dr Anna Okońska-Walkowicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE
Advertisements

Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Kompetencje kluczowe jako cel edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rozwój społeczności lokalnych
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Program edukacji ekonomicznej realizowany od 1 grudnia 2012.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Indywidualne plany rozwoju edukacji uczniów.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Kształtowanie kompetencji kluczowych w procesie dydaktycznym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Zadania szkoły w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
KOMPETENCJE KLUCZOWE W UCZENIU SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
„Kompetencje zawodowe”
compulsory full-time education
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności jest partnerem Fundacji Billa i Melindy Gates w przedsięwzięciu, które ma ułatwić polskim bibliotekom publicznym dostęp.
niewiele poniżej 40 % – wykształcenia średniego drugiego stopnia,
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
MĄDRZE ZAPLANUJ SWOJĄ PRZYSZŁOŚĆ ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Program zajęć dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych klasa II Zajęcia 1 RYNEK.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Uniwersalizm i wielowymiarowość kompetencji kluczowych w kontekście edukacji dr Anna Szymczak, prof. nadzw.
Krajowe Ramy Kwalifikacji
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekty zrealizowane w ZS1
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Kompetencje kluczowe?! Czym jest kompetencja i dlaczego kluczowa?
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Europejskie Kompetencje Kluczowe
KOMPETENCJE KLUCZOWE Fundament człowieka przyszłości
Program wsparcia placówek oświatowych z województwa podkarpackiego
Zapis prezentacji:

dr Anna Okońska-Walkowicz Nabywanie kompetencji kluczowych przez uczniów gimnazjum przygotowaniem do uczenia się przez całe życie i wdrożenia Krajowych Ram Kwalifikacji. dr Anna Okońska-Walkowicz

Uczenie się przez całe życie Uczeń I klasy gimnazjum w 2010 powinien być aktywny na rynku pracy do około 2070 roku. Innowacje technologiczne nadają zmianom ekonomicznym i społecznym nie spotykane do tej pory tempo.

Uczenie się przez całe życie Jak będzie wyglądał świat w okresie aktywności zawodowej obecnych uczniów gimnazjum? Płynna nowoczesność Z. Baumana, i wizja Ian Pearson z British Telecom.

Uczenie się przez całe życie Czego należy uczyć, aby zapewnić uczniom dobre funkcjonowanie w przyszłości? Należy zapewnić im: umiejętność przystosowywania się do zmian i gotowość do uczenie się przez całe życie.

W jaki sposób można przygotować współczesnego nastolatka do przystosowywania się do zmian? Czy praca szkoły wokół kompetencji kluczowych jest formą przygotowania ich do zmian? Jakie kompetencje w sposób szczególny temu służą?

„Kompetencje kluczowe jako te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i Zatrudnienia”. /Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2006/

Porozumiewanie w języku ojczystym Porozumiewanie się w języku ojczystym to zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie) oraz językowej interakcji w odpowiedniej i kreatywnej formie w pełnym zakresie kontekstów społecznych i kulturowych – w edukacji i szkoleniu, pracy, domu i czasie wolnym.

Porozumiewanie w języku ojczystym Pozytywna postawa w stosunku do porozumiewania się w ojczystym języku obejmuje skłonność do Krytycznego i konstruktywnego dialogu, wrażliwość na walory estetyczne oraz chęć ich urzeczywistniania oraz zainteresowanie kontaktami z innymi ludźmi. Wiąże się to ze świadomością oddziaływania języka na innych ludzi oraz potrzebę rozumienia i używania języka w sposób pozytywny i odpowiedzialny społecznie.

Porozumiewanie się w językach obcych Porozumiewanie się w obcych językach obcych opiera się w znacznej mierze na tych samych wymiarach umiejętności, co porozumiewanie się w języku ojczystym. Ważne, aby potrafić skutecznie komunikować się w globalnej rzeczywistości z możliwie jak największą ilością osób bez względu na jej narodowość.

Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo techniczne obejmują umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. obejmują – w różnym stopniu – zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne) oraz prezentacji (wzory, modele, konstrukty, wykresy, tabele).”

Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo techniczne Kompetencje w tym obszarze obejmują postawy krytycznego rozumienia i ciekawości, Zainteresowanie kwestiami etycznymi oraz poszanowanie zarówno bezpieczeństwa, jak i trwałości, w szczególności w odniesieniu do postępu naukowo – technicznego w kontekście danej osoby, jej rodziny, społeczności oraz zagadnień globalnych.

Kompetencje informatyczne „Osoby powinny posiadać umiejętność wykorzystywania narzędzi do tworzenia, prezentowania i rozumienia złożonych informacji, a także zdolność docierania do usług oferowanych w Internecie,wyszukiwania ich i korzystania z nich; powinny również być w stanie stosować TSI jako wsparcie krytycznego myślenia, kreatywności i innowacji.

Kompetencje informatyczne Korzystanie z TSI wymaga krytycznej i refleksyjnej postawy w stosunku do dostępnych informacji oraz odpowiedzialnego wykorzystywania mediów interaktywnych. Rozwijaniu tych kompetencji sprzyja również zainteresowanie udziałem w społecznościach i sieciach w celach kulturalnych, społecznych lub zawodowych.”

Umiejętność uczenia się „Pozytywna postawa obejmuje motywację i wiarę we własne możliwości w uczeniu się i osiąganiu sukcesów w tym procesie przez całe życie. Nastawienie na rozwiązywanie problemów sprzyja zarówno procesowi uczenia się, jak i zdolności osoby do pokonywania przeszkód i zmieniania się.

Umiejętność uczenia się Chęć wykorzystywania doświadczeń z życia i uczenia się, a także ciekawość w poszukiwaniu możliwości uczenia się i wykorzystywania tego procesu w Różnorodnych sytuacjach życiowych to niezbędne elementy pozytywnej postawy.”

Kompetencje społeczne i obywatelskie „Są to kompetencje osobowe, interpersonalne, międzykulturowe obejmujące pełny zakres zachowań przygotowujących osoby do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym,szczególnie w społeczeństwach charakteryzujących się coraz większą różnorodnością, a także rozwiązywania konfliktów w razie potrzeby.”

Kompetencje społeczne i obywatelskie Podstawowe umiejętności w zakresie tej kompetencji obejmują zdolność do konstruktywnego porozumiewania się różnych środowiskach, wykazywania się tolerancją, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, negocjowania połączonego ze zdolnością tworzenia klimatu zaufania, a także zdolność do empatii. Osoby powinny być zdolne do radzenia sobie ze stresem i frustracją oraz do wyrażania ich w Konstruktywny sposób.

Kompetencje społeczne i obywatelskie Kompetencja ta opiera się na współpracy, asertywności i prawości. Osoby powinny interesować się rozwojem społeczno- gospodarczym, komunikacją międzykulturową, cenić różnorodność i szanować innych ludzi, a także być przygotowane na pokonywanie uprzedzeń i osiąganie kompromisu.”

Inicjatywność i przedsiębiorczość Definicja: „Inicjatywność i przedsiębiorczość oznaczają zdolność osoby do wcielania pomysłów w czyn. Obejmują one kreatywność, innowacyjność i podejmowanie ryzyka, a także zdolność do planowania przedsięwzięć i prowadzenia ich dla osiągnięcia zamierzonych celów.

Inicjatywność i przedsiębiorczość Konieczna wiedza obejmuje zdolność identyfikowania dostępnych możliwości działalności osobistej, zawodowej lub gospodarczej, w tym szerszych zagadnień stanowiących kontekst pracy i życia ludzi.

Inicjatywność i przedsiębiorczość Postawa przedsiębiorcza charakteryzuje się inicjatywnością, aktywnością, niezależnością i innowacyjnością zarówno w życiu osobistym społecznym, jak i w pracy. Obejmuje również motywację i determinację w Kierunku realizowania celów, czy to osobistych, czy wspólnych, zarówno prywatnych jak i w pracy.”

Uczenie się przez całe życie Uczenie się przez całe życie – LLL / lifewide, lifelong learning/: Docenianie uczenia się w różnych formach i miejscach Otwarcie uczenia się na wszystkich Rozwijanie partnerstwa na rzecz LLL Otwarte podejście do kwalifikacji Ułatwianie nowych ścieżek kariery Spersonalizowanie kształcenia i szkolenia Efektywne inwestowanie w uczenie się

Krajowe Ramy Kwalifikacji Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskich Ram Kwalifikacji dla Uczenia się przez całe życie z 23 kwietnia 2008 r.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Celem zalecenia jest utworzenie wspólnych ram odniesienia, które będą służyć jako instrument przełożenia kwalifikacji i ich poziomów w różnych systemach kwalifikacji i ich poziomach zarówno w kształceniu ogólnym i wyższym, jak i w kształceniu i szkoleniu zawodowym

Krajowe Ramy Kwalifikacji Kwalifikacja to „formalny wynik procesu oceny i walidacji (potwierdzenia efektów uczenia się) uzyskany w sytuacji, w której właściwy organ zgodnie z ustaloną procedurą stwierdził, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z określonymi standardami”,

Krajowe Ramy Kwalifikacji Walidacja - w naukach technicznych i informatyce działanie mające na celu potwierdzenie w sposób udokumentowany i zgodny z założeniami, że procedury, procesy, urządzenia, materiały, czynności i systemy rzeczywiście prowadzą do zaplanowanych wyników.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Kwalifikacja (qualification) – dyplom, świadectwo, certyfikat lub inny dokument, wydany przez uprawnioną instytucję, stwierdzający że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się zgodne z odpowiednimi wymaganiami

Krajowe Ramy Kwalifikacji Kompetencje (competence) – wszystko to, co dana osoba wie, rozumie i potrafi wykonać, czyli jej skumulowane efekty uczenia się.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Efekty uczenia się (learning outcomes) – to, co osoba ucząca się wie, rozumie i potrafi wykonać w wyniku uczenia się, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji personalnych i społecznych.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Wiedza (knowledge) – zasób powiązanych ze sobą faktów, zasad, teorii i doświadczeń przyswojonych przez osobę uczącą się. Umiejętności (skills) – zdolność wykorzystania wiedzy oraz wyćwiczonych sprawności do wykonywania zadań oraz rozwiązywania problemów.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Kompetencje personalne i społeczne – zdolność do autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań; gotowość do uczenia się przez całe życie; sprawność komunikowania się; umiejętność współdziałania z innymi zarówno w roli członka jak i lidera zespołu.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Uczenie się formalne (formal learning) – uczenie się poprzez udział w procesie kształcenia prowadzonym przez instytucję edukacyjną lub szkoleniową. Uczenie się pozaformalne (non-formal learning) – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi, poprzez realizację założonych celów edukacyjnych.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Uczenie się nieformalne (informal learning) – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi (tj. bez udziału trenera), wykorzystujące także w sposób niezamierzonydoświadczenie zdobywane w miejscu pracy i życiu codziennym.

Krajowe Ramy Kwalifikacji Polski Ramy Kwalifikacji / KRK/ Trzy sektory Edukacji: Edukacja ogólna Edukacja zawodowa Edukacja wyższa

Krajowe Ramy Kwalifikacji Objętość kwalifikacji będzie określana przy pomocy punktów Edukacja zawodowa – punkty ESVET Edukacja wyższa –punkty ECTS Edukacja ogólna – punkty SATO ; 1 punkt SATO 25-30 godzin uczenia się rok szkolny około 60 punktów SATO

Opisanie procesu kształcenia w języku efektów uczenia się – zmiana syllabusów Zbudowania systemu w każdej szkolącej instytucji potwierdzania tych efektów „Dawniej kończyliśmy szkoły, dziś mamy się nauczyć” - Zbigniew Marciniak - podsekretarz Stanu MSWiN