PODSTAWOWE PROBLEMY i ROZWIĄZANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA PODKARPACIU W ROKU SZKOLNYM 2007/ 2008 KURATORIUM OŚWIATY sierpień 2007 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
DIAGNOZA W SZKOLE.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
ale (a może przede wszystkim)
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
RODZICE W SZKOLE.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

PODSTAWOWE PROBLEMY i ROZWIĄZANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA PODKARPACIU W ROKU SZKOLNYM 2007/ 2008 KURATORIUM OŚWIATY sierpień 2007 r.

Kierunki polityki oświatowej MEN i Podkarpackiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2007/2008 Priorytety MEN Nadzór kuratora oświaty nad wprowadzaniem i realizacją programu: Zero tolerancji dla przemocy w szkole. Cel: Osiągnięcie rzeczywistej poprawy stanu bezpieczeństwa uczniów w szkołach/ placówkach, ograniczenie występujących zjawisk patologicznych, w tym szczególnie agresji i przemocy rówieśniczej.. Diagnoza działań podjętych przez dyrektorów szkół i placówek na rzecz spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez uczniów. Cel: Skuteczność systemu wczesnego rozpoznawania i diagnozowania uczniów szczególnie uzdolnionych i zapewnienia tym uczniom optymalnej drogi kariery szkolnej.

Kierunki polityki oświatowej MEN i Podkarpackiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2007/2008 PRIORYTETY MEN Przeprowadzenie okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych Cel: Pełna realizacja obowiązków dyrektorów szkół w zakresie kontroli spełniania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Ocena jakości pracy szkoły w zakresie informatyzacji procesu edukacyjnego (zastosowanie technik informacyjnych i komunikacyjnych) Cel: Każdy absolwent szkoły średniej potrafi posługiwać się komputerem i Internetem oraz zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie niesie komunikacja elektroniczna. Wszyscy absolwenci szkół średnich legitymują się piśmiennością informatyczną tj. umiejętność napisania listu w edytorze tekstu i jego wydrukowania; umiejętność odbierania i wysyłania poczty elektronicznej; umiejętność posługiwania się przeglądarką internetową, w tym umiejętność przeszukiwania zasobów Internetu.) Zdolność wykorzystywania zasobów Internetu w życiu prywatnym i zawodowym powinna być przekazywana już w szkole, tak samo jak umiejętność korzystania ze źródeł pisanych, encyklopedii i słowników, czy też umiejętność posługiwania się tradycyjnym katalogiem bibliotecznym

Przesłanie: Ustawa o systemie oświaty nakłada na dyrektora szkoły publicznej obowiązek pomocy uczniom szczególnie uzdolnionym. Corocznie coraz mnie uczniów szczególnie uzdolnionych korzysta z ustawowych możliwości pomocy. Potrzeba skutecznych działań w tym zakresie znajduje ważne miejsce w Strategii Rozwoju Edukacji na lata i Strategii Lizbońskiej oraz w raportach organizacji międzynarodowych. Droga strategiczna Przeprowadzenie okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych Cel działania Skuteczność systemu wczesnego rozpoznawania i diagnozowania uczniów szczególnie uzdolnionych i zapewnienia tym uczniom optymalnej drogi kariery szkolnej.

Działanie Opracować i wdrożyć metody i formy pracy służące identyfikacji uczniów wskazujących na posiadanie szczególnych uzdolnień (np. we współdziałaniu z rodzicami i poradniami psychologiczno- pedagogicznymi) Uwzględnić w planach doskonalenia nauczycieli szkolenia związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych i umiejętności dotyczących kształcenia uczniów o szczególnych uzdolnieniach Upowszechniać wśród uczniów i rodziców informacje o możliwościach pomocy dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Zapewnić uczniom szczególnie uzdolnionym możliwości korzystania ze stypendiów za wyniki w nauce, m.in. w ramach Priorytetu IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w Reginach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Systematycznie i celowo analizować wyniki kształcenia i sprawdzianów oraz egzaminów zewnętrznych, osiągnięć w olimpiadach i konkursach przedmiotowych, turniejach Okresowo analizować na forum Rady Pedagogicznej efekty pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi i upowszechniać wyniki Wskaźniki Liczba uczniów realizujących indywidualny program nauki, tok nauki, kończących szkołę w skróconym czasie zgodnie z przepisami Liczba stypendiów, przyznawanych przez Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Edukacji Narodowej Liczba stypendystów Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci Liczba stypendystów w ramach Priorytetu IX. w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki. Liczba laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych o zasięgu ogólnopolskim, międzynarodowym lub turnieju, laureatów konkursów na pracę naukową, organizowanego przez instytucję naukową, uczniów uzyskujących wysokie wyniki sportowe na szczeblu krajowym i międzynarodowym, wojewódzkich konkursów przedmiotowych i interdyscyplinarnych Odsetek nauczycieli, którzy podnieśli swoje kompetencje w wyniku doskonalenia zawodowego

Kierunki polityki oświatowej MEN i Podkarpackiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2007/2008 Priorytety Podkarpackiego Kuratora Oświaty: Efektywne wykorzystanie czasu pracy szkoły przeznaczonego na zajęcia edukacyjne. CEL: Widoczna poprawa efektywności wykorzystania zajęć szkolnych,m.in. przez zapobieganie nieodpowiedniemu wykorzystywaniu zajęć lekcyjnych w sytuacjach: po rozpoczęciu roku szkolnego, zbyt długo trwającej realizacji tymczasowych planów zajęć, zastępstw w okresie odbywających się sprawdzianów i egzaminów szkolnych, zastępstw doraźnych na czas absencji nauczyciela danego przedmiotu, często nauczyciela zupełnie innego przedmiotu, łączenie klas itp, w okresie wyjazdów części uczniów np. na wycieczki, zielone szkoły, wyjazdy integracyjne, łączenia klas i prowadzenia zajęć z uczniami, które pozostały w szkole, w okresie po posiedzeniach klasyfikacyjnych rad pedagogicznych przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w roku szkolnym, zbyt długiego okresu nieefektywnego wykorzystania zajęć, długich weekendów (częste możliwości odrabiania dni przypadających pomiędzy dniami wolnymi, lub traktowania ulgowo ostatnich dni przed okresami wolnymi od zajęć w szkole. skracanie czasu lekcji, redukowanie lekcji

Funkcjonalność programów szkolnych w działalności edukacyjnej szkoły. Cel: Zwiększenie powiązania programów z realizowanymi zadaniami edukacyjnymi, skuteczność realizacji programów, w tym szczególnie podstaw programowych i programów poprawy efektywności wychowania lub kształcenia.

Zadania w zakresie informatyzacji oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce wyznaczają: Strategia informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska na lata Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020

Nadzór pedagogiczny jest kluczowym narzędziem zarządzania szkołą/placówką. Większość decyzji jest tu podejmowanych w oparciu o wnioski z nadzoru pedagogicznego.

Cele nadzoru pedagogicznego Nadrzędny: Zapewnienie takiego przebiegu procesów pracy nauczycieli i szkoły/ placówki, aby w danych warunkach uzyskać najlepsze wyniki działalności edukacyjnej Bezpośredni: Pozyskiwanie wiarygodnych informacji do oceny pracy nauczycieli i szkoły/ placówki oraz podejmowanie trafnych decyzji zarządczych

Niezmienne funkcje nadzoru diagnostyczna wspomagająca badania wizytacja hospitacja szkolenia / narady przekazywanie informacji udzielanie pomocy

Czynności diagnostyczne kontrolowanie przestrzegania prawa diagnozowanie ocenianie - w całości - w wybranych zakresach gromadzenie informacji o pracy nauczycieli Rozporządzenie w sprawie nadzoru... opiekuńczej wychowawczej dydaktycznej działalności

Zakresy diagnozy i oceny zgodność zatrudnienia z kwalifikacjami realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania przestrzeganie zasad oceniania, promowania, egzaminowania przestrzeganie obowiązku szkolnego i nauki przestrzeganie statutu przestrzeganie praw dziecka i ucznia zapewnienie bezpiecznych warunków art. 33 ust. 2 ustawy

Zakresy diagnozy i oceny praca wychowawcza, profilaktyczna i opiekuńcza szkoły (placówki) nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektora organizacja szkoły (placówki) zarządzanie szkołą (placówką)

Podsumowanie Dyrektor szkoły/placówki nie jest organem nadzoru pedagogicznego. Sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w danej szkole/ placówce

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego Plan zawiera: 1.Badania planowane przez Kuratora 2.Plan hospitacji 3.Tematykę szkoleń nauczycieli, w szczególności realizujących wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego w poprzednim roku szkolnym 4.Inne istotne informacje

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego Plan nadzoru pedagogicznego może być modyfikowany w trakcie roku z ważnych przyczyn np. zmiany planu Kuratora Oświaty

Warto o tym pamiętać: Zasada Pareto: Źródłem ogromnej większości skutków działania nawet 80%jest stosunkowo niewielka liczba istotnych czynników (tylko 20%). 85% problemów z jakością wynika z błędów w systemie, a tylko 15% można przypisać pracownikom. Nie oczekuj perfekcji, oczekuj postępu. W cierpliwości tkwi siła

Bardzo dziękuje za uwagę Dyrektor Wydziału Monitorowania i Wspomagania Edukacji Marek Kondziołka