Poddziałanie: Wsparcie na przeprowadzenie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Wspólne Polityki Unii Europejskiej Wspólna Polityka Rolna Dominika Milczarek Zajęcia 1 Ekonomiczna i polityczna specyfika sektora rolnego Zasady funkcjonowania.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
GOSPODARSTWA ROLNE OSÓB PRAWNYCH (GOP) W PROCESIE PRZEMIAN SYSTEMOWYCH I INTEGRACJI Z UE.
UE i USA w gospodarce światowej*
Dr Sebastian Stępień Budżet Unii Europejskiej na lata z punktu widzenia interesów Polski Sukces czy porażka negocjacji?
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Konkurencja a polityka konkurencji
Polska w UE – kilka uwag w kontekście Wspólnej Polityki Rolnej
II Forum Wiedzy i Innowacji
Dr hab. Arkadiusz Sadowski Wydział Ekonomiczno-Społeczny
Opracowano na danych Polskiego FADN
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Prof. dr hab. Walenty Poczta Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Zapis prezentacji:

Oddziaływanie grup interesów w UE na przykładzie Wspólnej Polityki Rolnej Joanna Linko

Plan prezentacji Teoria wyboru publicznego wprowadzenie, zagadnienie grup interesów Wspólna Polityka Rolna historia, założenia, rozkład korzyści i ich egalitaryzacja Grupy interesów Wydatki na politykę rolną, płatności bezpośrednie

Teoria wyboru publicznego W ekonomii decyzje w sferze społeczno gospodarczej: Podejmowane przez jednostki ludzkie i podmioty gospodarcze oraz społeczne Podejmowane przez podmioty sfery politycznej w imieniu społeczeństwa Druga sfera decyzji od lat 60 i 70 XX wieku, w ten sposób powstaje teoria wyboru publicznego. Ważnym polem zainteresowań teorii jest badanie działalności grup interesu, koalicji dystrybucyjnych oraz ich wpływu na gospodarkę i państwo.

Wspólna Polityka Rolna (1) Wspólna Polityka Rolna (1) – jej początek dał Traktat Rzymski z 1957 roku Cele założycielskie (nie)nowe zadania Bezpieczeństwo żywnościowe dla konsumentów Bezpieczna żywność Stabilizacja rynku rolnego Sprawiedliwy udział rolników w dochodach generowanych przez gospodarkę Zwrócenie uwagi na wielofunkcyjność rolnictwa Wzmocnienie produktywności i konkurencyjności producentów rolnych Zwrócenie uwagi na niestabilność rynków Dostępność żywności po umiarkowanych cenach Zwrócenie uwagi na globalne zagrożenia (np. zmiany klimatu)

Wspólna Polityka Rolna (2) Przekonanie o potrzebie szczególnego traktowania rolnictwa wraz z różnicowaniem poziomu rozwoju państw członkowskich i interesów tych krajów, zwłaszcza po rozszerzeniu Wspólnoty w 2004 i 2007 r. , następuje silne różnicowanie się stanowisk w sprawach przyszłości WPR Skrajny postulat (brytyjski, z 2005 r.)- likwidacja WPR

Wspólna Polityka Rolna (3) Przyczyny kryzysu WPR Podważanie wspierania rolnictwa wspólnotowego w obecnym zakresie Podważanie zasadności istniejących instrumentów Podważanie zasadności rozkładu korzyści między beneficjentów WPR

Rozkład korzyści z WPR i ich egalitaryzacja Zadanie dla reformatorów WPR: ujednolicenie podziału płatności bezpośrednich i korzystanie z innych instrumentów Największymi beneficjentami WPR są spółki lub spółdzielnie rolne, a nie indywidualne gospodarstwa Kwestia limitów płatności Redukcje Wyłączenie z programów wsparcia po przekroczeniu ustalonego dochodu

Źródło: prof. dr hab. Jerzy Wilkin, „Ekonomia polityczna … „ (tekst do tematu), oprac. własne

Skumulowane płatności do 2007 r. Rozkład korzyści z WPR Lp. Najwięksi beneficjenci systemu płatności WPR w Polsce Skumulowane płatności do 2007 r. 1 SPÓLDZIELCZA AGROFIRMA WITKOWO 16 323 998 2 TOP FARMS "GLUBCZYCE" SPÓLKA Z.O.O 15 598 948  3 TOP FARMS WIELKOPOLSKA SP. Z O. O. PIOTROWO PIERWSZE 6, 64-020 CZEMPIN TFW 15 316 332 4 KOMBINAT ROLNY KIETRZ SP.ZO.O. 14 634 927 5 POLDANOR S.A POLDANOR 14 581 999 6 KOM-ROL KOBYLNIKI SPÓLKA Z O.O. W KOBYLNIKACH 8 525 027 7 AGRO - SKANDAWA SPÓLKA Z OGRANICZONA ODPOWIEDZIALNOSCIA AGRO - SKANDAWA SP. Z O.O. 8 000 951 8 ROLNYVIK SP. Z O.O. ROLNYVIK 7 379 774 9 POLSKA HODOWLA I OBRÓT ZWIERZETAMI SP. Z O.O. SZYMANKOWO 6 940 373 10 AGRI PLUS SPÓLKA AKCYJNA 5 978 234 Źródło: www.farmsubsidy.org (oprac. własne)

Grupy interesów wprowadzenie Grupy dążą do stworzenia korzystnych dla siebie decyzji legislacyjnych i przejęcia możliwie dużej części środków publicznych Teoria grup interesu Przykłady zjawiska: lobby rolnicze, „siła przebicia” farmerów Nowi „aktorzy”: organizacje ekologiczne i reprezentacje regionów

Grupy interesów a inercja instytucjonalna w realizacji WPR Interesy rolnictwa są zróżnicowane, a lobby rolnicze nie jest monolitem Polityka rolna w UE – inercyjność, niska innowacyjność Wyzwania – uelastycznienie WPR Interesy nowych krajów członkowskich wymagają dokładnej identyfikacji. Przykład zróżnicowania: Węgry 93,4% gospodarstw użytkuje mniej niż 10 ha ziemi. 1% gospodarstw użytkuje 100 ha ziemi i więcej, ale w ich dyspozycji jest 72,2% ziemi rolniczej. W 2005 r. z płatności bezpośrednich skorzystało 210 tys. z 660 tys. Wszystkich gospodarstw. Duży wskaźnik koncentracji płatności bezpośrednich w największych gospodarstwach.

Wydatki na politykę rolną i inne instrumenty polityki rolnej Wydatki trafiają głównie do najbogatszych krajów i farmerów w UE Od początku lat 1990 zmniejsza się znaczenie instrumentów taryfowych i cen instytucjonalnych na rzecz instrumentów wsparcia bezpośredniego Obniżka ceł na produkty rolne Osłabienie znaczenia protekcjonistycznych instrumentów cenowo-taryfowych działa w kierunku różnicowania się sytuacji dochodowej i pozycji konkurencyjnej gospodarstw rolnych pomiędzy krajami członkowskimi, regionami i typami gospodarstw PROW i SPO nakierowane są na wspieranie producentów rolnych- a na wspieranie działań służących rozwojowi obszarów wiejskich przeznaczone jest mniej niż 10% wydatków

Struktura publicznego wsparcia dla polskiego rolnictwa i rozwoju wsi w latach 2004-2006 Grupy wydatków Z budżetu UE w mln euro Dofinansowanie krajowe w mln euro Łączne wydatki w mln euro Płatności bezpośrednie 2319 1582 4582 Środki przesunięte z Filaru II 681 - Interwencja rynkowa 862 PROW 2866 726 3592 SPO (fundusze strukturalne) 1193 591 1784 Łącznie wydatki 7921 2899 10820 Źródło: Analiza 2007, s. 50 (powtórzone za prof. dr hab. J.Wilkinem - tekst do tematu)

Płatności bezpośrednie (1) Udział dopłat w tworzeniu dochodów rolniczych w 15 krajach członkowskich UE w latach 2001 - 2003 Źródło: obliczenia własne dr Lecha Goraja na podstawie RICC SR 2001 r.3 EN, RICC 1393 rev.2 SR 2002 EN i RI/CC 427 r.1 EN , „Wpływ płatności bezpośrednich na dochody polskich gospodarstw rolnych”

Płatności bezpośrednie (2) Wsparcie bezpośrednie generuje w Polsce prawie 50% dochodów rolniczych W porównaniu z krajami UE-15 i kilkoma innymi krajami, które weszły do UE w 2004 r. (np. Węgry), jest to relatywnie mniej Wsparcie unijne w takich krajach wynosi w niektórych latach nawet 100% uzyskiwanych dochodów- bez tej pomocy gospodarstwa przestałyby istnieć albo musiałyby przejść gruntowne zmiany

Przyczyny wzrostu znaczenia płatności bezpośrednich Łatwość wprowadzenia i utrzymania, niskie koszty Dążenie do uproszczenia WPR (jednolite płatności: na gospodarstwo, obszarowe) Silne lobby rolnicze, zainteresowane wspieraniem dochodów rolniczych „gra” ze Światową Organizacją Handlową, wykazująca, że płatności bezpośrednie nie wypaczają warunków handlu międzynarodowego Instrumenty wspierania obszarów wiejskich są bardziej skomplikowane

Podsumowanie Spółdzielnie i spółki rolne, koalicje dystrybucyjne (zainteresowane transferem środków pieniężnych do rolnictwa) są zorganizowaną i skuteczną grupą interesów Publiczne wsparcie dla rolnictwa- „gra warta świeczki”- duże znaczenie dla kształtowania sytuacji dochodowej gospodarstw Reformy WPR są koniecznością, a ich skuteczność będzie zależeć od rozpoznania interesów poszczególnych krajów członkowskich

KONIEC

Dodatek:

Płatności bezpośrednie Stosunkowo niewielka część środków publicznych przeznaczonych na wspieranie rolnictwa ostatecznie trafia do kieszeni rolnika. Odsetek ten, w zależności od formy wsparcia i kraju, wynosi od 10% do 50%. Negatywny wpływ Napływ dodatkowych środków do rolnictwa Wzrost popytu na środki produkcji Wzrost cen tych środków, przepływ środków do „nie-adresatów” Dość dobrze znanym faktem jest to, iż stosunkowo niewielka część środków publicznych przeznaczonych na wspieranie rolnictwa ostatecznie trafia do kieszeni rolnika. Odsetek ten, w zależności od formy wsparcia i kraju, wynosi od 10% do 50%. Napływ dodatkowych środków finansowych do rolnictwa i wywołany tym wzrost popytu na środki produkcji (a także na inne produkty) wywołuje wzrost cen tych środków i przepływ wsparcia publicznego do podmiotów, które nie były jego adresatem. To zjawisko widoczne też było w Polsce po przystąpieniu naszego kraju do UE i uruchomieniu płatności bezpośrednich dla rolników. Od 2004 roku szybko rosną ceny ziemi rolnej (15-30%) rocznie, a średni czynsz dzierżawny w Agencji Nieruchomości Rolnych wzrósł w latach 2003-2006 o 60% (Analiza 2007, s. 303). Stosunkowo szybko rosną też ceny środków produkcji dla rolnictwa.

Wydatki … cd Odmienna sytuacja krajów UE-15 i przyjętych w 2004 i2007 r. Stanowisko społeczeństwa: w krajach takich jak: Holandia, Belgia, Wielka Brytania, Irlandia, Luksemburg, Francja, Dania dochody farmerów są wyższe od średnich dochodów w gospodarce – przyczyna niechęci wobec WPR „Stare” kraje były wspierane nieprzerwanie przez 40 lat istnienia wpr, co umożliwiło im modernizację techniczną i restrukturyzację, czyniąc ten sektor gospodarki lepiej przygotowanym do stawiania czoła konkurencji globalnej niż w krajach „nowych”. Znajduje to także odbicie w stosunku poszczególnych krajów do reformy wpr, polegającej na zmniejszeniu wydatków na rolnictwo i otwierania go na konkurencje globalną. (np. UK HOLANDIA NIEMCY FRANCJA)